🔻مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه) با همکاری مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی (حوزههای علمیه)، در روزهای 22 و 23 تیر 1401 برگزار مینماید.
#مدرسه_تابستانی_شبههپژوهی_عفاف_و_حجاب
▪️به صورت مجازی
▪️ 22 و 23 تیر 1401
▪️همراه با صدور گواهی پایان دوره
▪️ویژه اساتید حوزه و دانشگاه، طلاب سطح۳، ۴، دانشجویان دکتری
⭕️ با حضور اساتید حوزه و دانشگاه:
▫️حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی:
➖کارکرد عرف در تشخیص حکم و چگونگی حجاب
▫️حجت الاسلام والمسلمین سعید داوودی:
➖حجاب گریزی و عفاف پذیری
▫️حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی جورکویه:
➖حجاب حکم شرعی یا عرفی تبعات عرفی سازی حجاب
▫️دکتر حسن عبدی پور:
➖مطالعه تطبیقی پوشش زن در ادیان ابراهیمی
▫️سرکار خانم دکتر فهیمه فرهمند پور:
➖شبهات ناشی از شیوه های تبیین، ترویج و اجرای حجاب
▫️سرکار خانم دکتر مریم اردبیلی:
➖تاثیر حجاب بر شکوفایی توانمندی های بانوان
▫️سرکار خانم دکتر سمیه حاجی اسماعیلی :
➖مباحثی پیرامون سیاست گذاری در امر حجاب در ایران
▫️دکتر حسین مختاری:
➖دبیر علمی
🗓 زمان برگزاری: بعدازظهر چهار شنبه و پنجشنبه 22 و 23 تیر 1401
⏰ مهلت ثبت نام: 16 لغایت 21 تیر 1401
⏰ ساعت برگزاری: 16 تا 20
ثبت نام از طریق سایت نجاح و (پیامرسان ایتا):
🆔 @Admin_spasokh
و یا از طریق فرم زیر اقدام کنید:
🆔 https://formafzar.com/form/piew7
📺 پخش با اینترنت رایگان در pasokh.tv
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️@spasokh
برگزاری نشست هماندیشی مجموعه های حوزوی با حضور حجت الاسلام و المسلمین نیکزاد دبیر ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش و حجت الاسلام و المسلمین پورامینی مدیر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات در تاریخ یکشنبه 12/04/1401 برگزار گردید. در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین پورامینی گزارشی از عملکرد 22 ساله مرکز و معرفی فعالیتهای جدید بر اساس مأموریتهای ابلاغی مدیر محترم حوزههای علمیه ارائه نمودند که از آن جمله می توان به راهاندازی ویکی پاسخ، و تلویزیون اینترنتی پاسخ TV، تولید بیش از 20 اثر علمی (کتاب) در یکسال اخیر، راهاندازی پاسخکدههای استانی، راه اندازی هسته های پاسخ گویی و... اشاره نمود.. در ادامه حجت الاسلام والمسلمین نیکزاد ضمن تشریح فعالیت های ستاد همکاری ها عنوان نمودند با توجه به ظرفیت تعاملی در آموزش و پرورش که بیش از 55 میلیون نفر جامعه مخاطب گسترده (دانشآموزان، والدین، معلمان و خانوادههای آنان) دارد، می توان از این ظرفیت بهره برد. همچنین می توانیم از ظرفیت های پاسخ گویی به شبهات در جهت شبهات موجود در کف مدارس و فضای فکری معلمان، محتوای درسی، فضاهای پرورشی، کانونهای پرورش فکری، بستر مجازی شبکه شاد، معلمان و دانشگاه فرهنگیان و... استفاده نمود. ایشان در ادامه عنوان نمودند ذیل طرح "دیدهبان" بحث توجه به شبهات و پاسخ دهی به آنها دیده شده که آنجا هم بستر خوبی برای فعالیت مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات است.لازم به ذکر است در پایان این نشست توافقنامهای به منظور استفاده هر چه بهتر از ظرفیت های دو مجموعه تدوین گردید.
➡️@spasokh
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
در هیچ روزی به اندازه روز عرفه، خداوند بندگان را از آتش دوزخ آزاد نمی کند.
