✍️دیدگاه آیه الله سیستانی درباره نحوه تعامل علمای شیعه با حکومت طالبان در افغانستان
✳️ آیتاللهالعظمی سیستانی: شورای علمای شیعه افغانستان راه درست و عاقلانهای را در پیش گرفته است
◻️ حضرت آیت الله سیستانی، در دیدار هیئت شورای علمای شیعه افغانستان در عراق گفتند که شیعیان با امارت اسلامی مشی مسالمتآمیز را اتخاذ نمایند تا ازین طریق بتوانند حقوق مردم را پیگیری نمایند و راه درست و عاقلانه همین است که شورای علما در پیش گرفته است.
حوزه نیوز
http://eitaa.com/sokhanesadeed
9.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خط ۹ مترو پاریس را ببینید و با وضع متروی تهران مقایسه کنید!🤔
آخه این هم شد کرامت شهروندی!😉
http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️آیا در آستانه تحول در سبک جنگ ها با ورود جنگجویان هوشمند خودکار قرار گرفته ایم؟
به گزارش اسپوتنیک، نشریه آسوشیتدپرس می نویسد: "استفاده از پهپادها در درگیری های اوکراین روند فناوری مورد انتظار را که به زودی می تواند اولین ربات های قاتل جنگی کاملاً خودمختار جهان را به میدان نبرد بیاورد و عصر جدیدی از جنگ را آغاز کند، سرعت می بخشد".
به گفته تحلیلگران نظامی و محققان هوش مصنوعی، هرچه درگیری های اوکراین بیشتر ادامه یابد، احتمال استفاده از پهپادها برای شناسایی، انتخاب و حمله به اهداف بدون کمک انسان، بیشتر است. کارشناسان تاکید کردند: "این به معنای انقلابی در فناوری نظامی است، همینقدر عمیق به مانند ظهور مسلسل".
آنها هشدار دادند که هر دو طرف درگیری از سلاح های مجهز به هوش مصنوعی برخوردارند. در عین حال در هیچ جای دنیا از ربات هایی استفاده نشده است که بدون کمک انسان، قادر به از بین بردن دشمن باشد. این نشریه آغاز مرحله جدیدی در توسعه تسلیحات نظامی را پیش بینی کرد: "کارشناسان عقیده دارند که ممکن است روسیه یا اوکراین یا هر دو این کشورها در آینده از این نوع تسلیحات استفاده کنند، فقط مسئله زمان است".
در ماه ژوئیه، نیروهای روسی با موفقیت از سیستم روباتیک مین روب کنترل از راه دور Prokhod-1 بر روی شاسی تانک T-90 در اوکراین استفاده کردند.
http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️ آیا در برابر ایران اسلامی کاری از دست دولت جدید رژیم اشغالگر صهیونیست بر می آید؟
◀️ پاسخ را از زبان خودشان بخوانید:
اعتراف به شکست و اتخاذ راهبرد منفعلانه
بخشی از یادداشت خبرنگار روزنامه فرهیختگان با عنوان بن بست بی بی
رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت ارتش اسرائیل ضمن بیخطر توصیف کردن التهابات ایران در صحبتهای خود استراتژی فعلی رژیمصهیونیستی را شکستخورده توصیف میکند و میگوید: «دولت جدید اسرائیل باید این موضوع را درک کند که استراتژی فعلی، موفق نیست. کادر سیاسی اسرائیل میزان خطرناک بودن تهدید هستهای ایران را درک میکند اما در رویارویی با آن، حرکت کندی دارد.» تمیر هایمن علیرغم انتقاد نسبت بهکندی روند رویارویی با برنامه هستهای با اعتراف به اینکه:«حمله نظامی گسترده به ایران میتواند نتیجه عکس بدهد.» رژیمصهیونیستی را از اقدام نظامی نیز نهی کرده و مجددا همان مسیر شکستخورده پیشین را پیشنهاد میدهد تا نشان دهد رژیمصهیونیستی در تقابل با ایران هیچ ایده راهبردی جایگزینی ندارد و خود را در بنبست میبیند. این مقام امنیتی سابق اسرائیل راهبرد پیشین اسرائیل در مقابله با برنامه هستهای ایران را اینگونه تشریح میکند: «تا زمان برجام (توافق هستهای 2015) استراتژی اسرائیل، ایجاد