eitaa logo
قول سدید
487 دنبال‌کننده
947 عکس
416 ویدیو
32 فایل
مرور و تحلیل اهم رویدادهای روز ياأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِيداً(احزاب۷۰ )
مشاهده در ایتا
دانلود
◀️چگونه دلار آمریکا ارز برتر بین المللی شد؟! ◀️نقش ایران و عربستان در آقایی دلار در ۵۰ سال پیش در آستانه ی به پایان رسیدن جنگ جهانی دوم و ظاهر شدن پیروزی نهایی متفقین، ایالات متحده آمریکا به عنوان تنها پیروز واقعی این جنگ که برخلاف دیگر متحدانش هیچ آسیبی در جنگ ندیده بود و دوسوم طلای جهان را در اختیار داشت و همچنین بیش از ۷۰ میلیارد دلار به متحدانش وام داده بود و آنهارا بخود بدهکار کرده بود، موفق گردید در ژوییه ۱۹۴۴ طی کنفرانس برتون وودز که با حضور سران کشورهای متفقین در آمریکا برگزار شد پول خود یعنی دلار را ارز هژمون و مبنای مبادلات در جهان قرار دهد به طوری که دلار با پشتوانه طلا مبنا و اساس کلیه ی مبادلات بین المللی گردد! در این کنفرانس هر اونس طلا معادل ۳۲ دلار آمریکا تثبیت شده و تصویب گردید. 👈البته خیلی از کشورهای دنیا نسبت به مصوبات این کنفرانس و آقایی دلار اعتراض داشتند مثل شوروی چون میدانستند نتیجه آن سروری اقتصادی آمریکا برجهان است ولی چاره ای جز قبول آن نداشتند چون هم به آمریکا بدهکار بودند و هم کشورشان نابود شده بود و نیازمند به وام و کمک های مختلف ایالات متحده بودند! خلاصه آقا شدن دلار طی این کنفرانس آغاز سلطه اقتصادی و سیاسی آمریکا در جهان شد و خیلی راحت با چاپ کاغذی به نام دلار ،منابع کشورها را خریداری میکرد! 👈گذشت و گذشت تا اینکه آمریکا بخاطر بحران های مختلف مالی و همچنین جنگ های نیابتی زیادی مثل ویتنام که درگیرش شد به شدت اقتصادش تضعیف گردید به طوری که برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادش ۱۳ برابر پشتوانه طلای خود دلار چاپ کرد و ریخت توی دنیا !!! 👈اوایل دهه ۱۹۷۰ بود که با چاپ وسیع بدون پشتوانه دلار توسط آمریکا، ارزش جهانی دلار بسیار کاهش یافت و مخصوصا سران اروپا از این قصه باخبرشدند و فهمیدند آمریکا طی یک دزدی و کلاهبرداری برخلاف مصوبات کنفرانس برتون وودز فراتر از ذخایر طلای خود دلار چاپ کرده و در دنیا خرج نموده است! 👈اتحادیه اروپا طی اقدامی تلاش کرد از این فرصت استفاده کرده تا هژمونی دلار را بشکند و یورو را جایگزین آن کند.... آمریکایی ها که در آستانه ی فروپاشی بودند دست به کار شده و تصمیم گرفتند با قدرت و نفوذ ویژه ای که در دو کشور ایران و عربستان دارند، نفت خلیج فارس این منبع ارزشمند را پشتوانه ی دلار خود کنند تا هژمونی دلار درجهان ادامه پیدا کند. بدین صورت نیکسون رئیس جمهور وقت ایالات متحده، نمایندگان خود را به دو کشور ایران و عربستان فرستاد که طی توافقانی که با این دو کشور دست نشانده ی نفت فروش انجام گردید قرار شد این کشورها نفت خود را فقط با دلار بفروشند ولاغیر... اینجا بود که آمریکا با این سیاست، دلار خود را به نفت جهان چسباند و نفت را پشتوانه ی دلار خود معرفی نمود واعلام کرد زین پس هیچ قطره ی نفتی در دنیا مبادله نمیشود مگر بر پایه دلار آمریکا ! سال ۱۹۷۳ رسما پترودلار یا نفت دلار متولدشد. لازم به ذکر است که قبل از پترودلار ،نفت غیراز دلار با طلا یا پولهای دیگر هم مبادله میگشت. پانوشت: ✅️به امید خدا دلار با توافق سه جانبه چین، عربستان و ایران، دقیقا از همانجا که به قدرت رسید ذلیل خواهد شد. http://eitaa.com/sokhanesadeed
