🍀وسيله انسان براي حركت به سوي او چيست؟؟
📝شبهه
وقتي در قرآن گفته ميشود " وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ " (1) منظور از وسيله ايمان و عمل صالح است نه التماس به يك انسان ديگر مانند خودمان.اين ايمان و عمل ماست كه موجب رشد و وصول ما به مقام بندگي است و بندگان ديگر خدا هر چند نزد خدا صاحب منزلت باشند توان جلب خير و دفع شر از ما را ندارند لذا توسل به آنها مصداق شرك است.
چكيده پاسخ
💠در آیة مذکور واژه «وسیله» به صورت مطلق آمده است؛ یعنی هر چیزی که مورد توجه و پسند خدا باشد، میتواند وسیله قرار گیرد. ممکن است این وسیله از نوع افعال باشد، مانند نماز، روزه، حج، جهاد، یا از انواع اشخاص باشد، مانند انبیا و اولیای خدا، یا از نوع اشیاء باشد، مانند کعبه، حجرالاسود، مقام ابراهیم و قرآن. خلاصه هر چیزی که ما را به خدا نزدیک کند و ما را به یاد خدا بیندازد، میتواند وسیله قرار گیرد.
💠از آیات، روایات و سیره مسلمان هابه خوبی استفاده میشود که توسل جستن به پیامبر گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآله) و امامان معصوم (علیهمالسلام) جایز است و تفاوتی بین حیات و ممات آن بزرگان نیست.
در آيه 64 سوره نساء به گروهی امر شده است که باید نزد پیامبر بیایند و از ایشان بخواهند که برایشان طلب آمرزش و مغفرت نمایند و چون چنین نکردند، مورد توبیخ قرار گرفتند. این توبیخ حاکی از مقبولیت، مشروعیت و مطلوبیت توسل در نزد خداوند است.(2)
💠سیره صحابه نشان میدهد که آنان هم در زمان رسول (صلیاللهعلیهوآله) به او توسل میجستند و هم بعد از رحلت آن حضرت به قبر او پناه میبردند. (مانند توسل جستن فرد نابینا و دعای رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) برای شفای او) (3).
💠توسل جستن به پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) و امامان معصوم (علیهمالسلام) هرگز به این معنا نیست که آنها نیز در کنار خداوند، ربوبیت و تدبیر امور و اجابت حوائج مردم را مستقلاً به عهده داشته باشند (که با اصل توحید منافات داشته باشد)، بلکه توسل، تنها به معنای واسطه قراردادن انسانهای والاتری است که در پیشگاه خداوند، مقام و منزلت بالاتری دارند!
📚پی نوشت:
1⃣ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ (مائده: 35)
2⃣و لَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللَّهَ تَوَّابًا رَّحِيمًا(نساء:64)
3⃣صحيح ترمذي، كتاب الدعوات، ج 5، باب 119، شماره 3578. سنن ابن ماجه، ج 1، ص441، شماره 1385. مسند احمد، ج4، ص138، به نقل از سبحاني، جعفر، بحوث قرانيّة، قم، چاپ اعتماد، نشر موسسه امام صادق، ص95.
#توسل
لینک کامل در:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9415/
🆔 @spasokh
🍀 حقوق زن و مرد ،تساوي يا تناسب؟؟
📝شبهه
️ حقوق بشر اساسیترین حقوقی است که هرانسانی به طور ذاتی و به صرف انسان بودن از آن بهرهمند میشود. بر اساس منطق لیبرالیسم این امر فارغ از جنسیت است و مرد و زن بطور مساوی از آن بهرهمندند.
️ از مهمترین حقوق انسانی، حقوق سیاسی - اجتماعی است که دارای تأثیر مستقیم بر فعالیت آزادانه افراد در جامعه است. با اینحال، نظام حقوقی اسلام با تأکید بر تفاوتهای فیزیولوژیک و روانشناختی زن و مرد، زنان را دارای حقوقی متفاوت از حقوق مردان میداند.
⚖ در بحث حقوق خانواده و سایر حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تفاوتهای چشمگیری میان زن و مرد وجود دارد كه بر ایجاد بیعدالتی در بهرهمندی برابر از حقوق بنیادین بشر تأثیر داشته و باعث محدودیت و ممنوعیت زنان از دستیابی به سایر حقوق مسلم خود میشود.
✅ چکیده پاسخ
💠 در نظام حقوقی اسلام به ویژه قوانین مربوط به زنان و خانواده، تفاوتهای حقوقی برمبنای عدالت و متناسب با ویژگیهای طبیعی زن و مرد وضع شده و بدیهی است که همیشه برابری ملاک عدالت نیست!