تاخیر در ساخت بمب اتمی در ایران بود. اعتقاد این بود که میتوانیم از طریق عملیات نظامی سری و دیگر عملیاتها زمان بخریم. زمان میخریم و جایگزینهایی برای حمله نظامی، تهیه کنیم تا اگر ایران از مرحله معینی عبور کرد از آن استفاده کنیم.» هایمن در ادامه تکرار این سناریو را پیشنهاد میدهد. اما ایران تا حد زیادی این راهبرد را خنثی کرده است. بعد از عملیاتهای خرابکارانه رژیمصهیونیستی نهتنها غنیسازی ایران تعطیل نشده، بلکه سطح آن افزایش یافته و سانتریفیوژهای نسل جدید هم در تعداد بیشتری راهاندازی شده است. ایران در بعد حقوقی برای بازگشت به برجام بسته شدن پروندههای ادعایی آژانس که بر مبنای اظهارات مقامات رژیمصهیونیستی ایجاد شده است را خواستار شده تا بعد از هرگونه توافقی در وین حداقل در بعد هستهای باب بهانهجویی برای اعمال تحریمهای بیشتر بسته بماند. این راهبرد حقوقی باعث شده تا توافق هسته غیرمطمئنی که رژیمصهیونیستی آن را مطلوب میداند، محقق نشود.» هایمن ضمن اشاره به اینکه ایران توافق موردنظر اسرائیل را امضا نخواهد کرد، پیشنهاد میدهد توافق وسوسهکنندهتری برای ایران مطرحشده و موازی با آن طرحی برای حمله به ایران تهیه شود. طرحی که هایمن معتقد است نباید به جنگ منطقهای تبدیل شود. او برای تحقق چنین طرحی جلب حمایت آمریکا را لازم میداند. اینکه این مقام امنیتی درمورد حمله نظامی به ایران اظهار ناتوانی کرده و به شکست پروژههای آشوب اعتراف میکند اما درنهایت ایده توافق توام با حمله بیهزینه به ایران را مطرح میکند، نشان میدهد اسرائیل هیچ ایده راهبردی جدیدی در مقابل ایران ندارد و بهناچار تلاش میکند صحنههای آشوب داخلی در تهران را تکرار کند و با بازنمایی چندبرابری در رسانههای خود حس اضطراب جامعه هراسان صهیونیستی را از بین ببرد. واضح است که در این طراحی بههیچ عنوان نباید اخبار ضرباتی که رژیمصهیونیستی در چندوقت اخیر متحملشده در رسانهها درز پیدا کند.
http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️یک نکته قرآنی:
◀️آیا عفو و گذشت از یک شخص بدون توبه و ابراز پشیمانی او در امور اجتماعی جایز است؟
◀️مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر ذیل آیه 66 سوره توبه، به این پرسش پاسخ می دهد خلاصه پاسخ ایشان:
✅️بین عفو و آمرزش فرق وجود دارد، آمرزش منوط به توبه است و هر کس توبه کند آمرزیده می شود ولی عفو این گونه نیست.
✅️در این آیه خداوند خطاب به منافقان می فرماید اگر بعضی تان را عفو کنیم بعضی دیگرتان را به خاطر این که مجرمند مجازات می کنیم.
✅️خداوند در این آیه عفو بعضی از منافقان را بدون این که توبه کرده باشند صرفا در خصوص کیفرهای دنیوی و آن هم با لحاظ مصالح دینی برای پیامبر به عنوان حاکم اسلامی، تجویز کرده اند و با وجود چنین مصلحتی می توان شخص منافق را عفو کرد ولو این که توبه هم نکرده باشد.
http://eitaa.com/sokhanesadeed
🔰نجات از مرگ یا رفع شبهه؟
🔶 شخصي نزد امام حسن عسکري(عليه السلام) آمد و گفت: اي آقاي ما، اگر يکي از برادران شيعه ما در دست کفار اسير شده، جانش در خطر باشد؛ از سويي ديگر شخصي از شيعيان گرفتار يک فرد بدانديش و گمراه شده که البته نميخواهد او را بکشد، ولي شبهههايي القا ميکند که ايمانش ضعيف شود، نجات دادن کدام يک ارزش بيشتري دارد؟ گرچه شايد براي رهايي شخص اول خود به خطر افتاده، کشته شوم، رهايي شخص دوم تنها نيازمند فرصت و نيرويي است که نگذارم عقيدهاش دگرگون و ايمانش زايل شود، با آنکه خودش سالم و حتي به دور از زيان مالي و جاني است.
