⭕️ گروه بریکس و اهمیت عضویت ایران در آن
🔰معرفی گروه بریکس
🔸بریکس نام گروهی به رهبری قدرتهای اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شدهاست.
مطابق گزارش رئیس جمهور آفریقای جنوبی در کنفرانس خبری مشترک با سران کشورهای بریکس، ایران در جلسه اخیر آن، به عضویت رسمی این گروه در آمد.
گروه بریکس، ۴۱.۵ درصد از جمعیت جهان، ۴۰ درصد از منابع منابع مالی دنیا، ۳۰درصد از تولید ناخالص داخلی، یک چهارم اقتصاد جهان، ۱۸درصد از تجارت جهانی، ۲۸ درصد قدرت اقتصادی دنیا را تشکیل می دهد.
🔹اهمیت عضویت ایران در بریکس
🔺از اثرات پیوستن جمهوری اسلامی ایران به گروه بریکس، انجام معاملات با کشورهای روسیه، چین، برزیل و آفریقای جنوبی بدون استفاده از دلار و با پول ملی و همچنین استفاده از تسهیلات بانک توسعه بریکس است.
🔺تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران کم رنگ می شود.
🔺یکی از اهداف گروه بریکس، دلارزدایی است. حذف یا کم رنگ کردن ارزش دلار، از مشکلات تجارت خارجی ایران می کاهد.
🔺مهمترین ابتکار گروه بریکس، ایجاد بانک توسعه جدید، به منظور اصلاح نظام مالی جهانی در مقابله با یکجانبه گرایی سلطه دلار است و این فرصت مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران در سرمایهگذاری و استفاده از منابع مالی این بانک در زمان مقتضی است.
🔺از دیگر اهداف گروه بریکس، تقویت چند جانبه گرایی علیه یک جانبه گرایی آمریکاست. این اتفاق، فرصت مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران در حل و فصل مسائل هسته ای و دیگر محدویت های ایجاد شده از سوی آمریکاست.
🔺رهبران کشورهای عضو گروه بریکس در جلسه اخیر خود با بیانیه مشترکی، از حق ایران برای استفاده از انرژی صلح آمیز هستهای دفاع کردند.
👈 با عنایت به توضیحات فوق، عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس می تواند در بهبود وضعیت اقتصادی، سیاسی و ... داخلی و مشارکت در تغییر نظم یکجانبه گرای جهانی موجود، موثر واقع شود.
✍️ محمدعلی برزگر
http://eitaa.com/sokhanesadeed
✴️ روایت قابل تامل حزبالله از تداوم انقلابها در افریقا
ابراهیم السید رئیس شورای حزبالله:
«دنیا در اطراف ما در حال تغییر است و منتظر انقلاب استقلال از ظالمان در آفریقا باشید و این چهره جهان را تغییر خواهد داد انشاءالله. آمریکا هیچ وقت با اعراب نبوده، همیشه با خودش و منافعش است.»
🔸وی در ادامه گفت: «چه بسیار زمانها و سرزمینهایی که شاهد حضور مجاهدان و نماز و جهاد آنان بودهاند. جوانان مقاومت در مقابل همه چالشها، ثابت قدم بودند. آنها هنوز هم شکوه پشت سر شکوه و پیروزی پشت پیروزی میآفرینند.» این صحبتهای رئیس شورای سیاسی حزبالله بسیار مهم است و اشارهای است به حضور رزمندگان مقاومت در تحولات سالهای اخیر افریقا. با توجه به مداخلههای فرانسه در امور لبنان و حضور موثر پاریس در تحولات سیاسی لبنان، این سخنان ابراهیم السید میتواند پیامی روشن و عینی برای فرانسویها باشد که ما با شما در افریقا هم سرگرم مبارزه هستیم.
