🔻#کوتاه_و_خواندنی
🔷🔸جبران کردن اشتباه شیخ مفید توسّط امام زمان (علیه السلام)
می گویند از روستایی کسی خدمت شیخ مفید رسید ودر مورد زنی حامله که فوت کرده وفرزندش زنده است سؤال کرد که: «آیا باید شکم این زن را پاره کرده وطفل را بیرون آوریم ویا این که با آن بچّه، او را دفن کنیم؟»
🔴شیخ مفید فرمود: «با همان بچّه او را دفن کنید»!.
🔹پس آن مرد برگشت. در وسط راه دید مرد اسب سواری از پُشت سر، سریع می آید، وقتی به نزدیک مرد رسید، گفت: «ای مرد! شیخ مفید فرموده است که شکم آن زن را پاره کنید وطفل را بیرون بیاورید و زن را دفن کنید».
🔸آن مرد نیز همین کار را کرد. پس از مدّتی اتّفاق را برای شیخ مفید بیان کردند، شیخ فرمود: «من کسی را نفرستادم ومعلوم است که آن شخص صاحب الامر (علیه السلام) بوده است. حالا که در احکام دینی اشتباه می کنم همان بهتر که دیگر احکام دینی را بیان نکنم»!.
پس به خانه رفتند ودرب خانه را بستند وبیرون نیامدند.
🔹ناگاه از حضرت ولی عصر (علیه السلام) نامه ای برای شیخ مفید آمد که:👈 «بر شما واجب است تا احکام دینی را بیان کنید وما هم شما را همراهی کنیم ومواظب باشیم که اشتباه نکنید».
پس شیخ مفید دوباره شروع به بیان احکام دین کرد.
🌹 تعجیل در ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف صلوات بفرستید🌹
📌گناه چیست؟ توبه چگونه است؟ –جلسه اول
🔰گناه یعنی «خلاف منافع خودمان، رفتارکردن» / باید یکمقدار خودخواه باشیم تا گناه نکنیم! / عجیببودن موضوع گناه و توبه در چیست؟ / آیا موضوع گناه و توبه، شدت محبت خدا به بندگانش را نمیرساند؟!
🔻گناه چیست؟ آیا گناه صرفاً کاری است که خدا را ناراحت میکند؟! یا اینکه گناه اولاً ضربهزدن به خود است! اتفاقاً آدم باید تعجب کند که «من به خودم ضربه زدهام؛ خدایا، شما چرا ناراحت شدی؟» پاسخ این است: چون خدا تو را بهشدت دوست دارد...
📌گناه چیست؟ توبه چگونه است؟ –جلسه دوم
🔰قدم اول در شناخت گناه این است که بدانیم «گناه به ضررِ خودمان است» / برخی تصور میکنند گناه به ضررشان نیست؛ فقط خدا را ناراحت میکند! / سه دلیل برای اینهمه اصرار خدا به گناهنکردنِ ما
🔻چالش اصلی قرآن، گناه و موضوع گناهنکردن است. آن جاهایی که در قرآن، از کفر و ایمان یا از شرک و توحید بحث میشود، باز هم موضوع گناه مطرح است، چون شرک بزرگترین گناه است، کفر هم خودش گناه است. اگر از ایمان سخن میگوید، آن ایمانی در قرآن ارزش دارد که مانع گناه و عامل رفتار خوب است؛ یعنی رفتاری که به نفع انسان تمام میشود ...
📌گناه چیست؟ توبه چگونه است؟ –جلسه سوم
🔰زیباییِ مفهوم گناه و ثواب در چیست؟/ «گناه» موضوعِ زیباترین لحظههای مناجات اولیاء خداست/ چرا علی(ع) در مناجاتش اینقدر بحث گناه را وسط میکشد؟ / چالش اصلی رابطۀ عبد و مولا «فرمان مولا» و «استغفار عبد» است
🔻سخنگفتن دربارۀ گناه، هم از جانب خدا زیباست-که موضوع اصلی قرآن است- و هم از جانبِ بندۀ خدا زیباست-که موضوع اصلی دعا و مناجات اولیاء خداست- زیباترین لحظههای عالم خلقت که مناجات اولیاء خدا با خداست، سرِ موضوع گناه است و همین نشان میدهد که این موضوع چقدر زیباست!
