خانواده عاشورایی (5).mp3
27.78M
#خانواده_عاشورایی
🎧جلسه پنجم (شب پنجم محرم)
🔹داشتن یا بودن: شکوفا شدن یا خودنمایی شهرتطلبی
در #عصر_جدید ارزش انسان به چیست؟
#زن مسلمان به جای #خودنمایی #حجاب و #عفت را برگزید
حجاب #پرچم است؛ لذا این اندازه با آن جنگ میشود
🔹تشکیل جامعه برای رفع نیاز، ضرورت #عدالت را ایجاب میکند؛ اما عدالت اولین گام برای خروج از حیوانیت است، نه آخرین گام.
#عدالت تعیین و رعایت حدومرزهاست؛ اما قانون اصلی خانواده #مودت و #رحمت است که برداشتن حدومرزها و ایثار است
#خانواده محل دریافت محبت بیدریغ برای شکوفا شدن و رسیدن به تجربه فراحیوانی در کودک؛ برای تربیت امثال #عبدالله_بن_حسن
@souzanchi
خانواده عاشورایی (6).mp3
30.42M
#خانواده_عاشورایی
🎧جلسه ششم (شب ششم محرم)
🔹انسان اگر معیارش خودشکوفایی شد و نه #ثروت و #خودنمایی، آنگاه #حیا را برمیگزیند: #حیا از ممیزههای انسان و حیوان است: اگر #حیا داشتی، نظام سرمایهداری نمیتواند تو را استثمار کند
🔹 در تاریخ به #زن ظلم شده، اما اگر موقعیت زن در عالم را درست بفهمیم، و اینکه تفاوت زن و مرد به عرصه خانواده برمیگردد، نه یک رقابت اجتماعی، میفهمیم که ریشه ظلم در #جهالت بوده، نه #منفعتطلبی: جهالت= جهل + غلبه خشم و شهوت. اولی با آگاهیدهی حل میشود اما مشکل اصلی دومی است که حسین ع برای رفع جهالت آمد: لیستنقذ عبادک من الجهالة
@souzanchi
خانواده عاشورایی (7).mp3
29.91M
#خانواده_عاشورایی
🎧جلسه هفتم (شب هفتم محرم)
🔹#ظلم_به_زن ریشه در #جهالت دارد نه #منفعتطلبی؛ واگر موقعیت زن در خانواده درست فهمیده شود موقعیت انسانی او و نحوه احقاق حقوق و جایگاه او، که لطمه به او نزند، معلوم میشود: #إنهن_یغلبن_العاقلَ و #یغلبهن_الجاهلُ؛ زن با سبک خویش است که در جنگ هم بر دشمن غالب میشود: اثبات پیروزی حسینیان در خود کربلا توسط حضرت زینب س
🔹 اگر پیوند عاطفی خانواده مورد توجه باشد درمییابیم که چرا تاکید اصلی بر #حقوق و #احترام_به_والدین است،و تاکید بر #حقوق_کودک به سبک غربی ونادیده گرفتن جایگاه والدین، ریشه خانواده را میزند؛ البته فرزند حقوقی دارد، اما نه از جنس غربی: برخورداری از نام نیک، ادب شدن، برای ازدواجش دست بالا زدن؛ و ... (توضیحی درباره روایت: کودک هفت سال اول امیر است، و هفت سال بعدی عبد)
@souzanchi
✅ توجه
فایل با کیفیت جلسه هشتم رسید. از این رو، فایل قبلی را حذف کردم و فایل جدید اکنون بارگذاری شد:
خانواده عاشورایی (8).mp3
36.79M
#خانواده_عاشورایی
🎧جلسه هشتم (شب هشتم محرم)
🔹ادامه شرح روایت: هفت سال سوم، وزیر است: بحثی درباره جوان در خانواده و مساله تربیت: آیا تربیت برعهده خانواده است یا نظام؟
🔹حضرت علی اکبر و الگوی تربیت جوان
@souzanchi
خانواده عاشورایی (9).mp3
33.53M
#خانواده_عاشورایی
🎧جلسه نهم (شب تاسوعا)
🔹مفهوم إخوة اعم از برادری و خواهری است و این مهمترین رابطه بین مومنان است که ابتدا در خانواده شکل میگیرد. این بعد از فرزندی، دومین تجربه مهم انسان در ارتباطات اجتماعی است، نه کاملا معاملهمحور و در عرض هم؛ ونه کاملا طولی.
