eitaa logo
گروه اسلام و مطالعات معنویت
321 دنبال‌کننده
469 عکس
20 ویدیو
23 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
سخنرانی استاد علی امینی نژاد درسمینار تخصصی شهید امت انسان تراز تمدنی .mp3
9.42M
🔷سمینار تخصصی شهید امت انسان تراز تمدنی ✅بخش اول از سمینار تمدنی شهید امت ۱۷ ام بهمن روز پنج شنبه ساعت ۱۰ تا ۱۲.۳۰ در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات، 🔶نشست اول : نشست عرفان تمدنی (مسئله معنویت و شهادت) 🔷ارائه دهنده: حجه الاسلام و المسلمین استاد علی امینی نژاد با موضوع: تاثیر جهاد اصغر در جهاد اکبر ⏹دبیر علمی:حجه الاسلام و المسلمین عباس حیدری پور 🌐https://eitaa.com/isca_seda/544
✳️ کارگاه مطالعات معنویت ✅ پژوهشکده اخلاق ومعنویت باهمکاری دانشگاه ادیان و مذاهب،کارگاه مطالعات معنویت را از دوره #اخلاق_پژوهی مشق اجتهاد برگزار می کنند 🔰گفتنی است کارگاه مطالعات معنویت با حضور استاد دکتر #باقر_طالبی_دارابی باعنوان مطالعات معنویت گرایی جدید،استاد دکتر#وحید_سهرابی_فر باعنوان مدرنیته و معنویت و استاد دکتر #احمد_شاکر_نژاد باعنوان رشته مطالعات معنویت انجام می پذیرد 📆زمان ثبت نام: 15الی 29 بهمن 98 🗓زمان برگزاری:16،9،2اسفندماه98 🌐 http://mashq.ijtihadnet.ir 🆔 @mashgheijtihad
✅اولین همایش ملی معنویت های نوظهور شاخصه ها و نقدها 🔷با حضور شخصیت های علمی حوزه و دانشگاه ◾️زمان: پنجشنبه ۸ اسفندماه ۱۳۹۸ ساعت 30 : 8 الی 17 🔶 مکان: قم، چهارراه شهدا پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔷برای شرکت در همایش ثبت نام الزامیست علاقه مندان جهت ثبت نام به لینک زیر مراجعه نمایند. 🌐https://evnd.co/n3iri 🌐https://eitaa.com/isca24/6846
به اطلاع طلاب و دانشجویان می‌رساند: همایش "معنويت‌هاي نوظور" که در روز پنجشنبه 8 اسفندماه 1398 در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي مقرر شده بود، به دلیل شيوع ويروس کرونا و ابلاغيه فرمانداري استان قم مبني بر تعويق کنفرانس‌هاي علمي و تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی؛ به فرصت مناسب دیگری موکول می‌گردد. ضمن پوزش از علاقه‌مندان، طلاب و دانشجویان عزیز، زمان برگزاری همایش متعاقباً اعلام خواهد شد.
