آثار عشق به خدا :
مرحوم حداد در مورد سفر حج می فرمود : مسجد الخیف در سرزمین منا خیلی عجیب بود و غالب اوقات را در آنجا به سر می بردیم . داستان توحید در تمام مظاهر و اعمال حج بسیار قوی و ظاهر بود ،خصوصا در مسجد الحرام و مسجد خیف .
#عشق علت گذر از نفس
کسی که عشق و محبت به خدا پیدا کند ،دیگر به رذایل و زشتیها رو نمی کند ،چون محبوب نمی پسندد .جرقه ای در دل او روشن می شود تا کم کم زشتی ها و نفسانیات را از بین ببرد .
رساله سیر سلوک سید هاشم حداد
#عشق
@sserfan
عشق یعنی با تو خواندن از جنون
عشق یعنی سوختنها از درون
عشق یعنی سوختن تا ساختن
عشق یعنی عقل و دین را باختن
عشق یعنی دل تراشیدن ز گل
عشق یعنی گم شدن در باغ دل
عشق یعنی تو ملامت کن مرا
عشق یعنی می ستایم من تو را
عشق یعنی در پی تو در به در
عشق یعنی یک بیابان درد سر
عشق یعنی با تو آغاز سفر
عشق یعنی قلبی آماج خطر
عشق یعنی تو بران از خود مرا
عشق یعنی باز می خوانم تو را
عشق یعنی بگذری از آبرو
عشق یعنی کلبه های آرزو
عشق یعنی با تو گشتن هم کلام
عشق یعنی انتظار یک سلام
عشق یعنی دستهایی رو به دوست
عشق یعنی مرگ در راهت نکوست
عشق یعنی شاخه ای گل در سبد
عشق یعنی دل سپردن تا ابد
عشق یعنی سروهای سربلند
عشق یعنی خارها هم گل کنند
عشق یعنی تو بسوزانی مرا
عشق یعنی سایه بانم من تو را
عشق یعنی بشکنی قلب مرا
عشق یعنی می پرستم من تو را
عشق یعنی آن نخستین حرفها
عشق یعنی در میان برفها
عشق یعنی یاد آن روز نخست
عشق یعنی هر چه در آن یاد توست
عشق یعنی تک درختی در کویر
عشق یعنی عاشقانی سر به زیر
عشق یعنی بگذری از هفت خان
عشق یعنی آرش و تیر و کمان
#عشق_یعنی...
@sserfan
عشق و توحید :
عشق را آتشی ست که چون در دل افتد هر چه در دل یابد بسوزد، تا حدی که صورت معشوق را نیز از دل محو کند، مجنون مگر در این سوزش بود که گفتند لیلی آمد، گفت من خود لیلی ام، و سر در گریبان فراغت فرو برد، لیلی گفت سر بر آر که منم محبوب تو..
آخر بنگر که از که میمانی باز؟؟ گفت الیک عنی فان حبک قد شغلنی عنک (بگذر از من چرا که عشق تو مرا از تو مشغول داشته است).
آن شد که به دیدار تو می بودم شاد
از عشق تو پروای توام نیست کنون
در دعا مصطفی (علیه السلام) از این مقام چنین خبر داد که: اللهم اجعل حبک احب الی من سمعی و بصری،گفت ای آنکه شنوایی و بینایی من تویی...
خواهم که چنان کنی به عشقم مشغول
کز عشق تو با تو هم نپردازم بیش
عشق نخست سر از گریبان عاشقی بحکم: أحببت، برزند، آنگاه به دامن معشوق در آویزد، و چون هر دو را به سمت دویی و کثرت موهوم یابد، نخست روی هر یک از دیگری بگرداند، آنگاه به لباس خود که یگانگی صرف است برآرد.
این همه رنگ های پر نیرنگ
خم وحدت کند یک رنگ
لمعات؛ فخرالدین عراقی
#عشق
@sserfan
بسم الله الرحمن الرحیم
🌺الذکر ذکران: ذکر عند المصیبة حسن جمیل و افضل من ذلک ذکر الله عند ماحرم الله علیک فیکون ذالک حاجزا؛ ذکر بر دوگونه است: یاد خدا کردن به هنگام مصیبت(و شکیبایی نمودن) زیبا و جالب است، و از آن برتر، آن است که خدا را در برابر گناهان یاد کنی، و میان تو و حرام سدی ایجاد نماید!
بحار الانوار جلد ۷۵ ص ۵۵🌹
@sserfan
عشق و عرفان
(قسمت دویست وهفتاد و هفتم)
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل سی و یکم : ذکر و یاد حق
نقش ذکر در پدید آمدن احوال عرفانی
سومین حالت : محبت
ادامه...
حضرت یعقـوب در فـراق یوسـف آن قـدر یوسـف یوسـف گفـت تـا از جانـب
جبار کائنات به او وحی شد : «اي یعقوب نگر تا پس از این نام یوسف بر زبان
نرانی وگرنه نامت از جریدة انبیا بیرون میکنم.»
بنابراین، شگفت نیست اگر اولیاءاالله و عارفان سوخته دل که جز محبت
حضرت دوست در دلشان حب غیري وجود ندارد، دائماً ذکر و نام خداوند عالم بر زبانـشان جـاري اسـت .