🔸تحولات افریقا به شکل عجیبی غربیها را دچار مشکل و بحران کرده و تمام سیستم اطلاعاتی و نظامی آنها در کنار دستگاه پر و پیمان سیاسی این محور نتوانستهاند راهحلی برای معمای غرب افریقا پیدا کنند. این کشورها سردرگم از این تحولات همچنان تلاش میکنند که با گندهگویی و تهدید در کشوری مانند نیجر که به تازگی یک انقلاب نظامی را علیه استعمار فرانسه انجام داده مقابله کنند اما به نظر میرسد که پشت انقلابیون نیجر بسیار گرم است که به سفیر فرانسه، امریکا و آلمان فرصتی 48 ساعته دادهاند که هر چه سریعتر خاک این کشور را ترک کنند.
🔸صحبتهای این مقام مسوول در بخش سیاسی حزبالله مبنی بر «انقلاب استقلال از ظالمان در افریقا» که ناظر بر تداوم این انقلابها و این رویدادها است نشان از برنامهای عمیق و اثرگذار برای تاراندن اشغالگران و استعمارگران از این قاره دارد. گفتنی است که لبنانیها یکی از اقلیتهای موثر در کشورهای غرب افریقا هستند و صدها هزار لبنانی در مناطق مختلف کشورهای این حوزه سرگرم تجارت و کار و زندگی هستند. بخشی از این لبنانیها شیعیانی هستند که مذهب تشیع را نیز با خود به این کشورها برده و امروز میلیونها ساکنان این مناطق امروز پیرو این مذهب هستند.
@syriankhabar
http://eitaa.com/sokhanesadeed
🔳 چرا فرانسه حاضر به ترک نیجر نیست؟
حدود ۴ هفته پس از انقلاب نیجر استعمارگران فرانسوی همچنان دنبال مداخله نظامی و مقابله با خواست مردم این کشور هستند. در حالی که ۷۲ ساعت پیش دولت انقلابی از سفرای فرانسه، آمریکا و آلمان خواست تا خاک این کشور را ترک کنند اما سفیر فرانسه با وقاحت و پررویی هرچه تمامتر حاضر به ترک نیامی نشده و میگوید قصدی هم برای ترک این کشور ندارد، به همین دلیل مردم نیجر با تجمع در برابر سفارت و پایگاه اشغالگران فرانسوی خواستار تخلیه این دو نقطه شدهاند.
آنچه برای فرانسه و آمریکا به عنوان کشورهای استعمارگر در مورد انقلاب مردم نیجر غیر قابل باور است حمایت قاطبه مردم از انقلابیون است که در واقع نظامیان و ژنرالهای ارتش این کشور هستند که در طول سه دهه گذشته روابط بسیار نزدیکی با ارتشهای این دو کشور داشتند. اما با وجود این روابط نزدیک در طول دست کم یک دهه گذشته، اما رفتارهای استعمارگرانه و خارج از عرف فرانسویها با مردم نیجر باعث شد تا این نظامیان راه خود را در پیش گرفته و علیه تداوم حضور خارجیها و غارت منابع این کشور دست به انقلاب بزنند.
@syriankhabar
http://eitaa.com/sokhanesadeed
🔴 وضعیت فرهنگی ارتباطی محرم ۱۴۴۵ ه.ق
(گزارش مرکز رصد فرهنگی کشور)
🔹حدود ۷۲ درصد از افراد بالای ۱۸ سال شیعه ایرانی برای زیارت اربعین ابراز تمایل کردهاند.
🔹امسال تعداد زنان زیارتاولی که قصد زیارت اربعین دارند، افزایش قابل توجهی داشته است و شاهد توجه بیشتر بانوان ایرانی به زیارت اربعین هستیم.
🔹در دهه اول محرم امسال، بیش از سهچهارم از مردم در عزاداریها و مراسم دهه شرکت داشتهاند.
🔹حدود نیمی از این تعداد، تمام ۱۰ شب را در مراسم شرکت کردهاند.
🔹براساس نظرسنجیهای علمی، امسال حدود ۸۲ درصد از افراد در دهه اول محرم لباس مشکی پوشیدهاند.