کرسی ترویجی «توجه و تأکید بر عرفان و معنویت در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» http://m.aparat.com/v/R9gFB
1_217286699.pdf
356.4K
✅ترس از کرونا یا دلهره از کرونا ♈️یادداشتی از دکتر احمد شاکرنژاد عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔷سمینار تخصصی شهید امت انسان تراز تمدنی 🔶نشست اول : نشست عرفان تمدنی (مسئله معنویت و شهادت) 🔷ارائه دهندگان: حجه الاسلام و المسلمین استاد سید یدالله یزدان پناه با موضوع: شهادت و امتداد اجتماعی آن 🔶 حجه الاسلام و المسلمین استاد علی امینی نژاد با موضوع: تاثیر جهاد اصغر در جهاد اکبر ⏹دبیر علمی:حجه الاسلام و المسلمین عباس حیدری پور 🔹زمان:پنجشنبه هفدهم بهمن 1398 🔳مکان: قم ابتدای خیابان معلم- مرکز همایش های غدیر 🔷برگزار کننده: مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐https://www.aparat.com/v/WbGZO
مقاله: بازنمایی نشانه های کنش سیاسی در معنویت انقلابی👇👇👇👇
موضوع: معنویت و سیاست
🚨بخش اول:گزارش نشست علمی شهود قلبی به مثابه منبع در اخلاق اسلامی ✍🏻«شهود» معرفتي قلبي و دريافتي حضوري است كه از راه حس و عقل و نقل به دست نيامده و حاصل تلاش تجربي، ذهني يا تعليم و تعلم مَدرسي نيست/ علم اخلاق اسلامی ازنظر حجیت و استناد هنوز به جايگاه مطلوب و استاندارد خود نرسیده است 🔰به گزارش خبرنگار شبکه اجتهاد، میزگرد شهود قلبی به‌مثابه منبع در اخلاق اسلامی، توسط گروه عرفان و گروه اخلاق پژوهشگاه با همکاری گروه اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و از میزگردهای دوره مشق اجتهاد، در قم برگزار شد. در این میزگرد حجت‌الاسلام‌والمسلمین عالم زاده نوری، دبیر جلسه بود. سه نفر از اساتید نیز به‌نوبت به ارائه بحث پرداختند. ابتدا حجت‌الاسلام عالم زاده نوری مقدمه‌ی بحث را مطرح کرد و سپس اساتید حاضر، به ارائه نظریه پرداختند. ✍🏻در ابتدا حجت‌الاسلام‌والمسلمین، عالم زاده نوری گفت: «شهود» معرفتي قلبي و دريافتي حضوري است كه از راه حس و عقل و نقل به دست نيامده و حاصل تلاش تجربي، ذهني يا تعليم و تعلم مَدرسي نيست. اين معرفت مراتب متعددي دارد. مرتبة اولية آن به‌صورت الهام فجور و تقوا يا اشراق فطري در نوع انسان‌ها وجود دارد. مرتبة نهايي آن نيز كشف تام نبي اكرم (ص) و اشراق وحياني است. در ميانة اين دو حد نيز طيف بلندي از مراتب و مصاديق وجود دارد. از مجموع آموزه‌هاي ديني به دست مي‌آيد كه سرماية شهودي اوليه و نورانيت فطري انسان قابل تقويت، قابل تضعيف و حتي زوال‌پذير است. از یک‌سو با مجاهدت، رياضت، قطع تعلقات مادي و كسب طهارت افزايش مي‌يابد و از سوي ديگر با گناه، غفلت، هوسرانی و تمتعات دنيوي ضعف يا زوال مي‌پذيرد. اهل معرفت و بصيرت پس از سير و سلوك معنوي به نور باطني و اشراق رباني روشني دست مي‌يابند و با چشم جان، حقايق پنهان را درمي‌يابند و پنجره‌اي از اسرار هستي بر آنان گشوده مي‌گردد. اصل چنين معرفتي در آيات قرآن كريم و روایات شیعه و سنی تائید شده و در باب بصیرت و فرقان قلبی و جوشش چشمه‎های حکمت از دل در اثر اخلاص و مجاهدة با نفس بيانات متعددي واردشده است. گرچه راه رسیدن به اين معرفت شهودي با راه اکتساب علوم حصولی (تعليم و تعلّم رسمی و مدرسی و مطالعه و مباحثه و...) متفاوت است و محصول معرفتي آن نيز با دستاورد علوم حصولي فاصله دارد؛ سخن در اين است كه آيا چنين معرفت قلبي و شهودي در دانش اخلاق اسلامي معتبر و قابل استناد است؟ آيا مي‌توان چنين معرفتي را در توليد گزاره‌هاي اخلاق اسلامي به كار گرفت؟ كيفيت استفاده از آن در توسعه اين دانش چگونه است؟ ✍🏻وی در ادامه گفت: در خصوص این موضوع، می‌توان در موارد زیر بحث کرد: 1- انسان به‌صورت فطري مجهز به ابزار شهود قلبی است (علاوه بر شهود عقلانی ذهنی) 2- شهود قلبي يك منبع معرفتي معتبر در اخلاق اسلامي است. يعني ازنظر ديني دستاوردهاي معرفتي آن اعتبار دارد و قابل استناد است. 3- مراد از اخلاق در عنوان «علم اخلاق» است و علم اخلاق علمي است كه به بيان ماهيت و ارزش افعال، احوال و صفات اختياري انسان مي‌پردازد. 4- خروجی دانش اخلاق گزاره‌های دستوری و توصیه‌ای است نه گزاره‌ای توصیفی. سؤالات فرعی بحث نیز به‌قرار زیر است: شهود قلبی چيست چه انواعی دارد و متعلق آن کدام است (چه حقایقی را روشن می‌کند)؟ آیا شهود قلبی به گزارة اخلاقی هم تعلق می‌گیرد؟ آیا نمونه‌هایی از شهود قلبی اخلاقی سراغ دارید که در آن خوب و بدی کشف‌شده باشد؟ وظایف اخلاقی‌ای که به دل ما می‌افتد. از کجا بفهمیم که به ذهن ما افتاده است یا به دل ما؟ آیا این‌ها معتبر است؟ مقومات و اركان شهود در فلسفه اخلاق چيست و اين شهود با شهود قلبي چه نسبتي دارد؟ آيا شهود قلبي را مي‌توان يك منبع معرفتي واقع‌نما و معتبر در اخلاق اسلامی دانست؟ محدوده منبعيت و اعتبار شهود قلبی چقدر است؟ آيا يافته‌هاي اخلاقي شهودي فقط براي شخص شهود کننده معتبر است يا براي همگان يا براي كساني كه در مرتبة او هستند؟ آيا اخلاق سلوكي (حاصل از شهود قلبی) اخلاق عمومي است يا اخلاق اخص الخواص است و در طبقه سلوكي خاص اعتبار دارد؟ شاخص‌ها و ويژگي‌هاي معرفت و شهود معتبر قلبی چيست؟ روش تفسير شهود و ادراکات قلبی و بهره‌گيري از آن در اخلاق اسلامي چگونه است؟ جايگاه شهود و معرفت قلبی در كشف قواعد اخلاقي، در توجيه گزاره‌هاي اخلاقي و نيز در تطبيق بر مصاديق و موضوعات چيست؟ جايگاه شهود و ادراک قلبی در اخلاق بندگي، اخلاق فردي و اخلاق اجتماعي چيست؟ در تعارض ميان معرفت قلبي بامعرفت نقلي،‌ عقلي و تجربي كدام مقدم مي‌شود؟ 👇
👆🏼 ✍🏻وی در آخر صحبت های خود گفت: علم اخلاق اسلامی ازنظر حجیت و استناد هنوز به جايگاه مطلوب و استاندارد خود نرسیده است. جایگاه، کارکرد و حدود استفاده از معرفت شهودی و اشراقات قلبي در اخلاق اسلامی همچنان نیاز به کاوش دارد. خصوصاً با توجه به روابط تاریخی دانش اخلاق اسلامی با اخلاق عرفانی و پیوند وثیق آن با منابع عرفان عملی و نیز شیوع عرفان‌واره‌های فراوانی که مدعی تأمین سعادت اخلاقی و معنوی انسان هستند، این پرسش ضروری‌تر می‌نماید. 📌گفتنی است،نشست علمی شهود قلبی به مثابه منبع دراخلاق اسلامی روز شنبه ۱۹ بهمن ۹۸، قم، بلوار ۱۵خرداد، خیابان شهید میثمی، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی برگزار شد. 🌐 http://mashq.ijtihadnet.ir 🆔 @mashgheijtihad‌
ویژنامه همایش گام دوم با مطالبی از اساتید: هادی صادقی، مسعود آذربایجانی، مهدی علیزاده، محمد جواد رودگر، محمد شیخ الاسلامی، محمد باقر طالبی دارابی، بهزاد حمیدیه، احمد شاکرنژاد و... درباره معنویت و گام دوم انقلاب👇👇👇👇👇
معرفی کتاب معنویت ‌گرایی جدید (مؤلفه ‌های مفهومی، لوازم اعتقادی و نشانه‌ های گفتمانی) .mp3