📌گناه چیست؟ توبه چگونه است؟ –جلسه چهارم
🔰مسئلۀ اصلی دین، اخلاق و اعتقادات نیست؛ مسئلۀ اصلی سرِ گناه است / ما برای خوبشدن و موفقیت، آفریده نشدهایم؛ برای ارتباط با خدا آفریده شدهایم! / ارتباط عبد و مولا در «فرمان و اطاعت» شکل میگیرد / برای اینکه حسّ عبدبودن پیدا کنی، شروع کن به «دستور اجرا کردن»
🔻ارتباط عبد و مولا، با «فرمانِ مولا» و «اطاعت عبد» شکل میگیرد. کسی که میخواهد مفهوم عبدبودن برایش جا بیفتد و به هدف خلقت نزدیک شود، مدام باید در مقابل فرمان خدا بگوید «چَشم!» مدام باید دستور خدا را بپذیرد و اجرا کند تا معلوم بشود عبدِ آن مولاست!
📌گناه چیست؟ توبه چگونه است؟ –جلسه پنجم
🔰چرا متقاعدسازی انسان برای ترک گناه، سخت است؟/ دین نه تلخ است نه سخت؛ بلکه عمیق است! / فهم عمیق دین، محورش این است: «متقاعد بشوم که گناه نکنم» / فقهی که در تبیین و ارائه دین نیاز هست، عمیقتر از فقهی است که در استنباط احکام شرعی نیاز هست
🔻به دو دلیل، متقاعدسازی انسان برای ترک گناه، کار سختی است: یکی اینکه ترک گناه مربوط میشود به یک نیاز عمیق انسان و تو نیاز عمیقت را بهسادگی درک نمیکنی. دوم اینکه برای ترک گناه باید مقابل یک نیاز سطحی خودت بایستی و تو بهسادگی نمیتوانی از نیاز سطحی خودت چشمپوشی کنی، مگر اینکه عمیقاً بفهمی ماجرا چیست تا حاضر بشوی گناه نکنی.
📌گناه چیست؟ توبه چگونه است؟ –جلسه ششم
🔰قدم اول برای متقاعدشدن به ترک گناه چیست؟/ اول باید بپذیری «با برنامه زندگی کنی» / ادب و رعایت آداب، جلوۀ برنامهداشتن در رفتار است / دبستان، محل مؤدبشدن است
🔻قدم اول برای متقاعدکردن انسانها به دینداری و ترک گناه، این است که افراد را اهل برنامهریزی، تدبیر، دقت در رفتار و منظم بار بیاورید. تا وقتی این برای کسی جا نیفتاده باشد که «بدون برنامه و تدبیر، نمیشود زندگی کرد» شما اگر خدا را هم برایش جابیندازید، اثری ندارد؛ او نمیتواند این خدا را اطاعت کند؛ چون برایش زور دارد که به او دستور بدهند.
حاج آقا فاطمی نیا:
شب قدر، ابتدا بايد از گناهانمان استغفار كنيم وتصميم بر جبران بگيريم.
بعضي از گناهان مانع اجابت دعا ميشود.
اما نكته اين است كه به هرحال خيلي از گناهان را انجام داده ایم و درحال حاضر نميتوانيم جبران كنيم!
مثل اینکه الان برويم در فلان شهرستان و دلي را كه شكسته بوديم ، بدست آوريم ، يا بخواهيم دوسه سال نماز قضاء را به جا آوريم ، یا بخواهیم حق الناس هایی که به گردن داریم جبران کنیم. اینها را که فی المجلس نمیتوانیم انجام دهیم.
پس چه بايد كرد؟!
در اين شرايط ميگويم به خدا عرض كنيد :
"خدايا من با تو عهد ميبندم كه از اين مجلس كه بيرون رفتم در اولين فرصت ممكن اين قدم ها را بردارم و جبران گذشته كنم و تو هم به لطف و كرم بي انتهايت لطفي كن تا اين گناهان مانع اجابت دعاي من نشود."
يقين بدانيد اين كار موثر است، خدا از دلها آگاه است ، خدا كريمتر از آن است كه بخواهد اينجا با من تسويه حساب كند! وقتي ميبيند بنده اش واقعا پشيمان است و الان دستش به جايي نميرسد، حتما مهلت جبران ميدهد.
اصلا اگر همچون حالي داشته باشد و با تمام وجود از گذشته اش ناراحت باشد ،قطعا خداوند كريم او را میبخشد.