تجربه کردن رابطه برادری-خواهری در ذیل رابطه ولایی با والدین، انسان را آماده زندگی تحت لوای ولایت امام ع میکند
@souzanchi
حسین سوزنچی
ان شاءالله موضوع بحث این دهه محرم #خانواده_عاشورایی خواهد بود. ⛔️متاسفانه فایل جلسه اول ناقص ضبط
خانواده عاشورایی (1).mp3
15.94M
🎧فایل کامل جلسه اول (شب اول محرم)
نسبت مساله خانواده با عاشورا
✅ فایل قبلی این جلسه ناقص بود که اکنون فایل کامل جلسه تقدیم میشود
@souzanchi
حسین سوزنچی
💢 موضوع سخنرانی سوزنچی: الگوی برادری در دین @souzanchi
الگوی برادری در دین (1).mp3
25.42M
الگوی #برادری_در_دین (1)
🎧 جلسه اول (شب تاسوعا)
🔹 اشتباهات محاسباتی انسانها و متدینین
🔹 ضرورت ارتقاء از #الگوی_عدالتمحور به #الگوی_برادریمحور در #ارتباطات_جامعه_ایمانی برای رسیدن به ظهور
@souzanchi
حسین سوزنچی
#خانواده_عاشورایی 🎧جلسه نهم (شب تاسوعا) 🔹مفهوم إخوة اعم از برادری و خواهری است و این مهمترین رابط
خانواده عاشورایی (10).mp3
33.53M
#خانواده_عاشورایی
🎧جلسه دهم (شب عاشورا)
🔹جایگاه #مرد_خانواده در نقش ولیّ و مدیر خانواده میتواند ما را با نقش ولایت آشنا کند.
🔹اگر #عدالت کف است و هدف اصلی #مودت و #رحمت (#تحقق_عشق) است، پس منطق اصلی روابط خانوادگی، #تساوی_حقوق نیست؛ حق، یعنی اختیار؛ و اگر کسی مسئولیت بیشتری دارد باید اختیارات گستردهتری داشته باشد.
🔹 ولایت مرد در خانه یعنی مسئولیت سنگین او، نهتنها تامین #معیشت_حلال، بلکه #تربیت_فرزند و ... و هر مسئولیت دیگری اولا برعهده مرد است؛ و البته از زن و بچهها کمک میگیرد و به آنها نقش میدهد: یک مدیر همه کارها را خودش نمیکند، اما مسئول همه کارهاست.
🔹#امام #پدر_امت است، حتی پدر بچههای ناخلف؛ و نهتنها بر شهادت خوبان، بلکه از انحراف ناخلفان هم بسیار اذیت میشود
@souzanchi
خانواده عاشورایی (11).mp3
35.31M
#خانواده_عاشورایی
🎧جلسه یازدهم (شام عاشورا)
🔹تکملهای بر نحوه #نقشآفرینی_زن_در_اجتماع با توجه به الگوی #مادر
🔹 اهمیت و #لذت_مادری و انکار آن توسط موج دوم #فمینیسم:
برای غلبه بر ارزشها، بهترین روش دشمن این است که خود افراد را علیه ارزشهای خود بسیج کند:
از خود کوفیان لشکر علیه امام ع جمع شد = خود زنان را علیه مادری برانگیزاندند و مادری را کُلفتی خواندند؛ #حجاب_زن امروز #پرچم_مسلمانی است؛ و اگر علمدار پرچمش را مشتی پارچه قلمداد کند وای بر آن قوم!
