قول سدید
✅ هانیزاده: چین به ایران جفا کرد ▪️حسن هانىزاده - کارشناس مسایل بینالملل 🔻محمد بن سلمان سعی می
✍️یادداشت انتقادی جناب آقای علی معافی عضو محترم کانال سخن سدید در خصوص اظهارات جناب آقای هانی زاده:
سلام علیکم
بنده کارشناس مسائل سیاسی نیستم اما در خصوص یادداشت فوق عرضی دارم.
گزاره اولیه این یادداشت، آنقدر طبیعی و بدیهی است که نیاز به تبیین ندارد. چه آنکه تمام کشورهای جهان، منافع ملی خود را همواره در دستور کار دارند.
عبارت؛ «انتظار نمی رفت که چینیها به سرعت به سمت عربستان... آغوش بازکنند» نیز عجیب و از یک کارشناس مسائل سیاسی بعید است. مگر کشورها، به دلیل ارتباط با ایران، نباید با دیگران ارتباط داشته باشند. ضمن آنکه اصطلاح آغوش بازکردن، مانند همان اتهام فروش ایران به چین خندهدار است.
در سومین گذاره گفته : «به نظر چینی ها اشتباه بزرگی مرتکب شدند و سعی دارند از ایران فاصله بگیرند» من دقیقاً نمی دانم، کارشناس محترم، بر اساس چه معیاری به این نتیجه رسیده که اولاً چینیها اشتباه بزرگی مرتکب شده اند. ثانیاً از کجا فهمیده است که با این ارتباط، قرار است چین از ایران فاصله بگیرد.
و در گزاره پایانی نیز بدون هیچ استدلالی و علی رغم یادآوری توافق راهبردی ایران و چین، اتفاقاً نگران مشکل ساز بودن ارتباط چین و عربستان است.
و جمله آخر ایشان، که به جای یک برداشت دیپلماتیک و سیاسی، عبارتی احساسی است و می گوید این اقدام جفا و بیوفایی چین به ایران تلقی می شود.
اما به نظر نگارنده، با تکرار این نکته که بنده کارشناس مسائل سیاسی نیستم، عرض می کنم:
۱- ارتباط چین و عربستان می تواند در چارچوب توافق راهبردی ایران و چین تعریف شود. چرا که متحدِ متحد ما، می تواند متحد ما هم باشد(البته با شرایطش).
۲- ارتباط چین و عربستان می تواند منجر به کاهش تنش های منطقه ای و افزایش ثبات گردد.
۳- همچنین چین می تواند با میانجیگری نسبت به تلطیف روابط ایران و عربستان نقش خوبی ایفا کند.
۴- تحکیم روابط کشورهای حوزه غرب آسیا و برقراری پیوندهای چند جانبه، توهّمِ نیاز به حضور کشورهای غربی به ویژه آمریکا را در این حوزه از بین می برد.
۵- در صورت هوشمندی ایران در استفاده از این موقعیت و بهرهگیری از توان رایزنی چین، علاوه بر محدودسازی فعالیت گروههای تندروی اسلامی مانند وهابیت، داعش و طالبان، می توان در پایان دادن به جنگ یمن نیز امیدوار بود.
۶- اما بیایید تصور کنیم برداشت های کارشناس سیاسی محترم، همگی درست بوده و احتمالات اینجانب نیز محقق نگردد. اما قطعاً نمی توانیم چشممان را بر روی این واقعیت ببندیم که عربستان تقریباً از آغوش آمریکا خارج شده است و ....
http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️رهیافت من از مناظره امشب آقایان دکتر محبی و دکتر برهانی:
✅️۱- زمان شناسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلان در اعلام میزبانی و دعوت دو بزرگوار برای مناظره در فضای هجمه های گاه غیر علمی مخالفان و موافقان حکم اعدام یک اغتشاشگر به اتهام محاربه ، بجا و ستودنی بود.
✅️۲- برگزاری این مناظره، حرکت در جهت درست احیای جایگاه گفتگوی علمی به عنوان سنت حکیمانه و آزاداندیشانه صاحب نام این دانشگاه حضرت امام صادق علیه السلام بود و انتظار می رود این حرکت نه تنها متوقف نشود که در گامهای بعدی تقویت، ارتقا و توسعه یابد.