امام در پاسخ فرمودند: آيا ميداني اين دو قلمرو چقدر با هم تفاوت دارند؟
آن مرد گفت: آمدهام از شما بپرسم در ميان اين دو راه تکليفم چيست.
🔶 امام(عليه السلام) فرمودند: در کنار دريايي ايستادهاي، گنجشکي در دريا افتاده و در حال غرق شدن است؛ در کنارش هم مؤمني شريف و ارزشمند در آب غوطه ميخورد و هر لحظه امکان دارد در آب غرق شود. بايد کدام را نجات دهي؟ ثواب کدام بيشتر و نجات کدام مقدم است؟ اگر آن پرنده را برهاني، آن ديگري که انساني شريف است خفه ميشود.
مرد پاسخ داد: بسيار روشن است. البته بايد آن شخص را نجات دهم؛ زيرا آن پرنده در برابر چنين انساني ارزشي اندک دارد.
امام فرمودند: به همان اندازه که نجات آن مؤمن بر نجات آن پرنده کوچک برتري دارد، حفظ ايمان يک انسان از امواج شبههها بر نجات مسلماني که تنها از نظر بدني و جاني در دست کفار اسير است و هر لحظه امکان دارد کشته شود، برتري دارد.
📚 آفتاب مطهر؛ آیت الله مصباح یزدی ص ۱٣۴ و ۱٣۵
http://eitaa.com/sokhanesadeed
🔰 *تعاملات نمادین در جام جهانی قطر و الگوی «نفی» و «اثبات» ارزشها*
مرکز مطالعات «الجزیره» قطر در خلال مقاله جالبی به قلم «محمد الراجي» در تلاش است تا تعاملات نمادین و تعابیر غیرکلامیِ ردوبدلشده در خلال مراحل مختلف جام جهانی 2022 قطر را رمزگشایی و تفسیر نماید.
آنچه در پی می آید، بخش های جالبتوجهی از مقاله مذکور است:
1. از جمله نشانه هایی که جام جهانی 2022 قطر را از سایر دوره های پیشیناش متمایز کرده، همانا فَوَران نمادها و تعابیر غیرکلامی است؛ مثل اقدام بازیکنان تیم ملی مراکش در برافراشتن پرچم فلسطین در سکوی ورزشگاه ها و یا اتخاذ مواضع حمایتی برای آزادسازی فلسطین، در مقابل دوربین رسانه های خارجی؛ و یا اقدام رئیسجمهور سابق کرواسی در گرفتن روسری فلسطینی در دستش.
2. مسئله فلسطین، تنها مسئلهای نبود که در کانون توجهات هواداران جام جهانی قرار گرفت. اهتمام هواداران ـ خصوصاً غیرعرب ها ـ به لباس سنتیِ عربیِ خلیجی، از دیگر مظاهر تعاملات نمادین میان حاضران در جام جهانی بود. آنان در ورزشگاه ها و نیز اماکن عمومی، پیراهن های خلیجی را که منقوش به پرچم کشورشان بود، به تن می کردند.
3. از سوی دیگر و به رغم حمایت برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از همجنسگرایان در خلال جام جهانی، اما ویژگی های مکان برگزاری مسابقات، اجازه عرض اندام به جامعه LGBTها را نداد.
