May 11
توقع ندارم همهاش را بخوانید ولی خواهشمندم بدون خواندن دقیق همه نکات، نقدش نکنید.
۱- طبق ظاهر این دو آیه شریفه(۶۵ سوره مائده و ۹۶ سوره اعراف)، بخشش الهی و بارش باران و برکات زمین، ارتباط با ایمان و پرهیزکاری دارد.
۲- البته لزوماً نمیتوان نتیجه گرفت که اگر مردمی در رفاه بودند حتماً بخاطر ایمان و پرهیزکاری آنان است و اگر مردمی در سختی هستند لزوماً بخاطر ضعف ایمان یا بیتقوایی ایشان است.
۳- ما دو سنت الهی دیگر هم داریم:
--» سنت امتحان که خداوند براساس آن، با انواع سختیها عیار بندگانش را میسنجد یا مقدمات رشد آنها را فراهم میکند. مثال بارز آن در گذشتگان، پیامبران الهی هستند همچون ابراهیم و ایوب علیهماالسلام و در دوران نزدیکتر چهارده معصوم علیهم السلام.
--» سنت املاء و استدراج: وقتی که بندهای با رویگردانی از آیات الهی و بیتوجهی نسبت به تلنگرهای خداوند به سرکشی پایان ندهد خداوند او را رهایش میکند تا بر گناهانش بیفزاید.
۴- در این زمانه که مردم به خاطر مشکلات اقتصادی و فشار زندگی، حال خوبی ندارند باید آیات انذار و عذاب را برای آنها گفت یا فقط قربانصدقهمان بروند؟
۵- یقیناً بیتدبیری مدیران و کارگزاران در مشکلات مردم، پرتأثیر است اما مگر این مسئولان از مریخ آمدهاند؟ مسئولان یک جامعه، برونداد همان جامعه هستند.
۶- آیا ما بندگان شایستهای هستیم؟ آیا هر روز خبر گناهی جدید را نمیشنویم؟ آیا بیرحمیهای ما نسبت به گذشته کمتر شده؟ آیا خیانتهای ناموسی و مالی و... کمتر شده؟ چرا توقع داریم گویندگان، نازمان کنند؟
۷- قبول دارم که مسئولیت مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی یک جامعه بر عهده زمامداران آن است اما تا چه حد؟ به نظرم آن خطبه های نمازجمعه رهبر انقلاب در دوران ریاست جمهوری که بازنشر شده مربوط به دورانی است که مردم هیچ سهمی در حکومت نداشتند بلکه حکومت، بدون دادن حق مشارکت و انتخاب، به تمشیت امور میپرداخت. از طرفی هم تاثیر تصمیمات بیگانگان در امور داخلی کشورها مثل امروز نبود. اما الان در کشور ما قانونگذاری و بودجه چند هزار میلیاردی بر عهده مجلس و دولتی است که خودمان انتخابشان میکنیم. و دهها کشور هم با قوانینشان در امور کشورمان، ایجاد مشکل میکنند و هنوز نتوانستهایم در اقتصاد و فرهنگ به استقلال برسیم.
#گناه
#شیخ_کاظم_صدیقی
https://www.instagram.com/p/CWQ0Ye4oAeo/?utm_medium=share_sheet
https://eitaa.com/hamim1/3
@hamim1
۱۲ نوامبر، ۱۹.۰۴ شاهرود ۲۱ آبان ۱۴۰۰.mp3
20.17M
عرایضم در مسجد قلعه شاهرود
۲۱ آبان ۱۴۰۰
موضوع: اهمیت همافقی با ولیّ جامعه
https://eitaa.com/hamim1/5
@hamim1
۱۸ نوامبر، ۲۱.۳۸ شب جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰.mp3
20.1M
عرایضم در یک هیئت باصفای نوجوانان
۲۷ آبان ۱۴۰۰
موضوع: چهار جنبه یک انسان و اولویتهای دین
برخی خندههای نوجوانان را حمل بر نشاط و صفایش کنید.