✅️۳- برگزاری این مناظره عیار منطق و استدلال حقوقی هر یک از دو طرف را برای تبیین ارکان تشکیل دهنده جرم محاربه و کیفر آن با لحاظ مواد قانونی مرتبط به خوبی روشن کرد.
✅️۴- پایبندی به رعایت ادب و احترام و تلاش برای پرهیز از جوزدگی و دعوت طرفداران به ارامش و سکوت، نمره اخلاق هر دو طرف مناظره را نمره ای قابل قبول کرد.
✅️۵- نظام مندی مطالب، روشمندی گفتگو، تمرکز روی موضوع مناظره و تسلط بر ابعاد موضوع بحث از نقاط مثبت آقای دکتر محبی بود.
✅️۶- اهتمام آقای برهانی به حقوق متهم به عنوان بحثی کبروی نقطه مثبت ایشان بود ولی صحبتهای آقای دکتر برهانی بیشتر خطابه بود و بیان قواعد و اصول کلی فقهی بود.
✅️۷- خلط سوء نیت خاص با قصد نتیجه در جرایم مقید مثل محاربه خطای فاحش آقای دکتر برهانی بود که البته خیلی دیگر از حقوقدانان کیفری ما گرفتار چنین خلطی هستند.
✅️۸- به کارگیری کلمه "اغتشا"ش توسط آقای دکتر برهانی برای تبیین وضعیتی که نیروهای امنیتی تکلیف به برخورد با آن دارند اتفاق خیلی خوبی بود که ناقص ماند چون ایشان روی ملاحظاتی که داشتند کلمه را ناقص رها کردند!
✅️۹- آقای برهانی در خصوص ایراد آقای محبی مبنی بر اظهارنظر بدون اطلاع درباره جرئیات پرونده مورد بحث، پاسخی نداشتند به ویژه آنجا که آقای محبی با قرائت بخشی از اظهارات متهم، نادرستی ادعای آقای برهانی را به روشنی نشان داد.
✅️۱۰- تبیین دقیق دایره شمول "مردم" به عنوان آماج سلاح و تفریق بین قصد ارعاب به عنوان سوء نیت خاص با ناامنی در محیط به عنوان نتیجه لازم برای تحقق جرم محاربه و نیز روشنگری نسبت به این که برای محاربه ۴ سوء نیت خاص با حرف یا به هم دیگر عطف شده اند و وجود هر یک از این سوء نیتها برای تحقق جرم یاد شده کافی است از دیگر توفیقات آقای محبی بود.
✅️۱۱- نکات دیگری هم هست که بیان آنها را دارای اولویت نمی دانم.
✅️۱۲-از خداوند برای هر دو بزرگوار و برادر عزیزم آقای دکتر شاطری پور که جلسه را به خوبی مدیریت کردند عاقبت بخیری طلب می کنم.
ج.صادق منش ۲۰/۹/۱۴۰۱
http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️یک نکته مهم درباره حکم قضایی محاربه:
✅️این که امثال آقایان سروش محلاتی یا مقتدایی یا ناظمی با وجود قانون به عنوان فصل الخطاب، بحثهای فقهی را مطرح می کنند که جولانگاه نظرات مختلف است هر قدر هم که در جای خود برای راهنمایی قانونگذار مفید باشد برای نقد آرای دادگاه در موضوع محاربه ، غیر منطقی و دادن نشانی غلط و بازی در زمین بانیان اغتشاش است.
ج.صادق منش۲۱.۹.۱۴۰۱
http://eitaa.com/sokhanesadeed
تجمع دیروز دانشجویان انقلابی در برابر سفارت چین دو پیام مشخص دارد؛ اول آنکه چین هرچقدر هم به ایران نزدیک باشد حق ندارد نسبت به تمامیت ارضی ایران ولو در حد یک بیانیه خطا کند و باید نسبت به این مساله پاسخگو باشد.