➡️ @spasokh
🎙حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی؛ معاون پژوهش حوزههای علمیه
🔸در برنامه این هفته تلویزیون اینترنتی پاسخ؛ با موضوع « ظرفیت های تعاملی حوزه های علمیه با مراکز مطالعاتی غرب»
✔️ دستاوردهای سفر حضرت آیت الله اعرافی به واتیکان چه بوده است؟
✔️ سیاست و راهبرد حوزه های علمیه در تعامل با مراکز مطالعاتی غرب چیست؟
✔️ جایگاه فعلی حوزههای علمیه را در عرصه مطالعات غرب شناسی به چه صورت می بینید؟
⏱ زمان پخش:
📆 چهارشنبه، ۲۲ تیر ۱۴۰۱ساعت ۱۲:۰۰
🔸پخش با اینترنت رایگان در تلویزیون اینترنتی پاسخ:
pasokh.tv
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️ @spasokh
🗞 آیت الله العظمی سبحانی در پیامی به اختتامیه جشنواره «پاسخ برتر» تأکید کردند:
🔹اهمیت عنصر زمانشناسی در پاسخگویی به شبهات
◄امروز وظیفه عالمان و مبلغان دینی نسبت به گذشته بسیار سنگینتر و دشوارتر شده و شناخت شبهه و پاسخگویی به آن از امری فرعی و حاشیهای، به موضوعی اصلی ـ تخصصی و فراگیر دگرگون شده است.
➡️ @spasokh
🔶 هماندیشی شبههپژوهی؛ «غدیر و حکمرانی اسلامی»
⭕️ با حضور اساتید حوزه و دانشگاه:
🎙آیت الله سیدمحمد غروی:
➖غدیر؛ مسئله شیعی یا اسلامی؟
⏱زمان پخش:
📆 شنبه، ۲۵ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲ الی ۱۳
•┈┈••✾••┈┈•
🎙حجت الاسلام والمسلمین مهدی امیدی:
➖غدیر و حکمرانی ولایی با رویکرد تطبیقی
⏱زمان پخش:
📆 یکشنبه، ۲۶ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲ الی ۱۳
•┈┈••✾••┈┈•
🎙دکتر سیدحسین شرف الدین
➖غدیر و آسیبهای انحراف از آن در حوزه فردی و اجتماعی
⏱زمان پخش:
📆 دوشنبه، ۲۷ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲ الی ۱۳
🖥 پخش با اینترنت رایگان در تلویزیون اینترنتی پاسخ
🖇 pasokh.tv
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
•┈┈••✾••┈┈•
➡️ @spasokh
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃
📍 چرا امام زمان به داد شیعه ها نمیرسه؟
#مشکلات
#فلسفه_وجودی_امام
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️ @spasokh
هدایت شده از Sajjad Naseri
🔶 هماندیشی شبههپژوهی؛ «غدیر و حکمرانی اسلامی»
🔸 غدیر و حکمرانی ولایی با رویکرد تطبیقی
🎙حجت الاسلام والمسلمین مهدی امیدی
⏱زمان پخش:
📆 یکشنبه، ۲۶ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲ الی ۱۳
🖥 پخش با اینترنت رایگان در تلویزیون اینترنتی پاسخ
🖇 pasokh.tv
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
•┈┈••✾••┈┈•
➡️ @spasokh
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃
🔶 هماندیشی شبههپژوهی؛ «غدیر و حکمرانی اسلامی»
🔸غدیر و آسیبهای انحراف از آن در حوزه فردی و اجتماعی
🎙دکتر سید حسین شرف الدین
⏱زمان پخش:
📆 دوشنبه، ۲۷ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲ الی ۱۳
🖥 پخش با اینترنت رایگان در تلویزیون اینترنتی پاسخ
🖇 pasokh.tv
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
•┈┈••✾••┈┈•
➡️ @spasokh
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃
🎙حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا جباری؛ عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
🔸در برنامه این هفته تلویزیون اینترنتی پاسخ؛ با موضوع « پاسخ به شبهات پیرامون امام موسی کاظم علیه السلام »
✔️ دلیل تغییر ولادت امام موسی کاظم (ع) از ایام صفر به ایام ذی الحجه چیست؟
✔️ آیا امام موسی کاظم (ع) سیاست سکوت را پیشه کردند و ارتباطات خاص با هارون الرشید داشتند؟
✔️ مساله تعدد فرزندان امام موسی کاظم (ع) چطور با زندانهای طولانی حضرت قابل جمع است؟
⏱ زمان پخش:
📆 چهارشنبه، ۲۹ تیر ۱۴۰۱ساعت ۱۸:۰۰
🔸پخش با اینترنت رایگان در تلویزیون اینترنتی پاسخ:
pasokh.tv
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️ @spasokh
🔶 سلسله نشست های «تأملات کلامی»
🔸نشست علمی مجازی «مباهله و کارکردهای آن»
🎙حجت الاسلام والمسلمین حسن ترکاشوند
⏱زمان پخش:
📆 یکشنبه، ۲ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۰۰ ظهر
🔸پخش با اینترنت رایگان در تلویزیون اینترنتی پاسخ
🖇 pasokh.tv
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️ @spasokh
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃
❇️رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه: نباید ارزش هایی چون غیرت و ناموس در جامعه اسلامی کم رنگ شود
▫️ حجت الاسلام والمسلمین پورامینی گفت: در جوامع غربی نیز آنچه به عنوان بی حجابی باب شده است محصول تلاش افراد ضد دین در جوامع آنان در نیم قرن اخیر بوده و تا قبل از آن در همان جوامع نیز تقید به حجاب به شکل های مختلف رواج داشته است.