https://eitaa.com/hamim1/6
@hamim1
یعنی برای نفوذ در انتخابات تون دو جوان، کافیاند.😉
https://eitaa.com/hamim1/7
@hamim1
به پاس نیمقرن تلاش استاد مجتهدی (ره)
اخیراً ویدئویی کوتاه از حجتالاسلاموالمسلمین رهدار منتشر شده است که در آن گفته شده، ملاک انتخاب آیت الله مجتهدی (ره) برای پذیرش طلبه، زیبایی بوده است. باتوجه به بازنشر آن در فضای مجازی بویژه از سوی بهانهجویان مخالف اسلام و حوزه، نکات زیر تقدیم میشود:
۱- آیت الله مجتهدی (ره) عالمی مخلص بود که همه عمرش را صرف تربیت طلاب نمود. حوزههای علمیه تا سالها مدیون زحمات ایشان است. زهد، مردمداری، مقبولیت نزد امامین انقلاب، مراجع عام و علمای بلاد و عموم مردم و بازاریان متدین، شناخت عمیق افراد مستعد برای طلبگی بر اساس تجربه ۶۰ ساله تربیت طلبه از دیگر ویژگی های ایشان است.
۲- تجربه سترگ ایشان و همچنین فارغالتحصیلان موفق حوزه ایشان، میطلبید که تحقیقاتی درباره شیوه تربیتی ایشان صورت گیرد که هنوز انجام نشده است.
۳- ایشان هیچگاه با ملاکهای مادی به دنبال جذب جوانان نبودند و اخلاق و منش و اخلاص ایشان بود که جوانان را از اقصی نقاط کشور به آن حوزه میکشاند.
۴- بزرگترین شاهد بر بطلان نقل قول مطرح شده توسط دوست آقای رهدار، تصاویر نورانی بیش از ۱۱۰ شهید عزیز آن مدرسه - به مثابه پرتوفیقترین فارغالتحصیلان آن- است. با دیدن چهرههای نورانی ایشان، خواهید فهمید که براساس ملاکهای مادی، بسیاری از این عزیزان چهرهای معمولی داشتهاند اگرچه که در ملأاعلی چون ستارگانی میدرخشند. علاوه بر این شهیدان راه اسلام، بزرگانی از شاگردان مرحوم مجتهدی (ره) هستند که اتفاقاً همیشه توسط آن مرحوم، ترویج میشدند و با چشم دنیایی، شاید زیبا خوانده نشوند.
۵- آیت الله مجتهدی پس از اتمام مراحل ابتدایی گزینش، میفرمودند: من هم باید شخص را ببینم. و در صورت تایید نهایی ایشان، فرد را پذیرش میکردند.
۶- اینکه ملاک ایشان چه بود دلایل مختلفی میتواند داشته باشد. و بعید نیست که مباحث معنوی یا عنایت الهی به ایشان در این امر، سهیم بوده باشد. بالاخره کسی که سالها مخلصانه و با پرهیزکاری زندگی کرده، حتماً مورد محبت الهی قرار خواهد گرفت. یادم نمیرود که آیت الله مصباح یزدی (ره) فرمودند: اگر کسی مدعی شود که امام زمان (علیه السلام) در تشییع آیت الله مجتهدی (ره) شرکت کرده است من تکذیبش نمیکنم.
۷- ایشان بارها میگفتند که من نورانیت برایم مهم است نه زیبایی و لذا اگر کسی با چهره و ویژگیهای بلال حبشی هم بیاید من او را به طلبگی دعوت میکنم.
۸- برخی از تحلیلگران تربیتی علاوه بر علل معنوی این نحوه گزینش میگویند:
روحانیت شیعه در طول تاریخ مردمپایه بوده و اصرار بر استقلال از بودجههای دولتی در امرار معاش داشته است. این امر مورد تاکید امامین انقلاب هم بوده است. لذا باید شخص روحانی، جاذبه لازم را برای جذب مردم داشته باشد. آنچه که برای مرحوم مجتهدی (ره) مهم بود و بارها بر آن تاکید میکردند وجود جاذبه شخصی و شخصیتی در داوطلب حوزه بود.