📍 سوال: با حضور شاهدهای ایرانی چرا رهبری فرمودند ایران در جنگ اوکراین حضور ندارد!؟ برخی دوستان سوال فوق را مطرح می کنند اما جواب: ◀️ ما سالهاست مبادلات تسلیحاتی با روسیه داریم و خریدهایی همچون سامانه S300 را از این کشور انجام داده ایم. سلاح های روسی و غربی و حتی چینی امروز در تمام جنگ های محلی و منطقه ای دنیا به وفور وجود دارند اما آیا این به معنی حضور کشور سازنده سلاح در یک جنگ است!؟ مثلا وجود سلاح های آمریکایی در ارتش ایران در جنگ مقابل رژیم صدام به مفهوم حمایت آمریکا از ایران در برابر صدام بوده است!؟ قطعا خیر. خرید و فروش سلاح امری عادی در دنیاست حالا چه به صورت رسمی و علنی و چه به صورت پنهان و حتی قاچاق. این وجود سلاح نمی تواند مفهوم حمایت از طرف های درگیر را بدهد. فروش پهپادها و سایر تسلیحات احتمالی ایران به روسیه به معنی حضور ایران در میدان جنگ اوکراین نیست. حتی برخی موشک های کاتیوشا و گلوله های توپ ایرانی از طریق واسطه هایی مثل آذربایجان به دست طرف اوکراینی رسیده است! علی رغم این امر که ایران قلبا از موضع طرف روسی در برابر ناتو حمایت می کند اما فعلا هیچ حضوری در میدان جنگ اوکراین ندارد. http://eitaa.com/sokhanesadeed
◀️در باره رای دیوان بین‌المللی دادگستری این پرونده شامل سه بخش بود: 1⃣یک بخش از این رأی درباره نقض عهدنامه مودت ۱۹۵۵ است که دیوان به نفع جمهوری اسلامی ایران رأی داد و آمریکا را در مورد اصل نقض عهدنامه مقصر دانست و محکوم کرد. طبق این حکم، آمریکا باید به ایران غرامت پرداخت کند و میزان غرامت نیز باید از طریق مذاکره بین دو طرف ظرف دو سال تعیین شود. دیوان در این بخش از حکم خود به صراحت اعلام کرد که بند ناظر به تجارت میان ایران و آمریکا در عهدنامه مودت، شامل تراکنش‌های مالی بین دو کشور می‌شود که فرمان اجرایی رئیس جمهور آمریکا برای انسداد دارایی‌ها، مانعی بر سر تجارت و تبادل مالی بوده و بنابراین نقض عهدنامه تلقی می‌شود. 2⃣بخش دوم مربوط به اموال بانک مرکزی بود که دیوان صلاحیت خویش را برای رسیدگی به این مساله رد کرد و خود را برای رسیدگی به این مساله صالح تشخیص نداد. نکته آنکه دیوان، تنها محمل عهدنامه مودت ۱۹۵۵ را محمل مناسبی برای صلاحیت خودش ندانسته، نه اینکه بانک مرکزی ایران را صاحب حق ندانسته باشد. 3⃣بخش بعدی رای دیوان مربوط به اموال سایر شرکت‌های ایرانی است که در این بخش به طور کامل به نفع جمهوری اسلامی ایران رای داده و آمریکا را محکوم کرده است. http://eitaa.com/sokhanesadeed
تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی» دیالکتیک «ایمان» و «امر به معروف و نهی از منکر»(3) شهید محمدباقر صدر ره ایمان به اسلام را در میان بخش بزرگی از امت اسلامی جاری و ساری می داند که البته همین ایمان بعد از ورود استعمار به جهان اسلام، فروغش کم و کمتر گشت و استعمارگران تلاش کردند که این عقیده و ابعاد انقلابی و اجتماعی آن را کم فروغ تر و تهی کنند. از همین رو، شاید نتوان به جرأت گفت که مسلمانان امروز مظهر امت اسلامی‌ای هستند که خداوند آن را امت میانه و وسط قرار داد. مسلمانان دیگر آن امتی نیستند که بتوانند به جهانیان شهادت داده و بهترین امت یا امتی نمونه برای بشر تلقی شود، چرا که امت اسلامی صرفا تجمیع عددی مسلمانان و یک گروه بندی عددی بین آنها نیست، بلکه امت اسلامی بدان معناست که عدد مسلمانان بتوانند مسئولیت الهی خود را در زمین به عهده می گیرد، امت اسلامی در درون خود مسئول امر به معروف و نهی از منکر است تا بتواند عقیده خود را به یک فرایند ساخت و بناء تمدنی بکشاند. از نظر شهید صدر در آیۀ «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تأْمُرُونَ بِالمعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ المُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ» ایمان به خدا، ویژگی سوم (بعد از ویژگی امر به معروف و نهی از منکر) بیان شده است تا بر این نکته تأکید کند که معنای حقیقی ایمان صرفا یک عقیده پنهان در قلب نیست، بلکه ایمان شعله‌ای است که می‌سوزاند و نور خود را بر دیگران می‌تاباند و امت اسلامی از آنجا که ملتی گواه و شاهد بر جهان است، نسبت به کل دنیا دارای مسئولیت است و نمی تواند نسبت به آن بی اعتنا باشد. «وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطَاً لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ ...». (آل عمران: 110) بدین سان تا زمانی که مسلمانان در سطح عمل به این دو مسئولیت مهم نباشند، اساسا چیزی به نام امت اسلامی نخواهند داشت. تا زمانی که دین اسلام اهتمام خود و مرکزیت راهبری‌اش را برای انجام این دو مسئولیت در تمام شئون زندگی بکار نگیرد، هیچ پیام اسلامی در واقعیت زندگی به معنای صحیح تحقق نخواهد یافت. این عقیده اسلامی در قبال هرآنچه که در عرصه‌های اجتماعی و تمدنی برخاسته از تفکر و اندیشه اسلامی نباشد، عامل سلبی و منفی ایجاد می‌کند و در برابر آن مقاومت می کند؛ زیرا معتقد است - حتی در تئوری - حداقل هر نظامی که احکام خود را از اسلام نگرفته باشد، نامشروع است. این ایمان حتی اگر به صورت عملی نیز در نیامده باشد، برای هر عملیاتی تمدنی که برخوردار از نگاه سکولار و عرفی باشد، واکنشی منفی خواهد داشت. @Habibollah_Babai http://eitaa.com/sokhanesadeed
هشدار: ✅️خودسرها از ما نیستند ✅️آنها احتمالا نفوذی اند http://eitaa.com/sokhanesadeed
7.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مقام و مظلومیت حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها در کلام حضرت آقا http://eitaa.com/sokhanesadeed
تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی» «ایمان» به مثابه «عامل ولایت و محبت بین مومنان» (۴) از نظر آیت الله مصباح یزدی براى این كه آمر به معروف بتواند به دیگرى به زبان گوشزد كند و بعد عملا جلوى او را بگیرد، باید نسبت به او نوعى ولایت داشته باشد. یعنى قانون باید به او یك تسلط قانونى بدهد كه بتواند جلوى او را بگیرد. این نوعى ولایت است، شاید منظور خداوند كه مى‌فرماید «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ اُولِیاءُ بَعض» این است كه خداى متعال چنین ولایتى را به مسلمانان داده است كه نسبت به همدیگر بتوانند امر به معروف و نهى از منكر كنند. از این نظر، معناى دیگرى نیز مى‌توان براى ولایت ذكر كرد همان معناى معروف «دوستى» است. یعنى چون مؤمنان و مؤمنات نسبت به همدیگر محبت دارند، یكدیگر را دوست دارند، و دلسوز همدیگر هستند، لذا نمى‌خواهند به گناه مبتلا شوند، نمى‌خواهند كارى بكنند و راهى بروند كه نهایت آن، عذاب ابدى هست. آن محبت حاكم بر مؤمنان و مؤمنات ایجاب مى‌كند كه امر به معروف و نهى از منكر در میان آن ها وجود داشته باشد. پس خداوند یك نوع ولایتی بین مومنان جعل كرده است تا آنها بتوانند در كار یكدیگر دخالت و نظارت كنند، و این امر و نهى را به خوبى انجام دهند، اما در مورد منافقان كه مى‌خواهند به وسیله «امر به منكر» و «نهى از معروف» دین را از مردم بگیرند، و به اصل دین حمله كنند، آن ها دیگر احتیاج به ولایتى ندارند. این بدان سبب است که ولایت یك حق قانونى است، و قانون در هیچ جامعه اى امر به منكر را تجویز نمى‌كند . پس بر اساس مطالب فوق مى‌توان چنین نتیجه گرفت كه منافقان نسبت به هم محبتى ندارند. و همچنین قدرت قانونى هم براى امر و نهى، ندارند. اما مؤمنان هم نسبت به هم محبت دارند؛ لذا نسبت به یكدیگر دلسوزند و یكدیگر را امر و نهى مى‌كنند؛ زیرا نمى‌خواهند برادر و خواهر ایمانى آن ها از راستی و خوبی به انحراف بروند. @Habibollah_Babai http://eitaa.com/sokhanesadeed
تأملات قرآنی در «روابط انسانی» «امر به معروف و نهی از منکر» ضامن بقا و گسترش «ایمان» (۵) از منظر تفسیر نمونه و آیت الله مکارم شیرازی، دو فریضۀ «امر به معروف و نهی از منکر» ضامن گسترش و بسط ایمان و اجرای همه قوانین فردی واجتماعی است. اگر این دو وظیفه اجرا نگردد ریشه ‌های ایمان در دلها نیز سست می گردد و پایه‌های آن فرو می‌ریزد. از این آیه به دست می آید که «مسلمانان تا زمانی یک "امت ممتاز" محسوب می گردند که دعوت به سوی نیکی‌ها و مبارزه با فساد را فراموش نکنند، و آن روز که این دو وظیفه فراموش شد نه بهترین امتند و نه به سود جامعه بشریت خواهند بود». @Habibollah_Babai http://eitaa.com/sokhanesadeed
