🖊 #آیت_الله_حائری_شیرازی ره:
اگر مرد میدان هستید، هر وقت اذان گفتند همانجا اذان بگویید
یکی از امر به معروفها اذان گفتن است؛ چون مؤذن وقتی میگوید: «حی علی الصلاه» دارد امر به معروف میکند. من به مغازه دارها، به بسیجیها و انجمن اسلامیها و کل حزب اللهیها، اینهایی که دلشان میخواهد با منکرات مبارزه کنند، اول یک توصیه میکنم: اگر تو رویت میشود اول ظهر اذان بگویی، تو به درد کارِ نهی از منکر میخوری.
اما اگر خجالت میکشی از «امر به معروف»، تو چه طور از عهدۀ «نهی از منکر» بر میآیی؟
تو که اول اذان شد، عارت میآید دستت را بگذاری پشت گوشت و بگویی: «الله اکبر» و صدایت را به اذان بلند کنی، چه طور مرد میدان هستی که بیایی به یک کسی بگویی: «خانم این مویت بیرون نباشد بهتر است»؟ نه! شما یک هفته اذان بگویید ببینید مزهاش چطور است؟ یک خورده ببین این و آن به تو نق میزنند میتوانی تحمل کنی؟ ببین مردش هستی؟ موقع اذان به هرجا رسیدی، وسط راه، وسط پیاده رو، در حال رفتن، اگر اذان شد، اذانت را بگو.
بسیجیها این کار را بکنند و روز بسیج هم این برنامه اذان گفتن را انجام بدهند. بسیجیها سر چهار راهها بایستند و اذان بگویند.
📜 "مردم گرایی مسئولین در کلام امیرالمومنین(ع)"
چقدر فرمایشات امیرالمومنین(ع) دلنشین و کاربردی است که در هر مقطعی از زمان، قابل استفاده و رجوع است...
در نامه ای به مالک اشتر می فرمایند:
باید محبوب ترین کارها نزد تو کاری باشد که به حق نزدیک تر ،و در عدالت فراگیر تر ،و خشنودی مردم را شامل تر باشد،
زیرا خشم توده های مردم خشنودی خواص را از بین می برد،
و خشم خواص در صورتِ خشنود بودنِ توده های مردم،اهمیتی ندارد،
🔷خواص کسانی هستند که در دوران رفاه از همه پرخرج ترند،
و هنگام سختی کمتر از همه یاری دهند،
بیش از همه از انصاف بیزارند.
وَلْيَکُنْ أَحَبَّ الاُْمُورِ إِلَيْکَ أَوْسَطُهَا فِي الْحَقّ،وَأَعَمُّهَا فِي الْعَدْلِ، وَأَجْمَعُهَا لِرِضَى الرَّعِيَّةِ، فَإِنَّ سُخْطَ الْعَامَّةِ يُجْحِفُ بِرِضَى الْخَاصَّةِ، وَإِنَّ سُخْطَ الْخَاصَّةِ يُغْتَفَرُ مَعَ رِضَى الْعَامَّةِ؛ وَلَيْسَ أَحَدٌ مِنَ الرَّعِيَّةِ أَثْقَلَ عَلَى الْوَالِي مَؤُونَةً فِي الرَّخَاءِ، وَأَقَلَّ مَعُونَةً لَهُ فِي الْبَلاَءِ، وَأَکْرَهَ لِلاِْنْصَافِ.
📚نهج البلاغه،نامه۵۳
◾️حرمت مؤمن
🔸عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ أَبِي هَاشِمٍ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ: بَعَثَ إِلَيَّ أَبُو الْحَسَنِ ع ... إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ يَطُوفُ بِالْبَيْتِ وَ يُقَبِّلُ الْحَجَرَ وَ حُرْمَةُ النَّبِيِّ وَ الْمُؤْمِنِ أَعْظَمُ مِنْ حُرْمَةِ الْبَيْت
از حضرت امام هادی ع:
حرمت رسول الله ص و مؤمن از حرمت بیت الله بالاتر است.
📚 الكافي، الإسلامية، ج4، ص568؛ كامل الزيارات، ص273.
الإختصاص، ص325 به سند دیگر از امام صادق ع: «حُرْمَةُ الْمُؤْمِنِ أَعْظَمُ مِنْ حُرْمَةِ هَذِهِ الْبَنِيَّة»؛ تنبيه الغافلين بأحاديث سيد الأنبياء والمرسلين للسمرقندي، ص308 از رسول الله ص.
🔸 محَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ بَزِيعٍ عَنْ عَمِّهِ حَمْزَةَ بْنِ بَزِيعٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع ... مَنْ أَهَانَ لِي وَلِيّاً فَقَدْ بَارَزَنِي بِالْمُحَارَبَةِ.
در حدیث قدسی آمده:
هر كه به يكى از دوستان من اهانت كند، به پيكار من آمده و مرا به مبارزه خوانده است.
📚 الكافي، ط - الإسلامية، ج1، ص144؛ أصول الكافي ترجمه مصطفوى، ج1، ص197.
این روایت به اسناد بسیار در منابع فریقین آمده است؛ مانند:
الكافي، ج1، ص351-352 با 4 سند؛ التوحيد للصدوق، ص169، 399؛ الزهد لأحمد بن حنبل، ص56؛ الأولياء لابن أبي الدنيا، ص9.