💠 با اینحال زنان در نظام اسلامی از حقوق سیاسی - اجتماعی کافی برخوردارند و منابع فقهی و تاریخي گواه این حقیقت است. حقوق فردی و اجتماعی زنان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به روشنی بیان شده است.
💠 مدلی که سکولاریسم از حقوق و تکالیف زنان ارائه میکند، نه تنها تاکنون نتوانسته است نمونه موفقی ارائه کند، بلکه آسیبها و چالشهای فراوانی پیش روی زن و خانواده قرار داده که با شناخت ماهیت و اهداف فمینیسم دور از انتظار نبود.
#حقوق_زن
لینک کامل در:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9416/
🆔 @spasokh
🍀 تأثیر صله رحم بر طول عمر
📝شبهه
در روايات آمده كه صله رحم سبب طول عمر ميشود. اگر اجل و طول عمر انسان مشخص است چگونه يك عمل ميتواند آن را تغيير دهد؟؟
چکیده پاسخ
💠 در روايات و سيره امامان(ع)، توصيه زيادي به پيوند و معاشرت با نزديكان شده است، تا جايي كه تأكيد فرمودهاند، حتي با افرادي كه با شما قطع رابطه كردهاند رابطه برقرار كنيد و در معاشرتها «مقابله به مثل»، نكنيد.
💠 زیرا طبق روايات و احاديث مختلف، ثمرات زيادي با عمل به توصيهها به ما ميرسد. یکی از مهمترین نتایج صله رحم، طول عمر است.
💠 در متون اسلامى به دو گونه اجل اشاره شده است. قرآن کریم میفرماید: «ثُمَّ قَضى أَجَلًا وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ؛ سپس مدتى مقرر داشت و اجل حتمى نزد او است» (1) ؛ یعنى انسان یک اجل مبهم دارد و یک اجل مسمى و متعین، که در نزد خدا است و تغییرى در آن حاصل نمیشود و این همان اجل محتوم است که در قرآن بدان اشاره شده است: «... لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ إِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَلا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُون؛ هنگامى که اجل آنها فرا رسد، [و فرمان مجازات یا مرگشان صادر شود،] نه ساعتى تأخیر میکنند، و نه پیشى میگیرند».(2)
💠 تفاوت اين دو در آن است كه «اجل» به تنهايى به معنى عمر و وقت و مدت غير حتمى، و «اجل مسمى» به معنى عمر و مدت معين است ؛مدت عمر انسان از يك نگاه مشروط و مقيد است به برخي عوامل و اسباب و از نگاه ديگر كه همان علم محتوم و قطعي الهي است اجل معين و مشخص است كه از آن تخلف نمي كند.
💠 با توجه به اين دو نوع «اجل» در روايات میخوانيم صله رحم عمر را زياد و يا قطع رحم عمر را كاهش میدهد (منظور از عمر و اجل در اين موارد اجل غير حتمى است).(3)
💠 گاهى بیان میشود که صدقه از اجل معلّق جلوگیرى میکند و عمر آدمى را زیاد مینماید و گاهی هم گفته میشود که صله رحم باعث عمر طولانى میشود. در این گونه موارد مکانیزم دقیق اضافه شدن عمر برای ما معلوم نیست؛ شناخت دقیق آن مربوط به علم و اراده خداوند است؛ خداوند میتواند با روشهای گوناگون به عمر افراد بیفزاید. به عنوان نمونه از وقوع تصادف یا حوادث دیگر که برای او مقدر شده بود جلوگیری کند و به اين طریق عمر او طولانی شود.
📘پی نوشت:
1⃣انعام:2.
2⃣یونس49.
3⃣مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، تهران: دار الكتب الإسلامية، 1374، ج5، ص148 و 149.
#صله_رحم
#أجل
لینک کامل در:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9417/
🆔 @spasokh
🌸🍀🌸🍀🌸
🌸🍀🌸
🌸
#حدیث_روز
«صلَةُ الارحامِ تُحَسِّنُ الخُلُقَ وَ تُسمِحُ الكَفَّ و َتُطيبُ النَّفسَ وَ تَزيدُ فِى الرِّزقِ و َتُنسِئُ فِى الاَجَلِ»
صله رحم اخلاق را خوب، دست را بخشنده، جان را پاكيزه، روزى را زياد مى كند و مرگ را به تأخير مى اندازد.
📚 كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، كافي، قم: دار الحديث، 1429ق، ج3، ص388.
مرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات👈
🆔 @spasokh
🌸🍀🌸🍀🌸
🌸🍀🌸
🌸
#حدیث_روز
قالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام :إِذَا قَطَّعُوا الْأَرْحَامَ جُعِلَتِ الْأَمْوَالُ فِي أَيْدِي الْأَشْرَارِ
امير المؤمنين عليه السلام فرمود: هر گاه مردمان قطع رحم كنند اموال (و ثروتها) در دست اشرار قرار گيرد.
📚 كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، كافي، قم: دار الحديث، 1429ق، ج4، ص62.
مرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات👈
🕌@spasokh
🍀
🍀🍀
🍀🍀🍀
🌸 تقلید چرا؟
📝شبهه
در دنياي امروز که علم و دانش پيشرفت چشمگیری کرده، نيازي به تقليد کردن از ديگران احساس نمیشود.
تقلید کار جاهلان و بیسوادان است؛ مگر ما بيسواديم که از ديگري تقليد کنيم؟ امروزه همه افراد مي توانند با مراجعه به قرآن احکام ديني خودشان را به دست بياورند و نيازي به تقليد کردن نيست.
چکیده پاسخ
💠تقليد به معناى اقتباس و الگوگيري از ديگرى و در اصطلاح فقه، عمل به نظر مجتهد است.
💠 انسان در زندگی نيازهاى فراوانى دارد که برای رفع کامل آنها نیازمند کسب شناخت و آگاهی است. یقینا کسب علم، آگاهی و تخصص در همه مسائل زندگی برای فرد فرد انسانها ممکن نیست. از این رو انسانها در همه جوامع، براى رفع نيازهای خود و تسهیل ادامه زندگى به تخصصی کردن کارها روی آوردهاند.
💠دلائل گوناگونی از فطرت انسانی گرفته تا آیات قرآن کریم، روایات اهلبیت علیهم السلام و حکم عقل عملی بر لزوم جلب منفعت و دفع زیان، ضرورت مراجعه به عالمان دینی را اثبات میکند.
💠 بیشک، اگر شخصی به مرتبه اجتهاد و قدرت استنباط احكام نائل شود باید به نظر خود عمل کند؛ اما تا رسیدن فرد به درجه اجتهاد، چارهای جز پیروی از متخصص فقه نیست.
💠 راه دیگر احتیاط است. احتیاط نیازمند اطلاعات کافی از آرای فقیهان قدیم و جدید در هرمسئله و عمل بر سختترین آن نظرهاست. رویکرد احتیاط در بسیاری از موارد، به دلیل سختیهای فراوان، زندگی عادی انسان را مختل میکند. بنابراین راه سوم، یعنی مراجعه به متخصص فقه، کاربرد معقول و معمول میان مردم است.
#تقلید
لینک کامل در:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9418/
@spasokh
🌸 ذوالقرنين در قرآن
📝شبهه
داستان ذوالقرنین در قرآن، از سرودههای سریانی اسکندر تأثیر پذیرفته و با تغییراتی جزئی، در قرآن بازنویسی شده است و چون در سرودهای اسکندر، نامی از اسلام برده نشده، یعنی جنبش قرآنی، در اصل، یک جنبش مسیحی بوده است!
از سوی دیگر، اختلاف در مصادیقی که در تفاسیر، برای شخصیت ذوالقرنین بیان شده و روشن نبودن مشخصات فردی و تاریخی او، دلیلی بر وحیانی نبودن این داستان در قرآن است.
✅ چکیده پاسخ
💠بدون شک تکیه و تأکید قرآن کریم بر نقل واقعیتها و پرهیز از اسطورهسازی و نیز عاریسازی داستانهای واقعی از تحریفهای تاریخی است.
💠 قرآن در نقل داستانها، تنها به اهداف سازنده و هدایتگر اشاره میکند نه مشخصات تاریخی و فردی افراد! معروفبودن قصههای قرآنی در میان مردم، دلیلی بر تأثیرپذیری آن از مسیحیت و ... نیست؛ زیرا قرآن، وحی الهی بر خاتم پیامبران و به دور از هرگونه نقصی است.
💠ازسوی دیگر، اختلاف مفسران و تاریخنگاران در جزئیات داستانهای قرآنی، دلیلی بر افسانهای بودن داستانهای قرآن نیست؛ بلکه نشانگر دورافتادن آنان از مفسران واقعی، یعنی معصومان -علیهم السلام- است.