دوم اینکه دانشجویان انقلابی بار دیگر آزادگی خود را نشان دادند که در دفاع از منافع ملی، برایشان شرق و غرب فرقی ندارد. اما کسانی که سالهاست شرق هراسی می کنند، آیا یک بار هم که شده نسبت به خطاهای غربی ها موضع گیری کردند؟ یا همیشه در حال بزک کردن جنایات غرب و امریکا بوده اند؟
#آنچه_یک_انقلابی_باید_بداند
http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️روی زیبای جرم انگاری محاربه
✅️1- مستند جرم انگاری محاربه نص آیه 33 سورده مائده است و بر خلاف بسیاری دیگر از جرایم حدی و تعزیری، خداوند در این آیه به طور صریح هم رفتار مجرمانه و هم کیفر آن و هم در ادامه شرایط سقوط کیفر را بیان کرده است.
✅️2- در این که ارزش مورد حمایت در جرم انگاری محاربه، «امنیت مردم» است ، مناقشه ای نیست.
✅️3- «مردم» اسم جنس و دربرگیرنده تک تک ساکنان یا واردان زیر چتر حکومت اسلامی اعم از مسلمان ، کلیمی ، مسیحی ، زرتشتی ، صالح، طالح ، زن، مرد ، کودک و بزرگسال است.
✅️4- انتخاب عنوان مناسب برای رفتار مجرمانه، در حوزه علوم جنایی به طور عام و سیاست جنایی به طور خاص و ذیل قواعد جرم انگاری به طور اخص ،شرایط و ظرافتهایی ، دارد، از جمله این که عنوان انتخابی باید گویا، بازدارنده و نشان دهنده ی میزان قبح رفتار مورد نظر باشد. در جرم انگاری محاربه این شرایط با ظرافت خاصی رعایت شده است.
✅️5- در آیه 33 مائده، قراردادن خداوند و رسول او در جایگاه بزه دیده محاربه، شاهکاری بسیار لطیف برای نشان دادن اهمیت امنیت مردم به عنوان ارزش مورد حمایت در آیه است؛ در به کارگیری این تعبیر در واقع مجاز در اسناد وجود دارد و خداوند فرموده کشیدن سلاح برای اخلال در امنیت مردم- ولو یک نفر از آنها- عین جنگیدن با خدا ورسول است؛ نمی فرماید عین اعلام جنگ با خدا و رسول و نمی فرماید در حکم جنگیدن با خدا و رسول او. در حالی که کشیدن سلاح لزوما به معنای استفاده از آن هم نیست! تعبیر عامیانه آیه این است: هرکس دست به سلاح شود و به مردم چپ نگاه کند با من و رسولم جنگیده است!
✅️6- تطبیق مضمون آیه و ماده 279 قانون مجازات اسلامی با شرایط امروز این است:
در جمهوری اسلامی ایران اگر یک نفر به روی یک شخص تحت حمایت قانون اعم از شهروند یا تبعه خارجی یا پیرو یکی از اقلیتهای دینی شناخته شده، برای ایجاد وحشت در او و نه حتی برای کشتن یا گرفتن مال یا تعرض به ناموس او، سلاح بکشد حتی اگر مرتکب به هدفش نرسیده باشد، اگر این کار موجب احساس ناامنی ولو در یک نفر به شرح مذکور شود محارب با خدا و رسول اوست و مستحق یکی از کیفر های مندرج در آیه و ماده مورد اشاره!
🇮🇷🇮🇷به راستی در کدام نظام حکومتی این میزان حساسیت به حقوق ساکنان قلمرو یک دولت وجود دارد؟!
ج. صادق منش 21/9/1401
http://eitaa.com/sokhanesadeed
◀️یادداشت جناب آقای حسن افراسیابی کشکولی
(وکیل دادگستری، قاضی سابق)
✍ چند نکته در خصوص اعدام محسن شکاری
✅۱- اعدام ایشان بر اساس قانون و به حکم دادگاه و به تائید دیوان عالی کشور انجام شده و قانونی است.