🔹پتانسیل عظیم مادری برای رشد نقشآفرینیهای اجتماعی زن: #ام_ابیها؛ #حضرت_زینب س؛ و ...
@souzanchi
هدایت شده از یک آیه در روز
🏴 شهادت زین العابدین و سید الساجدین، امام علی بن الحسین علیهما السلام تسلیت باد 🏴
خانواده و اربعین.mp3
15.62M
پنجشنبه گذشته (28 شهریور 1398) در «همایش هیاتهای فعال در عرصه اربعین» 👆 بحثی داشتم در زمینه #خانواده_و_اربعین
که به یک معنا ادامه و تکمله بحثهای قبلی ام در زمینه خانواده بود.
▪️اینکه
در #جنگ_تمدنی ما و غرب در زمینه خانواده، چگونه #اربعین نقشآفرینی میکند؟
▪️و اینکه
چقدر مهم است که ما #ایرانی ها نیز مثل #عراقی ها،
چه برای خدمت به زائران و برپایی #موکب،
و چه برای #پیاده_روی در مسیر زیارت،
با #خانواده حضور داشته باشیم، نه مجزا از خانواده.
#پیاده_روی_اربعین
@souzanchi
هدایت شده از یک آیه در روز
.
1️⃣ «وَ لا تَتَمَنَّوْا ما فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلى بَعْضٍ لِلرِّجالِ نَصیبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصیبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُلِّ شَیءٍ عَلیماً»
💢خداوند انسانهای متعددی آفریده است؛ و تعدد امکان ندارد مگر اینکه تفاوتی در کار باشد؛ و همین که دو موجود متفاوت و غیر از همدیگر باشند بدان معناست که یکی چیزی دارد که دیگری ندارد و البته در بسیاری از موارد دومی هم چیزی دارد که اولی ندارد. کسی که عاقل باشد و این واقعیت را بفهمد که لازمه آفرینش موجودات متعدد، تفاوت در داراییهای آنان است، هیچگاه درصدد نمیآید که آنچه مایه برتری تکوینی دیگری بر اوست را طلب کند.
💢در مورد زنان و مردان نیز چنین است: خداوند زنان و مردان را متفاوت آفریده؛ یعنی آنان را از جهات گوناگون بر همدیگر برتری داده است: در مردها یک ظرفیتها و امکاناتی را نهاده که در زنان نیست و بالعکس.
🤔اما این به معنای آن نیست که به لحاظ ارزشی یکی از این دو را بر دیگری برتری داده است: نصیب هریک از زنان و مردان، آن چیزی است که با کار و تلاش خود بدان میرسند.
💢البته هر انسانی میتواند از خداوند افزایش طرفیت و امکانات بخواهد؛ یعنی میتواند حتی به خداوند امید ببندند که مازاد بر تلاششان و از فضلش بدانها بدهد؛
اما آنچه مهم است این است که مستقیما از فضل خدا طلب کنند، نه اینکه چشم طمع به فضل و برتریای که خداوند به دیگری داده است بدوزند؛ چرا که خداوند به هر چیزی داناست و در این تفاوتهایی که بین انسانها قرار داده حکمتی را تعقیب میکند؛ و قرار نیست که به دلخواه ما نظام عالم را به هم بزند؛
بله،
فضل او زیاد است و اگر از فضل او، نه صرف برتریای که به دیگری داده، بخواهید به شما از فضلش میدهد.
💠نکته تخصصی #انسانشناسی:
📝#فمینیسم و تفکیک #جنس از #جنسیت
💢خداوند زن و مرد را از جهات متعددی متفاوت آفریده است، هم از جهات بیولوژیک و زیستشناسی و هم از جهات روانشناختی و جامعهشناختی و نفشآفرینی هریک در نظام خانواده.
