eitaa logo
سطور
133 دنبال‌کننده
1 عکس
1 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
موریانه‌ها 🖍 الان چه وقت گفتن از تدبیر اجتماعی است؟ در زمانه‌ای که ما باید جان بکنیم که بخشی از حاکمیت از سکون مفرط دست بردارد و به حداقل وظایف حاکمیتی خود عمل کند و در مساله حجاب اقتدار نشان بدهد، گفتن از تدبیر اجتماعی همان و بهانه دادن دست اینان همان! این زمان‌نشناسی و نفهمیدن زمان و مکان، تیغ حق را کند میکند و مثل موریانه ما را پوک میکند! 📌 این دغدغه دلسوزانه را زیاد میشنوم اما به نظر کافی نمی‌آید. صورتبندی مساله در حل آن بسیار مهم است. 🖋 اگر یک دوگانه داشته باشیم که در یکسو صلح کل‌هایی باشند که اساسا مبارزه اجتماعی را انکار میکنند و در سوی دیگر آنهایی که مبارزه اجتماعی را قبول دارند قطعا کنار طرف دوم می‌ایستم. 🖋 اما اگر دوگانه جای دیگری شکل بگیرد و صورت مساله این نباشد چه؟ مساله مدل مبارزه است! 🖋 حالا بپرسیم آیا مدل مبارزه مبتنی بر مجازات -که باید باشد- کافی است؟ مال چه کسانی است؟ در بقیه موارد چه باید کرد؟ گستردگی هر کدام از موارد چقدر است؟ این سوالات مسیر ادامه بحث را روشن میکند! 📌 اگر مساله روش مبارزه باشد، ما نمونه‌های مختلفی داریم. 👈 یک طرف مثالی داریم که در آن ترکیبی از سیاستگذاری رفتاری و به کارگیری ترکیبی ابزار قانون و اقناع عمومی، کار را پیش برده است. طرح کاهش تخلفات رانندگی در سالهای ۷۶ تا ۸۴! 🖋 طرحی که در آن ترکیبی از چند رویکرد دیده می‌شود. ▪️۱. افزایش جریمه‌ها به سطح بازدارنده ▪️۲. ایجاد نظارت موثر و حضور مستمر پلیس در خیابان‌ها و جاده‌ها ▪️۳. استفاده از ظرفیتهای مدنی مثل همیار پلیس برای کودکان و پلیس همشهری برای بزرگسالان ▪️۴. استفاده از رسانه‌ مثل خلق کاراکتر سیاساکتی، پخش برنامه‌هایی با محوریت سفر جاده‌ای و فرهنگ ترافیک درون شهری یا میان برنامه‌های گشت پلیس نامحسوس ▪️۵. استفاده از المانهای محیطی مثل گذاشتن لاشه ماشینهای تصادفی در پلیس راه‌ها 🖋 نتیجه بسیار خوب بود. کاهش تلفات جاده‌ای از سی هزار نفر به زیر بیست هزار نفر طی شش سال! دقت کنید همین کار شش سال کار برده است. کاری که تقدیرهای مکرر رهبری را به دنبال داشت . 🖋 مثالهای دیگری هم هست اما نمیدانم چقدر جدی است مثل همین طرح تشویقی کاهش مصرف برق و استفاده از ترکیب مشوق مالی و در کنار توجیه ناکافی رسانه‌ای! 👈 در طرف مقابل مساله اعتیاد را در نظر بگیرید. تقریبا چند سالی هست با مساله اعتیاد درگیرم. البته خدا را شکر معتاد نیستم! 🖋 ۲۰ درصد جامعه کارگری، ۳ تا ۵ درصد جامعه دانش آموزی، ۶  درصد جامعه دانشجویی و ۳ تا ۷ درصد جامعه زنان درگیر اعتیاد هستند. 🖋۳ میلیون مصرف کننده مستمر و حدود ۲ میلیون مصرف کننده تفننی داریم. 🖋با احتساب خانواده‌ها تقریبا ۲۵ میلیون نفر از نزدیک درگیر مساله اعتیادند. 🖋از دهه شست به بعد، نرخ رشد اعتیاد، سالیانه +۵ درصد است. 🖋اینها آمار رسمی خود سردار اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور است. 🖋 در مقابل عمده‌ترین شبکه فعال ترک اعتیاد شبکه معتادین گمنام است که چهار هزار حلقه برای معتادین و هزار حلقه برای خانواده‌هایشان دارد و برخی میگویند خودش تحت تاثیر عرفانهای نوظهور است. 🖋 سوال: آیا سیاست جمع‌آوری معتادین کارساز بوده است؟ 