💠موازنه عرضه و تقاضا در «ابتذال»
🖊علیرضا مکتبدار
📝پس از مدتها، همه دور هم در یک مهمانی جمع شده بودیم. چهره ها تغییر کرده بود، بچه ها قد کشیده بودند، دیوار خجالت و رودربایستی قطورتر شده بود.
📌بعد از اینکه چند دقیقه، به اندازه صرف یک چایی، به خوش آمدگویی و ابراز خرسندی از دیدار دوباره گذشت، کم کم صدای گامهای سکوت به گوش میرسید. سکوت که پشت در بود، در را گشود و رفت و در صدر مجلس نشست. هیبتش بر تمام مجلس سایه انداخت.
📌دیگر کسی حرف نمیزد، نگاهها از چهره ها گرفته شد و به سمت و سویی دیگر رفت.
📌کم کم چهره سکوت خوفناک میشد.
سکوت همچون نمایشگری بزرگ، نشان میداد که هر یک از حاضران در مهمانی، سرگرم چه کاری است.
📌مردها آن سوتر، جوکهای بی مزه و مسخره تعریف میکردند و زور خنده را با بردن دستها به سمت دهان، میگرفتند.
📌آن طرفتر، زنها صفحه زندگی دیگران را ورق میزدند و میخندیدند و یا آه حسرت میکشیدند.👇👇
📌در گوشه کنار خانه، کودکان و نوجوانان دختر و پسری هم بودند که همچون کبک، سر در برف سرد و کشنده فن آوری برده و از آنچه پیرامونشان میگذشت، فارغ بودند.
📌پدربزرگ و مادربزرگ اما، اندوهگین به تماشای این تصویر تراژدیک نشسته و گاهی به چشمهای هم خیره میشدند و آه میکشیدند.
📌آن دو، با دریایی از تجربه و کوهی از خاطره میتوانستند هیبت سکوت را در هم شکنند و به جای سکوت، فضا را با نغمه دلربای سخنشان، به گلستان بدل کنند.
📌اما چه میشد کرد؟ به گفته «امیل کوندرا»، تعداد قابل توجهی از انسانها، تمایل عجیبی به چیزها و افکار و رفتار سطحی و مبتذل دارند.
📌او به پدیده ای با عنوان «جذابیت انکارناپذیر ابتذال» اشاره میکند که هواداران بسیاری دارد.
📌موسیقیها و فیلمها و داستانها و تصاویر فرومایه و مبتذل، همواره طرفدارانی دارد و شمار این طرفداران در دوران سیطره فناوریهای نوین و گسترش شبکه های اجتماعی، افزایشی چشمگیر یافته است.
📌برخی ابتذال را تولید، عرضه و از آن کسب سود میکنند و برخی همواره عطش تقاضای آن را دارند و اینگونه است که همیشه موازنه میان عرضه و تقاضای ابتذال برقرار است.
📌دیگر کسی ارزش گوهرهای سُفته تجربه و مرواریدهای غلطان دانش بزرگترها را نمیداند.
📌دیگر کسی سعدی، حافظ، شاهنامه، مثنوی و... نمیخواند و یا به تماشای اثری هنری نمینشیند.
✳️ من طوری نشدم، شما طوری شدی؟!
🔻 [حضرت علی علیهالسلام] میفرمايند فرزندم، کاری نداشته باش که مردم در مقابل خوبی كردن شما چه میكنند. زیرا این کار معامله نیست که بگویی اگر جواب خوبیات را دادند، خوبی را ادامه میدهی. این هنر نیست كه در ازای خوبی مردم تو خوبی كنی؛ بايد برسی به جايی كه خوبی کردن را فوق معامله ببينی.
🔸 در شرح حال «علامه طباطبايی» (رحمت الله عليه) داريم كه يك روز در پيادهرو راه میرفتند. يك دوچرخهسوار كه در پيادهرو چرخسواری میكرده، با علامه تصادف کرد و ايشان را بر زمين زد. علامه بلند شدند و به دوچرخهسوار که خودش هم زمین خورده بود گفتند: من طوری نشدم، شما طوری شدی؟ این نوع برخوردها، آن برخوردهایی است که علامه را علامه كرده است. ممكن است تحت تأثير اين کار علامه، یک بار ما هم چنين كاری بكنيم، اما تا وقتی سازمان توجّه ما اينچنين باشد كه خوبی بخواهیم و خوبی ببینیم، نتیجه نمیگیریم.
👤 #استاد_اصغر_طاهرزاده
📚 کتاب «فرزندم اینچنین باید بود» ج۱
46.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هر وقت گفتم آماده و مهیام
و بلند شدم نماز بخونم و با تو حرف بزنم
با خواب و بی حالی نمیزاشتی باهات حرف بزنم
چرا خدا؟
ما با گناه روح و قلب خود را
خراب ڪردهایم،
به حدی ڪه دیگر
عجائب عالم را نمیبینیم،
صدای تسبیح فرشتگان را
نمیشنویم،
عاشقانه از دوری خدا
اشڪ نمی ریزیم
و با غیر خدا
سرگرم میشویم و ....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 الله لطیفٌ بعباده ...
و لطافت خداوند، به قدری است که؛
در نزدیکترین حالت، به بندگانش قرار دارد
و هیچ چیز میان او و نفس بندگانش، حائل نیست!
فرود میآورد رزق را، به قدر وسعت نفسشان،
و به قدرت جاذبهی آنان !
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨صادقانه از ته قلبم میگم:
به نیرنگ جهان غرب توجه نکنید
فکر نکنید که علف آنطرف سبزتر است.
هدایت شده از غدیر شناسنامه شیعه
2⃣ تنها دو روز تا عید الله الاکبر
امام رضا:
غدیر روز زینت کردن است و هر کس به خاطر این روز تزیین کند خداوند متعال گناهان او را بیامرزد، خواه کبیره باشد و خواه صغیره و همچنین فرشتگانی را بفرستد تا برای او حسنات بنویسند و درجات او را بالا ببرند، تا سال آینده در همین روز و اگر در این یک سال بمیرد شهید مرده باشد (اقبال الاعمال، ج ۲ ص ۲۶۱)
غدیر را مثل نوروز خاطره ساز کنیم
🌿🥀🌼🌸🌺💐🌹
اگر اطاعت از کلام رسول الله را بر خود لازم میدانیم کمر همت بسته و به فرمان پیامبر، مبلغ غدیر باشیم .
👇🌼🌻🌺🍀🌹🌷🌿