[۱] به گفته شاعر عرب: هی الدنیا تقول لمن علیها حذار حذار من بطشی و فتکی فلا یغررکم حسن ابتسامی فقولی مضحک و الفعل مبکی «دنیا با صراحت و آشکارا به اهلش میگوید: بر حذر باشید بر حذر باشید از حمله و مرگ غافلگیرانه من. تبسمهای طولانی من شما را نفریبد، سخنانم خنده آور است و اعمالم گریه آور». [۲] آری زرق و برق دنیا نشاط آور است؛ولی هنگامی که به عمق آن دگرگونی ها، بی وفاییها و ناپایداریهای آن بیندیشیم چیزی جز گریه نخواهد داشت. آن گاه امام علیه السلام در یک تقسیم بندی حساب شده، اهل دنیا را به چهار گروه ص: ۶۰۹ تقسیم میکند و میفرماید: «جز این نیست که دنیاپرستان همچون سگهایی هستند که پیوسته پارس میکنند (و برای تصاحب جیفه ای بر سر یکدیگر فریاد میکشند) یا درندگانی که در پی دریدن یکدیگرند، در برابر یکدیگر میغرند، و زوزه میکشند، زورمندان، ضعیفان را میخورند و بزرگ ترها کوچک ترها را مغلوب میسازند یا همچون چهارپایانی هستند که دست و پایشان (به وسیله مستکبران) بسته شده (و بردگان سرسپرده آنهایند) و گروه دیگری همچون حیواناتی هستند رها شده در بیابان (شهوات) »؛ (فَإِنَّمَا أَهْلُهَا کِلَابٌ عَاوِیَةٌ [۱]، وَ سِبَاعٌ ضَارِیَةٌ [۲]، یَهِرُّ [۳] بَعْضُهَا عَلَی بَعْضٍ، وَ یَأْکُلُ عَزِیزُهَا ذَلِیلَهَا، وَ یَقْهَرُ کَبِیرُهَا صَغِیرَهَا، نَعَمٌ [۴] مُعَقَّلَةٌ [۵]، وَ أُخْرَی مُهْمَلَةٌ). [۶] به راستی تقسیمی است بسیار جالب و دقیق، زیرا: گروهی از مردم دنیا همچون سگانی هستند که کنار جیفه ای آمده اند و هر کدام سعی دارد جیفه را در اختیار خودش بگیرد، پیوسته بر دیگری فریاد میزند و با فریادش میخواهد او را از جیفه دور سازد. نمونه روشن آن همان ثروتمندان از خدا بی خبری هستند که پیوسته سعی دارند ثروت بیشتری را تصاحب کنند و دیگران را از آن دور سازند؛گاه بر سر آنها فریاد میکشند گاه به دادگاهها متوسل میشوند و از طریق وکلای مزدور و پرونده سازی به تملک اموال دیگران میپردازند. در میان دولتها نیز گاه چنین رقابتهایی وجود دارد که از طریق جنگ سرد و تبلیغات پر حجم دروغین سعی میکنند بازارهای مصرف دنیا را در ص: ۶۱۰ اختیار خود بگیرند. گروهی از مردم دنیا که نمونه آن در عصر ما دولتهای نیرومند و زورگو هستند (یا ثروتمندانی که از آنها پشتیبانی میکنند) پیوسته در رقابتی ناسالم تلاش و کوشش میکنند که منابع ثروت را از چنگال یکدیگر بربایند و برای رسیدن به مقصود خود گاه جنگهای خونینی به را بیندازند که هزاران انسان بی گناه در آن به خاک و خون کشیده میشوند و شهرها و آبادیها را ویران میسازند. آری این گرگانِ خون خوار بر سر جیفه دنیا پیوسته میغرند و زوزه میکشند و آنها که نیرومندترند ضعیفان را پایمال میکنند و آنها که بزرگ ترند کوچک ترها را نابود میسازند. بنابراین گروه سوم گروه بی دست و پایی هستند که برای تحصیل متاع دنیا به هر ذلتی تن در میدهند و اسیر و برده جهان خواران میشوند در حالی که گروه چهارم همچون حیوانات سرکشی هستند که در بیابان به هر سو میروند و به تعبیر امام علیه السلام در ادامه این سخن: «عقل خود را گم کرده (و راههای صحیح را از دست داده اند) و در طرق مجهول و نامعلوم گام گذارده اند آنها همچون حیواناتی هستند که در وادی پر از آفتی رها شده و در سرزمین ناهمواری به راه افتاده