💥انگاره سازی رسانه‌ ای و برساخت سازی به مثابه ی دو راهبرد موثر در جنگ شناختی 👈 به عنوان مقدمه با پیدایش فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی IT و ICT و پیشرفت سریع و متنوع آن ، دگرگونی های سريع و گسترده نه فقط در اقتصاد که در سه بخش دیگر جامعه یعنی فرهنگ ، سیاست، و اجتماع رخ داد . فرصت ها و تهدیداتی را برای انسان و جامعه مدرن فراهم ساخت . از آن جایی که خاستگاه و منشاء این فناوری‌ها، غرب بود، طبعا سیاست گذاري ها و مدیریت بر این فناوری‌ها و بهره برداری از نتایج و پیامدهای آن نیز در دست غرب قرار گرفت. جهانی شدن در عرصه های اقتصادی ، سياسی، فرهنگی و اجتماعی یکی از این نتایج است و یک فرصت اگر چه جهانی سازی یا آمریکایی سازی که نظام سرمایه داری و مشخصا سران کاخ سفید پس از فروپاشی شوروی سابق طرح کردند یکی از نتایح منفی و تهدیدات آن به شمار می آید . 👈انگاره سازی رسانه ای و برساخت سازی به عنوان یک تکنیک، موضوعی میان رشته ای است که به کمک یافته هایی از علومی مانند؛ جامعه شناسی، روان شناسی، رسانه و علوم ارتباطات جمعی، تولید ، نشر و باز نشر می گردد. با کمک این علوم انگاره که یکی از قدیمی ترین مفاهیم از دوران افلاطون تا کنون بوده است ، به عنوان یک سازه ذهنی ساخته و پرداخته می شود و در بافت و ذهنیت فرد و جامعه هدف قرار می گیرد .انگاره ها انعطاف پذیری زیادی دارند ، می توانند مثبت یا منفی و یا خنثی ساخته و پرداخته شود عمر انگاره ها کوتاه اما نافد و موثرند و به سرعت قابل تغییر و تبدیل و شبیه سازی هستند. هدف اصلی در جنگ های شناختی ایجاد دستکاری در دستگاه شناختی فرد و جامعه هدف است. تا آن گونه بیندیشد و آن گونه محاسبه کنند که عقیده سازان که معمولا پشت پرده و پنهانی عمل می کنند، دوست دارند. تلقین و القاء و تکرار و تکرار در ابعاد وسیع یکی از تکنیک های مهم در انگاره سازی است.رسانه هاو شبکه های اجتماعی نوین با انگاره سازی ، زشت را زیبا و زیبا را زشت نشان می دهند. نقاط قوت یک ملت را نقاط ضعف و نقاط ضعف را نقاط قوت نشان می دهند. ارزش ها را ضد ارزش و ضد ارزش ها را ارزش نشان می دهند. وقتی انگاره سازی های رسانه ای به صورت متراکم و شبانه روزی ، تکرار شود، برساخت سازی صورت می گیرد. دوقطبی سازی، دو گانه انگاری، ساخت دو فضای واقعی و مجازی و مانند آن از نتایج انگارسازی هایی است که‌ به مرحله رشد و برساخت رسیده اند. اگر بخواهیم یک نمونه و مصداق عینی بیاوریم می توان به حوادثی که پس از مرگ مهسا امینی در ایران شروع شد، اشاره کرد..اکنون نیز جامعه ما با فرصت ها و تهدیدات راهبرد انگاره سازی های رسانه ای و برساخت سازی های اجتماعی مواجه‌ است . سیاست سران کاخ سفید در ۴۴ سال گذشته در بسیاری از مسائل مورد مناقشه با ایران استفاده از همین راهبرد انگاره سازی های رسانه ای و برساخت سازی های اجتماعی بوده و هست . مردم ایران بویزه جوانان ، زنان ، روشنفکران و اصحاب قلم با هوشیاری و درایتی که از خود نشان می دهند ، باید روشی را درپیش بگیرند که در جنگ شناختی با نسل هایی از رؤسای جمهور آمریکا از کارتر تا بوش پدر و پس و تا ترامپ و بایدن ، مغلوب نشوند و در نتیجه فرهنگ کهن و با افتخار ایرانی اسلامی خود را که با وقوع انقلاب اسلامی، در دنیا مطرح شد و پرچم آن دروازه های علم و دانش و سیاست را یکی یکی فتح کرد را با پرچم آمریکا و انگلستان عوض نکنند. درجامعه باز امروزی ایران مسایل زیادی وجود دارد که ظرفیت سوژه شدن برای انگاره سازی های رسانه ای و در نتبجه برساخت سازی های اجتماعی وجود دارد .