عنوان: ایمان ابوطالب
📝 شبهه شماره 108
با چه دلایلی مي توان ايمان ابوطالب را مورد پذيرش قرار داد؟
پاسخ:
1⃣فداکاری بی نظیر ابوطالب برای پیامبر و مسلمانان تا پایان عمر و حتی تشویق فرزندانش همچون جعفر برای پیوستن به پیامبر و ... که باعث سرزنش قریش بود، هیچ دلیلی جز ایمان و اعتقاد راسخ او نسبت به نبوت حضرت محمد ص نداشت و انگیزه خویشاوندی نیز برای این فداکاری کافی نمی باشد چرا که پیامبر علاوه بر ابوطالب عموهای دیگری هم داشت که یا چنین حمایتی را نداشتند و یا همچون ابولهب، دشمن پیامبر بودند.
2⃣اشعار و سروده هاي ابوطالب، گواهي بر ايمان و اخلاص اوست. [1]
3⃣ اعتراف و تاکید نزديكان بي غرض ابوطالب يعني پیامبر و اهل بيت ع گواهی بر ایمان ابوطالب می باشد. امام باقر ـ عليه السّلام ـ مي فرمايند «ايمان ابوطالب، بر ايمان بسياري از مردم ترجيح دارد و علي ـ عليه السّلام ـ دستور مي داد از طرف وي حج به جاي آورند» [2]
4⃣همه علماي شيعه و برخي از اهل سنت همچون «زيني دحلان»، مفتي مكّه، معتقد به اسلام و ايمان ابوطالب هستند، چنانکه برخی روایات اهل سنت نیز موید این موضوع می باشد.[3]
️نکته:
هدف از طرح کفر ابوطالب طعن فرزندان او و بالاخص علي ع بود و به همین منظور، شبهه افکنان دامنه بحث را به پدران پيامبر هم كشانيدند، در حالی که در شهر مكه قبل از ظهور اسلام دين حنيف و دين ابراهيمي رواج داشت و اجداد پيامبر هرگز مشرك نبوده اند، چنانکه ماجرای برخورد عبدالمطلب با ابرهه که حاکی از اعتقاد او به پروردگار متعال بود، نمونه ای از ایمان اجداد پیامبر می باشد، در ضمن، در تاریخ نیز گزارشي مبنی بر بت پرستی عبدالمطلب و ساير اجداد رسول الله نمی توان یافت.
✍پی نوشت:
[1]سيره ابن هشام، ج 1، ص 373؛ تاريخ ابن كثير، ج 2، ص 42؛ ديوان ابوطالب، ص 32.
[2]ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 14، ص 68.
[3]رک: طباطبايي، سيد محمد حسين، الميزان، تهران، اميركبير، چاپ چهارم، 1370ش، ج 16، ص 84 و نیز ج 7، ص 88 الي 93.
#ابوطالب
#ایمان_ابوطالب
پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951770/
🆔 @spasokh
عنوان: امام زمان و ترس از شهادت
📝 شبهه شماره 109
با توجه به برخی روایات که علت غیبت امام زمان عج را ترس از کشته شدن دانسته اند، آن حضرت از جان خویش در هراس است. چنین امامی چگونه متصور است که جهان را از ستم نجات دهد؟!
پاسخ
1⃣ بر اساس روایت های متعدد، علّت اصلي غيبت جزء اسرار الهي است و جز ائمه اطهار ع که خزانه داران اسرار الهي هستند کسي آن را نمي داند و ذکر بعضي از حکمت هاي آن در برخی روایات، مثل آزمايش و امتحان[1] ، بيعت نکردن با ستمکاران[2]، نجات از قتل و فراهم شدن ياران و ... به خاطر پاسخ به سئوالات مکرّري بوده که از امامان معصوم مي شده است؛ اما اين هرگز به معناي انحصار علّت و حکمت غيبت در اين امور نيست.