اند»؛ (قَدْ أَضَلَّتْ عُقُولَهَا، وَ رَکِبَتْ مَجْهُولَهَا سُرُوحُ [۱] عَاهَةٍ [۲] بِوَادٍ وَعْثٍ). [۳] سپس میافزاید: «نه چوپانی دارند که آنها را به راه صحیح هدایت کند و نه کسی که آنها را به چراگاه مناسبی برساند (در حالی که) دنیا آنان را در طریق نابینایی به راه انداخته و چشم هایشان را از دیدن نشانههای هدایت برگرفته در نتیجه در وادی حیرت سرگردان شده و در نعمتها و زرق و برقهای دنیا غرق ص: ۶۱۱ شده اند، دنیا را به عنوان معبود خود برگزیده و دنیا نیز آنها را به بازی گرفته و آنها هم به بازی با دنیا سرگرم شده اند و ماورای آن را به فراموشی سپرده اند»؛ (لَیْسَ لَهَا رَاعٍ یُقِیمُهَا، وَ لَا مُسِیمٌ [۱] یُسِیمُهَا، سَلَکَتْ بِهِمُ الدُّنْیَا طَرِیقَ الْعَمَی، وَ أَخَذَتْ بِأَبْصَارِهِمْ عَنْ مَنَارِ الْهُدَی فَتَاهُوا [۲] فِی حَیْرَتِهَا، وَ غَرِقُوا فِی نِعْمَتِهَا، اتَّخَذُوهَا رَبّاً، فَلَعِبَتْ بِهِمْ وَ لَعِبُوا بِهَا، وَ نَسُوا مَا وَرَاءَهَا). این همان گروهی هستند که در هر زمان به خصوص در دنیای امروز وجود دارند؛ جهان را جولانگاه خود قرار داده و همه جا را به فساد میکشند؛علاقه بی حد و حصر به مال و ثروت و جاه و مقام، چشم آنها را از دیدن حقایق کور کرده و گوش آنها را برای شنیدن سخن حق کر کرده است.
تفسیر سوره مبارکه#توبه_آیه۹۲
استماع این آیات شریفه به نیابت از شهید 🌸 سید مجتبی ابوالقاسمی🌸
حکمت ۷۸
و از سخنان آن حضرت است، چون مردی از اهل شام از او پرسید: آیا رفتن ما به شام، قضا و قدر خداوند است؟ امام با کلمات طولانی پاسخ او را داد که گزیدهاش چنین است واى بر تو! شاید قضاء لازم و قدر حتم را گمان کردهاى اگر چنین بود پاداش و کیفر باطل بود بشارت و تهدید هم ساقط میشد خداوند بندگان خود را از آنجا که اختیار داشتند فرمان داده است ونهى کرده تا بترسند احکام آسانی را واجب کرد و چیز دشواری را تکلیف نفرمود در برابرعمل اندک،پاداشهاى بسیار داده است و از روی ناتوانی مغلوب معصیت کاران نشده است و خداوند به اکراه اطاعت کرده نمیشود پیامبران را به بازی نفرستاد و کتاب را براى بندگان بیهوده فرو نفرستاده است و نه آفرینش آسمانها و زمین و آنچه میان این دو است به باطل نبوده است این گمان کسانى است که کافر شدند واى بر آنان که کافر شدند از آتش دوزخ.
الحکمة ۷۸
وَ مِنْ كَلاَمٍ لَهُ علیه السلام لِلسَّائِلِ الشّامِيِّ لَمّا سَاَلَهُ: اَكانَ مَسِيرُنا إِلَى الشّامِ بِقَضاءٍ مِنَ اللَّهِ وَ قَدَرٍ؟ بَعْدَ كَلامٍ طَوِيلٍ هَذا مُخْتارُهُ: وَيْحَكَ! لَعَلَّكَ ظَنَنْتُ قَضَاءً لاَزِماً، وَ قَدَراً حَاتِماً وَ لَوْ كَانَ ذلِكَ كَذلِكَ لَبَطَلَ الثَّوَابُ و الْعِقَابُ، وَ سَقَطَ الْوَعْدُ وَ الْوَعِيدُ إِنَّ اللهَ سُبْحَانَهُ أَمَرَ عِبَادَهُ تَخْيِيراً، وَ نَهَاهُمْ تَحْذِيراً، وَ كَلَّفَ يَسِيراً، وَ لَمْ يُكَلِّفْ عَسِيراً، وَ أَعْطَى عَلَى الْقَلِيلِ كَثِيراً، وَ لَمْ يُعْصَ مَغْلُوباً، وَ لَمْ يُطَعْ مُكْرِهاً، وَ لَمْ يُرْسِلِ الانْبِيَاءَ لَعِباً، وَ لَمْ يُنْزِلِ الكتابَ لِلْعِبَادِ عَبَثاً، وَ لاَ خَلَقَ السَّماوَاتِ وَ الاَرْضَ وَ مَا بَيْنَهُمَا بَاطِلاً، ذلِكَ ظَنُّ الَّذِينَ كَفَرُوا، فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنَ النّارِ.