اگرچه که حسن ظاهر میتواند سهمی در این جاذبه داشته باشد ولی یقیناً نمیتوان بصورت یک عامل فرید به آن نگاه کرد.
۹- در دورانی که حوزه و روحانیت مورد انواع هجمهها است لازم است دلسوزان حوزه، دقت بیشتری در بیانات خود داشته باشند.
۱۰- حوزههای علمیه همیشه از مقدسترین نهادها بوده و اساتید و مدیریت حوزه تلاش وافری برای حفظ پاکی و قداست آن داشتهاند.
https://eitaa.com/hamim1/8
@hamim1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از مؤلّفههای پیشرفت جوامع، اتّحاد آحاد مردم در اهداف، و هماهنگی در اقدام است و رهبری جامعه مهمترین نقش را در ایجاد وحدت در جامعه برعهده دارد. از سویی دیگر تجربهی تاریخی نشان میدهد هرگاه ملّتی، اقتران ذهنی بیشتری با رهبر جامعه داشته، در اقدام و عملیّات بهتر عمل کرده و توانسته است از رهبری و هدایت او بهرهمند گردد.
در مقابل نیز عبرتهای تاریخی متعدّدی نشان میدهد که چگونه با فاصله گرفتن نظام محاسباتی یک ملّت نسبت به ذهنیّتهای رهبر جامعه، چه زیانهای غیر قابل جبرانی به بار آمده است. رنجهای رسول اکرم و امیرالمؤمنین و امام حسن (علیهمالسّلام) از این علّت ناشی شده است. اگر مردم زمانهی امام حسن (علیهالسّلام) توانسته بودند، افق فکری خود را با ایشان نزدیک کنند و به نبرد با سپاه شام ادامه داده بودند، بشریّت از جهات مختلف پیشرفتهای فوقالعادهای کرده بود.
در تاریخ انقلاب اسلامی نیز ثمرات فراوانی از نزدیکی فکری و ذهنی و محاسباتی ملّت با رهبران انقلاب حاصل شده است.
با این مقدّمات، معلوم میگردد که مطالعهی آثار معظّمٌله با هدف دریافت و فهم اندیشهی ایشان از اهمّیّت بالای اجتماعی و فردی برخوردار است. البتّه برای بهروز بودن لازم است تمامی بیانات و پیامهای ایشان، مورد مطالعهی دقیق و تحلیل متنی قرار گیرد و توصیهها و اوامر ایشان در اولویّت اقدام عملی آحاد مردم و مسئولان قرار گیرد.
https://eitaa.com/hamim1/10
@hamim1
48.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نشست ضیاء امین
معرفی اجمالی شخصیت و اهمّ آثار رهبر معظم انقلاب (مدّظلّهالعالی)
جلسه اوّل
https://eitaa.com/hamim1/14
@hamim1
50.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نشست ضیاء امین
معرفی اجمالی شخصیت و اهمّ آثار رهبر معظم انقلاب (مدّظلّهالعالی)
جلسه دوّم
https://eitaa.com/hamim1/13
@hamim1
51.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نشست ضیاء امین
معرفی اجمالی شخصیت و اهمّ آثار رهبر معظم انقلاب (مدّظلّهالعالی)
جلسه سوّم
https://eitaa.com/hamim1/11
@hamim1
52.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نشست ضیاء امین
معرفی اجمالی شخصیت و اهمّ آثار رهبر معظم انقلاب (مدّظلّهالعالی)
جلسه چهارم
https://eitaa.com/hamim1/12
@hamim1
50.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نشست ضیاء امین
معرفی اجمالی شخصیت و اهمّ آثار رهبر معظم انقلاب (مدّظلّهالعالی)
جلسه پنجم
https://eitaa.com/hamim1/15
@hamim1