2⃣ بدون شك تا زماني كه آمادگي براي پذيرش برنامههاي حضرت حجت پديد نيايد و مردم دنيا از آن استقبال ننمايند ظهور تحقق نمييابد و غيبت همچنان به طول خواهد انجاميد از اين نظر ميتوان گفت آماده نبودن مردم برای پذیرش برنامه های اصلاحی حضرت، يكي از اصلی ترین عوامل تحقق غيبت و تداوم آن به شمار ميرود و ترس از گزند دشمنان، از عوامل دیگر است. زرارة بن اعين از امام صادق ع روايت ميكند كه حضرت فرمود: اي زراره قائم ما ناچار است كه از ديده ها پنهان شود و غيبت نمايد. عرض كردم براي چه؟ فرمود: چون از جان خود بيم و ترس دارد[3].
3⃣ امام هرگز از کشته شدن و شهادت در راه دين، باکي نداشته و ندارد، ولی شهادت او، به صلاح جامعه و دين نيست. زيرا هر يک از ائمه پس از شهادت جانشيني داشتند، ولي امام زمان اگر کشته شود، جانشيني ندارد و زمين نه تنها از حجت خدا خالي مي گردد[4]، بلکه رسالت احياء دين الهي و برپايي حکومت جهاني صالحان در آخر الزمان نیز ناتمام می ماند.
✍پی نوشت:
[1]مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، بيروت، لبنان. مؤسسة الوفاء ، ج 51، ص 113.
[2]همان، ص 152.
[3]شيخ صدوق، كمال الدين و تمام النعمه،. ص 342.
[4]امینی، ابراهیم، دادگستر جهان ، ص149.
#امام_زمان
#فلسفه_غیبت
#امام_زمان_و_شهادت
#امام_زمان_و_ترس_از_کشته_شدن
پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951771/
🆔 @spasokh
عنوان: نظریه ولایت فقیه، نظریه سیاسی یا نظریه اصیل و ریشه دار
📝 شبهه شماره 110
با وجود اينكه حاميان ولايت مطلقه فقيه دلايلي براي اثبات قطعی و اصيل بودن این نظريه مطرح مي كنند، اما عده بسياري در درون انديشه سياسي شيعه بر اين باورند كه ولایت فقیه، بیش از آنکه نظریه فقهی و یا کلامی قطعی و مورد قبول فقها باشد، نظریه سیاسی با اهداف سیاسی خاص می باشد که در اعتبار دینی و سیاسی آن با نظریه های رقیب در یک سطح قرار دارد.
پاسخ
1⃣ دیدگاه فقها در طول تاریخ در مورد ولایت فقیه را باید همچون زنجیره به هم پیوسته ای دانست که در گذر زمان و بسته به شرایط و زمینه های اجتماعی و سیاسی تکمیل گردیده است، از این رو اصل ولایت فقیه مورد پذیرش همه فقها بوده و اختلاف نظر در محدوده اختیارات و قلمرو آن است. بزرگان متعددی نیز در این موضوع مانند مرحوم نراقی و محقق کرکی همراه با نظر امام خمینی هستند.[1]
2⃣ ولایت فقیه به عنوان تداوم امامت و الگویی برگرفته از مبانی دینی برای مدیریت و رهبری جامعه درعصرغیبت، مسأله ای کلامی است، اما این به معنای انکاراعتبار فقهی آن نیست و در عين حال نظریه ولایت فقیه، نظریه ای سیاسی نیز محسوب می گردد، اما نه به معنایی که این افراد به دنبال القای آن هستند، که مبتنی بر مبانی فقهی و دینی نبوده و با اهداف صرفاً سیاسی مطرح گردیده است، بلکه سیاسی به این معناست که ناظر به حاکمیت دینی و رهبری و ادارۀ جامعه اسلامی و جنبه های سیاسی اجتماعی است.