🖋 مساله خیابان باید حل شود. اما اگر به فکر آن گامهای قبل از خیابان نباشیم یا روی ابزار گونی زیاد حساب کنیم، آب در هاون می‌کوبیم. می‌شود همین مساله اعتیاد! از یک طرف مجبوریم هزینه زیادی برای جمع کردن معتاد بدهیم و از آن طرف مجبوریم خودمان آزادشان کنیم. در فضای حجاب هم بدانیم جریمه برای جرم مشهود لازم است ولی کافی نه! 📌 این مقایسه تجربه‌ها کمی تن آدم را می‌لرزاند. آیا حجم گونی که قرار است آدمها را در آن بریزیم درست محاسبه کرده‌ایم! نکند مثل اعتیاد، در خلاء تدبیر اجتماعی، گونی دیگر کار نکند؟ گونی و تدبیر اجتماعی با هم معنا دارند و بدون هم معنایشان را از دست می‌دهند! تاکید میکنم هر دویشان بی معنی میشود! 📌 خانم‌ها و آقایان! اینکه از مطالعه، طراحی و اجرای تدابیر اجتماعی -چه در سطح حاکمیتی و چه در بین کنشگران اجتماعی- بسیار کم می‌شنویم و می‌بینیم، نوید صبحی روشن نمی‌دهد. به خصوص که در زمینه حاکمیتی هم دچار مشکل هستیم!
تدبیر اجتماعی مساله حجاب دانشگاه شیراز.pdf
4.84M
📌 حداقل ده نفر درباره یادداشتهای قبلی، مطالبی با این مضمون نوشته‌اند: شما ایده‌آل فکر می‌کنید! یک مورد بگویید که با این تدبیرهای اجتماعی شما مساله مشابه حجاب حل شده است! شما آرزو می‌کنید ولی واقعیت چیز دیگری است! 📌 این یک نمونه که - نه در مورد مشابه - بلکه در خصوص مساله حجاب، در دانشگاه شیراز اجرا شده است و با رعایت تدابیر اجتماعی موفق بوده است. اگر با دقت خوانده شود، آورده‌های بسیاری دارد.
چند قدمی ما 📌 از فوروارد کردن متنفرم اما این چند روز، روزی دو ساعت فایل فوروارد میکنم نه از این کانال ایتا و بله به آن کانال ایتا و بله آن هم در دایره همفکران و هم سلیقه‌ها! برای کسانی که میدانم یکبار نمی دانند در فلسطین چه میگذرد؟ برای آنهایی آن طرف شکافی نشسته‌اند که این روزها میان ما افتاده! 📌تا الان واکنش‌های مختلف گرفته‌ام مخالفت و موافقت و سوال و دعوا و .... ولی جالب است تقریبا خیلی‌ها این صحنه‌های تلخ ندیده‌اند! از جوان و پیر و زن و مرد!حتی برخی مذهبی‌ها! اینها در کدام دنیا زندگی میکنند؟ همین دنیا، همین ایران خودمان، همین شهر، همین همسایه آن طرف کوچه، همین فامیلمان، همین ....! 📌 از بس در پیله خودمان هستیم یادمان رفته چه باید بکنیم! یادمان رفته قرار بود حرکت عمومی رقم بزنیم! حرکت عمومی پیشکش! 📌 امروز هر کس که میتواند بیرون برود کنار خیابان، در مدرسه، وسط لابی آپارتمان، داخل پارک، فضای مجازی و .... بهانه گفتگو درست کند و با آدم‌ها حرف بزند و این کار را نمیکند بداند ملتش، خواهران و برادرانش را در جنگ شناختی دشمن، در جنگ نرم دشمن، در بمباران اعتقادی دشمن تنها گذاشته است. جهاد تبیین از همین چیزهای ساده شروع میشود. دنبال چیز دیگری نگردیم! 📌 پ ن ۱: دارم به این فکر میکنم که اولین بازخوردی که میگیرم این است که کلیت هر کس در این نوشته درست نیست. ممکن است برخی جور دیگر مشغول باشند! اجر آنهایی که درست مشغولند با خدا! انشاءالله بقیه‌ای که مخاطب این متن هستند خودفریبی نکنند و برای خدا تک تک و جمعی قیام کنند. 📌 پ ن ۲: خاک پای دخترها و پسرهای دبیرستانی‌ها، خانم‌های خانه‌دار، پیرمردهای بازنشسته، مردان و زنانی که از صبح تا شب کار میکنند و غروب می‌آیند موکب فلسطین را گرم میکنند، میبوسم.
