eitaa logo
به سوی سماء
959 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
487 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
در شبانه روز ده دقیقه با خدا خلوت کن؛ از خطاهای خود استغفار کن؛ دلت روشن می‌شود. اگر این کار را ادامه دهی بعد چند وقت این ده دقیقه کل روزت را خواهد گرفت. #حاج_اسماعیل_دولابی #محاسبه @sooyesama
من تجربه كرده‌ام اين جوانانی كه جبهه رفته‌اند و در يك عمليات شركت كرده اند؛ به‌گونه‌اى كه از خودشان گذشته‌اند و يك شب مرگ را جلوى چشمشان ديده‌اند... آنهايشان كه برگشته‌اند يك فوق العادگى‌هايى دارند. خداوند به خاطر همان يك گذشت يك عناياتى به آن‌ها كرده است. يك بار يك معامله كامل با خدا كرده است؛ چه قدر خير و بركت دنبال همين يك معامله هست... ولى يك بار همه چیزش را برای خدا به خطر انداخته است و حاضر به معامله شده است. بعضىی‌هايشان هم مكرّر این صحنه برایشان پيش مى‌آمده است. لذا برايشان ملكه شده است. گرچه هيچ انسانى از خطرها و تزلزل‌های بعدى ايمن نیست ولى عمدتا بهره و بركاتش را مى‌برند. چون‌که يك بار از خودشان گذشته اند و اين كار، كار هر كسى نيست. بايد توفيقش پيدا بشود. @sooyesama
برای دیده شدن بیهوده تلاش مکن! به کمال که رسیدی، دیده می‌شوی... ارسالی از اعضا @sooyesama
زمانی که دیدی سایه چیزهای کوچک، بلند می‌شود بدان خورشیدِ سرزمین تو در حال غروب کردن است... @sooyesama
یکی از چیزهایی که آن اژدرها و بت‌های دورنی ما را برایمان منکشف می‌سازد، خلوت کردن و سکوت در گوشه‌ای از شب است. #استاد_صمدی_آملی #خلوت_شب #کشف_نقص‌ها @sooyesama
حضرت سیدالشهدا ع در شب عاشورا به اصحاب خود فرمود: «فاعلموا أن الله انما یهب المنازل الشریفه لعباده باحتمال المکاره؛ بدانید که خداوند متعال، بواسطه تحمل سختی‌ها، منزل‌های شریف را به بندگانش می‌بخشد» بنابراین انسان با تحمل مکروه آدم می‌شود؛ یعنی پذیرش سختی‌های راه خدا. تلقی توحید، ریاضت می‌خواهد. بهترین ریاضت همین انجام واجبات و ترک محرمات است. ریاضتی که از روی بندگی و اطاعت فرمان الهی است، آدم را به توحید می‌رساند. اما ریاضاتی که برخی افراد به سلیقه خود جعل می‌کنند، این‌ها پرستش نفس است. ریاضت‌های غیر شرعی نفس را قوی می‌کند، اما طهارت روحی نمی‌آورد. بل‌که ممکن است تاریکی و آلودگی نیز به بار آورد. البته ریاضت‌های شرعی نیز، اگر به نیت قربت نبود و با هوای نفس همراه شد، ثمر الهی نمی‌دهد. در شب عاشورا هم «حُر» منقلب بود و هم «عمر سعد». اما حر توانست به امر خدا تن دهد و خواسته نفس را قربانی کند. او توان تحمل مکروه داشت و اهل ریاضت بود. لذا به اعلی علیین رسید. اما عمر سعد نتوانست از توهم «ملک ری» دست بکشد. او قدرت حمل این مکروه را نداشت و اهل ریاضت نبود. لذا به اسفل السافلین افتاد. (با تصرف و تلخیص) @sooyesama
افتاد درختی که به خود می‌بالید از داغ تبر به خاک غم می‌نالید گفتم چه کسی به ریشه‌ات زد؟ گفتا: آنکس که به زیر سایه‌ام می‌خوابید! @sooyesama
امام سجاد علیه السلام: الرضا بِمَكْرُوهِ الْقَضا، مِنْ أعْلی دَرَجات الْیَقینِ. رضایت به مقدّرات دشوار، از برترین درجات یقین می‌باشد. (مستدرک الوسائل، ج۲، ص۴۱) @sooyesama
تمام خطوط افقی این تصویر، موازی هستند!!! شاید ادراک ما از عالم نیز، همین‌گونه ناقص باشد؛ «ان هی الا اسماء سمیتموها انتم و آبائکم» @sooyesama
تا نبندی ز سخن لب، نشود دل گویا نطق عیسی ثمرِ روزه مریم باشد #صائب_تبریزی @sooyesama
صفر، ماهی است که خاتم الانبیاء ص در آن رحلت می‌کند. ظرفی از زمان که جایگاه فقدان نبوت است. لذا نَحس و بلاخیز است. هر جایگاهی که فاقد روح نبوت باشد، نحس و بلاخیز است. البته زمان و مکان، به خودی خود، نه نحس‌اند و نه سعد. اما اتفاقاتی که در آنها روی می‌دهد بدان‌ها رنگ می‌دهد و سبب نحسی یا سعدی آن‌دو می‌گردد. مانند روز عاشورا و مکان کربلا که نقش ویژه‌ای در تربیت نفوس دارد. ماه صفر نیز جایگاه رحلت خاتم الانبیاء ص، است. و هرجا که روح نبوت نباشد نحس خواهد بود. اما ربیع‌الاول (که جایگاه میلاد نبی است) سعد و موجب رشد آدمی است. اینکه پیامبر ص فرمود: «هرکه مرا به خروج صفر بشارت دهد، او را به بهشت بشارت می‌دهم». مراد این است که هرکس از اقامت در صفر (فقدان روح نبوت) خارج شود، وارد بهشت شده است. حرام و مکروه، «صفر» اند؛ یعنی فاقد روح نبوت هستند، و واجب و مستحب، «ربیع» اند؛ یعنی واجد روح نبوت هستند. @sooyesama
ﻫﺮ ﭘﺮﻫﯿﺰﮐﺎﺭﯼ ﮔﺬﺷﺘﻪ‌ﺍﯼ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻫﺮ ﮔﻨﺎﻩ ﮐﺎﺭﯼ ﺁﯾﻨﺪﻩ‌اﯼ... می‌دﺍﻧﻢ ﺍﮔﺮ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﻧﺎﺩﺭﺳﺘﯽ ﺑﮑﻨﻢ، ﺩﻧﯿﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﺗﻼﺷﺶ ﺭﺍ خواهد کرد ﺗﺎ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ. و ﺑﻪ ﻣﻦ ﺛﺎﺑﺖ نماید دﺭ ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ ﻫﻤﻪ ﻣﺎ ﺷﺒﯿﻪ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮﯾﻢ. ﭘﻨﺎﻩ می‌برم ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﻋﯿﺒﯽ ﮐﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺩﺭ ﺧﻮﺩ می‌بینم و ﺩﯾﺮﻭﺯ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ همان عیب ملامت ﮐﺮﺩﻩﺍﻡ. (ﺗﺴﺨﯿﺮ ﺷﺪﮔﺎﻥ) @sooyesama