3⃣ ولایت مطلقه فقیه مضاف بر پایه های کلامی و فقهی خود، امروزه از پشتوانه حداکثری مردم ایران برخوردار است و کسانی هم که مشروعیت سیاسی حکومت ها را وابسته به رأی مردم می دانند، نمی توانند در مقبولیت و مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران تشکیک کنند. زیرا تشکیک در عدم مشروعیت حکومت ولایت فقیه به معنای بی اعتبار دانستن دموکراسی است و این خلاف مبنایی است که پیشتر پذیرفته اند.
✍ پی نوشت
[1] ر.ک:مصطفي،جعفرپيشه فرد، پيشينه نظريه ولايت فقيه، قم: دبيرخانه مجلس خبرگان، 1380- علي کربلايي ، انديشه هاي سياسي شيعه در عصر غيبت ، قم: معارف، 1383- سيدمحمد، موسوي،نظام سياسي و دولت دراسلام،قزوين : حديث امروز، 1382- يعقوب علي،برجي، تطورات فقهي ولايت فقيه
#ولایت_فقیه_و_قرائت_های_مختلف
#نظریه_ولایت_فقیه_نظریه_سیاسی_یا_نظریه_اصیل_و_ریشه_دار
#ولایت_فقیه
پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951772/
🆔 @spasokh
عنوان: داستان ذوالقرنین و وحیانی بودن قرآن
📝شبهه شماره 111
استفاده قرآن از داستان ذوالقرنین که از سروده های سریانی اسکندر برگرفته شده و در میان مردم مشهور بوده، اختلاف در مصادیق ذوالقرنین و نپرداختن به جزئیات ماجرا، نشانگر غیر وحیانی بودن آنست.
پاسخ
1⃣ استفاده قرآن از داستان های مشهور اشکال ندارد، چون قرآن کتاب هدایت است و در این مسیر از هر آنچه که منجر به هدایت می شود مثل داستان های پندآموز بهره میگیرد، لذا قرآن از یک سو از داستان های واقعی استفاده می کند تا قابل الگوگیری برای مخاطبان باشد و از سوی دیگر داستان های واقعی مشهور را از پیرایه های موجود در آنها جدا کرده و واقعیت اصلی آن را ذکر می کند که نشانه وحیانی بودن آن است.
2⃣ اختلاف در مصادیق ناشی از تفسیر مفسران و از جمله دور شدن آنها از مفسران اصلی یعنی معصومان ع است و گرنه در قرآن، اختلافی در باره حقیقتی واحد به نام ذوالقرنین که فرمانروایی خداپرست بوده و اقداماتی عام المنفعه انجام داده وجود ندارد و اینکه قرآن به جزئیات بیشتر و نیز مصداق نپرداخته به دلیل عدم نیاز به آنهاست، چرا که قرآن کتاب داستان نیست بلکه کتاب هدایت است و صرفا بخشی از داستان ها را که در مسیر هدایتگری لازم است نقل می کند.
#ذوالقرنین
#داستان_ذوالقرنین_و_وحیانی_بودن_قرآن
پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951773/
🆔 @spasokh
عنوان: فایده امام غایب
📝شبهه شماره 112
شيعه قائل به غیبت امام دوازدهم هستند، از طرفی غايب در حكم معدوم است و وجود او هيچ فائده ای ندارد.
پاسخ
✅غيبت امام زمان به معناي انقطاع مطلق رابطه حضرت با مردم نيست. بلكه آنچه شيعه معتقدند و در آثار علما به آن تصريح شده و از روايات استفاده ميشود، غيبت معرفتي و شخصیتی می باشد. يعني حضرت در زمان غيبت به طور ناشناس در جامعه حضور دارد و حوادث و رخدادهاي اجتماعي و مشكلات مردم را زير نظر دارد. چنانكه حضرت در يكي از توقيعاتش به شيخ مفيد مي نويسد [1]، اما مردم ایشان را نمی شناسند.
✅تعداد زيادي از بزرگان اهل تسنن و حتي وهابي تصريح کردهاند که احاديث مهدويت متواتر هستند و حتي برخي از آنها گفتهاند که منکران حضرت مهدي کافر هستند. نکته مهم در اين روايات متواتر، حيات امام ع است.