💢اما از سال 1979 روانشناس اجتماعی فمینیست، خانم رودا انگر اول بار به تفکیک جنس (sex) از جنسیت (gender) اقدام کرد و به کوشش جریان فمیسنیم امروزه برای بسیاری از افراد گمان میکنند که زن و مرد علیرغم داشتن تفاوتهای بیولوژیک (که به جنس آنها مربوط میشود) طبیعتا و ذاتا اقتضای هیچ تفاوت جنسیتی را ندارند و هر تفاوت جنسیتی (فرهنگی- اجتماعی) که بین زن و مرد پیدا میشود برساخته جوامع و محیط است❗️
💢با این حال، با پیشرفتهای علمی در قرن بیست و یکم، بویژه در زمینه علوم شناختی، وجود تفاوتهای واقعی غیربیولوژیک بین زن و مرد دوباره به طور جدی مطرح شد چنانکه شاهد شکلگیری موجی از فمیسنیتهای سابق هستیم که به خاطر توجه به همین تفاوتها، با تاکید شدید بر احیای خانواده سنتی برای شکوفایی زنانگی، منتقد شدید فمینیسم شدند، و به تدریج جریان فمینیسم خانوادهگرا را به عنوان بخشی از موج سوم فمینیسم (موج پست مدرن) رقم زدند؛
و حتی برخي با نشان دادن تفاوتهاي فيزيولوژيکي بين مغز زن و مرد به اين نتيجه رسيدند که مدلهاي آموزش به زن و مرد نيز بايد متفاوت باشد و طرفدار تفکیک جنسیتی نظام آموزشی در تمام مقاطع تحصیلی شدند.
📚(برای توضیح تفصیلی و اسناد این مدعا، ر.ک: جنسیت و دوستی (سوزنچی)، ص46-47 و 69-70)
👈شايد سادهترين و واضحترين مصداقي كه براي اين تفاوتهاي ذاتي بتوان نشان داد، #عاطفه_مادری و #لذت_مادری است، كه هرچند مدتها به خاطر غلبه رويکردهاي فمينيستي نادیده گرفته میشد، اما امروزه دوباره مورد توجه واقع شده، و بهويژه اگر میزان و شدت آن با #عاطفه_پدری و #لذت_پدری مقايسه شود، ترديدي در تفاوت واقعي و طبیعی روحيات زن و مرد باقي نميگذارد.
@yekaye
👇ادامه👇
هدایت شده از یک آیه در روز
ادامه نکته تخصصی #انسانشناسی درباره #فمینیسم
💢آنچه در جریان فمینیسم در یک قرن گذشته رخ داد این بوده که عدهای راه احیای #حقوق_زنان را در این دیدند که #تفاوتهای_زن_و_مرد را انکار کنند و در واقع، آن برتریهایی که خداوند به مردان بر زنان داده بود را معیار انسانیت قلمداد کنند و همانها را برای زنان طلب کنند.
در واقع آنان ناخودآگاه معیار انسان را «مرد»ها قرار دادند و خواستند که زنان را به صورت مردان بازسازی کنند؛
در حالی که خداوند در این آیه به ما تذکر میدهد که زن و مرد هر یک مدار خود و نصیب خود از تلاش خویش را دارد و هیچیک از این دو نباید دیگری را برتر مطلق ببیند و مثل دیگری بودن را طلب کند.
🤔بله،
هم مردان و هم زنان میتوانند بیش از آنچه فعلا هستند باشند، و راهش این است که به وضع موجود خود بسنده نکنند و از خداوند از فضلش طلب کنند، اما این طلب فضل، نباید با معیار قرار دادن شخص دیگر باشد
(یعنی هر فضل و برتریای را نگاه کنیم که آیا واقعا برای ما مفید و در راستای وجودی ما هست یا نه، و اگر چنین بود آن را طلب کنیم، نه صرفا از این جهت که چون دیگرانی هستند که از فضلی برخوردارند حتما آن فضل برای ما هم فضل و برتری میآورد.)
