eitaa logo
قول سدید
489 دنبال‌کننده
928 عکس
407 ویدیو
32 فایل
مرور و تحلیل اهم رویدادهای روز ياأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِيداً(احزاب۷۰ )
مشاهده در ایتا
دانلود
تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی» دیالکتیک «ایمان» و «امر به معروف و نهی از منکر»(3) شهید محمدباقر صدر ره ایمان به اسلام را در میان بخش بزرگی از امت اسلامی جاری و ساری می داند که البته همین ایمان بعد از ورود استعمار به جهان اسلام، فروغش کم و کمتر گشت و استعمارگران تلاش کردند که این عقیده و ابعاد انقلابی و اجتماعی آن را کم فروغ تر و تهی کنند. از همین رو، شاید نتوان به جرأت گفت که مسلمانان امروز مظهر امت اسلامی‌ای هستند که خداوند آن را امت میانه و وسط قرار داد. مسلمانان دیگر آن امتی نیستند که بتوانند به جهانیان شهادت داده و بهترین امت یا امتی نمونه برای بشر تلقی شود، چرا که امت اسلامی صرفا تجمیع عددی مسلمانان و یک گروه بندی عددی بین آنها نیست، بلکه امت اسلامی بدان معناست که عدد مسلمانان بتوانند مسئولیت الهی خود را در زمین به عهده می گیرد، امت اسلامی در درون خود مسئول امر به معروف و نهی از منکر است تا بتواند عقیده خود را به یک فرایند ساخت و بناء تمدنی بکشاند. از نظر شهید صدر در آیۀ «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تأْمُرُونَ بِالمعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ المُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ» ایمان به خدا، ویژگی سوم (بعد از ویژگی امر به معروف و نهی از منکر) بیان شده است تا بر این نکته تأکید کند که معنای حقیقی ایمان صرفا یک عقیده پنهان در قلب نیست، بلکه ایمان شعله‌ای است که می‌سوزاند و نور خود را بر دیگران می‌تاباند و امت اسلامی از آنجا که ملتی گواه و شاهد بر جهان است، نسبت به کل دنیا دارای مسئولیت است و نمی تواند نسبت به آن بی اعتنا باشد. «وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطَاً لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ ...». (آل عمران: 110) بدین سان تا زمانی که مسلمانان در سطح عمل به این دو مسئولیت مهم نباشند، اساسا چیزی به نام امت اسلامی نخواهند داشت. تا زمانی که دین اسلام اهتمام خود و مرکزیت راهبری‌اش را برای انجام این دو مسئولیت در تمام شئون زندگی بکار نگیرد، هیچ پیام اسلامی در واقعیت زندگی به معنای صحیح تحقق نخواهد یافت. این عقیده اسلامی در قبال هرآنچه که در عرصه‌های اجتماعی و تمدنی برخاسته از تفکر و اندیشه اسلامی نباشد، عامل سلبی و منفی ایجاد می‌کند و در برابر آن مقاومت می کند؛ زیرا معتقد است - حتی در تئوری - حداقل هر نظامی که احکام خود را از اسلام نگرفته باشد، نامشروع است. این ایمان حتی اگر به صورت عملی نیز در نیامده باشد، برای هر عملیاتی تمدنی که برخوردار از نگاه سکولار و عرفی باشد، واکنشی منفی خواهد داشت. @Habibollah_Babai http://eitaa.com/sokhanesadeed
هشدار: ✅️خودسرها از ما نیستند ✅️آنها احتمالا نفوذی اند http://eitaa.com/sokhanesadeed
7.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مقام و مظلومیت حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها در کلام حضرت آقا http://eitaa.com/sokhanesadeed
تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی» «ایمان» به مثابه «عامل ولایت و محبت بین مومنان» (۴) از نظر آیت الله مصباح یزدی براى این كه آمر به معروف بتواند به دیگرى به زبان گوشزد كند و بعد عملا جلوى او را بگیرد، باید نسبت به او نوعى ولایت داشته باشد. یعنى قانون باید به او یك تسلط قانونى بدهد كه بتواند جلوى او را بگیرد. این نوعى ولایت است، شاید منظور خداوند كه مى‌فرماید «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ اُولِیاءُ بَعض» این است كه خداى متعال چنین ولایتى را به مسلمانان داده است كه نسبت به همدیگر بتوانند امر به معروف و نهى از منكر كنند. از این نظر، معناى دیگرى نیز مى‌توان براى ولایت ذكر كرد همان معناى معروف «دوستى» است. یعنى چون مؤمنان و مؤمنات نسبت به همدیگر محبت دارند، یكدیگر را دوست دارند، و دلسوز همدیگر هستند، لذا نمى‌خواهند به گناه مبتلا شوند، نمى‌خواهند كارى بكنند و راهى بروند كه نهایت آن، عذاب ابدى هست. آن محبت حاكم بر مؤمنان و مؤمنات ایجاب مى‌كند كه امر به معروف و نهى از منكر در میان آن ها وجود داشته باشد. پس خداوند یك نوع ولایتی بین مومنان جعل كرده است تا آنها بتوانند در كار یكدیگر دخالت و نظارت كنند، و این امر و نهى را به خوبى انجام دهند، اما در مورد منافقان كه مى‌خواهند به وسیله «امر به منكر» و «نهى از معروف» دین را از مردم بگیرند، و به اصل دین حمله كنند، آن ها دیگر احتیاج به ولایتى ندارند. این بدان سبب است که ولایت یك حق قانونى است، و قانون در هیچ جامعه اى امر به منكر را تجویز نمى‌كند . پس بر اساس مطالب فوق مى‌توان چنین نتیجه گرفت كه منافقان نسبت به هم محبتى ندارند. و همچنین قدرت قانونى هم براى امر و نهى، ندارند. اما مؤمنان هم نسبت به هم محبت دارند؛ لذا نسبت به یكدیگر دلسوزند و یكدیگر را امر و نهى مى‌كنند؛ زیرا نمى‌خواهند برادر و خواهر ایمانى آن ها از راستی و خوبی به انحراف بروند. @Habibollah_Babai http://eitaa.com/sokhanesadeed
تأملات قرآنی در «روابط انسانی» «امر به معروف و نهی از منکر» ضامن بقا و گسترش «ایمان» (۵) از منظر تفسیر نمونه و آیت الله مکارم شیرازی، دو فریضۀ «امر به معروف و نهی از منکر» ضامن گسترش و بسط ایمان و اجرای همه قوانین فردی واجتماعی است. اگر این دو وظیفه اجرا نگردد ریشه ‌های ایمان در دلها نیز سست می گردد و پایه‌های آن فرو می‌ریزد. از این آیه به دست می آید که «مسلمانان تا زمانی یک "امت ممتاز" محسوب می گردند که دعوت به سوی نیکی‌ها و مبارزه با فساد را فراموش نکنند، و آن روز که این دو وظیفه فراموش شد نه بهترین امتند و نه به سود جامعه بشریت خواهند بود». @Habibollah_Babai http://eitaa.com/sokhanesadeed
💥انگاره سازی رسانه‌ ای و برساخت سازی به مثابه ی دو راهبرد موثر در جنگ شناختی 👈 به عنوان مقدمه با پیدایش فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی IT و ICT و پیشرفت سریع و متنوع آن ، دگرگونی های سريع و گسترده نه فقط در اقتصاد که در سه بخش دیگر جامعه یعنی فرهنگ ، سیاست، و اجتماع رخ داد . فرصت ها و تهدیداتی را برای انسان و جامعه مدرن فراهم ساخت . از آن جایی که خاستگاه و منشاء این فناوری‌ها، غرب بود، طبعا سیاست گذاري ها و مدیریت بر این فناوری‌ها و بهره برداری از نتایج و پیامدهای آن نیز در دست غرب قرار گرفت. جهانی شدن در عرصه های اقتصادی ، سياسی، فرهنگی و اجتماعی یکی از این نتایج است و یک فرصت اگر چه جهانی سازی یا آمریکایی سازی که نظام سرمایه داری و مشخصا سران کاخ سفید پس از فروپاشی شوروی سابق طرح کردند یکی از نتایح منفی و تهدیدات آن به شمار می آید . 👈انگاره سازی رسانه ای و برساخت سازی به عنوان یک تکنیک، موضوعی میان رشته ای است که به کمک یافته هایی از علومی مانند؛ جامعه شناسی، روان شناسی، رسانه و علوم ارتباطات جمعی، تولید ، نشر و باز نشر می گردد. با کمک این علوم انگاره که یکی از قدیمی ترین مفاهیم از دوران افلاطون تا کنون بوده است ، به عنوان یک سازه ذهنی ساخته و پرداخته می شود و در بافت و ذهنیت فرد و جامعه هدف قرار می گیرد .