بهاء ولد نیز از جملۀ عاشقان دل سوختۀ خداوند رحمان است. این حب و عـشق
پاک او را به حضرت خداوندي، در صفحه صفحۀ کتاب ارزشمند او، معارف، به وضوح میتوان دید؛
زیرا در هر صفحه و حتّی در هر سطر این کتاب، بارها واژة مقدس «الله» ذکر شده است:
" اکنون اي دوستان ! الله بزر گوار است روي به وي آرید که همه خوشی ها و مزه ها از الله
است و همۀ موجودات را خوشی ها و مـزه هـا الله مـی رسـاند و هرچـه دارنـد
همه از او دارند. و همگان چیزها را از خوشی ها و مزه ها و ذوقها از الله میگیرند و اگـر
محبت از شفقت است ، همۀ شفقت ها از الله است و اگر از جاه و رفعـت اسـت همـه جـاه هـا و
رفعتها از الله است و اگر از بهـر انعـام اسـت همـه انعـام هـا از الله اسـت و
اگر از بهر مؤانست است مونس همه الله است و هرچه تو خوب می بینی همه خوبیهـاي الله اسـت
و جمالهاي الله است و...
پس بین محبت و ذکر رابطه اي مستقیم وجود دارد؛ یعنی هر قدر بنده نسبت به
خالقش محبت بیشتري داشته باشد، او را بیشتر یاد میکند و پیوسته به دل و زبان، ذکر او میگوید:
" أرید دوام ذکر من فرط حبه" ... یعنی : گفت مـی خـواهم کـه او را بـسیار یـاد
کنم از بسیاری دوستی او، و این از آن معنی گفت که هرکه چیزي را دوست دارد مولع باشـد بـر یـاد
کردن آن، و پیوسته بر زبان او ذکر رود
در حقیقت ، محب یا خودش دائم ذکر محبـوبش را بـر زبـان دارد یـا دوسـت
دارد نام محبوبش را از دهان دیگران بشنود : «محـب همیـشه ذکـر محبـوب خـود کنـد، و بـی ذکـر
محبوب خود نتواند بود . همه روز خواهـد کـه بـا دیگـران مـدح محبـوب خـود گویـد، یـا
دیگران پیش وي مدح محبوب وي کنند.»
ادامه دارد...
#عشق_عرفان
#ذکر_و_یاد_حق
@sserfan
ذکر و تفاوت آن با ورد:
معنای ذکر توجه ویاد آوری است که امری است مربوط به قلب انسانی
واین الفاظی که بر زبان جاری می شود در واقع ورد هستند ونه ذکر،البته چون این الفاظ عامل وسببب هستند جهت توجه قلبی ،از باب تسمیه اسم مسبب برسبب به آن الفاظ ذکر می گویند .
بطور کلی دو نوع ذکر داریم :
ذکر عام و ذکر خاص
ذکر عام همانی است که در روایات و آیات به صورت عمومی بیان شده و هر کسی مجاز است که آن را بگوید و تعداد خاصی ندارد
مگر آنکه در روایت تعداد آن بیان شده باشد
ذکر خاص ذکری است که استاد سلوک به سالک میدهد و باید حتما از استادش اذن داشته باشد و تعدادش هم بستگی به نظر استاد دارد،
درمورد اوراد عام :
هیچ ترتیب وآدابی مجوی
هر چه می خواهد دل تنگت
#ذکر
#ورد
@sserfan
فریب ذکر و ورد را نخوریم :
«به تسبیح و ذکر و ورد گول نخورید، ممکن است چیزی عادت انسان شود، وقتی عادت شد، ترک آن وحشت آور است، و منشأ اثر هم نیست. انسان گاهی مثل ضبط صوت می شود، میگوید و میخواند و هیچ حالی او نیست، لذا چیزی عاید خود او نمی شود. در حدیث آمده است:
لَا تَنْظُرُوا إِلَى طُولِ رُکُوعِ الرَّجُلِ وَ سُجُودِهِ فَإِنَّ ذَلِکَ شَیْءٌ قَدِ اعْتَادَهُ فَلَوْ تَرَکَهُ اسْتَوْحَشَ لِذَلِکَ
به طول رکوع و سجود شخص، نگاه نکنید زیرا بدان عادت کرده و اگر آنرا وا نهد بهراسد .
«روزی امام صادق (ع) بر جمعی گذشتند که حلقه ذکر تشکیل داده بودند، به آنها فرمود: ذکر؛ اوراد زبانی نیست، ذکر، خدا را متذکر بودن و در برابر معصیت و گناه حالت وقایه و خود نگهداری داشتن است.»
درباره برخی مدعیان عرفان می بینیم به معاصی گرفتارند و نتوانسته اند بندگی حق را در پیش گیرند و خواسته خداوند را به خواسته خود ترجیح دهند؛ البته نباید خود را پاک از این گرفتاریها بدانیم، هر کسی ممکن است به گونه ای خود را گول بزند. در هر حال باید توجه داشت که گاهی انسانها قدم در راهی میگذارند که گمان میکنند حق است، ولی از سعادت دور می شود .
آیت الله سید رضا بهاءالدینی
یاد ها و خاطره ها
#ذکر
#ورد
@sserfan