eitaa logo
به سوی سماء
961 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
490 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
دل از من بردی ای دلبر، بفن آهسته آهسته تهی کردی مرا از خویشتن آهسته آهسته... ز بس بستم خیال «تو»، تو گشتم پای تا سر «من» «تو» آمد خرده خرده، رفت «من» آهسته آهسته #فیض_کاشانی @sooyesama
خوشتر از دوران عشق ایام نیست بامداد عاشقان را شام نیست... کام هر جوینده‌ای را آخریست عارفان را منتهای کام نیست... تا نسوزد برنیاید بوی عود پخته داند کاین سخن با خام نیست... #سعدی @sooyesama
مورچه‌ای که روی کتاب‌ها راه می‌رود، چیزی جز سیاهی و سفیدی نمی‌بیند. لذا همه کتاب‌ها را مشابه می‌یابد. از نگاه او، تفاوتی بین کتاب‌های مفید و مضر نیست؛ زیرا همه آنها عبارتند از خطوی کج و راست، و مقادیری از سیاهی و سفیدی. از نگاه او قرآن، و دیگر کتب ادبی و علمی یکسان‌اند؛ زیرا مورچه معانی را نمی‌فهمد تا به تفاوت، و بلندی و پستی آنها آگاه باشد. برخی معتقدند اعجاز قرآن منحصر در جنبه ادبی اوست. در برابر این‌ها، گروهی می‌پندارند که از جهت ادبی، می‌توان مانند قرآن آورد. مشخص است که هردو گروه، به معانی و حقایق قرآن، بی‌توجه هستند. اعجاز ادبی قرآن مربوط به ترسیم معانی، و مرتبط با عالم مثالی است. اما اعجاز حقیقی قرآن، مربوط به معانی بلند اوست که از ختم نبوت سرچشمه می‌گیرد. ادراک این اعجاز، نیازمند صعود به عالم عقل (و بالاتر) خواهد بود که بیشتر مردم از آن غافل‌اند. کسی‌که معانی توحیدی قرآن را دریابد، می‌فهمد که هم‌آوردی با آن، ممکن نیست؛ زیرا قرآن، شرح بی‌نهایت توحید ختمی؛ یعنی «بسم الله الرحمن الرحیم»، است. و برتر از بی‌نهایت، یا در کنار آن، چیزی قابل تصور نیست. (با تصرف و تلخیص) @sooyesama
الهی ناتوانم و در راهم.... و گردنه‌های سخت در پیش است... و رهزن بسیار در کمین... و بار گران بر دوش... یا هادی اهدانا صراط المستقیم... #علامه_حسن‌زاده @sooyesama
روزی به دلبری نظری کرد چشم من زان یک نظر مرا دو جهان از نظر فتاد عشق آمد آن چنان به دلم در زد آتشی کز وی هزار سوز مرا در جگر فتاد #سعدی @sooyesama
جان می‌دهم از حسرت دیدار تو چون صبح باشد که چو خورشید درخشان به درآیی #حافظ @sooyesama
میان خوف و رجا حالتی است عارف را که خنده در دهن و گریه در گلو دارد... #صائب_تبریزی @sooyesama
و لا تقنطوا من روح الله... @sooyesama
«اینما تولوا فثم وجه الله» بقره/۱۱۵ «ظهرت الموجودات من باء بسم الله الرحمن الرحیم» @sooyesama
دنیا را دیدند، ولی نخواستند... چون روحی بزرگ‌تر از این دنیا داشتند... خدا به فرشته‌ها فرمود: آنها را بیاورید... آنها متعلق به خودم هستند... @sooyesama
شهود حقايق توحيدى ماهيتا غير از ظهور حالات معنوى است؛ زيرا حالات معنوى به نوعى با درك‌هاى لطيف ذهنى و حالات روحى همراه است كه براى عموم مؤمنين و كسانى‌كه در مسير تبعيت خالصانهٔ حق تعالى هستند ظاهر می‌شود، و ممكن است صاحب آن، منکر رسيدن به حقايق توحيدى يا منكر اصل آنها نيز باشد؛ مانند بعضى از بزرگانى كه منكر حقايق عرفانى هستند، لكن انسان‌هاى مهذبى هستند و داراى حالات معنوى حتى ارتباط‌هاى ويژه با ائمه- عليهم السلام- هستند، و نيز داراى كراماتى يا خلع روح از بدن می‌باشند. اما شهود قلبى حقايق توحيدى، ظرفيت ويژه‌اى را می‌طلبد و نيز آثار ويژه‌اى دارد كه به بيان نمی‌آيد و در حالات اولياى دين- عليهم السلام- نمونه‌هایی موجود است. @sooyesama
ماییم و شب تار و غم یار و دگر هیچ صبر کم و بی‌تابی بسیار و دگر هیچ در حشر چو پرسند که سرمایه چه داری؟ گویم که غم یار و غم یار و دگر هیچ #جمال‌الدین_عرفی_شیرازی @sooyesama