انگاره ها انعطاف پذیری زیادی دارند ، می توانند مثبت یا منفی و یا خنثی ساخته و پرداخته شود عمر انگاره ها کوتاه اما نافد و موثرند و به سرعت قابل تغییر و تبدیل و شبیه سازی هستند. هدف اصلی در جنگ های شناختی ایجاد دستکاری در دستگاه شناختی فرد و جامعه هدف است. تا آن گونه بیندیشد و آن گونه محاسبه کنند که عقیده سازان که معمولا پشت پرده و پنهانی عمل می کنند، دوست دارند. تلقین و القاء و تکرار و تکرار در ابعاد وسیع یکی از تکنیک های مهم در انگاره سازی است.رسانه هاو شبکه های اجتماعی نوین با انگاره سازی ، زشت را زیبا و زیبا را زشت نشان می دهند. نقاط قوت یک ملت را نقاط ضعف و نقاط ضعف را نقاط قوت نشان می دهند. ارزش ها را ضد ارزش و ضد ارزش ها را ارزش نشان می دهند. وقتی انگاره سازی های رسانه ای به صورت متراکم و شبانه روزی ، تکرار شود، برساخت سازی صورت می گیرد. دوقطبی سازی، دو گانه انگاری، ساخت دو فضای واقعی و مجازی و مانند آن از نتایج انگارسازی هایی است که‌ به مرحله رشد و برساخت رسیده اند. اگر بخواهیم یک نمونه و مصداق عینی بیاوریم می توان به حوادثی که پس از مرگ مهسا امینی در ایران شروع شد، اشاره کرد..اکنون نیز جامعه ما با فرصت ها و تهدیدات راهبرد انگاره سازی های رسانه ای و برساخت سازی های اجتماعی مواجه‌ است . سیاست سران کاخ سفید در ۴۴ سال گذشته در بسیاری از مسائل مورد مناقشه با ایران استفاده از همین راهبرد انگاره سازی های رسانه ای و برساخت سازی های اجتماعی بوده و هست . مردم ایران بویزه جوانان ، زنان ، روشنفکران و اصحاب قلم با هوشیاری و درایتی که از خود نشان می دهند ، باید روشی را درپیش بگیرند که در جنگ شناختی با نسل هایی از رؤسای جمهور آمریکا از کارتر تا بوش پدر و پس و تا ترامپ و بایدن ، مغلوب نشوند و در نتیجه فرهنگ کهن و با افتخار ایرانی اسلامی خود را که با وقوع انقلاب اسلامی، در دنیا مطرح شد و پرچم آن دروازه های علم و دانش و سیاست را یکی یکی فتح کرد را با پرچم آمریکا و انگلستان عوض نکنند. درجامعه باز امروزی ایران مسایل زیادی وجود دارد که ظرفیت سوژه شدن برای انگاره سازی های رسانه ای و در نتبجه برساخت سازی های اجتماعی وجود دارد .می بینیم که هر روز یک موضوعی را برساخت می کنند و گویا الان نوبت کشف حجاب و برهنگی بدن است که متاسفانه از سوی قلیلی خودباخته و کم دانش و بی فرهنگ دامن زده می شود. برهنگی و نمایش بدن که به صورت تحمیلی و اجباری از سوی قلیلی از زنان و دختران به کل جامعه تحمیل می شود، سوغات غرب است و بر خلاف عقل و دین و قانون و هنجارهای اجتماعی است. گویا برنامه بعدی رسانه های صهیونیستی آمریکایی انگاره سازی و برساخت سازی کشف حجاب و برهنگی بدن است . تاسف بالاتر این است که برخی هم در داخل با انگیزه های به اصطلاح سیاسی و انتقام از رقیب سیاسی خود و با احتمال بهره برداری در انتخابات آینده بجای برخورد عقلانی و مبتنی بر فرهنگ ملی که منافع ملی و فرهنگی ما را حفظ کند، بر آتش معرکه می افزایند ان شالله به برکت ماه مبارک رمضان خداوند به ما توفیق دهد شرمنده خون فرزندان شهید ایران زمین نشویم و همانند گذشته به مسئولیت های فردی و اجتماعی خود عمل کنبم تا نشان دهیم واقعا منتظر هستیم ابوالقاسم فاتحی،عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ http://eitaa.com/sokhanesadeed