🔹حدود ۶۷ درصد از افراد در برپایی مراسم محرم امسال مشارکت داشتهاند که توزیع نذری و پرداخت هزینه نذری با ۴۶ و ۳۲ درصد، بیشترین فراوانی را داشته است.
🔹سه اولویت اصلی مردم در انتخاب مراسم عزاداری امسال، مداح، سخنران و قدمت و نام هیات بوده است.
🔹دادههای نظرسنجیهای ملی نشان میدهد که اکثریت جامعه بر این اعتقاد هستند که بیحجابی در مجالس امام حسین (ع) رفتار نادرستی است، با اینحال بخش قابل اعتنایی نیز بهرغم تقبیح حضور بیحجاب در مراسم مذهبی، معتقدند نباید افراد را از مجالس سیدالشهدا راند.
🔹براساس دادههای ملی، اکثریت مطلق یعنی حدود ۹۴درصد از پاسخدهندگان، در انتخاب میان مداحی سنتی یا استودیویی، مداحی سنتی را ترجیح میدهند.
@culturalresearch
http://eitaa.com/sokhanesadeed
◀️براندازان و سیاست یک بام و دو هوا
🔻 برای ما، برای اونها
🔹 ازدواج دختر ۱۷ ساله ما، کودک همسری
رابطه جنسی آزاد دختر ۱۷ ساله غربی، آزادی کامل انسان
🔸 بازی نکردن ما با اسرائیل، سیاسی کردن ورزش
بازی نکردن آنها با روسیه، اتحاد علیه دیکتاتوری
🔹 موشکهای ما تهدید برای بشریت
موشکهای اونها، توازن قدرت
🔸 همخوانی سرود «سلام فرمانده» ما، تربیت ایدئولوژیک
آهنگ ساسی مانکن یا سند ۲۰۳۰ اونها، تربیت مدرن
🔹 فروش پهپاد به روسیه و چین و...، اَه اَه
خرید جنگنده آمریکایی در زمان پهلوی، به به
🔸 حضور ما در خلیج فارس، تحریک همسایگان
حضور اونها در خلیج فارس، ائتلاف صلح
🔹 قاتل ۱۷ ساله ایرانی، کودک مجرم
قاتل ۱۷ ساله آنها، مردی ۱۷ ساله
🔸 محور مقاومت همسو با ما، محور شرارت
گروهکهای تکفیری-وهابی دست پرورده آنها، پیکارجویان مخالف اسد
🔹 آموزش نظامی بسیج ما، ترویج خشونت
آموزش نظامی آنها، دفاع شخصی
🔸 برخورد ما با اغتشاشگران مسلح، سرکوب دموکراسی
برخورد آنها با معترضین غیرمسلح، نشانه اقتدار پلیس
🔹 انرژی صلحآميز هستهای ما، تلاش برای ساخت بمب اتمی
داشتن کلاهک هستهای توسط اسرائيل، نماد صلح جهانی
🔸 حضور ما به دعوت كشورهایی كه روزی بخشی از ايران بوده دخالت و ماجراجویی
حضور و كودتای و اشغال و غارت منابع آنها، ترويج دموكراسی
🔹 توقیف و دزدیدن نفتكش های ايران و خالی كردن نفت به سمت آمريكا حقوق بین الملل
پاسخ دادن به این تجاوزها، دزدی دريايی
🔸 هشت سال جنگيدن ما برای ندادن خاک، تفكر اشتباه آيت الله خمینی
دادن بحرین و آرارات و دشت ناامید م اشغال ايران توسط متفقین بدون هیچ مقاومتی و تبعید رضاخان و... آينده نگری پهلوی
🔹 ما ماهواره پرتاپ كنيم، میگویند: ملت گرسنه است.