4. در همین راستا، هواداران در پاسخ به اقدام بازیکنان تیم ملی فوتبال آلمان پیش از دیدار نخستشان با ژاپن ـ که در حرکتی نمادین، با گذاشتن دست بر روی دهان خود، اعتراض خود به فیفا را برای ممنوعیت استفاده از بازوبند کاپیتانیِ رنگینکمانی در این تورنمنت ابراز داشته بودند ـ تصاویر «مسعود اوزیل» را در ورزشگاه بلند کرده و به نشانه یادآوری به آلمان برای اتخاذ رویکرد نژادپرستانه علیه وی ـ که اصلیت ترک داشت ـ دست های خود را روی دهان هایشان گذاشتند!
5. از جمله حرکات نمادین دیگر، حرکتی بود که از سوی بازیکنان تیم ملی مراکش سر زد. این بازیکنان با همراهی مربی خود، ولید رکراکی، به سمت سکوها رفته و سرِ مادرانشان را میبوسیدند.
6. این صحنهی خوشحالی بازیکنان در ورزشگاه فوتبال، صحنهای غیرمعمول بود که مراد از آن، تقدیر از سرچشمهی بخشش های بیپایان، یعنی «مادر»، و اذعان به فداکاری های او در خلال مسیر موفقیت های ورزشی این بازیکنان است و این، همان چیزیست که به این جام رنگوبوی خانوادگی می دهد که الهامبخش بازیکنان است.
7. هریک از این حرکت های نمادین و رمزآلود، در آنِ واحد گزاره هایی را «اثبات» و گزاره هایی را «نفی» می کنند و این، درست همان چیزیست که بر نقش مکان جغرافیاییِ میزبان در شکلگیریِ چارچوب مفهومی ـ ارزشیِ این دوره از مسابقات تاکید دارد.
به نظر می رسد مسئلهای که بیش از سایر مسائل برای نویسنده مقاله جلب توجه کرده، مسئله فلسطین باشد؛ اما جالب است که در اینجا سعی شده حمایت از مسئله فلسطین، از دریچه نگاه «عربی» تحلیل و فهم شود؛ موضوعی که مبتلابه بسیاری از رسانه ها و مراکز فکریِ جهان عرب بوده و سعی دارند تا آرمان فلسطین را از مسئلهای که متعلق به کلیت جهان اسلام و بلکه جبهه مستضعفین است، به مسئله ای صرفاً پانعربیستی تقلیل دهند.
از سوی دیگر، بهرهگیریِ حداکثری قطر از فرصت میزبانی برای بار کردن مفاهیم فرهنگی و تمدنیِ مطلوب خود، محسوس است. تلاش دولت و جامعه قطری برای کمرنگ کردن دلالت های منفیِ کلیشهی «ثَوْب»، «شماغ» و «عقال» (یعنی اینهمانیِ این لباس سنتی با مفهوم بَدویت، عقبماندگیِ و تروریسم اعراب)، تلاشی ستودنی و جالب توجه است: اینکه امیر قطر به هنگام جشن قهرمانی تیم ملی آرژانتین، «ثوب» سنتیِ عربها را به تن لیونل مسی میکند؛ اینکه تماشاچیان سایر کشورها، پیراهن های خلیجی منقوش به پرچم کشورشان رابه تن می کنند و... همه و همه حکایت از تلاش جامعه عربی قطر برای نفی این کلیشههای بدوی دارد.
http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️خلاصۀ نظریۀ پولطلا:
پیش نیاز تحقق اقتصاد مقاومتی، حرکت به سمت "پول مقاوم" است و این موضوع با تغییر بستر معیشت جامعه از پول اعتباری به پول ثابت امکان پذیر است.
خداوند حکیم، همانطور که احکام معیشتی و روابط پولی و مالی را جعل نموده ، پول را هم خلق فرموده است. پول خلقت خدا ارزش ثابت دارد و قدرت خرید آن در طول زمان و مکان تغییر نمیکند. پول مانند متر، یک واحد اندازه گیری است و نباید دچار نوسان و جهالت ارزش باشد.
در بین همۀ مخلوقات خدا ، بهترین گزینه برای برعهده گرفتن کارکرد پولی، عنصر طلا میباشد. مقایسۀ ویژگی های خلقتی طلا همچون فصلی نبودن، تقسیم پذیری بالا، ارزش بالا در حجم کم، مقدار کافی برای کارکرد پولی، ضرب سکه، زکات بر نقدین و ..... ، هدف پولی خلقت طلا را تائید مینماید. این ویژگی ها موقعیت بدون رقیبی در مقابل سایر مخلوقات، برای عهده گرفتن کارکرد پولی ایجاد نموده است.