✅۲- در کشور ما دهها بلکه صدها هزار حقوقدان و هزاران استاد حقوق وجود دارند، اینکه یکی یا برخی از آنها نظری متفاوت از دادگاه داشته باشند، اشکالی ندارد، هر چند که از نظر فنی بر کسی که پرونده را مطالعه نکرده و بر تمام زوایای آن تسلط نداشته باشد، اظهار نظر قطعی قباحت علمی دارد.
✅ ۳- در این مسیر علیرغم وجود حساسیت انقلابی، نیازی نیست که برخی قضات دادگستری وارد فضای مجازی شوند و با افراد دیگری که نظر دیگری دارند، مناظره نمایند؛ زیرا گاهی توضیح دادن قاضی نشانه ضعف تلقی میشود در حالیکه دادگستری مصداق اعمال قدرت قانونی است و گاهی نیز بیم متهم شدن به سیاسی گری قاضی میرود؛ لذا به جز سخنگوی قوه قضائیه و مقامات رده بالای مسئول، نیازی به ورود سایر قضات نیست. بدیهی است ورود وکلا و سایر حقوقدانان به بحث های علمی در این زمینه، با رعایت اقتضائات جامعه، مقبول و مطلوب است.
✅ ۴- محاربه تعریف روشنی دارد که با توجه به آیه مربوطه، قانون مجازات اسلامی و تطبیق شرایط فعلی، بر کسانی که علیه مردم (از جمله پلیس و ماموران دولتی) سلاح بکشند، کاملا صدق میکند.
http://eitaa.com/sokhanesadeed
◀️هشدار
✍️مالهکشی جنایت محارب، با فتوای مجعول
◀️به گزارش مشرق، سید احمد خوئی در یادداشتی تلگرامی نوشت:
◀️اخیرا یک نوشته برای تغذیه ساندویچی مخاطب از سوی جریان نفاق داخلی منتشر شده و فتاوی مجعول و بُریدهشدهای از علماء در آن به چشم میخورد. سرآمد این فتاوی مجعول، فتوای آیتالله خوئی در خصوص «محارب» است. عملا، جاعلین این فتاوی، همدست این ناامن سازی جامعۀ مسلمین و همکار این جنگ علیه ایرانند. مردم باید هوشیار باشند، افرادی اینچنین لجستیک و پوشش تجاوز و تعدی دو ماهه به جامعۀ مسلمین را فراهم میکنند و با ظاهر اسلامی در میان ما میزیند و مشغول توسعۀ جنایت و مالهکشی دشمنی علیه ملت ایران هستند. چنین جریان خبیثی عملا میداند مخاطب به دنبال بقیۀ جملۀ گزینشی و نتیجۀ مجعول نمیرود.
✅️فتوای آیتالله خوئی در کتاب تکملة منهاج الصالحین - در صفحۀ ٥١ کاملا مؤید حکم دادگاه جمهوری اسلامی برای «محسن شکاری» است
الخامس عشر - المحاربة (مسألة ۲۶۰): من شهر السلاح لإخافة الناس نفی من البلد، ومن شهر فعقر اقتص منه ثم نفی من البلد ومن شهر وأخذ المال قطعت یده ورجله، ومن شهر وأخذ المال وضرب وعقر ولم یقتل، فأمره إلی الإمام إن شاء قتله وصلبه، وإن شاء قطع یده ورجله» الخ.
ترجمه: «کسی که برای ترساندن مردم سلاح بکشد، از آن شهر تبعید می گردد. کسی که سلاح بکشد و زخم وارد آورد، اول قصاص می شود، سپس از شهر تبعید می شود. »
◀️نارفیقان منافق ما ، تا اینجا را در متن کلیشهای خود قید کرده و بقیه را برای مردم بُریدهاند!
✅️در ادامه آیت الله خوئی قید نموده است:
« کسی که سلاح بکشد و مالی را نگیرد، دست و پایش قطع می شود. و کسی که سلاح کشیده و مال اخذ کند و ضربه بزند و زخمی کند لکن کسی را نکشد، حکم او در اختیار امام است که اگر بخواهد او را بکشد و به دار آویزد و اگر بخواهد می تواند دست و پای او را قطع نماید.» ... الی آخره.
