💠👈 موضوع: تدبیر منزل(مدیریت خانواده)
📌 قسمت سیزدهم
تربیت فرزندان 4👉
✅ راه های تشخیص استعداد انسان:
💠 اولین راه، کیاست و فراست و زیرکی والدین است که خودشان بفهمند این بچه چه استعدادی دارد؛ البته ضابطه خاصی هم ندارد و راه های مختلفی دارد؛
📌 مثلاً در بازی های او دقت کنند، اینکه به چه چیزی علاقه بیشتری دارد، حتی چه غذایی را بیشتر دوست دارد؟ یا مثلاً در بازی با بقیه بچه ها آیا او رئیس می شود و بقیه به او مراجعه می کنند یا او فقط به دیگران نگاه می کند و متأثر از آنان است؟
📌 گاه بچه ای به ریزه کاری ها خیلی دقت می کند؛ اما بچه دیگر نه، از اینجا معلوم می شود که این بچه برای کارهای هنری خوب است یا نه؟
💠 راه دوم: اینکه والدین یا خود انسان، ببیند چه کاری برایش سخت است و چه کاری را به راحتی انجام می دهد؛ این که با خواندن فلان کتاب، خوابش می برد و با خواندن کتاب دیگر، خواب از سرش می رود، نشانه همان استعداد و علاقه است.
📌 یک نفر قلم که به دست می گیرد به راحتی می نویسد؛ اما دیگری هر چه به خود فشار می آورد چیزی بر صفحه جاری نمی شود؛ اما در مقابل، همین فرد به راحتی و آسانی سخنرانی می کند.
✅ دو نکته مهم:
💠 نکته اول اینکه اگر کسی خودش یا والدین تشخیص دادند که در فلان مورد استعداد دارند، و درست هم تشخیص دادند، باید تمام لوازم آن را فراهم کنند و تا آخر خط بروند؛
📌 مثلاً اگر کسی استعداد خطاطی دارد باید همه لوازم آن را تهیه کند، انواع قلم های داخلی و خارجی را خریداری کند، کتاب های مختلف را بخرد، اساتید مختلف را بشناسد و شاگردی آنان را کند، ... به هر حال، به کم قناعت نکند.
📌 اگر کسی استعداد کاری را دارد؛ اما کم کاری کند و به کم قناعت کند این بیمار است و باید به طبیب مراجعه کند و خود را علاج کند و علاج هم می شود. اگر کسی استعداد فقه یا طب را دارد؛ ولی حال ندارد که تا آخر خط برود، بیمار است. کم گذاشتن در رشته ای که استعداد آن را دارد، بیماری است و باید علاج کند و قابل علاج است.
💠 نکته دوم اینکه برخی افراد استعداد خاصی ندارند؛ اما می توانند در مرز علوم حرکت کنند. به عبارت دیگر وسعت و سطح علم برخی کم است؛ اما عمق آن زیاد است و در مقابل، سطح علم برخی زیاد است و عمق آن کم است.
📌 هر علمی یک مرکزی دارد و یک حد و مرزی، مرکز آن عمیق است؛ اما حد و مرز آن کم عمق است. برخی افراد میان رشته ای هستند و در مرز علوم حرکت می کنند و از چند علم سخن می گویند و البته موفق هم می شوند.
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
حضرت امام محمد باقر علیه السلام
مَن لَم یَجعَل لَهُ مِن نَفسِهِ واعِظا فَإنَّ مَواعِظَ النّاسِ لَن تُغنِیَ عَنهُ شَیئا.
کسی که واعظی درونی نداشته باشد، موعظههای مردم سودی به او نمیرساند.
(تحف العقول، ص. ۲۹۴)
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
بیش از یکصد کتاب #صوتی جذاب و رایگان
📗حاج قاسم سلیمانی
📒آن سوی مرگ
📕بیست و سه نفر
📘سلام بر ابراهیم
📙حماسه حسینی
و ده ها کتاب دیگر
اینجا گوش دهید👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3016360000Cea2d4ca556
@ostadrafieii313 (4)اسماء.mp3
23.04M
#سلسله_بحث_اسماء_قیامت
#جلسه_چهارم
سخنران: حجت الاسلام رفیعی
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
🚫کپی ،فوروارد و... بدون لینک کانال حرام🛇
💠👈 موضوع: تدبیر منزل(مدیریت خانواده)
📌 قسمت چهاردهم
تربیت فرزندان 5👉
✅ تشخیص استعداد انسان: ارتباط الگو با استعداد
📌 بحث #اخلاقی ما در تدبیر منزل، به #تربیت #فرزند رسید. در تربیت #فرزندان، استعدادیابی لازم است و وظیفه #والدین نیز کمک به فرزند در تشخیص این استعدادهاست. در این مورد مطالبی بیان شد.
💠 در همین رابطه به یک نکته قابل توجه اشاره می شود و آن 👈ارتباط الگو با استعداد است.