سه داستان 📌 عکس فرستاد از دختر دوازده ساله‌اش با کلی کاغذ که رویشان نوشته من اگه خونه‌های این خیابون رو بخرم میتونم نذارم کسی از این خیابون رد بشه؟ گیرم یهودی‌ها خونه فلسطینی‌ها رو خریدن، میتونن صاحب کشور فلسطین بشن؟ همان اول که عکس فرستاد شک کردم، دادم یه خانم باز کنه و خب حدسم درست بود و مادر و دختر حجاب نداشتند. فردا صبحش ساعت پنج رفته بودند کل محله را کاغذ چسبانده بودند. این عملیات الان چند روز ادامه پیدا کرده! سوال میکرد چطوری ادامه بدیم؟ گفتم دعوا درست کن مثلا یکی از حرفهای ضد فلسطین رو بنویس پخش کن بعد فردا جوابشو بده خوشش آمده بود. امروز میگفت رفتم خرید دیدم بحث راه افتاده تو میوه فروشی! الان یک هفته است درگیر این بازی هستیم. یک مادر، یک دختر دوازده‌ساله، چندتا ماژیک، چند تا کاغذ! 📌 یک تلویزیون گذاشته جلوی آرایشگاه، با دقت و فهم چند تا کلیپ از فضای مجازی دانلود کرده گذاشته جلوی مغازه کنارش کاغذ زده اگه نمیدونی چقدر از پولهای من و تو میره فلسطین دقیقه ۱۰:۳۰ اگه نمیدونی این سنی‌ها در مورد ما چی میگن دقیقه ۷:۴۵ همین طور چهار پنج‌تا سوال اساسی درباره فلسطین رو جواب میده 📌 اسمش رو گذاشته عملیات رسوایی تو خونه تلویزیون ایران نگاه نمیکنند هر چی از شبکه‌های زهرماری ماهواره میبینه میره از یکی از معلمهاشون میپرسه با دوستش گوشه خیابون تئاتر بازی میکنن دو نفره 📌 اینها هم امیدبخش است هم نگران کننده امیدبخش جوانه‌هایی که در این رخوت ما سر از خاک بیرون می‌آورند و نگران که این تک ستاره‌ها باید هزار و هزار و هزار شوند تا آن حداقل محیطی را در این ظلمت روشن کنند. نگران کننده‌تر اینکه برخی از ما این‌ها را کار نمیدانیم 📌 پ ن: برای کسانی که در عالم رسانه نیستند و در فضای مجازی نمیجنگند یا دستشان به انواع ستادهای فرهنگی نمیرسد که در آن سیاستگذاری فرهنگی کنند، جهاد تبیین در عالم خارج این طوری بروز میکند. هزار بار توضیح خواهم داد بزرگواران! هر کس برای فلسطین کار مفید و موثر و واقعی میکند خدا قوت اگر کاری نمیکند یا خودش ته دلش حس میکند که مشغول کار مفیدی نیست، این‌ها نمونه کار درست و موثر!
📌سردرد دارم، در دو روز گذشته ۴ ساعت خوابیدم. فقط برای اینکه اهلش دلگرم بشن یک خط مینویسم 📌تعداد موکبهای فلسطین محله‌ای ۱۸ تا شد. ۸ مدرسه، ۱۲ مجتمع مسکونی، ۱ پارک، ۱۰ مغازه، ۱۰ آپارتمان، ۱ آرایشگاه زنانه، ۲ کیوسک 📌 ۱۲ تاکسی هم فعالند با مجهز شدن به تحلیلهای ناب و جملات کلیدی 📌درباره ایده‌ها خواهم نوشت. 📌 همه اینها کار جمعا پانزده شیر مرد و شیرزن دانشجو و طلبه است. 📌خداقوت به همه کسانی که صادقانه و بی ادعا و بی اسم کار میکنند. 📌 لیقوم الناس بالقسط این شکلی است.