saying 78
A man inquired from Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) saying, “Was our going to fight the Syrians destined by Allah?” Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) detailed his reply, a selection from which is here: Woe unto you! You take it as a final and unavoidable destiny (according to which we are bound to act). If it were so, there would have been no question of reward or chastisement and there would have been no sense in Allah’s promises or warnings. (On the other hand) Allah, the Glorified One, has ordered His servants to act according to their free will and has cautioned them (from evil) to fear. He has placed easy obligations on them and has not put heavy obligations. He gives them much (reward) in return for little action. He is disobeyed, not because He is overpowered. He is obeyed but not by force. He did not send prophets just for fun. He did not send down the Book for the people without a purpose. He did not create the skies, and the earth and all that is in between them in vain. That is the imagination of those who disbelieve: “... then woe unto those who disbelieve because of the fire” (Holy Quran, 38: 27).
8.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گاهی اینقدر درگیر روز مرگی و دنیا
میشویم که از بعد انسانی و ملکوتی
خود غافل میشویم... سنگین میشویم
گرفته و کدر میشویم... از یاد خدا خالی
میشویم ... ناکام و مضطرب میشویم
اینجاست که باید از خداوند تغسیل روح
بخواهیم ... که وجود کدر شده ی ما را
بشوید ...
این شستشو دو چیز لازم دارد
۱.حب الله ۲.اشک نیمه شب
و هر دوی اینها موهبت الهیست
او باید بِکِشَد او باید بخواهد...
برای اینکه شامل این موهبت بشویم
در طول روز با خدا معامله کنید ...
مثلا : خدایا با عشق تو به فلان بنده ات کمک میکنم ...
خدایا به عشق تو چشمم رو مهار میکنم
خدایا به عشق تو دائم الوضو میشوم...
یا...
اینجاست که خدا برای تو جبران میکند
عشق میدهد نورانیت و صفای قلب میدهد...
حرارت و جذبه میدهد ...
خضوع و خشوع میدهد...
سبکی و لذت میدهد...
التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اجازه ساخت حرم برای ائمه بقیع توسط دولت عربستان سعودی الله اکبر الله اکبر الله اکبر دیشب ✌️
🔹 ان تنصرالله ينصركم و يثبت اقدامکم
🔹 غیر از ساخت حرم برای ائمه
اجازه ساخت مساجد و حسینیه شیعه و اقامه نماز و داشتن نماینده در مجلس و قبول مذهب رسمی شیعه در عربستان و حق اقامه نماز شیعیان در مسجد نبوی و حرم مکه و مدیر شدن شیعیان در مراکز دولتی و.....
🔹 گوارای وجود شیعیان این پیروزی بزرگ در سایه استقامت جبهه مقاومت در مقابل تکفیر و وهابیت
#حدیث_ناب_مشکوة 🎗❕
📣 امام رضا (علیه السلام): 👇 ❕
🔸هرکس نمى تواند کارى کند که کفاره گناهانش باشد بر محمّد و خاندان او بسیار صلوات فرستد؛ زیرا صلوات گناهان را ریشه کن مى کند.
مَن لم یَقدِرْ على ما یُکَفِّرُ بهِ ذُنوبَهُ فَلْیُکثِرْ مِنَ الصَّلاهِ على محمّدٍ وآلِهِ فإنّها تَهدِمُ الذُّنوبَ هَدماً 🌹❕
♦️الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهُم 🌺
(الأمالی للصدوق: ۱۳۱/۱۲۳) 🍃
❕
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