✍در آیه سوم سوره حدید می خوانیم هو الاول و الآخر پس چرا در زیارت آل یاسین « انتم الاول و الآخر» آمده است؟!
✅جواب استاد جاودان:
آنجا که در مورد خداوند متعال گفته می شود هو الاول و الآخر یعنی هو الاول و الآخر فی الوجود، و در عالم هستی خدای متعال اول وآخر است ، ولی در زیارت آل یاسین «انتم الاول و الآخر» یعنی در عالم خلقت ، شما اول و آخر هستید بنابراین این دو سخن با هم منافاتی ندارند.
📘برگرفته از کتاب رهنمای طریق استاد محمد علی جاودان
🌹 @solok_shieh
🍃 آیت الله بهجت رحمه الله علیه:
✍🏼 خیلی خوب است که خدا به انسان چنین قوه و یقینی بدهد که برای غیر خدا محزون نشود! شجاعت و ایمان و استقامت قوی لازم دارد.
بلاهایی که بر ما وارد می شود، تمام #رحمت است، حداقل باعث تکفیر گناهان می شود.
🌹 @solok_shieh
📩 حضرت زهرا به صورت یک
شخصیت #غمگین و #بیمار
تو ذهنم نقش میبندن که اصلا
انگیزهای در من تولید نمیکنه که
بخوام شبیهشون بشم😳😔
با خودتون صادق باشید! این تصویر،
ته ذهن شما هم وجود داره؟😢
نگران نباش و پیام سنجاق شدهی این کانال رو ببین👇
http://eitaa.com/joinchat/955187263Ce043bc8071
#جهاد_تبیین_فاطمی👆
ویژه #فعالان_فرهنگی و
تمامی #دغدغهمندان
اگر دغدغه رشد خودتون و نوجوانان رو دارید؛
این کانال گمشده شماست👇♨️
http://eitaa.com/joinchat/955187263Ce043bc8071
سخنران دهه هشتادیها شو💎💎💎
5.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸️امروز توبه کردی؟
🎥دکترالهی قمشهای
🌹 @solok_shieh
14.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کی گفته همه به آرزوهاشون میرسن🙄
اگرم به یکی از آرزوهای دنیایی برسیم
باز دنیا صدتا چیز ازمون کم میکنه😦
با آرزوهای دنیایی سرتون کلاه نره😏
حجتالاسلام اسماعیل رمضانی🎙
#سخنرانی
#دنیا
🌹 @solok_shieh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از فتنه شام نترسید!
من با تجربه این را میگویم؛ میزان فرصتی که در بحرانها وجود دارد، در خود فرصتها نیست.
اما شرط آن این است که نترسید و نترسیم و نترسانیم.
🌹 @solok_shieh
✏️ #شبهه
🔘 در کتاب کافی روایت داریم هر پرچمی قبل از ظهور امام زمان علیهالسلام طاغوت است، این یعنی تشکیل هرگونه حکومت اسلامی قبل از قیام امام مهدی عج باطل است.
#مهدویت
🟢 پاسخ
✍️ حجتالاسلام دکتر #قربانی_مقدم
🔹 روایتی به مضمون فوق در برخی کتب حدیثی وجود دارد اما همانطور که بارها گفته ام، در استناد به احادیث لازم است فرآیندی شامل ۴ مرحله طی شود:
1️⃣ بررسی سندی:
اگر روایتی سند صحیحی نداشته باشد چندان قابل اعتنا نیست. مگر اینکه مضمون آن توسط آیات و روایات صحیح تایید شود.
2️⃣ عدم مخالفت با قرآن و سنت قطعی اسلام:
▫️طبق روایات متعدد و بلکه طبق حکم عقل، اگر روایتی بر خلاف قرآن باشد، حتی اگر از سند صحیحی برخوردار باشد، قابل اعتنا نیست.