💢خداوند اگر تفاوتی بین زن و مرد قرار داده، از روی علم بوده است؛
و سابقه یک قرن اخیر تمدن غرب نشان داد که مخالفت با این تفاوتها و #یکسانپنداری_زن_و_مرد، نهتنها به احیای حقوق زنان منجر نخواهد شد، بلکه الگوی زنان را عملا مردان قرار میدهد و چون زن مرد نمیشود خروجیاش #نامرد (Pseudo-man) خواهد بود، که نه زن بودن خود را حفظ کرده و نه واقعا مرد شده است.
📚این مطلب را به تفصیل در سخنرانی «زن به مثابه نا-مرد» توضیح دادهام:
در ایتا:
🔖https://eitaa.com/souzanchi/556
در فضای وب:
🔖http://www.souzanchi.ir/the-redefinition-of-womens-identity-in-islam-and-feminism/
@yekaye
حسین سوزنچی
980826 چالشهای سیاستگذاری خانواده در گام دوم. سوزنچی و علاسوند.mp3
38.11M
فایل کامل نشست چالشهای سیاستگذاری خانواده در گام دوم.
موضوع بحث سوزنچی این بود که مهمترین چالش پیش رو «فهم ماهیت خانواده و مکانیسم آن در قانونگذاری» است.
ترتیب بحثها در فایل:
ابتدا سخنان سوزنچی، سپس سخنان سرکار خانم علاسوند، سپس سوالات حضار (هرکدام حدود نیم ساعت)
دوباره سخنان سوزنچی و خانم علاسوند (هر کدام حدود 15 دقیقه)
@souzanchi
37.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه پگاه تحول در شبکه چهار سیما
موضوع این برنامه: تاثیر فلسفه اسلامی در علم و فناوری
تاریخ پخش 1 آذر 1398
به خاطر کاهش حجم، که امکان قرار دادن آن در ایتا میسر شود از کیفیت تصویری برنامه کاسته شده است.
این برنامه با کیفیت بالاتر در سایت souzanchi.ir قرار دارد به آدرس
http://www.souzanchi.ir/wp-content/uploads/2019/11/پگاه-تحول-تاثیر-فلسفه-اسلامی-بر-علم-و-فناوری.mp4
و با کیفیت بالا در سایت تلویبیون که از طریق نرمافزار تلویبیون هم قابل دانلود است.
@souzanchi
حسین سوزنچی
980905 فطرت به عنوان مبنای انسانشناسانه رقیب تئوریهای غربی.mp3
15.04M
فایل سخنرانی «نظریه فطرت به عنوان نظریه انسانشناسی رقیب برای علوم انسانی جدید» در کمیسیون فلسفه و روششناسی» پنجمین کنگره علوم انسانی اسلامی در تاریخ 5 آذر 1398
نیمی از جلسه ارائه بحث بود و نیم دوم پرسش و پاسخ.
@souzanchi
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️11)الف. روایت شده است که زنی از رسول الله ص سوالی کرد و ایشان در پاسخ فرمودند:
[خوشا به حال زنان که] مادرانی شیدا و مهربان با فرزندانشان [هستند]؛ اگر نبود برخوردهای [نامناسبی] که با شوهرانشان دارند، بدانها گفته میشد: بیحساب وارد بهشت شوید.
📚الكافي، ج5، ص556
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ وَلِيدٍ قَالَ:
جَاءَتِ امْرَأَةٌ سَائِلَةٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:
وَالِدَاتٌ وَالِهَاتٌ رَحِيمَاتٌ بِأَوْلَادِهِنَّ لَوْ لَا مَا يَأْتِينَ إِلَى أَزْوَاجِهِنَّ لَقِيلَ لَهُنَّ ادْخُلْنَ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ.