در صدر اسلام، قیمت یک گوسفند حدود ۱ دینار بوده و هر دینار شرعی حدود ۴.۲ گرم طلا است. با قیمت امروز طلا و گوسفند، معادله ثابت است. ضمن اینکه محاسبۀ قیمتهای چند سال اخیر براساس طلا هم نشان میدهد، پولطلا هیچ تورمی نداشته و همواره ارزش ذاتی خود را حفظ مینماید.
موضوع پولطلا در سه ضلع "فقهی ، کارشناسی ، میدانی" مورد پژوهش قرار گرفته و به حدود ۴۰ پرسش تخصصی پاسخ داده ایم. اجمالاً؛ پولطلا تورم ندارد، تحریم نمیشود، ربای سیستمی و خلق پول ندارد، بین المللی است و سلطۀ دلار را ار بین میبرد و احکام معیشتی اسلام را احیا مینماید.
مقدار طلای کافی برای محو ریال و جایگزینی آن با طلا داریم و ثروت کشور حفظ میشود. مباحث اینچنینی در دو کتاب «نظریۀ پولطلا» و «احیای پولطلا» ارائه شده و نقشۀ راه ، اسناد پشتیبان و دستورالعمل های اجرایی در موسسۀ متا موجود است.
خبرگزاری حوزه
http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️۷ ثمره مهم نظام پولطلا برای اقتصاد کشور
۱. مهار تورم
برای تورم مزمن کشور ما دلایل مختلفی مطرح میگردد. از تحریم و تولید تا بانک و نقدینگی، همگی بر ارزش ریال ایرانی تاثیر میگذارند تا به تبع آن شاهد تورم و رکود و شکاف طبقاتی گسترده باشیم.
برای مهار این پدیده، راهکارهای مختلفی پیشنهاد میگردد که عمدتا برآمده از متون اقتصاد مدرن میباشد. در این متن بنا نداریم به این ایده ها و علت شکست آنها بپردازیم؛ صرفا بنا داریم نظام تورم ناپذیر را معرفی کنیم که بدون وابستگی به سایر عوامل، ریشۀ مشکل را بخشکاند.
وقتی قیمتهای افسارگسیختۀ سالهای اخیر را با طلا حساب کنیم، میبینیم که بدون هیچ نظارتی و به صورت کاملا خودکنترل، هیچ تورمی در قیمت کالا در برابر پولطلا وجود نداشته است. این موضوع در طول تاریخ هم وجود دارد و به عنوان مثال هر راس گوسفند در هزاران سال گذشته و در تاریخ اسلام، حدود ۴ گرم طلا بوده هنوز هم با چهار گرم طلا یک گوسفند میدهند.
تاریخ معاصر تحولات اقتصادی نیز نشان داده است؛ طلا به عنوان مبدا مختصات ارزش میتواند تورم را خنثی نماید. حتی تورم اخیر آمریکا را میتوان در آینۀ نرخ انس جهانی طلا مشاهده کرد.
نمودار قیمتهای رسمی ملک و بورس و کالاهای اساسی دنیا در ۵۰ سال گذشته نشان میدهد که عموما نرخ ثابتی نسبت به طلا داشته اند. درحالیکه ارزش دلار آمریکا به عنوان ارز رایج جهانی نسبت به طلا ۹۸% کاهش یافته و از هر انس ۳۵ دلار به هر انس ۱۸۰۰ دلار رسیده است.
درواقع وقتی پول را از بین کالاها انتخاب کنیم، افزایش قیمت یک کالا به منزلۀ کاهش قیمت کالایی است که به عنوان پول درنظر گرفته شده است. به عنوان مثال وقتی بخشی از طلای جامعه ضرب سکه شود و به عنوان پول مبنای محاسبه قرار گیرد؛ افزایش قیمت یک کالا مانند گوشت به منزلۀکاهش قیمت طلا است و بنابراین به طور طبیعی سطح عمومی قیمتها عمواره ثابت است و تغییر نمیکند.