✅️بدین ترتیب، در اختیار امام (در اینجا قاضی دادگاه جمهوری اسلامی) است کسی که سلاح کشیده و ضربه زده و مال برده ولی کسی نکشته را چگونه اعدام کند. همین ، حکم آیت الله وحید است و همین در استبصار شیخ طوسی آمده است. حال چگونه به خود اجازه میدهند با اسلام اینگونه بازی کنند، نشان واضحتری از اسلامیت آنان است.
✅️دو ماه جنگ تمام عیار علیه ایران، اسلام و مسلمین و جمهوری اسلامی موفق نشد، جریانی که این وضعیت اقتصادی را با کاسۀ گدائی گرفتن به مرحمت آمریکا در هشت سال و رها کردن اقتصاد و سازندگی و درونزائی باعث شد تا مکمّل موفقیت و پیشرفت تحریمهای آمریکا علیه این ملت مقاوم باشد، اکنون بعد از این جنگ به همکاری با جریان شورش پرداخته و از مجازات شرعی آنان با دغل و ریا و فریب جلوگیری میکند. کار چاقو و قمه و خون که به نتیجه نرسید حالا این جریان نفاق شروع به جعل کردن فتوی میکند تا امنیت این دشمنی را با حرف و جعل تامین کند و پیش برود.
http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️ "و مکروا و مکرالله و الله خیر الماکرین"
▪️روزنامه انگلیسی تلگراف: بریتانیا غرق در اعتصابات و افول اقتصادی است
از معلمان گرفته تا پرستاران، از آتشنشانها گرفته تا کارکنان پست و از کارکنان مرزی گرفته تا پزشکان عمومی و رانندگان آمبولانس، اعتصاب کرده اند، یا تهدید کردن که بزودی آعتصاب می کنند
http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️تلنگر
چقدر این تصویر تلخ است.
ظاهر ماجرا «یکقاتل وحشی بالای چوبهدار»
باطن ماجرا:
چه کسانی و چه فضایی، از یک جوان پرشور و حتی شرارت، چنین قاتلی ساخت؟ کسی که با عقیده رفت برای کشتن!
کسی که سه خانواده را نابود کرد، خانواده دو بسیجی شهید و خانواده خودش را!
مسیحعلینژاد و علی کریمی و... تشجیع میکردند که « سرکوبگر باید کشته بشود» و بعد کشتن ابتدا در شادی کشته شدن دو جوان زوزه مستانه سر میدهند و بعد برای قاتل دستگیر شده، اشک تمساح میریزند.
عدهای برای کشتن مدافع وطن، لایک و کامنت حمایتی میگذاشتند و برای اعدام قاتل، فحش به خشونت!
چه نفرت و خشم تلخی به جان ملت افتاده! و آمران رسانهای در حوض خون و دلار، توییت میزنند و در لابیهای یهودی شعار و دروغ!
اینجا ایران هست. و ما داغدار نابودی سه خانواده!
و داغدار مرگ یک جوان که قاتل شد و به حکم شرع، اعدام.
و همچنان ماجرا از بیرون مدیریت میشود.
پ.ن: یک مشت سیاسی و فرهنگی از طیف و چپ و راست که مسبب وضع موجود هستند، شریک خون هر سه هستند.
و بدون تعارف: حوزه علمیه ما، متهم فراری این ماجراهاست.
📛خوشحالی از مرگ یک انسان، خطاست، حتی مرگ با حکم شرع....
🇮🇷#آقای_نفوذی
http://eitaa.com/sokhanesadeed
همین قدر وقیحند دواعش وطنی که در ضمن معاونت یا مباشرت در فجیعترین جنایات هشتگ اعدام نکنید می زنند.
http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️صعود مراکش در وضعیت رقابت تمدنی
◀️یادداشت حجه الاسلام دکتر حبیب الله بابایی
صعود مقتدرانه مراکش به مرحله یکچهارم نهایی (با حذف اسپانیا) و سپس به نیمه نهایی (با برد مقابل پرتغال) آنهم با نماد فلسطین، شاید برای نوع دولتهای اسلامی جالب و جذاب نباشد، ولی بی تردید برای امت اسلام، برای وحدت جهان اسلام، و برای احیای امید در میان مسلمانان و بلکه فراتر از آن برای هویتیابی مستضعفان (آنجا که طرفداران کشورهای آمریکای جنوبی هم با نماد فلسطین حضور پیدا کردند) از اهمیت زایدالوصفی برخوردار است.