اونها ماهواره پرتاپ كنند، میگن: اونها فضا را تسخير كردند، ما مونديم با پای چپ وارد مستراح بشيم يا پای راست
🔸 سرمایه گذاری چین در ایران: فروش ایران
سرمایه گذاری چین در عربستان: دوراندیشی بن سلمان
🔹 علت آتش سوزی در کانادا و آمریکا: تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین
علت آتش سوزی در ایران: ناکارآمدی و بیکفایتی جمهوری اسلامی
🔸 داعش در شاهچراغ عملیات انجام بده: حمله مسلحانه
داعش در فرانسه عملیات انجام بده: حمله تروریستی
http://eitaa.com/sokhanesadeed
تو المپیادی بودی چطور دشمن وطن شدی!
روزنامه جوان در ستون اخبار ویژه خود در ایام شیوع شایعه مسموم سازی دانش آموزان، مواضع یک استاد جنجالی در دانشگاه شریف را مورد بررسی قرار داده بود.
در زیر به مناسبت انتشار خبر قطع همکاری دانشگاه شریف با این عضو هیات علمی قراردادی، و دروغ پراکنی مظلوم نمایانه وی درباره سبب قطع همکاری، مطلب یاد شده را مرور می کنیم:
علی شریفی زارچی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف در توئیتی در واکنش به اظهار نظر چند روز پیش وزیر کشور که دستگیری عوامل مسمومیت دانش آموزان را کذب عنوان کرده و گفته بود فعلاً سرنخی از این حوادث پیدا نکردهایم، نوشته است: «بیش از ۹۰ روز از اولین حمله جنایتکارانه به مدارس دخترانه میگذرد، فقط امروز چندین مدرسه در چند شهر مورد حمله با گازهای سمی قرار گرفتهاند و شما میگویید حتی سرنخ هم ندارید؟ کلمهای برای شدت خشمم پیدا نمیکنم.»
علی علیزاده، فعال سیاسی، اما زارچی را به دلیل طرح ادعاهای بدون سند و غیر علمی مورد خطاب و نقد قرار داده و گفته: «تو المپیادی بودی، تو ریاضی خواندهای، تو در دانشگاه شریف تدریس میکنی، بگذارید مؤدبانه بگویم، خاک بر سر شما که ذهنت اینقدر غیر علمی است! که حتی از یک جستوجوی ساده انگلیسی عاجز بودی که بفهمی این پدیده، پدیده حمله با گازهای سمی نبوده است؛ و شرم بر تو که با قدرت اصلاحطلبان به یک شخصیت توئیتری برجسته شدی. چرا که شخصیتهای قبلی آنها در دفاع از روحانی سوخته شده بودند.
جوان در ادامه این روایت آورده است:
تو را بزرگ کردند و از تو یک چهره رسانهای ساختند؛ و اکنون تو این قدرت کوچک تأثیرگذاری اجتماعی را اینقدر ناصالحانه و با بی تقوایی و بی اخلاقی اینگونه هزینه میکنی! آدم چقدر باید بی وطن، ضد ملی، ضد اخلاق و تبهکار باشد که اینقدر ساده بگوید که دانش آموزان مورد حمله با گازهای سمی قرار گرفتهاند، در حالی که با یک جستوجوی ساده میتوانستید بفهمید که قضیه چیست.»
http://eitaa.com/sokhanesadeed
توضیح درباره اخراج یا عدم تمدید قرارداد برخی اساتید
فارس: درباره اخراج اساتید از دانشگاه هم توضیحاتی بفرمایید، به تازگی عنوان شده که ۶۰ نفر از اساتید اخراج شدهاند.
خلجامیرحسینی رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم: ما متعجبیم این اعداد را از کجا منتشر میکنند، ما که در مرکز جذب هستیم این اعداد را نداریم، این اعداد از کجا میآید و با چه منبعی اعلام میشود، شاید آنها که اعلام میکنند اطلاعات بیشتری از ما دارند.
نکته بعدی اینکه تمام فرایندها تابع قانون است، ما خارج از قانون چیزی نداریم، در بحث اعضای هیأت علمی هم که با فرهیختگان کشور ارتباط داریم اینگونه نیست که به راحتی به کسی بگوییم که شما باش یا شما نباش.