البته در نظر داریم که گرانی و ارزانی کالاها با توجه به شرایط مطلوبیت و عرضه و تقاضا و تحولات فصلی وجود دارد. لیکن تورم به معنای افزایش سطح عمومی قیمتها یا کاهش ارزش پول، در شرایط پولطلا غیرممکن است.
۲. مقاوم سازی کشور
اقتصاد مقاومتی راهی جز مقاوم سازی پول ندارد. مسئولین اقتصادی کشور میتوانند از طریق باز کردن راه طلا در کارکردهای پولی، راه جدیدی را پیش پای مردم بگذارند و اجازه ندهند کشور بیش از این از سلطۀ دلار آسیب ببیند. میتوانیم مشابه کاری که در صادرات نفت و بنزین و دریافت طلا داشته ایم، در سایر مبادلات اقتصادی کشور نیز از طلا استفاده نمائیم.
همچنین در نظر داریم که بزرگترین مانع تولید در کشور ما ، نوسان ریال است. این نوسانات تا جایی پیش رفته که هرگونه سرمایه گذاری مطمئن را غیرممکن ساخته و تولید را قفل نموده است. تولیدکننده گاهی با افزایش ارزش ریال و گاهی با کاهش ارزش ریال آسیب میبیند و نمیتواند سرمایه گذاری باثباتی داشته باشد.
از طرفی کشور ما در مرکز تحولات سیاسی و امنیتی جهان قرار دارد و هر روز باید شرایط نظامی و امنیتی خود را ارتقا بخشد. وقتی تحرکات نظامی و امنیتی تاثیر مستقیمی بر ارزش پول ملی دارند، دست تصمیم سازان نظامی هم بسته میماند و مجبور هستند محافظه کار حرکت کنند. درحالیکه در شرایط پولطلا، شلیک هر موشک ارزش پول ملی را در برابر دلار بالا میبرد و ناامنی های جبهۀ استکبار به ضرر نظام پولی خودشان تمام میشود.
شاهد بودیم که تغییرات نظام پولی از دلار به یورو و از یورو یه یوان و روبل، تاثیر نامطلوبی بر کشور ما داشت و ارزش ذخائر ایرانیان را کاهش داد. اما اگر ذخائر کشور به طلا منتقل شود، نوسانات سیاسی تاثیر نامطلوبی بر ارزش طلا نخواهد گذاشت و امانت ملت ایران ارزش خود را حفظ خواهد کرد.
مستحضرید که در ۵۰ سال گذشته قیمت طلای جهانی ۵۰ برابر شده، یعنی ارزش دلار ۹۸% کاهش یافته است و هرچه جامعه به سمت دلاریزه شدن رفته است، از این طریق متضرر شده ایم.
درواقع نظام پولطلا زمین بازی جدیدی را ایجاد میکند که میتواند تراکنش های طلایی را در سطح جبهۀ مقاومت و کشورهای دوست توسعه بخشد و کاملا از نظام پولی دلار و فشارهای سوئیفت و fatf و امثال آن در امان باشد.
۳. اجرای احکام شرعی
جمهوری اسلامی ایران، نظامی برآمده از مبانی فقه شیعه است و چاره ای ندارد جز اینکه برای استحکام و تثویت خود، بستر اجرای احکام شرعی را ایجاد نماید.
همانطور گه تقویم میلادی بستر فهم مناسبتهای دینی نیست و مثلا ماه مبارک رمضان در تقویم هجری قمری قابل فهم است؛ احکام اقتصادی اسلام هم بر بستر پول اسلامی وضع شده اند در سیستم پول غربی قابل پیاده سازی نیستند.
محذوریت اجرای احکام شرعی بر بستر پول اعتباری همواره علما را در شرایط اضطرار قرار میدهد و الگوهای دینی را به حاشیه رانده است.
