eitaa logo
گروه اسلام و مطالعات معنویت
321 دنبال‌کننده
469 عکس
20 ویدیو
23 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
به نام خدا گروه اسلام و مطالعات معنویت یکی از سه گروه پژوهشکده اخلاق و معنویت در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است. این کانال جهت اطلاع رسانی رویدادها و فعالیتهای علمی این گروه تاسیس شده است. پیشاپیش از همراهی شما متشکرم احمد شاکرنژاد. عضو هیات علمی پژوهشگاه لینک عضویت در کانال: @spiritualitystudies
نشست فوق فردا پنج شنبه ساعت ۱۴ در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار خواهد شد
🔰گزارش تصویری از لینک زیر مشاهده کنید. 🌐http://yon.ir/VcpHA
گزارش تصویری نشست دیروز👆👆👆
نشست انگلیسی امروز با موضوع معنویت عصر جدید👆👆 دکتر وینتر
💠همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد؛ ⏺نشست علمی «شاخصه های معنویت اسلامی در راستای تحقق بیانیه گام دوم» ✳️نشست علمی «شاخصه های معنویت اسلامی در راستای تحقق بیانیه گام دوم» در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. ❇️نشست علمی «شاخصه های معنویت اسلامی در راستای تحقق بیانیه گام دوم» عصر امروز در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. ❇️بر اساس این گزارش، حجت الاسلام باقر طالبی دارابی عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی و بهزاد حمیدیه عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در این نشست به ارائه مطالب خود پرداختند و خانم رمضانی دبیری علمی این جلسه را برعهده داشت. ✅خانم رمضانی در ابتدای این جلسه، نشست علمی «شاخصه های معنویت اسلامی» را در راستای تحقق بیانیه گام دوم قلمداد کرد و با اشاره به سیر بحث، به نکاتی که رهبر معظم انقلاب در زمینه معنویت در این بیانیه مورد تأکید قرار داده اند، اشاره کرد. ✅معنویت زبان ارائه راهکار برای اصلاح وضعیت نامطلوب انسان است 💠حجت الاسلام طالبی دارابی در ادامه به ارائه مطالب خود پرداخت و با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم نسبت به معنویت و اخلاق توضیحاتی ارائه کرده اند، بیان کرد: معنویت دارای شاخصه های خدا، حیات انسان، حیات پس از مرگ، روح و پرورش آن است؛ گرچه این موار در معنویت اسلامی وجود دارد، اما در معنویت گرایی جدید نیز می توان از این موارد سراغ گرفت، بنابراین می توان گفت اشتراکاتی میان زبان معنویت گرایی و زبان دین وجود دارد؛ منتهی در نوع اسامی ممکن است با یکدیگر تفاوت وجود داشته باشد. ❇️عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با بیان اینکه معنویت در حقیقت زبان ارائه راهکار برای اصلاح وضعیت نامطلوب انسان است، افزود: با توجه به شاخص های زبانی که رهبری برای معنویت بیان فرموده اند، در می یابیم که معنویت در مسیر دین داری محقق می شود؛ زبان دین جدای از مفهوم و امر خداوند متعال نیست. ✅وی در معنویت اسلامی در ایران بین زبان دین و زبان معنویت انس بسیاری برقرار است، ابراز کرد: معنویت گرایی در درون بافت اسلام همان معنویت گرایی سنتی مبتنی بر آموزه های دینی است و اگر کسی بخواهد معنویت دینی داشته باشد، از هویت اسلامی برخوردار است. 💠معنویت اسلامی به معنای دینداری زنده و پویا و تعمیق آن در زندگی روزمره است ✅در ادامه آقای حمیدیه با اشاره به ضرورت دقت در مفهوم «رشد معنوی» خاطرنشان کرد: انسان در طول عمر خود ضمن اینکه رشد مادی دارد، باید رشد معنوی نیز داشته باشد، یعنی معنویت یک شخص 50 ساله باید به مراتب از معنویتی که در 15 سالگی داشته است، بیشتر باشد؛ شخصی که معنوی بوده و شعور معنوی بالایی داشته باشد، با مشاهده یک صحنه معنوی تفکر فرامادی خواهد داشت. ▶️عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: برای روشن شدن مفهوم دقیق «معنویت اسلامی» باید بررسی کنیم چه مواردی جز معنویت اسلامی نیستند؛ مشکل بزرگ ما در گام نخست انقلاب، چالش های دینداری است، یعنی ما مقداری از دینداری تراز اسلامی که سیره ائمه معصومین(ع) بوده است فاصله گرفته ایم؛ دینداری معنوی، دینداری قشری نبوده و تنها پایبند به ظواهر احکام نیست، بلکه به عمق دینداری توجه دارد. 💠وی با بیان اینکه امروز متأسفانه جامعه ما در زمینه دینداری دچار نوعی فرمالیسم و قشری گرایی هایی شده است، گفت: به عنوان مثال امروز ما نمی توانیم به خوبی از ظواهر دین استفاه کنیم؛ مثلا از پیاده روی عظیم اربعین می توان استفاده های بیشتری داشته باشیم و آن را جهانی تر کنیم. ⏺حمیدیه با بیان اینکه معنویت اسلامی به معنای دینداری زنده و پویا و تعمیق آن در زندگی روزمره است، به تبیین تفاوت های معنویت اسلامی و سایر معنویت ها پرداخت و بیان کرد: دینداری مبتنی بر تعصب و سوگیری و عقلانی شدن آن، دینداری عقل محور صرف، دینداری اخلاق محور صرف، دینداری عادت محور و دینداری اسطوره ای با معنویت اسلامی ناسازگار است. 🔽گفتنی است، ارائه دهندگان در پایان به سؤالات حاضران در جلسه پاسخ دادند و با آنها به بحث و گفت وگو پرداختند 💠https://eitaa.com/isca24/5305