کلمه«اخراج» بسیار کلمه سنگینی است، این کلمه جایی به کار میرود که اگر کسی اعم از هیأت علمی تخلف محرزی انجام بدهد یا مورد امنیتی داشته باشد که از سوی مراجع ذیصلاح تائید شود یا مورد اخلاقی داشته باشد.
ما تقریبا از این موارد اصلا نداریم، بسیار انگشت شمار است که کسی وسط قرارداد از فعالیت کنار گذاشته شده باشد، اما ما مسألهای به نام عدم تمدید قرارداد داریم که این هم قانونی است که از دهه هشتاد یا نود بوده است، هر عضو هیأت علمی که جذب دانشگاه میشود مثل بقیه ادارهها مورد رصد قرار میگیرد، پس از دو سال هر عضو باید وارد عرصه تبدیل وضعیت بشود و رسمی آزمایشی شود، برای این کار باید مستنداتی ارائه دهد، حتی دانشجویان آن دانشکده نیز باید نمره علمی فرد را خوب بدهند.
اگر نظم آموزشی نداشته باشند یا کیفیت تدریس نداشته باشند ممکن است تمدید قرارداد نشود.
فرد تا پنج سال میتواند برای تبدیل وضعیت تلاش کند اگر تا سال پنجم نتواند شرایط اولیه تبدیل وضعیت را به لحاظ علمی، آموزشی، اخلاقی و نظمی نداشته باشد آیا صلاح است که این فرد در دانشگاه بماند؟ قانون میگوید: خیر.
فارس: تشخیص این مسأله با کجاست؟
خلجامیرحسینی: تشخیص با هیأت اجرایی دانشگاه که افراد امین و موثق دانشگاه است، اعضای این هیأت تعدادی از افراد حقیقی و حقوقی دانشگاه هستند.
اینکه میبینید اینگونه اخبار اواخر شهریور زیاد میشود به این دلیل است که پایان قراردادها آن زمان است.
حتی اگر هیأت اجرایی دانشگاه تشخیص داد که این شخص نمیتواند تمدید قرارداد داشته باشد، آن فرد میتواند به هیأت مرکزی جذب اعتراض کند.
اگر مجددا هیأت مرکزی که افراد با صلاحیتی هستند اعتراض را مردود کرد باز فرد میتواند به هیأت عالی جذب اعتراض کند بنابراین به این راحتی نیست که شخصی از دانشگاه خارج شود.
اگر واقعا اثبات شود که فرد رکود علمی دارد، قانون این فرصت را از او میگیرد زیرا دیگر صلاح دانشگاه نیست که آن فرد در دانشگاه حضور داشته باشد.
برخی مسائل را به یکدیگر ربط میدهند و این مسأله را هم سیاسی نشان میدهند، اگر کسی به دنبال حاشیهسازی است بحث آن جداست اما اگر کسی به دنبال حقیقت است توضیحات را ارائه دادم، ما از رسانههای خارج کشور انتظاری نداریم زیرا آنها آنچه خودشان میخواهند ارائه میدهند اما از رسانههای داخل میخواهیم که حقایق را ببینند
http://eitaa.com/sokhanesadeed
«قله» کجاست؟
فرمایشات اخیر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در باره وضعیت کنونی ما، تأملات و گاه تحلیلهایی را برانگیخته که هر یک در خور توجه است. سئوال اصلی این است که قله کجاست و وضعیت کنونی ایران با آن قله چگونه است؟ به نظرم قلههای تمدنی در انقلاب اسلامی و در تجربه جمهوری اسلامی را باید در نگاهی متفاوت و در موارد ذیل عمیقتر جستجو کرد.