از طرفی واضح است که احکام شرعی-اقتصادی مانند قرض، زکات، دیه، مضاربه، مشارکت، بیع شرعی و...با 👇
پولطلا رونق پیدا میکند. به طوریکه مثلا استفاده از طلا در قرض میتواند ربای سیستمی را به حاشیه ببرد. یعنی یک نفر میتواند یک سکۀ طلا قرض بدهد و ۳۰ سال بعد به هنگام بازنشستگی آن را پس بگیرد. این کلام معصوم باید خواب را از چشم ما بگیرد که یک درهم ربا بدتر است از ۷۰ بار زنا با محارم در خانۀ خدا. در این وضعیت پولی، ربا و بهره به بخش ذاتی و جدایی ناپذیر اقتصاد کشور تبدیل شده و گرد ربا بر سفرۀ همه نشسته است. سیستم پولی به گونه ای است که قرض الحسنۀ ریالی به یک رانت اقتصادی تبدیل شده است و قرضهای شخصی هم با ریال به سمت صفر میرود.
از خشم خدا در جنگ با خدا بترسیم و راه را برای پول خلقت خدا باز کنیم تا راه مبارزه با ربا هم باز شود.
۴. کمک به قشر حقوق بگیر
درحال حاضر قراردادهای حقوق و دستمزد و پیمانکاری در نوسانات ریالی دچار چالش میشوند. به طوری که حتی افزایش ۵۳%ی حقوق اداره کار در سال۱۴۰۱ هم با همۀ تبعات سیاسی اش نتوانست کام کارگران را شیرین کند و در بحرانهای تورمی گم شد.
ما نمونه های اجرایی پایلوت شده در مشاغل داریم که هزینه و درآمد و حقوق کارگر را با طلا محاسبه و پرداخت میشود و حق کارگران در تورم ضایع نمیگردد. به طور کلی هزینه ها و درآمدهای مشاغل تولیدی معمولا با طلا متناسب است. فقط حقوق پرسنل است که باید با طلا تنظیم گردد که باز کردن راه طلا، این موضوع را تسریع مینماید.
همچنین دولت میتواند از تجربۀ دهۀ شصت در پرداخت عیدی پرسنل با طلا استفاده کند و علاوه بر کسب رضایت کارمندان، تورم پایان سال را هم مهار نماید.
به طور کلی شکاف طبقاتی ناشی از نوسانات ریالی عموما قشر حقوق بگیر را متاثر کرده است و انتقال حقوق و دستمزد به طلا، این چالش پیش روی انقلاب اسلامی را برطرف مینماید.
امروز درآمد بخش حقوق بگیر جامعه با ریال است، درحالیکه میتواند با طلا باشد. از طرفی همۀ هزینه ها با دلار و طلا تغییر میکند. مثلا در مهریه، آقایان اعتراض دارند که چرا درآمد ما با ریال است اما مهریۀ خانم ها با طلا! ؟
اگر بخواهیم مهریه را به ریال ببریم، به خانمها ظلم میشود و قبول نمیکنند؛ اما اگر درآمد آقایان را به سمت طلا ببریم، هم آقایان راضی هستند و هم خانم ها.
۵. بهبود ثبات ارزش ریال
همه میدانیم که بانکها به علت انحصار پولی، به هیچ قانونی پایبند نیستند و حتی قانون پولی و بانکداری بدون ربا را دور میزنند. اما وقتی سیستم بانکی کشور یک رقیب جدی مانند طلا در برابر خود ببینید، به صورت ارگانیک از این بی قانونی و فساد و خلق پول افسارگسیخته میکاهد و سعی میکند ثبات خود را در برابر رقیب طلاییِ خود بهبود بخشد.
این موضوع موجب ارتقای انضباط پولی و بهبود ثبات ریال نیز خواهد شد. از طرفی تمایل به وام گیری در شرایط موازی ریال و پولطلا به شدت کاهش پیدا میکند و نرخ بهرۀ ریال نیز بدون تورم ، کاهشی میگردد.
البته واضح است که نهایتا در رقابت بین طلا و ریال، پولطلا برنده است. ولی حرکت گام به گلم به سمت پولطلا اگر با همراهی مدیران اقتصادی کشور پیش برود، طبعا هستۀ سخت تورمی موجود ریالی هم تضعیف میگردد.