💠 به عبارت دیگر هر فردی از جامعه، خواه ناخواه برای افراد دیگر #جامعه الگو قرار می گیرد، چه خودش را لایق این الگو بداند یا نداند؛ حتی اگر اعلان کند من شایسته الگو برای هیچ فردی نیستم، باز هم برخی افراد، به چشم الگو به او نگاه خواهند کرد. هر بچه و جوانی، یک فردی را الگوی خود قرار می دهد و حتی اشتباه او را هم خوب می بیند و تقلید و پیروی می کند.
📌 در بحث استعداد و الگو، باید مراقب بود که الگو، استعداد او را به هم نزند؛ مثلاً ممکن است استعداد کسی در مهندسی باشد؛ ولی چون فلان هنرپیشه را الگوی خود قرار داده است، به دنبال هنرپیشگی برود؛ و هم از این مانده شده و هم از آن رانده می شود.
بنابراین یکی از عوامل کور کردن استعداد افراد همین است که الگوی او در غیر طریق استعدادش باشد. چنین فردی دائم در حال تغییر شغل است و کارش نیز به جایی نمی رسد.
💠 اغلب افرادی که منحرف و بی ایمان می شوند، از همین الگوی غلط است؛ مثلاً اینکه کسی بدون استاد دنبال #تاریخ برود، بدون استاد کتاب فلسفه بخواند، بدون استاد و راهنما در راه عرفان گام بردارد، چون در هر علمی ممکن است به علم دیگر ایراد وارد شده باشد و او نتواند جواب آنها را بیابد و منحرف شود.
💠 پس یکی دیگر از عوامل سرکوبی استعداد این است که انسان رشته های مختلف را قبل از اینکه هر کدام را تکمیل نماید، مخلوط کند.
آنچه تا کنون در مورد تربیت فرزند گفتیم، برای #پسران بود،
🔷📌 در مورد #دختران نیز چنین است؛ ولی کمی فرق می کند. اول اینکه بنای شرع بر این است که دختر هرچه کمتر بیرون بیاید و کمتر در انظار عمومی ظاهر شود، هر چه با نامحرم ارتباط کمتری داشته باشد، #حیا و #عفت او بیشتر محفوظ می ماند که هم به نفع خود اوست و هم به سود #خانواده و #جامعه.....
💠 نکته دیگر این که فرزندان را از همان ابتدا باید با سعی و تلاش و زحمت عادت داد، همه اش تن پروری نباشد؛ روش پادشاهان قدیم این بود که فرزندان خود را در کودکی و جوانی از کاخ بیرون می کردند تا در بیرون کاخ و روستا، با سختی و زحمت و کار، بزرگ شوند تا در آینده بتوانند از پس کارهای بزرگ برآیند. البته شاهان اخیر آبروی شاهان قدیم را برده اند...
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
rafiee_nasser-۲۰۲۰۰۹۲۷-0001.mp3
2.16M
🎬 #منبرهای_کوتاه_و_کلیدی
🎤حجت الاسلام #رفیعی
💠 مبغوض ترین انسان ها❗️
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
🌹حضرت محمد صلی الله علیه و آله
💎مَن سَرَّهُ أن يَستَجيبَ اللّه لَهُ عِندَ الشَّدائِدِ وَالكَربِ فَليُكثِرِ الدُّعاءَ فِى الرَّخاءِ؛
▪️هر كس دوست دارد خداوند هنگام سختى هاوگرفتارى ها دعاى او را اجابت كند، در هنگام آسايش،دعا بسيار كند.
📚نهج الفصاحه ص 770 ، ح 3023
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
@ostadrafieii313 (5)اسماء.mp3
24.56M
#سلسله_بحث_اسماء_قیامت
#جلسه_پنجم
سخنران: حجت الاسلام رفیعی
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
🚫کپی ،فوروارد و... بدون لینک کانال حرام🛇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سخنرانی تصویری 🔻
✅ "حاج آقا رفیعی"
✨ مصادیق و شیوهایی که می شود صله رحم انجام داد
استاد رفیعی
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
💠👈 موضوع: تدبیر منزل(مدیریت خانواده)
📌 قسمت پانزدهم
👈آداب گفتگو و سخن گفتن👉
✅ نکاتی در مورد آداب سخن گفتن، یا بایدها و نبایدهای کلام که برای همه لازم است
📌 یعنی چکار کنیم که هم خوب حرف بزنیم، هم خوب گوش کنیم، هم به دیگران احترام بگذاریم و هم احترام خودمان حفظ شود:
💠 اول اینکه هیچ گاه حرف کسی را قطع نکنیم، تا سخن فرد مقابل تمام نشده چیزی نگوییم.
💠 دوم، اظهار فضل نکنیم؛ یعنی اگر دو نفر با هم صحبت می کنند و یا از کسی سؤال کردند و ربطی به ما ندارد، دخالت نکنیم و حرفی نزنیم.