1) قله در تربیت انسان در اوج و نسل جدیدی از مسلمان تحولگرا و جهانیاندیش ایرانی. انسانهای در اوج را نه فقط در میان شهید ـ امتها (مثل قاسم سلیمانیهای فراوان) و نه فقط درمیان پدیدۀ فراگیر بسیج و بسیجیان در تجربه ایرانی میتوان پی گرفت، بلکه در میان شخصیتهای علمی برجسته، در میان دختران، زنان و مادران ممتاز، و بلکه در میان تودۀ مردمی متفاوت (یا همان عوام ممتاز) باید مشاهده کرد.
2) قلههای علمی، نظامی و سیاسی را بیش از آنی که باید در نظام دانشی و سیاستگذاریهای موجود در آن جستجو کرد، باید این قله را در «حس استقلال»، «حس توانستن»، و «حس خودکفایی و عدموابستگی»ای که امام ره و بعد رهبر فرزانه انقلاب به نسل جدید القا کردند و آن در عمیقترین لایههای مختلف جامعه ایرانی بوجود آورده اند. حس استقلالی که امام به نسل امروز القاء کرد، نه فقط حس استقلال برآمده از یک عزم سیاسی، بلکه حس استقلال برآمده از حس ایمان، حس معنویت و باور به توحید بوده است. لذا قله در حس استقلال را باید در کنار قله در ایمان و معنویت ترسیم و تبیین کرد.
3) قله دیگر، قله در اندیشه، سطح تفکر، اعتدال و نوآوری فکری، و در کل رویکردهای متفاوت و جدید در ساحتهای علوم انسانی و نیز در علوم اسلامی است. این نکته به مرات و کرات در تجربه حضورم در برخی از کشورهای اسلامی، از ناحیه بسیاری از اساتید در دانشگاه های مختلف در منطقه اظهار شده است. رُشدی که عرصه های پژوهشی ما در نگاه به علوم انسانی و نیز علوم اسلامی و دغدغهها و مسئلههای جدید فکریای که در دوره بعد از انقلاب در ایران بوجود آمده، به هیچ وجه قابل مقایسه با آنچه که در دورههای پیشین بوده است، نیست.
4) قله داشتن هرگز به معنای نداشتن نقطه نشیب و حضیض (مثل موضوع عدالت) در تجربۀ جمهوری اسلامی نیست. اما قله در موضوع عدالت را نباید فقط در وضعیت داخلی جامعه ایران و در عرصههای داخلی عدالت فرهنگی، عدالت اقتصادی، عدالت جنسیتی، و عدالت سیاسی و عدالت آموزشی جستجو کرد، بلکه باید ارزش عدالت و فضیلت انصاف و برابری را در سطحی کلانتر و در عرصههای انسانی در بین الملل و مناسبات جهان اسلام نیز پی گرفت. پس از انقلاب اسلامی، امروزه دیگر ظلم فراگیر و نظام ناعادلانه و نظم ستمبار وستفالیایی در دنیا و در نسبت بین کشورهای غربی و غیرغربی فروریخته، و نوعی از توازن و تعادل در میان دولتها و ملتها از یک سو، و دولتهای قوی و دول ضعیف از سوی دیگر بوجود آمده است (نمونهاش را در انقلاب اخیر نیجر و اخراج نیروهای فرانسوی از آن ببینید).
5) به رغم مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، و به رغم بیانصافیهایی که برخی در روایت از ما دارند، ایران بلاشک در میان کشورهای اسلامی دست کم یکی از الگوهای مطرح در عرصههای سیاسی، علمی، نظامی، فرهنگی و تمدنی است. در قله بودن و یا به قله رسیدن را باید در این مرجعیت تمدنی جمهوری اسلامی در کنار دیگر مدل های تمدنیِ مطرح در دنیای اسلام در نظر گرفت و وضعیت کنونی ایران را در این رقابت داخلی جهان اسلام و نیز در تنش تمدنی بین تمدن اسلامی و تمدن غرب دنبال کرد.