۶. مزیت طلا در جهان اسلام
کشورهای اسلامی با توجه به دین و فرهنگ و تاریخ شان از طلا در کارکردهای پولی استفاده میکنند. به عنوان مثال ماهاتیرمحمد در مالزی استفاده از طلا را در کارکردهای پولی دنبال میکند و ایالت کلانتان مالزی با پولطلا کار میکند. در کشورهای دیگر هم خودپرداز طلا رواج یافته است. شرعا جایز نیست که استفاده از مسکوکات طلا که مبنای زکات و پایۀ دین است، در جمهوری اسلامی ممنوع باشد.
خداوند متعال ویژگی های خلقتی شگفت انگیزی همچون غیرفصلی بودن، مطلوبیت جهانی، تورم ناپذیری و تقسیم پذیری در آفرینش طلا خلق نموده و دستور به استفاده از طلا در کارکردهای پولی داده است. امام صادق علیه السلام در توحید مفضل میفرمایند : خداوند متعال طلا و نقره را برای مبادله و ذخیرۀ ارزش قرار داد.
آیات و روایات بسیاری موید استفاده از طلا برای سامان بخشی به اقتصاد و اجرای عدالت هستند به طوریکه حضرت امیرالمومنین یارانۀ طلا میدادند و هیچ تورمی هم نداشتند.
یا به گزارش مقریزی در کتاب «النقود الاسلامیه»، اولین کسی که در جهان اسلام تلاش کرد طلا را از گردونه مبادلات پولی خارج کند و پوست را جایگزین نماید، «خلیفه دوم عمر بن خطاب» بود که با اصرار و مخالفت نخبگان آن زمان از جمله امیرالمؤمنین (ع)، از این اقدام منصرف شد.
یک از پروژه های منطقه ای پولطلا این است که آستان قدس رضوی با سکۀ طلای رضوی به عنوان مرکز پولی جهان اسلام معرفی گردد و پایانه های خرید و فروش کالا با سکۀ طلای رضوی در جهان اسلام توسعه پیدا کند.
ادامۀ راه حاج قاسم در اتحاد جبهۀ مقاومت و الگوگیری از مکتب سلیمانی در اقتصاد را میتوان با سکۀ سلیمانی پیش برد. ضرب سکۀ سلیمانی به عنوان پول واحد در بازار جبهۀ مقاومت امکان پذیر است. با انتقال طلا بر بستر 👇
مجازی در بازارهای طلای کشورهای مقاومت میتوانیم به یک الگوی مقاوم دست پیدا کنیم. سکۀ طلای سلیمانی میتواند راهی که حاج قاسم در جبهۀ نظامی باز کرد را در جبهۀ اقتصادی ادامه دهد.
۷. استفاده از پشتوانه های تاریخی و تمدنی کشور
مردم ایران در تاریخ خود نشان داده اند که بیش از هر پولی به طلا اعتماد دارند. خانواده های ایرانی با طلا شکل میگیرند و ثبات پیدا میکنند.
شاید اگر ایرانیان همین نظام پولی غیررسمی طلایی را نداشتند؛ زیر بار فشارها و فریبهای اقتصاد مدرن دچار فروپاشی شده بودند. مشاغل اصلی ایرانی با تامین مالی طلایی توسط خانواده ها شکل میگیرد و قرض الحسنه های طلایی درحال گسترش هستند.
مردم اصفهان با پشتوانۀ تاریخی و تمدنی، در برخی از کارکردهای پولی خود از طلا استفاده میکنند و توانسته اند خود را در برابر بخشی از تکانه های تورمی مقاوم سازند و اقتصاد و صنعت و معیشت نسبتا مطلوبی را فراهم آورند.
نخبگان علمی حوزه و دانشگاه و همچنین اندیشکده های تخصصی اصفهان آماده اند این تجربۀ متراکم را تعمیم دهند و به کل کشور ارائه نمایند.
امیدواریم مسئولین اقتصادی هم پس از سعی و خطاهای ۴۴ ساله و اطمینان یافتن از شکست محتوم ایده های غربی، به مطلوبیتهای فرهنگی و تاریخی ایرانیان بها بدهند و با روند حرکت مردم به سمت پولطلا را همراه گردند تا گرفتار آسیبهای ناشی از تقابل ملت و دولت نشوند.
http://eitaa.com/sokhanesadeed