*ده دقیقه تا سخنرانی سید مقاومت* 📌 امروز سید چه خواهد گفت؟ حدسهایی می‌زنم و منتظرم ببینم چه می‌گوید؟ انتظار یک انفجار و ورود به جنگ را ندارم ولی اگر سید ورود به جنگ را هم اعلام کند فرقی نمی‌کند! 📌 یکی از دوستان پدرم می‌گفت وقتی تازگی خرمشهر را گرفته بودیم یکبار به رادیو بی‌بی‌سی گوش می‌دادم. سه تحلیلگر آمدند. یکی گفت ایران نتوانست به بصره برسد. دیگری گفت ایران در فتح بصره ناموفق بود. سومی هم همین را جور دیگری تکرار کرد. می‌گفت من اول گفتم ما اصلا دنبال فتح بصره نبودیم و هدفمان آزادی خرمشهر بود. اینها چه می‌گویند؟ بعد کمی فکر کردم و دیدم بله این فناوری تبدیل فتح به شکست است. هدف را کمی از آنچه تعیین شده عقب‌تر ببر تا نشان بدهی به هدف نرسیدند! 📌جالب است که بزرگوارانی هستند که اینجا مدام روی این طبل می‌کوبند که مثلا ما باید تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان کنیم یا اینکه امروز باید سید حسن فرمان جنگ بدهد؟ اولین سوالم اینجاست که چرا باید اینگونه باشد؟ 📌بزرگواران! نبرد با اسرائيل یک نبرد در چند میدان است. یک میدانش حرکت نظامی است. این میدان، رزمندگانی دارد. حماس و جهاد اسلامی، سید حسن نصرالله، حاج اسماعیل قاآنی، حوثی‌های یمن، و عناصر مختلف جبهه مقاومت. اگر شما هم از فعالین این میدان هستید، از صمیم قلب برای شما دعا می‌کنم و از خدا می‌خواهم من را فدای آن قدم‌های راسخ کند. 📌روی سخنم با کسانی مثل خودم است که از رزمندگان میدان نظامی نیستند. منتظر چه نشسته‌ایم؟ 📌این روزها بسیاری از ما مشغول تحلیل میدان نظامی هستیم که نه اطلاعات کاملی از آن داریم –توجه دارید که بخش نظامی، قدر یقینی است که نباید شفاف باشد و رزمندگان آن برای من و شما توضیح بدهند که چه می‌کنند!-، نه در آن تاثیرگذار هستیم –اگر فکر می‌کنید آنها ترسیده‌اند و ما فشار بیاوریم تا آنها کاری کنند اشتباه می‌کنید- و نه کسی از بنده و شما در این باره نظر خواهد خواست. 🖋️از این جهت امروز برایم فرقی نمی‌کند که سید فرمان حمله بدهد یا نه؟ خودمان داریم برایش حدی را که نمی‌دانیم درست است یا نه مشخص می‌کنیم بعد که سید فهم خودش را بیان کرد و با میزان ما درست نیامد، در دلمان بگوییم حزب الله هم تو زرد از آب در‌آمد مثل حرفی که درباره حاج اسماعیل قاآنی می‌زنیم 🖋️مساله برای ما چیز دیگری است. ما رزمندگان میدان دیگری هستیم که اگر خالی بماند در روز جزا باید جلوی امام و شهدا پاسخگو باشیم. *درباره این بعد از سخنرانی سید می‌نویسم.* 16:20 دقیقه روز جمعه به وقت ایران