▫️حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر پورامینی در نشست مدیران گروه های تخصصی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه در راستای برنامه ریزی برای پاسخ به شبهات مطرح شده در موضوع حجاب اسلامی در سالن جلسات این مرکز برگزار شد، گفت: این روزها مبحث حجاب و عفاف و قوانین مرتبط با آن در کشور ما به یکی از سوژه های روز رسانه های مختلف تبدیل شده است و دستاویزی برای دین سیتزان و مخالفان با عفت عمومی گردیده است ؛ مسأله حجاب یک مسأله شرعی است که با فرهنگ ملت ایران عجین شده و نمی توان آن را به یک مساله عرفی تقلیل داد .
جزئیات بیشتر:
https://www.pasokh.org/fa/News/View/92651/
➡️ @spasokh
🎙حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد؛ معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🔸در برنامه این هفته تلویزیون اینترنتی پاسخ؛ با موضوع « پاسخ به شبهات در حوزه تبلیغ دینی »
✔️ آیا مجاز به استفاده از همه ابزارهای رسانه ای متداول در تبلیغ دین هستیم؟
✔️ آیا در حوزه تبلیغ گفتمان سازی لازم انجام گرفته است؟
✔️ آیا وظیفه مبلغ صرفاً ابلاغ پیام دین است؟
⏱ زمان پخش:
📆 چهارشنبه، ۵ مرداد ۱۴۰۱ساعت ۱۸:۰۰
🔸پخش با اینترنت رایگان در تلویزیون اینترنتی پاسخ:
pasokh.tv
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️ @spasokh
⚫️ فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) تسلیت باد
➡️ @spasokh
#بازنشر
💠 جنگ امام حسین (علیهالسلام) در ماه حرام
شبهه:
با اینکه محرم جزء ماه هاي حرام است، چرا امام حسين (علیهالسلام) در اين ماه جنگ کرد؟
📝 پاسخ:
پيش از اسلام در ميان ماه هاي قمري، چهار ماه (رجب، ذي القعده، ذي الحجه، محرم) ماه حرام نامیده می شد که در آن بر طبق سنت حتي در جاهليت جنگ و خون ريزي حرام و پيکار در آن زشت شمرده مي شد و هر قبيله اي هم که با هم جنگ داشتند، مانند: اوس و خزرج که 120 سال با هم نزاع و پيکار مي کردند، در اين چهار ماه متارکه مي کردند.
از طرفی اسلام نیز بر این حرمت مهر تایید زد و جنگ در این چهار ماه را حرام اعلام نمود مگر اینکه دشمنان حرمت این ماه را شکسته و وارد جنگ شوند که در نتیجه مسلمانان حق مقابله به مثل با آنها را دارند و کار حرامی صورت نگرفته است.(1)
🔹در جریان حوادث مرتبط با شهادت امام حسین، امام (علیهالسلام) که پس از امتناع از بیعت یزید به مکه رفته بود، به منظور جلوگیری از ریخته شدن خونش در ماه حرام، در روز هشتم ذی الحجه مکه را به سمت کوفه ترک کرد، اما یزیدیان، راه وی را در دوراهی کوفه بسته و او را به کربلا هدایت کردند و به دستور ابن زیاد آماده جنگ با امام شدند، در این میان امام حسین (علیهالسلام) برای حفظ حرمت ماه حرام، طی نامه ای به عمر بن سعد، آیات مربوط به ممنوعیت جنگ در این ماه ها را متذکر شد، اما این هشدارها در وی اثر نکرد و در روز عاشورا نه تنها وارد جنگ با امام حسین (علیهالسلام) شد بلکه اعلام کرد که آگاه باشید که من اولین کسی هستم که تیر به لشکر حسین (علیهالسلام) انداختم.