انفاق، بدون منت و آزار
اذیت نکنیم. قرآن میگوید: «ثُمَّ لا يُتْبِعُونَ ما أَنْفَقُوا مَنًّا وَ لا أَذىً» (بقره/۲۶۲) سفارش میکند... ستایش میکند از کسانی که آنچه انفاق کردند دنبال انفاقشان منت نمیگذارند و اذیت نمیکنند. پس ۱- بخاطر نداشتن گریه میکنند. ۲- بعد از انفاق منت نمیگذارند و نیش هم نمیزنند. ما گاهی وقتها میخواهیم افطار بدهیم دو تا از این مردها، خانمها میآیند در خانه کمک میکنند، منتهی میگوییم: آخر همه افطار کن، هرچه هم زیاد آمد بخور. یعنی حاضر نیستیم آن کلفت و آن نوکر و سرایدار، آن کسی که آمده خادم ما شده، حاضر نیستیم پیش او غذا بخوریم. امام رضا(ع) وقتی میخواست غذا بخورد، فرمود: با خادمها میخواهیم با هم غذا بخوریم. الآن شما کسی را سراغ داری، یک مسئول مملکتی که مثلاً با پاسدارش با هم غذا بخورند. هستند ولی خیلی نادر هستند. پدران ما بعضی اینطور بودند.
انفاق که میکنید به قصد پاک شدن، یک چیزی بده که رشد کنید این لباس تنگ است، گشاد است. رنگش را نمیپسندیم. پاره شده، از مد افتاده به فقیر بده. اینکه رشد درونش نیست. شکم فقیر ممکن است سیر شود اما تو سخاوتمند نمیشوی. کسی که انفاق میکند باید نیتش این باشد که من هم دل بکنم. قرآن میفرماید: «يُؤْتِي مالَهُ يَتَزَكَّى» (لیل/۱۸) مالش را میدهد برای اینکه سخاوتش شکوفا شود. میگوید: من برای اینکه نمیخواهم فقط شکم او سیر شود. شکم او هم سیر شود اما سخاوت من هم گل کند. جنس آشغال دادن بیرون این ممکن است شکم فقیر سیر شود اما شما رشد نمیکنید.
بعضیها انفاق را قرب به خدا میدانند و صلوات رسول. هیچ جای قرآن خدا به پیغمبر نگفته: از مردم تشکر کن. چه؟ نماز جمعه رفتند. مسجد رفتند. جبهه رفتند، روزه گرفتند، حج رفتند. هیچ کجا پیغمبر مأمور نیست از مردم تشکر کند اما وقتی مردم کمک به فقرا میکنند و زکات میدهند خدا به پیغمبر میگوید: «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّيهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ» (توبه/۱۰۳) درود بفرست بر این مردمی که پول دادند. «إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ» درود تو بر اینها آرام بخش است. خیلی حرف مهمی زدم. هیچ واجبی را خدا به پیغمبر نمیگوید: از مردم تشکر کن. اما کمک به فقرا را میگوید، از مردم تشکر کن. این خیلی مهم است. «وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ».
انفاق خالص برای خدا
انفاق خالصانه باشد، «إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ» (انسان/۹) اهلبیت وقتی غذایشان را به یتیم و مسکین و اسیر دادند، گفتند: «لوجه الله» ما برای خدا میدهیم. «لوجه الله» یعنی چه؟ یعنی تعصبی نیست. چون همشهری ما هست کمکش کنیم. چون هیأت محله ما هست برویم. تعصب نداشته باشیم. «لوجه الله»، «لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً» نه جزا میخواهیم و نه تشکر. خیلی مشکل است. من یک چیزی میگویم و شما یک چیزی میشنوید. من خودم که تا حالا هروقت امتحان دادم، رفوزه شدم. یک صلواتی بفرستید.
مثلاً اگر برای هیأت خودش باشد میدهد و برای هیأت دیگر نمیدهد. آمده میگوید: میخواهم مسجد بسازم، کمک کن. گفتیم: والا ما اگر آنجایی که ما میگوییم مقایسه کنیم کدام جاده چقدر ماشین رد میشود؟ یک جاده هست در یک ساعت پانصد تا ماشین رد میشود و یک جاده هست در یک روز ده تا ماشین رد میشود. اگر میخواهید مسجد بسازید جایی بسازید که نیاز باشد. برای یک کیلو آرد نانوایی باز نکنید. یک جایی نانوایی درست کنید که هزار نفر را نان بدهد. گفت: آخر این روستا پدری است. میخواهم اسم پدرم زنده شود. گفتم: اگر میخواهی اسم پدرت زنده شود آن دیگر خودت بساز و به ما ربطی ندارد. روستای پدری، هیأت محله، بعضی مداحها را دیدی چطور دعا میکنند؟ میگوید: پروردگارا کسانی که در این هیأت عزاداری کردند ببخش و بیامرز. حالا هیأت بغلی چه؟ خدا که میخواهد بیامرزد، همه را بیامرزد. نه آنهایی که در این هیأت بودند. این بد است، این فکر قفل است. فرق نکند.