می بینیم که هر روز یک موضوعی را برساخت می کنند و گویا الان نوبت کشف حجاب و برهنگی بدن است که متاسفانه از سوی قلیلی خودباخته و کم دانش و بی فرهنگ دامن زده می شود. برهنگی و نمایش بدن که به صورت تحمیلی و اجباری از سوی قلیلی از زنان و دختران به کل جامعه تحمیل می شود، سوغات غرب است و بر خلاف عقل و دین و قانون و هنجارهای اجتماعی است. گویا برنامه بعدی رسانه های صهیونیستی آمریکایی انگاره سازی و برساخت سازی کشف حجاب و برهنگی بدن است . تاسف بالاتر این است که برخی هم در داخل با انگیزه های به اصطلاح سیاسی و انتقام از رقیب سیاسی خود و با احتمال بهره برداری در انتخابات آینده بجای برخورد عقلانی و مبتنی بر فرهنگ ملی که منافع ملی و فرهنگی ما را حفظ کند، بر آتش معرکه می افزایند ان شالله به برکت ماه مبارک رمضان خداوند به ما توفیق دهد شرمنده خون فرزندان شهید ایران زمین نشویم و همانند گذشته به مسئولیت های فردی و اجتماعی خود عمل کنبم تا نشان دهیم واقعا منتظر هستیم ابوالقاسم فاتحی،عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ http://eitaa.com/sokhanesadeed
مقایسه الگوی تمدنی ایران، ترکیه و مالزی در بیان نورالدین بولحیه (استاد باتنه الجزائر) در همایش فوق نورالدین بولحیه استاد دانشگاه باتنه الجزایر چه آنجا که در پنل علم به طرح بحث پرداختند و چه وقتی که در اختتامیه سخنرانی کوتاهی کردند رویکرد متفاوتی در تحلیل موقعیت تمدنی ایران امروز داشتند. در پلن تخصصی علم، بولحیه امتیاز نظریه امام خمینی را در مقایسه با بسیاری از نظریات اندیشمندان، در تحقق‌یافتگی آن و امتداد عینی آن دانستند. در نظر ایشان، ایران در تجربه چهل سالگی خود در قامتی بزرگتر از مذهب ظاهر شده و مرزهای مذهبی را به سمت مرزهای انسانیت در نوردیده است. سخنرانی ایشان در اختتامیه هم در همین راستا بود که گفتند جمهوری اسلامی ایران و امام خمینی اولین کسی بود که دست یاری به سمت مسلمانان دراز کرد و با همان دست به سینه آمریکا کوبید (اذله علی المومنین و اعزه علی الکافرین). از همین منظر تحلیل بولحیه در مقایسه ایران با ترکیه و مالزی اندکی متفاوت از استاد عمار الطالبی بود. دکتر طالبی مالزی را در فرآیند تمدنی اش مهم تلقی کرده و عنصر علم را عنصر مرکزی حرکت مالزی تلقی کرد، ولی نورالدین بولحیه پروژه تمدنی مالایایی‌ها و ترک‌ها را اقتصاد دانست و پروژه ایرانی‌ها در حرکت تمدنی‌‌شان رسالت‌محور و بر مدار انسانیت و ارزش‌ها تعریف کردند و تصریح کردند که نقطه امتیاز و قدرت اصلی ایرانیان در همین رسالت‌محور بودن‌‌شان است. اگر نبود هویت رسالتی ایرانیان، ایران امروز بیش و پیش از ترکیه و مالزی رشد مالی و اقتصادی به دست آورده بود. بولحیه در انتها با اشاره به آیه "شهدا علی الناس" بدین نکته اشاره کردند که ایران، نه در مقیاس امت بلکه در مقیاس بشریت باید الگو باشد و نقش آفرینی کند. https://eitaa.com/Habibollah_Babai‌ http://eitaa.com/sokhanesadeed