در همه اين روايات، تعبير به خروج و حتی ظهور حضرت مهدی شده است ولذا تعبير به خروج و ظهور در باره کسی که ولادت او ثابت شده و هيچ دليلی بر وفات يا شهادت او وجود ندارد، به معنای قيام و آشکار شدن کسی است که زنده است و با توجه به شرايط و ويژ گی زمانی و وظيفه اش برای دگرگونی اجتماعی اقدام می کند و جالب اينکه در برخی از همين روايات در باره آمدن حضرت عيسی که هنگام ظهور حضرت مهدی را همراهی می کند نيز تعبير به خروج شده است. [2] و [3]
✅بر اساس حدیث ثقلین و احادیثی که می گوید معرفت امام زمان بر همگان لازم است و احادیثی که می گوید زمین از حجت، تهی نخواهد ماند و احادیث خلفای دوازده گانه، که همه اینها را اهل سنت نیز نقل کرده اند، امام زمان و حجت خدا باید زنده باشد.
خود حضرت مي فرمايد: مردم از وجود من همانند آفتاب پس ابر سود مي جويند و من سبب آرامش و امنيت مردم روي زمين هستم همانگونه كه ستارگان، امان اهل آسمانند.[4] اين روايات گوياي اشراف و حمايت حضرت ولي عصر(عجل الله تعالی فرجه) از مومنين و حق جويان در روی زمين است و طبيعي است كه اشراف و حمايت غائبانه آن حضرت مايه آرامش و تقويت روحي شيعيان و مسلمانان خواهند بود.
✍پی نوشت:
[1].الاحتجاج، طبرسي، ج 2،ص 497.
[2].القرطبي، الجامع لأحكام القرآن، ج8، ص122.
[3].بن باز، مجموع فتاوي ومقالات متنوعه، الجزء الرابع، ص98 ـ 99.
[4].صدوق، كمال الدين و تمام النعمة، ص485.
#امام_زمان
#امام_غایب
#تفاوت_امام_غایب_با_امام_معدوم
#ضرورت_امام_غایب
پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951774
🆔@spasokh
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
🌺
🍃
🌺
🍃
قابل توجه اعضای محترم کانال
⬅️ما را در پیام رسان های داخلی دنبال کنید:
🔹 اندیشه قم در #سروش👇
🆔 sapp.ir/spasokh
🔹 اندیشه قم در #ایتا 👇
🆔 eitaa.com/spasokh
🔹 اندیشه قم در آی گپ 👇
🆔 igap.net/spasokh
عنوان: جایگاه زن قبل و بعد از اسلام
📝شبهه شماره 113
زنان در دوران پیش از اسلام در حجاز منزلت اجتماعی بالایی داشتند. آنان در پوشش، روابط جنسی، تجارت و دیگر امور اجتماعی و حتی از نظر تعداد شوهر، آزاد بودند. اسلام با وضع قوانین و ایجاد نگرش های منفی نسبت به زن، جایگاه او را کاهش داده و با وضع محدودیت های جنسی، آزادی او را محدود کرد.
🌸پاسخ
1⃣نگاه به زن در دوران جاهلیت، نگاه کالایی بود تا جایی که مرد می توانست در مقابل کامجویی از همسر دیگری و یا رهایی از تنگدستی، همسر خود را به دیگری بدهد و یا پس از مرگ، همچون کالا به پسر خانواده ارث می رسید و پسر او را به نکاح خود در آورده و یا تا آخر عمر از ازدواج محروم می کرد، در آن مقطع، اختیار ازدواج زن به دست چندین نفر همچون برادر، عمو، پسر عمو و ... بود که با ظهور اسلام، کلیه این رسوم لغو و با انحصار اجازه ازدواج دختر باکره به پدر و جد پدری، دایره آزادی زن گسترش یافت. از طرفی طلاق به آسانی توسط مرد و عمدتا از سر هیجان، غضب و یا انتقام جویی صورت می گرفت، اما اسلام علاوه بر مبغوض دانستن طلاق و سخت کردن شرایط آن که به ضابطه مند شدن طلاق منجر شده است، در مواردی همچون ناتوانی جسمی مرد، به زن نیز حق طلاق داده است.