❇️حجت الاسلام طالبی دارابی تأکید کرد؛ ✅آشنایی با "زبان معنویت" نیاز امروز جامعه به ویژه جوانان ▶️عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با بیان اینکه جوانان با زبان معنویت آشنا نیستند، گفت: معنویت در حقیقت زبان ارائه راهکار برای اصلاح وضعیت نامطلوب انسان است. 💠حجت الاسلام باقر طالبی دارابی عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی عصر امروز در نشست علمی شاخصه های معنویت اسلامی در راستای تحقق بیانیه گام دوم که در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزاری شد، با اشاره به شاخصه های معنویت گرایی جدید گفت: معتقدم معنویت گرایی جدید را در قالب نظام گفتاری و رفتاری جدید ارائه داد. ❇️وی ادامه داد: مواجهه با معنویت مبتنی با روش های ساختاری و زبانی یک سری اقتضائات دارد؛ رشد جنبش های نوپدید دینی از درون دین پدید نمی آید، به عنوان مثال معنویت سکولار از درون دین پدید نیامده است، اما برای طرح خود از زبان دین استفاده می کند. 🔵حجت الاسلام طالبی دارابی خاطرنشان کرد: زبان به طور عام و زبان در قلمرو دین و در قلمرو معنویت گرایی از اهمیت برای تحلیل برخوردار می شود؛ بیرون کشیدن شاخص های زبانی می تواند به شناخت و کیفیت گسترش آن در جامعه کمک کند، زیرا به وسیله آن می توان به همخوانی آن با زبان دین حاکم بر آن جامعه پی برد. 🔴عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با اشاره به قابلیت های مختلف زبان ادامه داد: زبان یک دستگاه نمادسازی است و ایده ها را در قالب نماد بیان می کند و از خاصیت جهان شمولی برخوردار است؛ مغز یکی از مهم ترین اندام ها در بدن بوده و منشأ و پشتوانه به کار افتادن زبان است، بنابراین نسبت میان مغز و زبان را مورد توجه قرار دارد؛ چون انسان از مغز برخوردار است، از قابلیت زبان نیز می تواند استفاده کند.\ 💠ادامه گزارش از لینک زیر مطالعه کنید 🌐http://yon.ir/FXbxz 💠https://eitaa.com/isca24/5309
💠حمیدیه مطرح کرد؛ ✅"فرمالیسم" تهدیدکننده ادیان 💠عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان تهدیدات پدیده «فرمالیسم» در عرصه دینداری گفت: تعمیق دینداری در زندگی روزمره ثمره معنویت اسلامی است. ❇️به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بهزاد حمیدیه عضو هیأت علمی دانشگاه تهران عصر امروز پنج شنبه بیست و هشتم شهریور ۱۳۹۸ در نشست علمی شاخصه های معنویت اسلامی در راستای تحقق بیانیه گام دوم که در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزاری شد، با اشاره به مفهوم معنویت اسلامی، به تبیین معنای معنویت پرداخت و گفت: باید شاخصه های معنویت تراز اسلامی را به خوبی بشناسیم و سایر معنویت ها را با آن تطبیق دهیم تا به حقانیت آن پی ببریم. 💠وی به تمایزات معنویت اسلامی و معنویت های نوپدید اشاره کرد و ادامه داد: معنویت در دینداری ممکن است به معنای تعمق در دینداری باشد؛ به عبارت دیگر شخصی که معنوی باشد، نسبت به عمق بندگی و دینداری در همه ادیان توجه دارد. ⏺حمیدیه با اشاره به اینکه امروز پدیده «فرمالیسم» خطری است که همه ادیان را تهدید می کند، بیان کرد: فرمالیسم نوعی بی هویت شدن ادیان است؛ امروز این خطر همه ادیان را مورد تهدید قرار داده است، اما معنویت با آن مقابله می کند؛ به عبارت دیگر همه ادیان ممکن است بی هویت شده و دیگر اثرگذار نباشند، اما معنویت با آن مبارزه و مقابله می کند. ✅عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به پیامدها و آثار معنویت در پیشبرد اهداف جامعه اشاره کرد و گفت: نمی توان از معنویت های صوری و قشری انتظار داشت گفتمان مبارزه با فساد و ظلم و حرکت در راستای عدالت طلبی را تقویت کند. ♈️وی ادامه داد: باید برای روشن شدن ابعاد مختلف معنویت، واژگان مطرح شده در حول