✅تبصره
این روایت را راوی به گونهای روایت کرده که عمدتا مدح زنان از آن استنباط میشود؛ یعنی میفرماید
💢زنان با توجه به اینکه مادر میشوند و روحیه مادری چه اثری مهمی در زندگی آنان دارد، بقدری به بهشت نزدیک میشوند؛ که اگر اوقات تلخیهای آنان با همسرانشان نبود، همهشان را بیحساب و کتاب به بهشت میبردند. یعنی زنان اگر در مسیر مادر شدن واقعی قدم بردارند، فقط اگر درباره رفتارشان با همسرشان مراعاتهای لازم را انجام دهند، بهشتی میشوند.💢
❇️اما در روایت فوق اینکه سوال چه بوده، چیزی گفته نشده؛ اما روایت نبوی دیگری هست که سوال و جواب اولیه در آن مطرح است؛ که احتمال اینکه این دو روایت بیان یک واقعه باشد بسیار زیاد است.
و چنانکه در حدیث بعدی توضیح خواهیم داد چون مقصود اصلی کلام پیامبر ص، سخن آخر بوده، راوی فوق حق داشته فقط این فراز پایانی را نقل کند. اما اگر کسی فراز اول واقعه را بدون توجه به بقیه حدیث نقل کند، کاملا از غرض پیامبر ص فاصله گرفته؛ چرا که آن فراز بتنهایی بشدت ظرفیت سوءتفاهم دارد.
@yekaye
پس، بعد از خواندن متن آن به توضیحات بعدیاش حتما توجه کنید:
هدایت شده از یک آیه در روز
👆گفتیم در روایت فوق درباره اینکه سوال چه بوده، چیزی گفته نشده؛ اما احتمال اینکه حدیث زیر بیان همان واقعه باشد بسیار زیاد است. و چنانکه بعد از حدیث توضیح خواهیم داد چون مقصود اصلی این کلام، سخن آخر بوده، راوی روایت قبل حق داشته فقط این فراز پایانی را نقل کند.
تاکید میکنم اگر کسی فراز اول را بدون توجه به بقیه حدیث نقل کند، کاملا از غرض پیامبر ص فاصله گرفته؛ چرا که آن فراز بتنهایی بشدت ظرفیت سوءتفاهم دارد.
پس، بعد از خواندن متن آن به توضیحات بعدیاش توجه کنید:
☀️ب. ابوبصیر از امام صادق ع روایت کرده که رسول الله ص یکبار زنان را مخاطب قرار داد و فرمود:
ای جماعت زنان! صدقه بدهید ولو از زیورآلاتتان؛ ولو در حد یک دانه خرما؛ و لو تکهای از یک دانه خرما؛ زیرا [با این حال و روزی که من از وضعیت فعلی شما میبینم] اکثر شما هیزم جهنم میشوید! شماها خیلی لعن و نفرین میکنید و در قبال خویشاوندان ناسپاسی میکنید.
[در روایتی دیگر چنین تعبیر شده: در قبال همسرانتان ناسپاسی میکنید. گاه یک زن ده سال و بیشتر با شوهرش زندگی میکند و شوهرش زندگی او را تامین کرده، سپس یکبار که شوهرش دستش خالی است ویا یک بداخلاقی که از شوهرش میبیند؛ من اصلا از تو خیری ندیدم. التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص657 ]
آنگاه زنی از قبیله بنیسلیم که عقلی [یعنی عقل درست و حسابیای، که او را برتر از دیگران میکرد] داشت، عرض کرد:
یا رسول الله! آیا ما زنان، مادرانی که باردار میشوند و به بچههایشان شیر میدهند نیستیم؟ آیا از میان ما نیست دخترانی که همواره [مراقب والدینشان] باقی میمانند و خواهرانی که بسیار دلسوز و مهربانند؟
پس پیامبر ص نرم شد و فرمود: [بله،] باردارها و فرزندآورها و شیردهندهها و مهربانها؛ اگر نبود برخوردهای [نامناسبی] که با شوهرانشان دارند، هیچ نمازگزاری از آنها وارد جهنم نمیشد.