2⃣چند شوهری با طبیعت زن که خواستار پناه یافتن زیر چتر حمایت عاطفی یک مرد است سازگار نیست، چنانکه با طبیعت مرد نیز تعارض دارد، چون در چند همسری اطمینان به اینکه فرزند، از آن کیست و باید تحت حمایت چه کسی قرار گیرد، وجود نداشته و به مشکلات عاطفی نسل ها منجر می شود، از طرفی انجام آزمایش علاوه بر سخت بودن در همه جوامع، مشکلات حاشیه ای فراوانی دارد، چنانکه تجربه عملی آن در غرب به شکست انجامید.
3⃣اسلام زنان را از نظر آفرینش یکسان دانسته و ملاک برتری را کمالات انسانی و نه جنسی می داند، از طرفی اسلام علیرغم پذیرش تفاوت زن و مرد و نیز وضع احکام متناسب با این تفاوت ها، حقوق اجتماعی و سیاسی زنان را به رسمیت شناخت، همچون حق بیعت همچون مردان که به منزله مشارکت در تعیین سرنوشت بود و یا احترام به حق امان دادن زنان که یک ظرفیت سیاسی بود و در اثر همین توجهات به حقوق زن بود که زنان همچون مردان دسته دسته به پیامبر ایمان می آوردند.
#جایگاه_زن_قبل_و_بعد_از_اسلام
#حقوق_زن
#مقام_زن
#چند_شوهری_زنان
پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951775/
🆔@spasokh
عنوان: نقدی بر قانون مجازات اسلامی (1)- غیر شرعی بودن مجازات های حدّی
📝شبهه شماره 114
از آنجا كه قانون گذار قانون مجازات اسلامی به دنبال بسط مجازات اعدام بوده است، واژه «حد» را که در قرآن فاقد معنای مجازات بوده، بر خلاف معناي قرآنی آن به كار برده، بسياري از گناهان را در شمار جرايم موجب حد قلمداد نموده و مشمول اين واژه قرار داده و در بسياري از موارد، مجازات اعدام را براي آن مقرر نموده است به گونه اي كه «حد» مترادف با واژة «اعدام» شده است. بنابراین با وجود مخالفت آن با قرآن، احکام مترتب بر آن نيز نامشروع خواهد بود.
🌸پاسخ
1⃣كاربرد واژه اي در یک معنا در قرآن ، به معناي آن نیست که معنای اختصاصی این واژه، فقط همان معنا می باشد، فلذا به کاربردن واژه در معنایی که قرآن بدان اشاره نکرده را نباید لزوما مخالفت با قرآن تلقي كرد.
2⃣منبع استنباط احکام، تنها قرآن نبوده و عبارات معصومین ع نیز یکی از منابع مهم احکام اسلامی از جمله مجازات های اسلامی به شمار می روند و به همین دلیل واژه «حد» به معنايي كه در قانون مجازات اسلامي به كار رفته برگرفته از عبارات معصومان است.
3⃣مروري بر مجازات هاي حدّي مندرج در قانون مجازات اسلامي نادرستی این ادعا را که از منظر این قانون، «حد»، مترادف با «اعدام» تلقی شده است به اثبات مي رساند. مثلا ماده 230 حد زنای غیر محصنه را صد ضربه شلاق و نه اعدام می داند و یا ماده 265، حد مصرف مسکر را 80 ضربه شلاق می داند. همچنین مواد 236، 239، 243، 250، 278 و ... قانون مجازات اسلامی حاکی از مترادف نبودن «حد» با «اعدام» می باشد.