محور معنویت همانند «هوش معنوی» و «شعور معنوی» که رهبر معظم انقلاب نیز آن را در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح فرموده اند، دقت داشته باشیم؛ اگر شعور معنوی در جامعه تقویت شود، بددون شک دیدگاه افراد نسبت به مسائل پیرامون جامعه تفاوت خواهد داشت. ❇️حمیدیه در ادامه با اشاره به ضرورت دقت در مفهوم «رشد معنوی» خاطرنشان کرد: انسان در طول عمر خود ضمن اینکه رشد مادی دارد، باید رشد معنوی نیز داشته باشد، یعنی معنویت یک شخص 50 ساله باید به مراتب از معنویتی که در 15 سالگی داشته است، بیشتر باشد؛ شخصی که معنوی بوده و شعور معنوی بالایی داشته باشد، با مشاهده یک صحنه معنوی تفکر فرامادی خواهد داشت. 💠عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: برای روشن شدن مفهوم دقیق «معنویت اسلامی» باید بررسی کنیم چه مواردی جز معنویت اسلامی نیستند؛ مشکل بزرگ ما در گام نخست انقلاب، چالش های دینداری است، یعنی ما مقداری از دینداری تراز اسلامی که سیره ائمه معصومین(ع) بوده است فاصله گرفته ایم؛ دینداری معنوی، دینداری قشری نبوده و تنها پایبند به ظواهر احکام نیست، بلکه به عمق دینداری توجه دارد. ✳️وی با بیان اینکه امروز متأسفانه جامعه ما در زمینه دینداری دچار نوعی فرمالیسم و قشری گرایی هایی شده است، گفت: به عنوان مثال امروز ما نمی توانیم به خوبی از ظواهر دین استفاه کنیم؛ مثلا از پیاده روی عظیم اربعین می توان استفاده های بیشتری داشته باشیم و آن را جهانی تر کنیم. ✅حمیدیه با بیان اینکه معنویت اسلامی به معنای دینداری زنده و پویا و تعمیق آن در زندگی روزمره است، به تبیین تفاوت های معنویت اسلامی و سایر معنویت ها پرداخت و بیان کرد: دینداری مبتنی بر تعصب و سوگیری و عقلانی شدن آن، دینداری عقل محور صرف، دینداری اخلاق محور صرف، دینداری عادت محور و دینداری اسطوره ای با معنویت اسلامی ناسازگار است. 💠https://eitaa.com/isca24/5306
. شاخصه های معنویت در راستای تحقق بیانیه گام دوم .13980628.mp3
23.2M
✳️نشست هم اندیشی معنویت اسلامی در راستای تحقق بیانیه گام دوم 🔰ارائه دهندگان: حجت الاسلام و المسلمین دکتر باقر طالبی دارابی دکتر بهزاد حمیدیه ♈️دبیر علمی دکتر صدیقه رمضانی 🔰زمان: پنج شنبه 1398/6/28 ساعت 16 ⬇️مکان: قم خیابان معلم- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- تالار امام مهدی(ع) ⬅️مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت و مرکز همکاری های علمی و بین الملل #نشست_علمی #مرکز_همکاری_های_علمی_وبین_الملل #پژوهشکده_اخلاق_ومعنویت #بهزاد_حمیدیه $باقر_طالبی 🌐https://eitaa.com/isca_seda/192
نشست انگلیسی معنویت....98.6.26.mp3
16.59M
🔰سلسله نشست های معنویت پژوهی (انگلیسی) تکثر گرایی تمدنی و نظم نوین معنوی ♈️سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب الله بابایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی ⬇️زمان: سه شنبه 1398/6/26 ⬅️مکان:قم- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔰مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت و مرکز همکاری های علمی و بین الملل #مرکز_همکاری_های_علمی_وبین_الملل #نشست_علمی #مرکز_مطالعات_اجتماعی_وتمدنی #پژوهشکده_اخلاق_ومعنویت 🌐https://eitaa.com/isca_seda/193
💠نشست : معنویت و گام دوم انقلاب اسلامی ⏺سلسله نشست های علمی " همایش ملی گام دوم انقلاب و تمدن نوین ، نشستی با عنوان "معنویت و گام دوم انقلاب اسلامی    " توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده اخلاق و معنویت برگزار می گردد. 🔽نشستی از بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین ، با عنوان " معنویت و گام دوم انقلاب اسلامی    "  توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده اخلاق و معنویت   در تاریخ۱۳۹۸/۷/۱۱ (پنج‌شنبه)، ساعت ۱۰ ، در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به آدرس قم، ابتدای خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام مهدی(عج)  برگزار می گردد. ❇️این جلسه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر هادی صادقی   و حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه و حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی علیزاده (ارایه دهنده)، و دبیر علمی  حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد کوهی    برگزار می گردد.