از این پس بازیکنهای مسلمان زیادی در کشورهای اروپایی توپ خواهند زد، تماشاگران زیادی هم مسابقات برخی کشورهای مسلمان را تماشا خواهند کرد، نوجوانان ما بازیکنهای نمونهٔ دیگری را نیز الگو خواهند گرفت، و از این پس ماها در کنار تماشای بازیهای منچستر سیتی و بارسلونا از بازیهای فوتبال آفریقایی هم لذت خواهیم برد.
فوتبال مراکش (هر رتبهای که در نهایت کسب کند) در کنار ظرفیتهای ورزشی دیگر کشورهای اسلامی مانند والیبال، کشتی، تیراندازی، وزنهبرداری و غیره، آنهم در کنار مدیریت ورزشی قطر در برگزاری موفق جام جهانی، جای آبرومند دنیای اسلام را در رقابتهای جهانی ورزش برجسته ساخت و نشان داد که در برخورد تمدن ها (به قول هانتینگتون) و در رقابتهای تمدنی در درون تمدنها (به قول شیرین هانتر) جهان اسلام قابلیت های تمدنی بزرگی دارد که در آینده نزدیک آن توانایی از فوتبال و ورزش به دیگر حوزههای تمدنی تسری و توسعه خواهد یافت. از این جهت رخداد فوتبال مراکش برای جهان اسلام خبری مسرتبخش و برای دنیای غرب بیشک نگران کننده خواهد بود.
این پدیده از یک سو ظرفیت تمدنی ورزش بویژه فوتبال برای جهان اسلام را آشکار کرد و از سوی دیگر همبستگیهای پنهان بین امتها را ظاهر نمود که چگونه در برد ایران مقابل ولز مردم پاکستان و یمن و لبنان خوشحالی میکنند و در برد مراکش مقابل پرتقال بسیاری از کشورهای اسلامی در کنار فلسطین شادی میکنند.
نکته مهم در این بین سهم بازیکنهای آفریقایی در پیشرفت فوتبال دنیا و تیمهای مهمی همچون فرانسه، هلند، اسپانیا و انگلستان است. در این عرصه بسیاری از بازیکنهای حرفهای آفریقا در کشورهای اروپایی و تیمهای بزرگ دنیا توپ میزنند، لیکن برد مراکش و صعود آن به عنوان یکی از چهار تیم برتر دنیا زمینه را فراهم کرد که پس از این، بازیکنهای آفریقایی به جای بازی در تیمهای اروپایی، در کشورهای خودشان و با فرهنگ خودشان و برای تقویت اعتماد به نفس تماشاگران خودشان به میدان بروند، و این البته دستاورد بزرگی است که تیم مراکش آن را رقم زد.
البته ورزش ایران، جامعه فوتبالی، برخی از گزارشگرانی که مسابقات را گزارش میکنند، و برنامههای کارشناسی ما در صدا و سیمای ایران هنوز درک روشنی از سطح هویتی و تمدنی موضوع فوتبال ندارند و لذا نمیدانند که با برد مراکش خوشحالی بکنند یا از کنار آن با بی تفاوت بگذرند.
در نگاه تمدنی، فقط ورزش قهرمانی و پهلوانی نیست که نماد تمدن به حساب میآید بلکه نمادهای دیگری نیز مانند نماد علم، نماد هستهای، نماد معنویت، نماد استقلال سیاسی، نماد صنعت، نماد سلامت، نماد مقاومت موشکی و نمادهای دیگر تمدنی که هر یک از آنها از گوشههای مختلفی از جهان اسلام در حال رشد و پیدایش است که آرایش جهانی متفاوت را در آیندهای نزدیک نوید میدهد.
@Habibollah_Babai
http://eitaa.com/sokhanesadeed