3️⃣ مفهوم یابی:
▫️با توجه به گذشت زمانی و تفاوت فرهنگی زنان صدور روایات با زمان ما، ممکن است مفهوم برخی روایات با معنایی که در وهله اول به ذهن خطور میکند، متفاوت باشد. به این منظور معنای لغات در صدر اسلام، حقیقت، مجاز، کنایه، استعاره و... سایر صنایع ادبی رایج در گفتار و همچنین شرایط فرهنگی و سیاسی عصر ائمه اطهار مورد بررسی قرار میگیرد تا نزدیکترین معنا به منظور روایت کشف شود.
4️⃣ بررسی سایر روایات همسان:
▫️در صورتی که روایتی هم از نظر سند صحیح باشد و هم مخالفتی با مسلمات اسلامی نداشته باشد، مجموعه روایات مطرح در موضوع مدنظر بررسی میشود و از مجموع آنها نظر اسلام به دست آید.
بنابراین کسی نمیتواند به صرف اینکه در یک کتاب حدیثی (ولو معتبر) فلان روایت وجود دارد، نتیجهگیری کند. بلکه لازم است که تک تک مسائل با فرآیند یاد شده مورد بررسی دقیق علمی قرار گیرد. (قابل توجه کسانی که فکر میکنند چه نیازی به حوزه و آخوند داریم!)
🔴 با این مقدمه به پاسخ شبهه میپردازیم
🔻اول اینکه روایت فوق از نظر سند دارای اشکال است ؛ چون در سند روایت کسی به نام حسین بن مختار وجود دارد، که در علم رجال وثاقت وی مورد تردید واقع شده است! (📚رجال شیخ طوسی ص ۱۶۹، رجال ابن داوود ص ۲۴۱)
🔻دوم اینکه این روایت با مسلمات اسلامی از جمله لزوم امر به معروف و نهی از منکر و قیام علیه ظلم و جور مخالف است.
🔻سوم اینکه روایات متعددی در تایید برخی قیامهای قبل از ظهور وجود دارد که با مضمون روایت مذکور در تعارض است. مثلاً قیام شهید فخ، یا قیام سید خراسانی یا سید یمانی. همچنین در روایتی آمده عده ای از مشرق قیام می کنند و زمینه ساز ظهور امام مهدی عجل الله فرجه خواهند شد. یا در روایت دیگری به طور خاص به قیامی که منشأ آن شهر #قم است اشاره شده است. (بحارالأنوار ج 51 ص 87 ؛ بحارالأنوار 57 / 216 )
از این رو اگر از سند این روایت چشمپوشی کنیم، باید گفت منظور از آن قیامهایی مانند قیام بنی عباس یا ابومسلم خراسانی بوده که به اسم اهل بیت علیهم السلام اما با اغراض شخصی صورت میگرفته است. که در روایت صحیحی که از امام صادق علیهالسلام نقل شده به این موضوع اشاره شده است. (وسائل الشیعة، ج۱۵، ص۵۰)
احتمال دیگر این است که منظور از کلمه (قبل) در روایت مذکور، (مقابل) باشد و معنا است میشود که هر گروهی که در مقابل امام زمان علیهالسلام قرار گیرد طاغوت است. یعنی در زمان ظهور حضرت حق چنان آشکار است که مقابله با ایشان از روی جهل و نادانی نیست، بلکه از سر طغیان و سرکشی در برابر حق است.
نکته آخر اینکه همین روایت در برخی از نسخههای قدیمی چنین آمده است:
مَن رفعَ رَايَةَ ضَلَالَةٍ فَصَاحِبُهَا طَاغُوتٌ ؛ یعنی هر کس پرچم گمراه کنندهای را بلند کند، صاحب آن طاغوت است.
در این صورت اساسا این روایت هیچ دلالتی بر نهی از قیام نمیکند بلکه مفهوم آن مذمت جنبشهای انحرافی است!
ــــــــــــــــ
🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش...
📎 #شبهه
🌹 @solok_shieh
✅ براستی اساس طریقت حقیر بر این سه پایه محکم و استوار است: بیداری سحرها، غذای حلال و توجه به نماز و حضور قلب در هنگام نماز
👤حسنعلی نخودکی اصفهانی
🌹 @solok_shieh