📚الكافي، ج5، ص514
✅ توضیح
یکی از روشهای بلاغت و تاثیرگذاری در سخن این است که ابتدا سخن را با عباراتی شروع کنیم که مخاطب اصلا انتظارش را ندارد و حتی معنای منفی برداشت کند، سپس با تذکر دادن یک نکته بسیار دقیق، تمام فضای منفی ایجاد شده را به یک فضای بسیار مثبت تبدیل کنیم؛
و این روشی است که ظاهرا پیامبر ص در اینجا به کار گرفته است.
💢این روایت، ابتدا با لحنی شروع میشود که مذمت زنان را در بردارد؛ و این خانمی را به سوال وادار میکند و پیامبر ص اصل مقصود خود را توضیح میدهند.
دقت کنید که
امام صادق ع خانمی را که این سوال را پرسیده، با وصف «لها عقلٌ» توصیف میکند؛
که نشان میدهد سوال وی بسیار بجا و سنجیده بوده و پیامبر ص هم انتظار چنین سوالی را داشته است و اساساً سخن را طوری سامان میدهد که این سوال در ذهن مخاطب مطرح شود.
🤔با این مقدمه، به اضافه این نکته که کنشگریِ اجتماعی و نقشآفرینی زنان از پیچیدهترین مسائل است (که انشاء الله در تدبرهای این آیه به سراغش خواهیم رفت)؛
در تفسیر این حدیث میتوان گفت:
🔻در اینجا پیامبر ابتدا به خصلتهای بدی که در زنان به خاطر کنشگری اجتماعی نادرست زنان در جامعه در پی دارد اشاره میکند؛
🔻و کنایه میزند که این کنشگری نادرست بقدری در شما شیوع دارد که میتوان گفت اگر فقط عرصه کنشگری اجتماعی بیرون از خانه معیار سنجش باشد اغلب شما جهنمی هستید. پس دست کم با یک کنشگریهای اجتماعی مطلوبی مانند صدقه دادن و کارهای دیگر آن را جبران کنید تا جهنمی نشوید.
♦️در اینجا آن خانم «عاقل» وارد گود میشود.
پیامبر ص برای اینکه ذهن مخاطب را درگیر کند تعبیر «اگر فقط ... معیار سنجش باشد» را بیان نکرد؛
اما این خانم عاقل همین را فهمید، و دقیقا دست روی جایی میگذارد که این جمله مخفی را آشکار کند تا معیار ارزشگذاری عوض کند:
بحث را به نقش مهم زن در درون خانواده برد؛ از جایگاه زن به عنوان #مادر، #دختر، و #خواهر سخن گفت و برای هریک به برخی از ویژگیهای مثبت و البته شایع در زنان اشاره کرد.
🔺امام صادق ع با تعبیر «پیامبر ص نرم شد» تغییر حال پیامبر ص را بازگو میکنند که در اثرگذاری پیام بسیار موثر است:
ابتدا با حالت مواخذه سخن اول را فرمودند،
سپس وقتی فاز بحث وارد فاز خانواده شد حال و هوای سخنشان نرم و از روی ملاطفت بود.
♥️جالبتر اینکه پیامبر از سه وضعیت نقشآفرینی خانوادگی زن، که آن خانم عاقل بیان کرد، فقط روی #مادری دست گذاشتند؛
و آنگاه خصلتهای خوبی که به خاطر مادری از زن بروز میکند را یکییکی، و بیش از آنچه آن خانم گفته بود برشمردند،
و به مهمترین مشکلی که در زنان در عرصه خانوادگی وجود دارد، اشاره کردند؛
🔸و در مقابل فراز اول، اینجا اصل را بر جهنمی نشدن زنان میگذارد؛ و می فرماید اگر همین یک مشکل را حل میکردند، دلیلی برای جهنمی شدن آنان نبود.
@yekaye
👇ادامه مطلب👇