*رزمنده کدام میدان؟* 📌 سوال اصلی برای کسی که رزمنده میدان نظامی نیست، اینجاست که رزمنده کدام میدان است؟ اگر میدان ندارد که مخاطب آیه شریفه است لم تقولون ما لاتفعلون (صف/۲) چرا می‌گویید اهل جهادیم در حالی که در دلتان نمی‌خواهید جهاد کنید؟ 🖋️ رزمندگانی را در میدان اقتصادی می‌شناسم. نه در این چند روزه بلکه از مدتها قبل _چون بدیهی است که کسی که از آغاز طوفان الاقصی به فکر کار افتاده معلوم است که هیچ زیرساخت و ارتباط و طرح از پیش آماده‌ای ندارد_ تلاش می‌کنند برای محدود کردن واردات و صادرات به فلسطین اشغالی یا برای تقویت بعد اقتصادی جبهه مقاومت! معمولا پشتیبانی هم ندارند و گاهی چوب این کارها را هم خورده‌اند. هم از خارج از کشور و هم از داخل کشور! 📌 ممکن کسی میدان‌های دیگری را هم بشناسد که در آن بتوان رژیم صهیونیستی و حامیانش را مورد فشار جدی قرار داد. میدان‌هایی را می‌شناسم که اگر فعال می‌شد، رزمندگان میدان‌های دیگر، در مبارزه خود بسیار پرتوان‌تر بودندـ این میدان‌ها بیشتر هویت اجتماعی و بین المللی دارند و معمولا برای اکثریت مردم عادی و کنشگران دانشجویی و طلبگی و .... در دسترس‌ترند. 🖋️میدان روشن کردن ذهن مردم فامیل، محله، شهر، دانشگاه، مدرسه و خلاصه اطراف خودمان مثل رساندن اخبار به آدمهایی که جز ماهواره در خانه خود ندارند یا در خانه تلویزیونشان روی شبکه آی‌فیلم و تماشا و نمایش و نسیم می‌چرخد. یا آدمهایی که به خاطر سختی گذران معیشت یا مشغولیتهای درست و غلط فرصتی برای شنیدن از فلسطین ندارند. آدمهایی که نمی‌دانند چرا اصلا طوفان اقصی شروع شده است؟ از واقعیتهایی مثل زدن بیمارستان‌ها بی‌خبرند و .... (حداقل دو صفحه می‌شود نوشت که مردم از چه چیزهایی خبر ندارند؟) 🖋️ پاسخ دادن به سوالهایی که در ذهن نوجوان و جوان و میان‌سال و پیر خودمان می‌گذرد از اینکه چرا پول ما به فلسطین و حزب الله و یمن و عراق می‌رود و از اینکه چرا فلسطینیها زمینشان را فروختند و الان طلبکار هستند؟ تا اینکه اصلا اسرائیل از کجا آمده است؟ (باز هم اینجا فهرست قابل توجهی از سوالات و ابهامها هست) 🖋️مبارزه با قبح‌زدایی از آدمکشی اسرائیل که این روزها از شیوخ وهابی تا سلبریتی‌های داخلی مشتری دارد. مبارزه با یکی کردن ظالم و مظلوم و نفی خنثی پدیده‌ای به اسم جنگ و کشته شدن آدمها 🖋️ جا انداختن آنکه پشت همه این جنایات آمریکا است و نشان دادن اینکه نفرت ما از آمریکا یک مساله ایدئولوژیک حکومتی نیست! 🖋️ در فضای بین المللی ایجاد ارتباط با تشکل‌های دانشجویی، صنفی و آدمها در کشورهای مختلف یا حداقل آماده شدن برای آن (ساده‌دلانه است بدون دانستن وفهمیدن زبان عربی یا اردو با دنیای اسلام ارتباط بگیریم و زبان اسپانیولی یا انگلیسی را زبانی لوکس یا مخصوص مهاجرت به خارج بدانیم) 🖋️ تبدیل فلسطین به سنجه‌ای برای حرکت جریان‌های فعال در جهان اسلام (از جریان‌های جهادی و صوفیه و .... تا کشورهایی مثل ترکیه، عربستان، امارات، قطر تا سازمان‌های کنفرانس اسلامی و سازمان همکاریهای اسلامی و ...) 📌امروز همین میدان‌ها الان خالی است و در نتیجه آنهایی که در دیگر میدان‌ها هم می‌رزمند، توانشان بیشتر نمی‌شود. 📌 این حرفهای کلی را ما هم بلدیم اصلا خود شما چه کار می‌کنی؟ این سوالی که در بازخوردها دریافت معمولا دریافت می‌کنم و در یادداشت بعدی از اینکه در مدت چه انجام شده و چارچوب عمل آن چه بوده است، می‌نویسم. 📌 پ ن ۱: بزرگواران! ما یمنی‌ها را می‌ستاییم چون 100 موشک و پهباد به سمت اسرائیل فرستاده‌اند. عراقی‌ها را هم می‌ستاییم چون به اهدلف آمریکایی و اسرائیلی حمله کرده‌اند! اما حزب الله را ترسو می‌دانیم. اینکه چه کسی دست گروه‌های مقاومت فلسطینی را در لبنان باز گذاشته که به شهرکهای صهونیستی راکت شلیک کنند به کنار، حزب الله به طور مستقیم 65 هزار شهرک نشین را از 28 شهرک صهیونیستی آواره کرده، 105 پایگاه نظامی، 33 رادار، 13 تانک و نفربر را هدف قرار داده و حداقل 120 نظامی را کشته و زخمی کرده است و تقریبا هیچ پایگاه صهیونیستی در شمال فلسطین از حملاتش بی نصیب نبوده است. امروز در ترازی بی‌نظیر یک گروه چریکی مثل حزب الله، بزرگترین ابرقدرت دنیا را تهدید کرد که ناوهای تو در معادله هیچ نیستند و ما اگر بخواهیم هر کاری می‌کنیم. بعد در دل ما می‌گذرد سید امروز محافظه‌کاری کرد و حزب الله نمی‌خواهد وارد جنگ بشود! 📌 پ ن۲: سید مقاومت، امروز به چهار پنج سوال مهم درباره طوفان الاقصی جواب داد و واقعا گره ذهنهایی را باز کرد. سخنرانی خوبی بود. مرحبا بالمجاهد فی جهاد التبیین
چگونه نبرد ضد اسرائیل گسترش می‌یابد؟ 🔻 چه حرف مفتی است که مدام تکرار میکنیم که با طول کشیدن تجاوز صهیونیستها، سطح درگیری بالا میرود و نبرد توسعه پیدا میکند؟ 🔻این حرف را دوباره این روزها زیاد میشنوم. میگویند حزب الله که کارش شده زدن پایگاه‌های مرزی شمال فلسطین و مقاومت عراق و سوریه هم هر از چند گاهی پایگاه‌های آمریکایی را میزند، کار ما شده نشخوار تهدیدهای قبلی! 🔻اولا وقتی از گشودن جبهه جدید و توسعه جنگ صحبت میکنیم، از بستن باب المندب، حمله موشکی و پهبادی به ناوهای آمریکایی و کشتی‌های تجاری صهیونیستها و توقیف کشتیهای آنها صحبت میکنیم. اینها توسعه‌هایی است که از بیست روز قبل در نبرد صورت گرفته است. 🔻دوم اینکه احساس میکنم هنوز منطق نبرد جدید با اسرائیل درک نشده است، این نبرد طولانی مدت است و توسعه جنگ هم باید به وزان نبرد باشد. با یک ضربه اسرائیل نابود نمیشود، خود کارشناس‌های صهیونیست این را خوب میفهمند. میگویند جبهه مقاومت کارش فرسایش است به قول خود لبنانی‌ها حرب الاستنزاف، یعنی عنصر اصلی این جنگ ضربات کوبنده نیست، بلکه توانایی فرسایش طرف مقابل و در مقابل تاب اوری جبهه درونی است. 🔻 در این میدان، هنوز حس میکنم نیروی فعال این عرصه به این فهم مهم نرسیده که تحلیل جبهه نظامی و دیپلماتیک را -که رزمندگانی دارد- رها کند و تنگه احدهای دیگر را پر کند! 🔻 کجاست رزمنده‌ای که صحنه اقناع افکار عمومی و اذهان مردمی را پر کند؟ کو اقدام جدی این عرصه؟ هنوز متوجه نشده‌ایم که اگر رزمنده میدان نظامی یا دیپلماتیک بخواهد موشکی شلیک کند قبل از دستور شلیک، نگاهش به پشت سرش است. 