💠 سوم، تا چیزی رااز مانپرسیدند جواب ندهیم.
📌 علامه طباطبایی وقتی برای روضه به منزل آیت الله مرعشی یا گلپایگانی می آمد، یکپارچه سکوت محض بود و چیزی نمی گفت؛چون خود را مسؤول نمی دانست.
📌 تا کسی از شما نپرسیده، شما مسؤول نیستید. تازه اگر از جمع پرسیدند که من هم مسؤول هستم، لازم نیست که اول جواب بدهم، بگذار دیگران جواب بدهند؛ آری اگر جواب آنان کامل نبود، جواب را کامل کند؛ البته به گونه ای جواب بدهد که توهین به دیگران نشود.
💠 چهارم، استراق سمع، ممنوع و حرام است، حرف دیگران را که به ما ربطی ندارد و راضی نیستند گوش نکنیم، این صریح قرآن و روایات است، اگر دو نفر با هم حرف می زنند که ربطی به ما ندارد، نباید سعی و دقت کنیم که ببینیم چه می گویند، نباید به سخن آنان گوش کنیم.
💠 پنجم، لحن سخن و کلام نیز خیلی مهم است، نه خیلی بلند ونه آهسته باشد، با صدای متعارف باشد.
در هر مجلسی مناسب آن مجلس سخن بگوید.
در اثنای سخن با چشم و دست و ابرو اشاره نکند.
📌 در مخاطبه و محاوره با ملاطفت و مهربانی سخن بگوید.
💠 حرکات و اقوال و احوال کسی را حکایت نکند، صدا و رفتار کسی را تقلید نکند، ادا در نیاورد؛ زیرا همه اینها غیبت و حرام است.
💠 آغاز سخنش با کلمات و حرف های زیبا باشد تا مردم به فال نیک بگیرند.
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
رد کردن قصاص = مرتد .mp3
2.01M
🔖منبر کوتاه 🔖
#استاد_رفیعی
🔖خاطره ای از امام که عده ای سال ۶۰ تجمع و تظاهرات می خواستند راه بندازند و بگویند #اعدام_نکنید
به فرموده امام هر کسی حکم #قصاص را رد کند مرتد است
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
✨﷽✨
🌼با رفتار یا گفتار
✍امام علي علیهالسلام در يكي از سفرها، به طرف كوفه ميآمدند. يكي از يهوديان نيز در همان راه حركت میکرد و قصد داشت از کوفه گذر کند. آن یهودی که امام علی را نميشناخت، چون تا کوفه، هممسیر بودند، با هم به سفر خود ادامه دادند.
وقتی به دو راهي کوفه رسيدند، مرد يهودی متوجه شد كه امام علي علیهالسلام به راه كوفه نرفت، بلكه در همان راه كه یهودی حركت مي كرد آمد. يهودي پرسيد: مگر نگفتي كه عازم كوفه هستی؟ پس چرا به راه كوفه نرفتي و در اين راه با من ميآیي؟ امام علي علیه السلام فرمودند: پيامبر اسلام، اينگونه به ما دستور داده است. هر مسلمان باید رفيق راهش را هنگام جدائي، تا چند قدم، بدرقه كند.
مرد يهودي گفت: براستي پيامبر شما اين گونه دستور داده است؟ پس مسلماً هر كس از پيامبر شما پيروي كرده، به خاطر اينگونه كارهاي بزرگوارانه و خصلتهای نيكو بوده كه از او ديده است. من تو را گواه ميگيرم كه بر دين تو هستم و دين تو را پذيرفتم.
آن مرد، همراه امام علي علیه السلام به سوي كوفه آمد، و تازه در كوفه متوجه شد که آن حضرت، حاکم مسلمانان است!
📚اصول کافی ، جلد ۲ باب حسن الصحابه و حق الصاحب في السفر، صفحه ۶۷۰
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
حضرت محمد صلی الله علیه و آله
إِنَّ أَعْظَمَ النَّاسِ مَنْزِلَةً عِنْدَ اللَّهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَمْشَاهُمْ فِي أَرْضِهِ بِالنَّصِيحَةِ لِخَلْقِهِ.
بلند مرتبه ترين مردم نزد خداوند در روز قيامت كسى است كه در روى زمين بيشتر در نصیحت و ارشاد مردم قدم بردارد.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 208، ح 5
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
ثبات قدم.mp3
1.28M
🎙 ثبات قدم
#دکتر_رفیعی
کانال رسمی دکتر رفیعی
@ostadrafieii313
@ostadrafieii313 (6)اسماء.mp3
23.43M
#سلسله_بحث_اسماء_قیامت
#جلسه_ششم
سخنران: حجت الاسلام رفیعی
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
🚫کپی ،فوروارد و... بدون لینک کانال حرام🛇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فضیلت قرائت سوره های مسبحات قبل ازخواب
#استاد_رفیعی
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313