6) آخرین نکته، قله در برخورد با خصم تمدنی است. چه بپسندیم و چه نپسندیم ما روز به روز به سمت برخورد و تنش تمدنی پیش می رویم. واقعیات جهان غرب و دنیای اسلام در قرن بیست و یکم نشان داد که ما بیش از گفتگو، به سمت برخورد و تضاد می رویم (شاید مع الاسف). اکنون برخوردهای در اوج هرگز با تسلیم و تمکین در برابر غرب فروکش نخواهد کرد. ما در برابر یک دو راهی هستیم یا تسلیم شویم که در این صورت نابودی ما قطعی خواهد بود و یا مقاومت کنیم که در آن امکانی برای بقا و بلکه تعالی پیدا خواهیم کرد. بقای ما در پس برخوردهای تمدنی، بقای در قله و اوج خواهد بود.
@Habibollah_Babai
http://eitaa.com/sokhanesadeed
💥الگوی امام علی علیه السلام، راهگشای برون رفت از مشکلات فعلی
دکتر ابوالقاسم فاتحی
امیرالمؤمنین علی علیه السلام اگر چه به خاطر مخالفت های سه گروه که اتفاقا هر سه گروه از درون جامعه اسلامی بودند ،مدت کوتاهی حاکم بود و حکمرانی کرد، اما در همبن مدت کوتاه تقریبا ۵ ساله الگوهایی را در بخش های مختلف حکمرانی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فراروی بشریت قرار داد ، که تمسک به آن امروز می تواند راهگشایی حل بسیاری از معضلات کشور باشد. در اینجا بنده به دو الگوی آن حضرت اشاره می کنم که اتفاقا گمشده امروز ، مسئولین است.
اولی، الگوی سخت گیری و شدت عمل در برابر تخلف و فساد و رانت و شل کاری و گرایش به روحیه اشرافیگری و دوری از فقرا، بی عدالتی و تبعیض کارگزاران، عمال،فرمانداران و کسانی که از سوی آن حضرت در منصبی مسئولیت داشتند، در برابر اینان با سرعت عمل توام با دقت و عدالت ، اما سریع و قاطع برخورد می کرد به گونه ای که چشم بقیه به حساب بیفتد، کارگزاران دولت اسلامی، پست را طعمه ندانند، حالا ابن را مقایسه کنید با تخلفات و فساد برخی کارگزاران که آن قدر مسامحه، تساهل ، وقت کشی ، و افتادن در دام سیاسی کاری ها می شود، که فرد متخلف با یک محاسبه سرانگشتی متوجه می شود هزینه فساد در برابر سود آن بسیار کم و ناچیز است و چه عاملی مشوق آمیز نر از این
دومین الگوی امام علی علیه السلام، نسیت به امر تربیت ،تبلیغ و نشر معارف اسلامی در میان توده های مردم از عامی و بی سواد بادیه نشین تا باسواد و شهری ، در اینجا برعکس مورد اولی ،سیاست امیرالمؤمنین، مدارا، صبر ، تحمل ، تبیین گری ، گشاده رویی، گذشت ، اقناع ، استدلال و مانند آن بود، یعنی در اینجا جدب حداکثری بود، اما در آنجا دفع حداکثری
اما گویا ما در بازخوانی روش امام علی علیه السلام، دچار اشتباه فاحش و راهبردی شده ایم ، برای مدیران فاسد، متخلف، چهره ها و سلبریتی ها و مانند آن، صحبت از جذب حداکثری می کنیم ، اما برای آن نوجوان و جوان غافلی که در بند جوانی بوده و تخلفی را انجام داده است، بدون ابن که بخواهدآن را سیاسی کند یا اشاعه فحشا کند ، صحبت از اشد مجازات می کنیم . وقتی موقع کار فرهنگی و تربیتی می شود، کم حوصله و بد اخلاق می شویم ، سیاست جذب حداکثری اساسا برای عامه مردم و در دعوت آنان به گفتمان انقلاب اسلامی است و برای مدیران و کارگزاران متخلف نیست.
http://eitaa.com/sokhanesadeed
6.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ببینید نظر امام خمینی را در مورد اخراج اساتید
http://eitaa.com/sokhanesadeed