#ذوالقرنين
#قصص_قرآن
لینک کامل در:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9419/
🆔@spasokh
🌸🍀🌸🍀🌸
🌸🍀🌸
🌸
#حدیث_روز
از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
«اغْتَنِمُوا بَرْدَ الرَّبِيعِ فَإِنَّهُ يَفْعَلُ بِأَبْدَانِكُمْ مَا يَفْعَلُ بِأَشْجَارِكُمْ وَ اجْتَنِبُوا بَرْدَ الْخَرِيفِ فَإِنَّهُ يَفْعَلُ بِأَبْدَانِكُمْ مَا يَفْعَلُ بِأَشْجَارِكُم»
سرمای بهار را غنیمت بشمارید که با بدنهای شما همان کاری را میکند که با درختان میکند واز سرمای پاییز دوری کنید که با بدنهای شما همان کاری را می کند که با درختان میکند
📚 مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحارالأنوار، بيروت: دار إحياء التراث العربي، 1403ق، ج59، ص271.
مرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات👈
🆔 @spasokh
🍀
🍀🌸🍀
🍀🌸🍀🌸🍀🍀✨
🌸 آيا قرآن كتابي مردانه است؟!
📝شبهه
در قرآن کریم، همه جا، مردان بر زنان برتری داده شدهاند؛ در بسیاری از آیات، حتی روی سخن با مردان است و گویی زنان وجود یا ارزش مخاطب بودن را ندارند! حتی در جایی که بر فرض، مخاطب، همهی زنان و مردان هستند، از افعال و کلمات مختص مردان استفاده شده است؛ آیا این به معنای فروتر بودن زنان در ذهن و زبان آورندهی قرآن نیست؟!
چکیده پاسخ
💠 آشناشدن با سبک بیانی قرآن، که همان سبک بیانی عرب فصیح و اصیل است، بر بسیاری از برداشتهای نادرست از آیات قرآن و احیانا پندارهای باطلی که به این کتاب آسمانی نسبت داده شده و میشود، خط بطلان میکشد.
💠 بدون شک، قرآن کریم در قالب زبان عربی نازل شده و ممکن نیست که از چارچوبهای شناخته شده و اصیل عرب زبانان، خارج شود و باید به ملزومات و مختصات این زبان وفادار بماند تا مخاطبانش بتوانند به مقاصد او راه یابند و آموزههایش را فهم کنند؛ اگر جز این باشد، حتی برای مخاطبان نخستین خود هم نامفهوم خواهد بود و به طریق اولی برای مخاطبان بعدی و بهویژه مخاطبان غیر عرب، نامفهومتر خواهد ماند.
💠 چنان که گفتیم اين برداشت ناصحيح از ظواهر قرآن ناشی از ناآشنا بودن با مختصات زبان عربی است؛ در زبان عربی وقتی بخواهند جمعی، که همه از زنان هستند، را مخاطب قرار دهند از ضمایر و اسمهای اشاره و دیگر خطابات مؤنث استفاده میکنند، اما اگر جمع مورد نظر، همه مرد باشند یا مردان و زنان همه با هم مورد خطاب قرار گیرند، از ضمایر و خطابات مذکر استفاده میشود.
#خطابات_قرآن
لینک کامل در:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9420/
🆔@spasokh
🌸مگر بازگشت خلق خدا به سوي خدا نيست؟
📝شبهه
يكي از زيارات معروف كه توسط امام هادي(علیهالسلام) تعليم شده است زيارت جامعه كبيره است .در متن زيارت عبارت«و إياب الخلق إليكم و حسابهم عليكم» بازگشت خلق را به سوي اهل بيت و حسابرسي آنها را نيز بر عهده اهل بيت بيان مي كند؛آيا اين مسئله با آيه «إِنَّ إِلَيْنَا إِيَابَهُمْ . ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا حِسَابَهُمْ»(1) منافات ندارد؟
چکیده پاسخ
💠 مضمون جمله نقل شده از زيارت علاوه بر اين زيارت در ادعيه و زيارات و احاديث ديگري نيز وجود دارد به حدي كه مي توان ادعاي تواتر كرد كه اين معنا متواتراً (زياد) از ائمه و پيامبر اكرم (صلیاللهعلیهوآله) نقل شده كه بيانگر منافات نداشتن بين جمله مورد نظر زيارت با آيات مي باشد.
💠 شان نزول اين آيات در مورد اهل بيت (علیهمالسلام) مي باشد. و آيات در حق آن ها نازل شده است، بنابر اين اياب و برگشت مردم طبق همين آيه به سوي اهل بيت (علیهمالسلام) است.
💠 خود اين احاديث تفسير آيات هستند (2) كه مقصود از آيه رجوع مردم به سوي اوليا و حجج الهي يعني ائمه هدي (علیهمالسلام) مي باشند؛ البته بايد توجه داشت كه ائمه هم از آن لحاظ كه حجت خدايند و نمايندگان خدا هستند، به اين جايگاه رسيده اند، نه اين كه خود استقلالي در اين كار داشته باشند.