مقایسه الگوی تمدنی ایران، ترکیه و مالزی در بیان نورالدین بولحیه (استاد باتنه الجزائر) در همایش فوق نورالدین بولحیه استاد دانشگاه باتنه الجزایر چه آنجا که در پنل علم به طرح بحث پرداختند و چه وقتی که در اختتامیه سخنرانی کوتاهی کردند رویکرد متفاوتی در تحلیل موقعیت تمدنی ایران امروز داشتند. در پلن تخصصی علم، بولحیه امتیاز نظریه امام خمینی را در مقایسه با بسیاری از نظریات اندیشمندان، در تحقق‌یافتگی آن و امتداد عینی آن دانستند. در نظر ایشان، ایران در تجربه چهل سالگی خود در قامتی بزرگتر از مذهب ظاهر شده و مرزهای مذهبی را به سمت مرزهای انسانیت در نوردیده است. سخنرانی ایشان در اختتامیه هم در همین راستا بود که گفتند جمهوری اسلامی ایران و امام خمینی اولین کسی بود که دست یاری به سمت مسلمانان دراز کرد و با همان دست به سینه آمریکا کوبید (اذله علی المومنین و اعزه علی الکافرین). از همین منظر تحلیل بولحیه در مقایسه ایران با ترکیه و مالزی اندکی متفاوت از استاد عمار الطالبی بود. دکتر طالبی مالزی را در فرآیند تمدنی اش مهم تلقی کرده و عنصر علم را عنصر مرکزی حرکت مالزی تلقی کرد، ولی نورالدین بولحیه پروژه تمدنی مالایایی‌ها و ترک‌ها را اقتصاد دانست و پروژه ایرانی‌ها در حرکت تمدنی‌‌شان رسالت‌محور و بر مدار انسانیت و ارزش‌ها تعریف کردند و تصریح کردند که نقطه امتیاز و قدرت اصلی ایرانیان در همین رسالت‌محور بودن‌‌شان است. اگر نبود هویت رسالتی ایرانیان، ایران امروز بیش و پیش از ترکیه و مالزی رشد مالی و اقتصادی به دست آورده بود. بولحیه در انتها با اشاره به آیه "شهدا علی الناس" بدین نکته اشاره کردند که ایران، نه در مقیاس امت بلکه در مقیاس بشریت باید الگو باشد و نقش آفرینی کند. https://eitaa.com/Habibollah_Babai‌ http://eitaa.com/sokhanesadeed
آقای مسئول!بسترهای تولید بی حجابی را هم دریاب! http://eitaa.com/sokhanesadeed
‏اسلام ،سیاست، حقوق اقلیتها و جایگاه اقتصاد 🔻 | 13 فروردین 🔹‏... در تمام آزادی‌ها هست. اسلام برای نجات بشر آمده است؛ چنانکه‏‎ ‎‏حضرت مسیح برای نجات بشر آمده بود، و سایر انبیا برای نجات بشر آمده بودند. اسلام‏‎ ‎‏علاوه بر اینکه بشر را در روحیات غنی می‌کند، در مادیات ‏‏[‏‏هم‏‏]‏‏ غنی می‌کند. اسلام دین ‎‏سیاست است قبل از اینکه دین معنویات باشد. اسلام همان‌طوری که به معنویات نظر‏‎ ‎‏دارد و همان‌طوری که به روحیات نظر دارد و تربیت دینی می‌کند و تربیت نفسانی‏‎ ‎‏می‌کند و تهذیب نفس می‌کند، همان‌طور ‏‏[‏‏هم‏‏]‏‏ به مادیات نظر دارد و مردم را تربیت‏ ‏می‌کند در عالم که چطور از مادیات استفاده کنند و چه نظر داشته باشند در مادیات. 🔸اسلام‏‎ ‎‏مادیات را همچو تعدیل می‌کند که به الهیات منجر می‌شود. اسلام در مادیات به نظر‏‎ ‎‏الهیات نظر می‌کند، و در الهیات به نظر مادیات نظر می‌کند. اسلام جامع مابین همه جهات‏‎ ‎‏است. و شما در روزی وارد شدید که ما به حکومت خودمان رسیدیم و همان طوری که‏‎ ‎‏اسلام معنویات را داشت، و در صدر اسلام حکومت را هم داشت الان هم به خواست‏‎ ‎‏خدای تبارک و تعالی، ما با معنویاتی که اسلام دارد روبه رو هستیم و مطیع هستیم، و در‏‎ ‎‏مادیات و در حکومت هم یک ، یک حکومت عدل؛ که حکومت‌ها تابع‏‎ ‎‏مردم باشند و حکومت‌ها برای مردم باشند نه مردم، برای حکومت‌ها. 🔹‏‎ ‎‏حکومتی است که، برایِ مردم خدمتگزار است؛ باید خدمتگزار باشد. در اسلام مابین‏‎ ‎‏اقشار ملتها هیچ فرق نیست. در اسلام حقوق همه ملت‌ها مراعات شده است: حقوق‏‎ ‎‏مسیحیین مراعات شده است؛ حقوق و زرتشتیین مراعات شده است؛ تمام افراد‏‎ ‎‏عالم را بشر می‌داند، و حق بشری برای آن‌ها قائل است؛ تمام عالم را به نظرِ محبت نگاه‏‎ ‎‏می‌کند؛ می‌خواهد عالم مستضعفین نجات پیدا کنند، می‌خواهد تمام عالم روحانی‏‎ ‎‏بشوند، تمام عالم به عالِم قدس نزدیک بشوند. اسلام برای نجات مردم بشر آمده است‏‎ ‎‏که از این علایق جسمانی آن‌ها را رها کند و به روحیات برسد. ... (13 فروردین 58، صحیفه امام، ج 6، ص 467و468) http://eitaa.com/sokhanesadeed
9.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این تجربه فرودگاه شیراز نشان می دهد که اگر بی تفاوت نباشیم، اگر بلد باشیم. اگر اراده کنیم می شود وضع فرهنگ و حجاب را مدیریت کرد. http://eitaa.com/sokhanesadeed