eitaa logo
به سوی سماء
959 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
487 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
امیر مومنان (ع): أَشَدُّ اَلذُّنُوبِ مَا اِسْتَهَانَ بِهِ صَاحِبُهُ بدترین گناه، آن است كه گناه‌كار آن‌را ناچیز بشمارد. (نهج‌البلاغه، حکمت ۳۴۸) @sooyesama
شما وقتی تلاوت می‌کنید، چه کار می‌خواهید بکنید؟ قرآن را می‌خواهید نشان بدهید یا خودتان را می‌خواهید نشان بدهید؟ خب ماها که ضعیفیم؛ این‌که بکلّی خودمان را کنار بزنیم، از امثال بنده، آدم‌های ضعیف که برنمی‌آید؛ امّا حدّاقل توجّه داشته باشیم که هدف اصلی، مطرح کردن قرآن است... این در نوع تلاوت شما خیلی فرق ایجاد می‌کند. یک جاهایی آدم می‌بیند که این قاری‌های معروف بزرگی که هستند، این نکته بعضاً در کارشان مشاهده نمیشود. خب، فرض کنید تکرار [آیات] در یک آیاتی خوب است؛ امّا چه‌قدر تکرار؟ تلاوتی را من گوش می‌کنم، یک آیه‌ای که هیچ لزومی هم ندارد تکرار بشود، قاری این آیه را ده بار تکرار می‌کند! معنای این چیست؟ معنایش این است که این قاری موسیقی‌دان خوبی است، صدای خوشی هم دارد، می‌خواهد این را با شکل‌های مختلف بخواند... این، آن چیزی نیست که انسان از قاری توقّع دارد؛ خود قرآن یک اثر هنریِ خدایی و الهی است. (محفل انس با قرآن کریم؛ ۱۴۰۲/۱۲/۲۲) @sooyesama
بنای ریاضت بر گرسنگی است و اگر کسی خواهد که مجاهده کند، گرسنگی نکشد هیچ حاصل نشود. هر آفتی که پیدا می‌شود از سیری و پر خوردن است. بعد از گرسنگی، فکر دائم است در نعمات حق تعالی در عالم عنصریات و عالم ملکوت. فکر باید بعد از ذکر باشد و ذکر را تأثیر عظیم است و پیری باید که ذکر تلقین کند و بی پیر، کار به‌جایی نرسد. (مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ج۳، ص ۳۹۶-۳۹۹) @sooyesama
الهی ابوجهل از کعبه می‌آید و ابراهیم از بت‌خانه. کار به عنایت بود، باقی بهانه. @sooyesama
تا زمانى‌كه سالك به تجرّد خود راه نيافته، نمى‌‏تواند به توحيد واقعى نايل گردد، بل‌كه همواره به خدايى كه از راه عقل و استدلال، يا خيال، يا كتاب، يا پدر و مادر خويش [دست] يافته، سرگرم و معتقد خواهد بود. ولى اگر به تأييد حضرت حقّ، راه معنويت را با اعمال صالحه بپيمايد، دیدهٔ دلش به نور ايمان‏ گشوده گرديده و شناسايى واقعى حضرت حق سبحانه نصيبش خواهد شد. (راز دل، ص۴۶) @sooyesama
ارواح کلی مقدسِ کامل را هیچ کاری از کار دیگر باز نمی‌دارد و هیچ عالمی از عالم دیگر نمی‌پوشاند؛ چون در برزخ محبوس نیستند بل‌که آن‌ها را توان ظهور در این جهان هرگاه که بخواهند هست. ازاین‌رو از این عالم به کلی روی نگردانیده‌اند. ما به حقیقت آن، راه پیدا کرده و آن‌را و گروهی که آن عالم را مشاهده کرده‌اند، دیده‌ایم. شیخ ما [محیی‌الدین]... با هرکس از انتقال‌یافتگان به جهان آخرت که دارای این صفت‌اند، هرگاه از شب و یا روز که بخواهد، گرد می‌آید و من این را بارها تجربه کرده‌ام. (فکوک، فک ختم فص عُزیری، ص۹۱) @sooyesama