💠نشست : معنویت اسلام و چالش های جهان معاصر ✳️نشست همایش بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی    ⏺سلسله نشست های علمی " همایش ملی گام دوم انقلاب و تمدن نوین ، نشستی با عنوان "معنویت اسلام و چالش های جهان معاصر   " توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده اخلاق و معنویت برگزار می گردد. ▶️نشستی از بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین ، با عنوان " معنویت اسلام و چالش های جهان معاصر      "  توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده اخلاق و معنویت   در تاریخ ۱۳۹۸/۷/۴ (پنج‌شنبه)، ساعت ۱۰ ، در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به آدرس قم، ابتدای خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام مهدی(عج)  برگزار می گردد. 💠این جلسه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد رودگر    و حجت الاسلام والمسلمین محمد شیخ الاسلامی   (ارایه دهنده)، و دبیر علمی  حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسلم گریوانی     برگزار می گردد.  
▶️بخش اول / در نشست شاخصه های معنویت اسلامی تبیین شد؛ 💠زبان گنگ عرفانی دلیل عدم آشنایی جوانان با معنویت است 🌐http://yon.ir/fA07o ❇️بخش دوم / در نشست شاخصه های معنویت اسلامی تبیین شد؛ 🔵معنویت اسلامی یعنی معنویت اصیل و کامل، نه دین داری فرمالیسم 🌐http://yon.ir/M1pUT
سلسله نشست های علمی " همایش ملی گام دوم انقلاب و تمدن نوین ، نشستی با عنوان "معنویت اسلام و چالش های جهان معاصر " توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده اخلاق و معنویت برگزار می گردد.
🔰سلسله نشست های علمی همایش ملی گام دوم انقلاب؛ ♈️معنویت اسلام و چالش های جهان معاصر ⬅️پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا): در ادامه سلسله نشست های علمی همایش ملی گام دوم انقلاب، پژوهشکده اخلاق و معنویت، صبح روز پنج شنبه چهارم مهرماه، نشست «معنویت اسلام و چالش های جهان معاصر» را برگزار کرد. 💠به گزارش خبرنگار ایسکا: به همت گروه اسلام و مطالعات معنویتِ پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت و با همکاری مرکز همکاری های بین المللِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، صبح روز پنج شنبه چهارم مهر98، نشست علمی «معنویت اسلام و چالش های جهان معاصر در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» با ارائه حجت الاسلام دکتر محمدجواد رودگر و حجت الاسلام محمد شیخ الاسلامی برگزار شد. در این نشست که از ساعت 10 تا 12 برگزار شد، ابتدا دکتر محمدجواد رودگر، از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و از استادان عرفان پژوه معاصر، به تبیین مقوله معنویت بر اساس محورهای چهارگانه و مبانی دینی و اسلامی (انسان شناختی، هستی شناختی، زبان شناختی و غایت شناختی) پرداخت تا زمینه ای برای تعریف معنویت از دیدگاه اسلام فراهم آورد. سپس ایشان به گسترش چالش های معنویت اسلامی در جهان معاصر پرداخت. در ادامه این نشست علمی، حجت الاسلام محمد شیخ الاسلامی، عضو شورای علمی گروه اسلام و مطالعات معنویت و رئیس دفتر تبلیغات اسلامی شعبه تهران، با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص معنویت، آن را مانند هوش، مبتنی بر استعدادها و توانمندی هایی تعریف کرد که همانند آن قابل دسته بندی و گونه شناسی است. وی با اشاره به این که حداقل تعادل معنوی در وجود هر انسان سالمی، شامل گزاره های فقه و اخلاق است، تعادل معنوی را لازمه معنویت در اقسام گوناگون آن عنوان کرد. دبیری علمی این نشست، بر عهده حجت الاسلام دکتر مسلم گریوانی، پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه بود؛ این نشست که در سالن کنفرانس علامه طباطباییِ مرکز همایش های غدیر برگزار شده بود، در ساعت 12 به کار خود پایان داد. 🌐https://eitaa.com/isca24/5365
https://eitaa.com/isca24/5365