#قانون_مجازات_اسلامی
#غیر_شرعی_بودن_مجازات_حدی
#غیر_شرعی_بودن_مجازات_اسلامی
#اعدام
#حد
پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951776/
🆔 @spasokh
عنوان: تعارض معاد با واقعیت های عینی و دستاوردهای علوم تجربی
📝شبهه شماره 115
♦️با تأمل در تصویری که آيات معاد به دست ميدهد، چند ابهام مطرح می شود:
الف) كسي كه در سن كودكي از دنيا ميرود آنجا چه كسي از او مراقبت مي كند و وقتي رشد نمي كند چه لذتي از نعمت هاي ابدي بهشتي مي برد؛
ب) پیری که از دنیا می رود اگر در همان حال ضعف و مرض باشد از نعمت بهشت نمی تواند استفاده کند و اگر جوان شود آن شخص سابق نيست و قسمتي از عمرش كه بيشتر اعمال نيكش را در آن انجام داده ناديده گرفته مي شود؛
ج) تكليف زنان در بهشتي كه نعمت هاي آن براي مردان است چه مي شود؛
د)زندگي ابدي ويكنواخت لذتی نداشته و خستگي و احساس بطالت را به همراه مي آورد؛
ه) مباحث مطرح شده در قرآن با نتايج علوم طبيعي سازگاري ندارد!
🌸پاسخ
1⃣ طبق برخی روايات تا فرارسيدن قيامت، از كودكان مراقبت خواهد شد. امّا در روزقيامت، امام علي ع در ذيل آيه 21 / طور، از پيامبر ص نقل كرده اند كه: مؤمنين و فرزندانشان دربهشت خواهند بود؛ اما به هر روي، كودكان نيز به صورت كودك وارد بهشت نميشوند و با قدرت الهي به صورت جوان به بهشت داخل خواهند شد.
2⃣جوان شدن باعث نميشود اعمال دوران پيري فرد از بين برود؛ چون آنچه شخصيت انسان را ميسازد، روح اوست كه همواره ثابت است و پيري در آن راه ندارد؛ [1]
3⃣به غیر از «حورالعین» که ظاهرا اختصاص به مردان دارد سایر نعمت های بهشتی که خداوند توصیف کرده اختصاصي به زنان يا مردان ندارد و همه بهشتيان از آن بهرهمند ميشوند؛ چنانکه زنان هم از نعمت همسران بهشتي برخوردار خواهند بود؛ اين همسران يا همان همسران مؤمن دنيايي زنان هستند و يا اگر همسرشان در جهنم باشد با مردان بهشتي ديگري ازدواج خواهند كرد؛
4⃣ اولا در همين دنيا هم همه نعمتها خسته كننده نيستند؛ مثلا كسي كه سراسر عمر خود آب مينوشد يا غذا ميخورد، خسته نميشود، اگر بعضي از نعمتها هم موجب كسالت ميشود به سبب ظرفيت محدود ماست؛ در حالي كه در بهشت اين مشكلات وجود ندارد؛ برفرض اينكه برخورداري زياد از نعمتي، موجب خستگي شود، در بهشت به سبب اينكه انواع نعمتها فراهم است، هيچ چيز موجب دلزدگي بهشتيان نميشود؛ [2] به قول شهید مطهری «انسان وقتي به هدف ميرسد، معنا ندارد از هدف خودش، تنفر پيدا كند؛ انسان از چيزي تنفر پيدا ميكند كه هدف اصلي و اصيلش نيست.» [3]
5⃣مسائل مربوط به قيامت در رتبهاي است كه علم طبيعي و تجربي بشر نميتواند درباره آن قضاوت كند؛ علم تجربي نه ميتواند آن را اثبات و نه نفي كند؛ البته پهنه طبيعت و فرايندهايي كه در دل آن رخ ميدهد و علم تجربي ميكوشد تا آنها را توضيح دهد و از این رو ميتواند به عنوان شواهدي بر امكان و وقوع معاد مورد توجه قرار گيرد؛ چنانكه قرآن در آيات متعددي براي رفع استبعاد از امكان و وقوع معاد، به رويدادهايي كه در عالم طبيعت رخ ميدهد، استناد كرده است. [4]
✍پی نوشت:
[1] رک: آموزش عقايد، محمدتقی مصباح يزدي، ص357.