همشهری ما است، در انتخابات میخواهی رأی بدهی. بین خودت و خدا ببین چه کسی بهتر است؟ همشهری ما است. همسایه ما است. در دانشگاه با هم بودیم. فلان وقت جزء ستاد انتخاباتی ما بوده و حالا یک بخشدار و فرمانداری، رئیس آموزش و پرورشی، یک جایی بگوییم به وزیرهایی که این را نصب کن چون جزء رئیس ستاد انتخاباتی من بوده است. اینها هیچکدام خدا نیست. علامت خدا این است که «لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً» (انسان/۹) نریدُ از اراده است. اراده برای قلب است. یعنی در دلمان هم فکر جزا نیستیم. آخر بعضی به زبان نمیگویند ولی در دلشان میگویند، ما خودمان بعضی خانهها مهمانی رفتیم. میآید میبیند ما غذا میخوریم و هیچی نمیگوییم. میگوید: حاج آقا، ببخشید از غذای خانهتان باز ماندید! میگویم: خواهش میکنم. خیلی غذای خوبی است، دست شما درد نکند. یک خرده آرام میشود. دوباره دو سه تا قاشق میخوریم، میگوید: حاج آقا، دوست ندارید؟ میگویم: چرا خیلی خوب است. تا این بشقاب غذا تمام میشود، سه چهار بار میگوید که تعریفش را بکنی. «لا نُرِيدُ» در دلمان هم اراده نداریم، «مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً» تشکر هم نمیخواهیم. این کار را کردیم دست شما درد نکند، نگفت.
1_341615663.mp3
1.92M
🌴🌴🌴
استاد #قرائتی
موضوع #آیا زن دوم گرفتن اشکالی دارد؟
🔰 @sokhanranan9
❤️ @dastanhaesoti
کانال
سخنرانی کوتاه....
🌀 چرا خود پیامبر (ص) بااینکه مقامشان از حضرت امیر بالاتر است، در کعبه به دنیا نیامدند؟
🔰حکمت اجتماعی، میلاد معجزهآسای امیرالمؤمنین در خانۀ کعبه
🔻میلاد معجزهآسای امیرالمؤمنین در خانۀ کعبه، محل حسادت عدهای و از سوی دیگر محل محبت مؤمنین قرار گرفت. به دنیا آمدن امیرالمؤمنین در کعبه، در آینده سند محکمی برای اثبات حقانیت رسول خدا (ص) است اما کمتر کسی از این سند، به خاطر حسادتهایی که وجود دارد، در آن زمان یاد میکند.
🔸نعمت رسول خدا (ص) نعمت بزرگی بود. مردم زمان پیامبر، بهتناسب نعمت بزرگ، امتحانهای بزرگی در پیش داشتند؛ اما خداوند امکاناتی را به مردم داده بود که بتوانند از این امتحانهای بزرگ را پشت سر بگذارند. یکی از بهترین امکانات مردم زمان پیامبر ص، معجزه میلاد امیرالمؤمنین در کعبه بود. میلاد امیرالمؤمنین، اولین معجزه قبل از نزول قرآن بود که برای مردم مکه، تمام خاطرات معجزه اولیاء خدا را زنده کرد.
🔻چرا خود پیامبر (ص) بااینکه مقامشان از حضرت امیر بالاتر است، در کعبه به دنیا نیامدند؟ حکمت اجتماعی این است که در آینده که پیامبر (ص) میخواهند رسالت خود را علنی کنند، نیاز به کسانی دارند که این افراد شایستهای باشند که ایشان را تائید کنند. زمانی که افراد شایسته یک جامعه، پیامبر را قبول میکنند. این دلالت بر حقانیت نبوت او است. شهادت دادن امیرالمؤمنین به نبوت پیامبر، باید مثل یک اتفاق مهم، در بین مردم میپیچید و خبرساز میشد. میدانید آن پسری که در کعبه بهصورت معجزهآسایی به دنیا آمد، او به نبوت این پیامبر گواهی میدهد.
🔸در شهر مذهبی مکه، باید این خبر دهانبهدهان میپیچید که آنکسی که کعبه برای مادرش شکافته شد و برای هیچکس اینگونه آغوش نگشود، به پیامبر ایمان آورده است. کعبه، محور مکه است. مکه شهر مقدسی است. باید برای اهل مکه، علی بن ابیطالب (ع)، سند حقانیت رسول خدا (ص) میشد اما همۀ اهل مکه، کفرشان درآمد که چرا علی بن ابیطالب (ع) باید در دل خانه خدا به دنیا بیاید؟
👤علیرضا پناهیان
🚩تاریخ تحلیلی اسلام، ج۷۲ و۷۳
🎙صوت
🌺 @sokhanranan92