🔻مساله فقط افکار عمومی داخلی هم نیست گرچه فضای ملی برای ما اهمیت بسیاری دارد. در فضای بین الملل مثلا چند نفر در ترکیه به شکل جدی متوجه بازی دوگانه اردوغان هستند تا فشاری روی او خلق شود؟ 🔻کجاست رزمنده‌ای که میدانهای حقوقی را باز کند؟ انواع شکایت از صهیونیستهای ریز و درشت و دفاع از مردم فلسطین در ادبیات حقوق بین‌الملل کجاست؟ 🔻 کجاست ارتباط‌گیری با تشکلهای دانشجویی و صنفی و فعالان زنان و فعالان محیط زیست و فعالان صلح و حقوق بشر در سراسر جهان و استفاده از این جهت مشترک برای پیشبرد نبرد و ایضا هزار هدف دیگر! یادمان رفته حضرت روح‌الله، پیام جبهه جهانی مستضعفین را در اولین روز قدس جمهوری اسلامی صادر کرد. 🔻 حالا بزرگواران تمام تلاش خود را برای تحلیل روزانه میدان نبرد به کار بگیرند و انواع و اقسام زوایای بحث را در این حوزه‌ها بکاوند! 📌 پ ن ۱: موکبهای فلسطین فعال هستند. الان دویست موکب فلسطین فعالند. می خواستم ده یادداشت درباره آن بنویسم و منطق درونی این تلاش را نشان بدهم. خودشان گفتند ننویس! پاورقی مطلب قبلی را بخوانید، با جنس مشکلاتی که اکنون موکب فلسطین با آن روبرو است آشنا میشوید. عجیب است گاهی همانهایی که کار نمیکنند یا کم کار میکنند، از نیروی فعال مردمی میخواهند با مجوز آنها از انقلاب دفاع کند. در شهرستانها اوضاع سخت‌تر است. 📌 پ ن ۲: فعلا درگیر وضعیت جسمی هستم. انشاءالله به زودی خلاص بشوم درباره موکب فلسطین خواهم نوشت. به خودشان هم عرض کردم دوستان موکبهای فلسطین گلایه‌شان را بنویسند کنار فریادهای دردمند مادران و پدران و کودکان فلسطین تا دوباره جان بگیرند و بجنگند. درباره موکبهای فلسطین خواهم نوشت. این کمترین خدمت یک نشسته بر کنار گود به مردان و زنان مجاهد است.
بدون بسم الله یک بند خطاب به بزرگان ما! 📌 این ائتلاف بازی را ادامه بدهید و صلاح و مصلحت جبهه انقلاب را تعیین بفرمایید. فقط بدانید در انتخابات بعدی، هیچ کنشگر اجتماعی برای کاندیدایش نخواهد جنگید تا بقیه را اقناع کند. 📌 مطمئن باشید همه منتظر چهارشنبه‌ای خواهند بود که شما بزرگان! تکلیف این خرده سربازها را روشن کنید. 📌 احتمالا در دوره بعد برای پیگیری منویات مقام معظم رهبری، مدام توصیه می‌فرمایید کاری کنید مشارکت بالا برود و انواع فضائل اخلاقی و تکالیف انقلابی را برای به حرکت در اوردن کنشگران جوان فهرست می‌کنید! 📌 بدانید کنشگر با توصیه‌های شما حرکت نخواهد کرد. چون میداند چهارشنبه‌ای هست و وحدت و ائتلاف و بقیه ماجرا! 📌 کنشگر میداند که اگر کاندیدای پوششی داشته باشیم و چهارشنبه آخر انتخابات میروند، او هم سرباز پوششی است و باید به شکل صوری و الکی بین کاندیداها دفاع و رد و اثبات کند تا فضا را گرم کند. 📌 عزیزان بدون ایجاد زمینی که مردم در آن احساس آزادی و اختیار کنند، مردمسالاری چرند است. اسمش را بگذارید تدبیر جبهه انقلاب! نتیجه‌اش به جز انفعال بیشتر هر چه شد ثوابش برای شما 🔻 پ ن: الان کنار رفتن هر کس به نفع دیگری اشتباه است! کاندیدایش فرقی نمیکند!