👌از این روی آنکه در کربلا حرمت ماه حرام را شکست و وارد جنگ شد لشکر یزید بود و امام حسین ع به دلیل اینکه در حال دفاع بود عملش مطابق با نص قرآنی و فاقد هر گونه اشکالی بود.
📚 پی نوشت:
1️⃣ بقره/194.
پاسخ کامل در لینک زیر:
https://pasokh.org/fa/telegram/View/9441//
🆔 @spasokh
برای مشاهده ویژه نامه محرم روی لینک زیر کلیک کنید:
https://www.pasokh.org/fa/Article/List/?CategoryItemID=952944
🆔 @spasokh
💠آگاهی امام حسین (علیهالسلام) از شهادت
شبهه:
آگاهي امام حسين (علیهالسلام) از شهادتش در كربلا، چگونه با آيه «وَ لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ» توجيه ميشود؟
📝 پاسخ:
روایت های متعددی حاکی از آن است که پیامبران گذشته، پیامبر اسلام، حضرت علی (علیهالسلام) و حتی خود امام حسین (علیهالسلام) از واقعه کربلا خبرداده اند. از این روی در اینکه امام حسین (علیهالسلام) خبر داشتند که پایان کار ایشان با شهادت خواهد بود تردیدی نیست. با این حال، امام حسین (علیهالسلام) در ماجرای کربلا بر اساس علم طبیعی خویش حرکت کردند، با یزید بیعت نکردند، به مکه رفتند، بر طبق احتمالی که در مورد احتمال ترورشان در موسم حج می دادند روز هشتم ذی الحجه از مکه خارج شدند و با توجه به دعوت کوفیان به سمت کوفه و نه کربلا حرکت کردند، اما روند حوادث به گونه ای شد که ایشان را به کربلا کشاند.
بر این اساس روند حرکت امام از مدینه تا کربلا، صرفا بر اساس علم غیب نبوده و قابل محاسبه منطقی و عقلانی بوده است که توجه به آن اصل شبهه را از بین می برد. با این حال حتی اگر امام حسین (علیهالسلام) بر اساس علم غیب و آگاهی به شهادت، به کربلا رفته باشد باز هم عمل ایشان انداختن جان خود در هلاکت نمی باشد زیرا:
🔹«القاء جان در هلاکت» در آیه 195 سوره بقره شامل کسانی که با ایثار و فداکاری در راه اسلام به شهادت می رسند نمی باشد، چون در این دنیا اهداف مقدسی وجود دارد که جان انسانها در برابر آن ارزشی ندارد همچون دین و حتی کسانی که اینگونه مسیر شهادت را بر می گزینند بر طبق آیات قرآنی دارای اجر عظیمی نزد پروردگار هستند.(1)
🔹 هلاکت مرگ بدون دلیلی است که باعث می شود تا انسان هم در این دنیا و هم جهان آخرت متضرر شود و مورد نکوهش همگان نیز قرار می گیرد ولی شهادت سرمایه ای است که طی آن اگر چه حیات زودگذر دنیوی را از دست می دهد اما هم حیات جاوید آخرت را می خرد و هم در دنیا به الگو و سرمشق برای انسانها تبدیل می شود.
🔹از جهت بعد توحیدی، تمام جهان هستی ملک پروردگار است و تمام دستورات او مصلحتی دارند و از این روی اگر پروردگار متعال به فردی اذن شهادت داده باشد، عمل به این دستور و اذن، نه تنها هلاکت نیست بلکه حیات جاوید و مطابق با امر پروردگار است.
📚 پی نوشت:
1️⃣ (نساء/100)
پاسخ کامل در لینک زیر:
https://pasokh.org/fa/telegram/View/9442/
🆔 @spasokh
🔶 برگزاری پنجاه و دومین نشست از سلسله نشستهای مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
🔸عنوان نشست: «حجاب؛ ناموس و غیرت»
🎙کارشناس: حجت الاسلام والمسلمین مهدی بیاتی
⏱زمان پخش:
📆 دوشنبه، ۱۰ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۰۰ ظهر
🔸پخش با اینترنت رایگان در تلویزیون اینترنتی پاسخ
🖇 https://heyatonline.ir/pasokh.tv
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️ @spasokh