💠 شايسته است كه ملوك و فرمانروايان ،بندگان و زيردستان خود را به خودشان نسبت دهند و اين در بين مردم نيز مرسوم است كه كار بنده يا اجير را به مولا يا موجر و صاحب كار نسبت مي دهند و خدا نيز چنين كرده و به رسم مردم حرف زده است و كار ائمه (علیهمالسلام) را به خود نسبت داده است؛ در واقع ائمه (علیهمالسلام) عمّال خداوند هستند و از جانب خداوند به حكم الهي به حساب مردم رسيدگي مي كنند.
✨نتيجه: اين فراز زيارت نه تنها منافاتي با اين آيه ندارد، بلكه آيه را تفسير مي كند و كيفيت رجوع و حسابرسي را روشن مي سازد كه اين كار توسط ائمه (علیهمالسلام) از جانب خداوند انجام مي گيرد
📚1.سوره غاشيه : آيات 26 - 25 . به يقين بازگشت (همه) آنان به سوى ماست و مسلّما حسابشان (نيز) با ماست.
📚 2. مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، بیروت، دار احیاء التراث العربی، سوم، 1403، ج 24، ص 272.
#توحيد
#امامت
لینک کامل در:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9421/
🆔@spasokh
✍ قصاص و رواج خشونت
📝شبهه
آيا قصاص موجب رواج خشونت نمي شود؟؟مگر خون را مي توان با خون شست؟؟
پاسخ
🌸 قرآن قصاص را سبب حيات جامعه بشري ميداند.(1)
تقاص كردن وارد كردن همان آسيبي هست كه شخص ديده است بر شخص آسيب زننده.
در نگاه اول و سطحي ممكن است اين تقاص كردن، تجويز خشونت معني شود ولي توجه به چند نكته قضاوت ما را تغيير خواهد داد:
1⃣ وقتي كسي به درجه اي از هيجان خشم مي رسد كه اراده ميكند حيات كسي را از او سلب كند و يا آسيب جسمي به او وارد كند اين هيجان با هيجان قوي و بازدارنده ترس از تقاص شدن و كشته شدن مي تواند كنترل شود وگرنه اگر شخص جاني بداند مجازاتي كه ممكن است دامنگير او شود نهايتا حبس و محروميت هاي اجتماعي است اين علم او ترسي بازدارنده از آن جنايت نخواهد بود و چه بسا افرادي كه به جهت خصومت و انگيزه هاي مختلف تمايل به حذف مخالفين خود داشته باشند و حاضر باشند مجازات حبس ابد را هم تحمل كنند.
2⃣ حق قصاص حقي هست كه اولياء دم را فقط و فقط مجاز به تقاص كردن شخص جاني ميكند و به اين ترتيب حس انتقام شكل گرفته در آنها كنترل ميشود و از قتلهاي انبوه و زنجيره اي و خانوادگي كه در نتيجه شعله ور شدن حس انتقام ممكن است حاصل شود و انسان هايي را به كام مرگ بكشاند پيش گيري ميكند.(2)
3⃣ حق قصاص يك اجبار براي تقاص كردن نيست بلكه حقي هست كه ولي دم را مخير ميكند بين تقاص كردن و عفو با گرفتن ديه و عفو كردن بدون دريافت ديه؛ حكومت از اين حق دفاع میكند و او را در گرفتن حق خود ياري ميكند.
4⃣قرآن رشته برادرى دينى ميان مسلمانان را حتى بعد از ريختن خونهاى ناحق، همچنان برقرار مىدارد و براى تحريك عواطف، اولياى مقتول را برادران قاتل معرفى نموده آنان را با اين تعبير به عفو و مدارا تشويق مىكند.(3)
👌نتيجه: با دادن حق قصاص براي شخص آسيب ديده و يا بازماندگان او، عاملي بازدارنده در برابر هيجانهاي مخربي مانند خشم و انگيزه هاي خانمان برانداز شكل ميگيرد كه البته اين حق داراي چارچوب خاصي است كه امكان تجاوز از آن نيست و صرفا حس انتقام شعله ور شده را با تقاص فرد جاني خاموش ميكند و به اين ترتيب اولا بازدارنده است از جنايت ابتدائي و ثانيا كنترل كننده حس انتقام است از جنايتهاي بعدي.
#قصاص
#خشونت
📘پی نوشت:
1⃣ آيه 179 سوره بقره وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون.
2⃣ آيه 33 سوره اسراء وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتي حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُورا
3⃣ آيه 178 سوره بقره فَمَنْ عُفِىَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شىَْءٌ فَاتِّبَاعُ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَان
🆔@spasokh