*چگونه درست بفهمیم و منفعل نباشیم (یک گزارش یک پیشنهاد از یک بررسی ده هزارنفره)* 📌 در یک هفته گذشته کف میدان بودم. هشت گروه ۱۰ نفره در چهار روز خانه به خانه حرکت کرد و با نزدیک ۱۰ هزار نفر دم خانه‌ها صحبت کرد. بدون یک ریال کمک روزی حدود دوازده ساعت! 📌 از خواب بیدار شویم کم نبودند کسانی که اسم جلیلی و پزشکیان را نمیدانستند! برخی زمان انتخابات را نمیدانستند! خیلی‌ها فکر میکردند جلیلی ۷۰ سالش است! خیلی ها اصلا مزیت ترک بودن پزشکیان را نمیدانستند میگفت میخواهم به جلیلی رای بدهم چون ترک است! اصلا مناظره‌ها را ندیده بودند! اینها کم تعداد نبودند. 📌 گزارش تلخم این است: جامعه با بی حسی نسبت به امر سیاسی مواجه است! قبل از انتخابات هر چه قدر به دوستان این گزاره را گفتم به نظرسنجی‌ها استناد میکردند که مشارکت زیر پنجاه درصد نخواهد بود! 📌 جامعه حس میکند فرقی ندارد چه کسی بیاید! اجاره خانه‌ من همان است! خرید خانه همان است. بی‌شوهری من همان است! سگ دو زدن من همان است! 🔻 یک پیشنهاد جدی به همه فعالان اجتماعی، تحلیلگران مسائل اجتماعی، بچه‌ حزب اللهی‌ها، خانم‌ها و آقایان دانشجو و طلبه دارم. 🔻 پنج روز مرخصی بگیرید. به شهرستان یا تهران بروید و با مردمی که مدام تحلیلشان میکنید حرف بزنید. 🔻 روزی هشت ساعت! هر ساعت سه تا پنج نفر گفتگو ممکن است! میشود روزی ۳۰ تا ۴۰ نفر و در نهایت در پنج روز ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر! 🔻 باور کنید این تجربه زیسته گام بزرگی خواهد بود در ارتقاء فهم اجتماعی و عمل اجتماعی شما! 📌 پ ن ۱: من آخوند کف زمین نبودم -نه اینکه بد است خواستم طبع کارم را بگویم- برای خودم دفتر کار دارم. قبلا هم از این کارها کرده‌ام در جوانی و بعدترش! رسانه را میفهمم و کار رسانه‌ای کرده‌ام. خواستم بگویم طبع این چیزها را میفهمم. میدانم که خیلی از شما مثل خود من در عمل کار رسانه‌ای ندارید و نهایتا مثل بنده در فضای مجازی می‌نویسید -اگر فقط در گروه‌ها مختلف بحث نمی‌کنید. واقعا با خودتان کنار بیایید این کار کلان، کار پژوهشی، مدیریت، مشاوره، ستاد یا هر عنوان دیگر گولتان نزند. اگر مثل در جوانی از این کارها کرده‌اید هم این سابقه گولتان نزند! 📌 پ ن ۲: بزرگواران بیشتر از مشارکت و قدمی برای دفاع از حرم جمهوری اسلامی، واقعا برای نگاه خودمان خوب است!
این هم برای خواهرانی که در خانه کودک دارند یا بنا به ضرورتی باید در خانه بمانند. از دور و نزدیک با زحمتهای خواهران در طرح‌هایی مثل بیستکال و خانواده ایران و ایران‌تماس آشنا هستم. خدایی شیر زنانی داریم بینشان! اگر مرد بودند من دستشان را می‌بوسیدم! اصفهان چند مادر شهید میشناسم که کلی شماره تو پارک و مهمونی و سفره حضرت عباس و خیریه و صندوق محلی دارند. پنجشنبه به یکی‌شان زنگ زدم صداش خروسی شده بود. گفت تمام دفتر تلفن رو زنگ زدم قبلش یه صلوات فرستادم گفتم خدایا بتونم حرفم رو بفهمونم بعدش یه صلوات چون دعای بین دو صلوات مقبوله! گفت تمام دفتر تلفن رو زنگ زدم بهشون و گفتم برای خودتون و بچه‌هاتون بیاین رای بدین. من دفتر تلفن رو دیده بودم. در واقع یه سررسید بود.
در روستا چه کنیم؟ 📌 تجربه نشان داده برای یک روستای ۱۰۰۰ نفره، یک جمع پنج‌نفره کافی است. بهترین ترکیب یک طلبه با چهار دانشجو است. 📌 یک طلبه و یک دانشجو نزدیک نماز به مسجد بروند و با هماهنگی امام جماعت بین نماز و بعد از نماز صحبت کنند. بعد به بقیه ملحق بشوند. 📌 سه نفر دیگر، اول سراغ مغازه‌ها بروید. نهایتا پانزده دقیقه آنجا باشید. لطفا ده دقیقه بشنوید و پنج دقیقه شما صحبت کنید. بعد اجازه بگیرید و پشت شیشه پوستر بزنید و تشکر کنید و مغازه بعدی! 📌 مکانهای پرتردد را فراموش نکنید. ساعات اولیه صبح و ساعات عصر، معمولا تجمعاتی هست. از قهوه‌خانه‌ها و قلیون‌سراها غفلت نکنید. 📌 تا اینجا دو ساعت مانده؛ دو ساعت دیگر را به گفتگوی خانه به خانه اختصاص بدهید‌. (در مطالب بعدی توضیح داده خواهد شد.) 📌 کار شما در روستا تمام است. بروید روستای بعدی!