3.81M
🔶پادکست(فایل صوتی) معرفی کتاب : معنویت ‌گرایی جدید (مؤلفه ‌های مفهومی، لوازم اعتقادی و نشانه‌ های گفتمانی) 🔹نویسنده: دکتر احمد شاکر نژاد 🔳تهیه کننده: پژوهشکده اخلاق و معنویت 🔳کاری از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ✅بشنوید #پادکست #معرفی_آثار #پژوهشکده_اخلاق_ومعنویت 🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/420
👇👇نشست آینده معنویت و حوزه های علمیه در جهان پس از کرونا اورژانس معنوی در حوزه تقویت شود / چالش‌های فراروی معنویت قهرمانانه عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه مدافعان سلامت و طلاب جهادی در قضیه کرونا، معنویت قهرمانانه‌ای بروز دادند به چالش‌های فراروی این معنویت پرداخت و گفت: حوزه علمیه باید اورژانس معنوی و امدادرسانی معنوی همچنین پشتوانه فقهی و کلامی این معنویت را تقویت کند. اورژانس معنوی در حوزه تقویت شود / چالش‌های فراروی معنویت قهرمانانهبه گزارش ایکنا، احمد شاکرنژاد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز، هشتم اردیبهشت‌ماه، در نشست «آینده معنویت و حوزه‌های علمیه در پساکرونا» در قم با طرح این سؤال که چرا بحث معنویت در کرونا این قدر جدی شد، گفت: البته معنویت در سیل، بیماری لاعلاج و ... هم ایجاد می‌شود، ولی در جامعه معاصر به علت همگانی شدن این پدیده‌ نمود اجتماعی آن بیشتر از موارد دیگر بود. وی با بیان اینکه از زمان پیدایش بشر چند چالش همیشه با او همراه بوده است؛ مرگ، بیماری، پیری و ظلم، افزود: در جهان معاصر ۴ دلهره و چالش دیگر هم به اینها اضافه شد که محصول نوع زیست جدید مدرنیته و محصول انقلاب صنعتی است؛ دلهره تنهایی پنهان در عین با هم بودن و عدم سودمندی در جامعه یا دیده شدن در میان انبوه انسانها. شاکرنژاد با بیان اینکه دلهره دیگر بحث بحران محیط زیست و دلهره سوم سرعت تحولاتی است که در تاریخ بی سابقه بوده است، و دلهره چهارم نیست ترس از دستهای پنهانی است که جهان را مدیریت می کند، اظهار کرد: جامعه مدرن نه تنها دغدغه‌های سنتی بشر را حل نکرد، بلکه آن را بزک کرد، دنیای مدرن نتوانست مرگ را حل کند، ولی به بدن پرداخت، پیری را نتوانست حذف کند، ولی پیر را در جامعه نمی‌بینیم؛ زیرا در محیط‌های ایزوله آنان را نگهداری می‌کنند؛ همچنین می‌دانیم ظلم هست، ولی آن را نمی‌بینیم، زیرا بزک شده است. کرونا و زلزله عمیق هویتی وی افزود: کرونا زلزله عمیقی در هویت مردم ایجاد کرد؛ تا دو هفته قبل ذهن مردم مشغول این بود که آیا ماه رمضان تعطیل می‌شود؛ خیلی جالب بود که ببینیم چه کسانی به این سؤال پاسخ می‌دهند که روزه رمضان تعطیل خواهد شد یا خیر؟؛ در این میان فرهنگستان علوم پزشکی، بیانیه متواضعانه‌ای می‌دهد و نامی از حوزه آورده و راهی جلوی پای مردم می‌گذارد، ولی به این شکل صدای حوزوی شنیده نشده که خوابگردی در لایه‌های ذهنی مردم بکند و مدل منسجم برای سؤالات آنان ارائه دهد. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: همچنین در سطح الهیاتی دچار چالش عمیقی شدیم؛ یعنی کرونا مشکل شر را به میدان ذهنی مردم آورد و مومنان را دچار مشکل الهیاتی کرد و سؤالاتی فراروی مردم گشود؛ سؤالاتی از این دست که چرا فردی که مؤمن و خوب بود ناگهان در این بی کسی و در غربت از بین رفت؛ یا چه گناهی کرده‌ایم که مسجد، حرم، روضه و .. تعطیل شد. وی اضافه کرد: در روز اول که حرم حضرت معصومه(س) بسته شد تظاهرات برخی افراد جلوی در ناشی از مشکل الهیاتی بود، چون هویت این افراد که هر روز و هفته‌ای چند بار به حرم می‌رفتند به یکباره فروریخت و برای فروپاشی آن به کار قبلی خود ادامه دادند؛ بنابراین کرونا ما را دچار فقدان تئودیسه در سطح الهیاتی کرد. این پژوهشگر حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در معنویت ساختارمند ۴ دسته معنویت داریم؛ معنویت زاهدانه، عارفانه، قدیسانه و قهرمانانه تصریح کرد: در معنویت قهرمانانه، فرد با ترس خود مبارزه می‌کند و مهم‌ترین ترس هم از دست دادن بدن جسمی و یا روحی یعنی هویت است؛ ما نمونه بارز معنویت قهرمانانه را در رفتار شهید سلیمانی دیدیم که از جان خود گذشت تا هویت و بدن دیگران زنده بماند و البته در پرتو همین مجاهدت هویت خود او هم برجسته شد. ناکارآمدی مدل معنویت زاهدانه در کرونا شاکرنژاد اظهار کرد: در کرونا چالش‌های سنتی و جدید تشدید شد و برای پاسخگویی به آن، مدل زاهدانه معنویت بروز و ظهوری نداشت و نتوانست کاری بکند و نمی‌توانست، زیرا رویکرد آن منفعلانه است، ولی معنویت قدیسانه و قهرمانانه رویکرد فعالانه دارند و وارد عرصه شدند. این پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: معنویت قهرمانانه را در پساکرونا در قالب فعالیت طلاب جهادی و مدافعان سلامت تجربه کردیم و خدمات شگفت‌انگیزی انجام شد؛ عده‌ای از جان خود هم گذشتند که خیلی قابل تحسین است، ولی چند چالش جدی فراروی آن خواهیم داشت که مهم‌ترین آن این است که عقبه فکری این خدمات مغفول ماند. فقه و کلام به صحنه بیایند وی تأکید کرد: اگر بخواهیم معنویت در صحنه داشته باشیم، قبل از آن باید فقه و کلام ما به صحنه بیاید؛ زیرا اگر فرد پشتوانه کلامی و فقهی نداشته باشد حالت معنویت موقتی است و حتی ممکن است، معنویت حماسی در حین کار مشکلاتی ایجاد کند.
نشست آینده معنویت و حوزه های علمیه در جهان پس از کرونا
✅حبیب الله بابایی:شتاب معنوی در تضاد با شتاب مدرن 🔷این نشست که به همت مرکز مطالعات راهبردی حوزه علمیه قم، مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، خبرگزاری رسا و پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل برگزار شد حجت الاسلام احمد کوهی دبیر علمی همایش آینده معنویت و حوزه های علمیه در جهان پساکرونا را برعهده داشت و حجت الاسلام دکترحبیب الله بابایی، دکتر بهزاد حمیدیه و دکتر احمد شاکرنژاد به ارائه بحث و نکته نظرات علمی در این نشست پرداختند. ⬅️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) متن گزارش ذیل به قلم دکتر بابایی تنظیم شده است که تقدیم علاقه مندان می شود. آنچه در این نشست با دکتر حمیدیه و دکتر شاکرنژاد در نشست رسانیوز مطرح شد به شرح ذیل است: مدرنیته در قرن نوزدهم اصل تنوع و تکثر را هدف قرار داد و تغییر، تبدل، و رشد و تکامل را محور و غایت زندگی ساخت. مقولۀ «تبدل» و «نوبه‌نوشدگی» در دورۀ بعد از انقلاب سوم صنعتی و عصر پسامدرن از «صِرف تبدّل» به «سرعت در تبدّل» تغییر پیدا کرد. «سرعت زندگی» آنچنان رشد یافت که به تعبیر برخی از جامعه‌شناسان بر «شکل زندگی» پیشی گرفت و زندگی را در سرعت فزاینده به وضعیت بی‌شکلی (تهی از شکل) سوق داد. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/babei2_isca