[2] زخرف/70و71.
[3] مجموعهآثار، مرتضی مطهرى، ج4، ص653.
[4] آيات پاياني يس.
#معاد
#معاد_و_واقعیت_های_عینی
#معاد_و_دستاوردهای_تجربی
#جهان_آخرت_حقیقت_یا_افسانه
#معاد_و_کودکان
#پیران_در_قیامت
#معاد_و_پیران
#معاد_و_زنان
#تعارض_معاد_با_واقعیت_های_عینی_و_دستاوردهای_علوم_تجربی
پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951777/
🆔@spasokh
عنوان: مصحف علی ع و عدم تحریف قرآن
📝شبهه شماره 116
شيعه ادعا مي كند كه بعد از رحلت پيامبر، حضرت علي ع قرآني را با ويژگي خاص تدوين كرد، اما آن را از همه، حتي از شيعيان پنهان نمود، شيعيان و علماي آنها هرچند در زبان قائلند كه قرآن كنوني را قبول دارند اما باور قلبي آنها اين است كه قرآن واقعي همان است كه حضرت علي ع نوشته است و الان در دست امام زمان ع است و قرآن كنوني تحريف شده است.
🌸پاسخ
1⃣مصحف حضرت علي ع كتابي است مشتمل بر آيات و سوره هاي قرآن مطابق با ترتيب نزول و نيز مشتمل است بر بيان تفاسير آيات و شأن نزول ها و ... و لذا با قرآن فعلي تفاوتي ندارد مگر در ترتيب نزول، و مباحث تفسيري موجود در آن و هيچ روايتي با چشم پوشي از سند آن چنين دلالتي ندارد كه وجود مصحف علی، دال بر تحريف قرآني است كه نزد مردم است، لذا هیچ کسی مدعی نیست آياتي در مصحف هست كه در قرآن فعلي وجود ندارد.
2⃣علت مخفي بودن مصحف عبارت است از عدم پذیرش آن به دلیل تعارض آن با سیاست هاي سردمداران و حضرت، در دوران خلافت خود هم به خاطر حفظ وحدت جامعه از ارائۀ آن خودداري نمودند (روایتی مرحوم مجلسی در بحار آورده که حضرت مصحف را بر شتر بار کرد و به مسجد آورد ولی از سوی خلیفه و همراهان پذیرفته نشد و اظهار بی نیازی کردند.) چنانکه در اعصار بعدي حکومت ها به دنبال از بين بردن يا تحريف آثار شيعيان بودند، ازاین رو به خاطر چنين دلايلي اين مصحف هم اكنون نزد امام زمان ع است.
3⃣وقتى امام با دورانديشى، برنامه پس از شهادت خود را تنظيم مىكند و وصيت مىكند او را مخفيانه دفن کرده و جاى قبر خود را آشكار نسازند تا خوارج و بعدها بنى اميه نتوانند به قبر آسيب برسانند، اين مسئله نسبت به مصحف و آثار علمى حضرت شديدتر و از حساسيت بيشترى برخوردار است، به اين جهت نشان ندادن و در اختيار نگذاشتن مصحف، حتى در دوران خلافت حضرت با محاسبات و پيش بينى آينده، در نهايت دورانديشى بود.
4⃣وقتی در دسترس قرار دادن مصحف در زمان امام علی و ائمه به مطالبه عمومی تبدیل نشده است ارائه آن به جامعه نه تنها مفید نیست که منشا درگیری های فراوان خواهد شد. چنانکه اختلاف مصاحف در زمان عثمان موجب تفرقه هایی در میان مسلمانان شد و عثمان با راهنمایی حذیفه بن یمان به توحید مصاحف اقدام کرد.
#قرآن
#مصحف_علی
#تحریف_قرآن
#مصحف_علی_و_تحریف_قرآن
پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951778/
🆔@spasokh