#امام_صادق علیه السلام فرمود:
زمانی که از برادر مؤمنت به تو چیزی و عملی رسید که تو آن را بد میدانی، لازم است تا هفتاد بار برای آن عذری بتراشی. و اگر برای او عذری نیافتی با خود بگو شاید عذری داشته که ما آن را نمیدانیم
📚عوالم العلوم و المعارف و الاحوال، ج 20، ص 706
10.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 #تجربه_نزدیک_به_مرگ
🔹 زندگی پس از زندگی
⚫ فواید به یاد مرگ و قیامت بودن....👆
✍ آیت الله بهجت (ره) :
آن چیزی که میتواند همه هوا و هوس ها را یکجا ریشه کن کند و انسان را به تزکیه و تهذیب نفس برساند ، یاد مرگ است.
🖊 #علامه_حسن_زاده_آملی ره:
هر كه هستيم، از هر كجا و در هر لباس و سمتى، كار مهمى كه داريم و آن هم أهم امور است، اين است كه خودمان را درست بسازيم و ابد خودمان را دريابيم .
🔴 عجله حضرت عزرائیل!!!
✍ مرحوم شیخ مرتضی زاهد، عالمی بسیار وارسته و اهل مراقبت و احتیاط بود.
ایشان حدود پنجاه سال پیش در تهران زندگی میکرد و اسوهای از پارسایی و زهد و اخلاق شمرده میشد.
رسم ایشان این بود که پس از نماز مغرب و عشا برای مردم مسئله شرعی میگفت. شبی در یک مسئله اشتباه کرد. وقتی به خانه آمده و رساله را دید، فهمید اشتباه گفته است.
همان شب راه افتاد در خانه ها را میزد و به مأمومین نماز میگفت مسئله را اشتباه گفته و درستش چیز دیگری است.
یکی گفت: آقا، چه عجله ای، فردا شب تصحیح میکردی! ایشان فرمودند: شما عجله نداری، شاید عزرائیل عجله داشته باشد و به فردا نرسد.
📚 کتاب از احتضار تا عالم قبر
🔴 سخت ترین ساعات برای میت
✍ پیامبر اکرم (ص) فرمودند: سخت ترین ساعات بر میت شب اول قبر است. چون تاریکی و ترس از دیدن موجودات ناشناخته و عجیب برزخی از طرفی، تنهایی و جدا شدن از عالم دنیا که سالها با آن انس داشته، از طرف دیگر و وحشت از آینده مبهم و نامعلوم از طرف سوم، همه این امور برای متوفی بسیار سختی و هراس می آورد.
🔵 لذا پیامبر اکرم (ص) فرمودند: با صدقه دادن به آنها رحم کنید. و اگر نتوانستید دستکم دو رکعت نماز بخوانید و به روح او هدیه کنید. همچنین برای او نماز وحشت یا نماز شب اول قبر بخوانید که همه اینها در برزخ برای او نور و روشنایی و اموری مأنوس هستند.
🔸 و از همه مهم تر اینکه خودمان با خداوند در همین جا انس بگیریم که او (انیس من لا انیس له) است و با وجود او دیگر هیچ وقت تنها نیستیم.
🔴 توصیف سکرات موت در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام
✍ آنچه بر انسان در لحظة مرگ میگذرد، قابل وصف نیست. از طرفی سکرات مرگ و سختی جان دادن و از طرف دیگر غم و اندوهِ فرصتهایی که از دست داده اند، تمام وجودشان را میگیرد.
در آن لحظات سخت اعضای بدن سست میگردد و رنگش تغییر میکند. با لحظه لحظه زیاد شدن آثار مرگ، زبان از کار میافتد و قدرت سخن گفتن سلب میگردد، ولی همچنان در بین اعضای خانوادة خود، آنها را با چشم نگاه میکند و با گوش هایش میشنود. عقلش نیز سالم و فکرش باقی است.
فکر میکند عمرش را در چه راهی تباه کرده و روزگارش را در اش میافتد، به طوری که از نشستن نزد او وحشت میکنند و از نزدیک شدن به او دوری مینمایند.
در این حال دیگر نه گریه کننده ای او را یاری میکند و نه کسی جوابش را میدهد. سپس او را برداشته به سوی آخرین منزلگاهش، یعنی قبر میبرند و او را در آنجا تنها میگذارند و به دست عملش میسپارند و از دیدارش برای همیشه چشم میپوشند.
🔹 البته از قرائن کلام حضرت بر میآید که این نوع جان دادن مربوط به کسی است که حلال و حرام را در زندگی رعایت نکرده و عمرش را تباه نموده، وگرنه برای مؤمنانی که اهل مراقبت و مراعات شئون دینی و الهی بوده اند، صحنه صحنة دیگری است.
📚 کتاب از احتضار تا عالم قبر، استاد عالی
🖊 #مقام_معظم_رهبری:
عَنِ الصّادِقِ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ عَلَیهِمَا السَّلامُ عَن اَبیهِ عَن آبائِهِ عَلَیهِمُ السَّلامُ قالَ، قالَ عَلىٌّ علیهالسّلام:
مَا اَنزَلَ المَوتَ حَقَّ مَنزِلَتِهِ مَن عَدَّ غَدا مِن اَجَلِه (امالی صدوق، ص ۱۰۸)
تعبیر کوتاه و بسیار گویا و عبرتانگیزى است. میفرماید هر کسى که فردا را -مثلاً امروز روز یکشنبه است و فردا دوشنبه است- جزو مهلت عمر خود و زندگى خود بداند، مرگ را درست نشناخته؛ مرگ را در جاى حقیقى خود قرار نداده؛ اینکه ما خیال کنیم که حالا ما یک چند سال دیگر هستیم، از جملهى چیزهایى است که در روایات متعدّد، در دعاهاى مختلف مأثور با این نگرش عامیانهى ابلهانه مبارزه شده که شما خیال کنید که ما حالا که هستیم؛ حالا فردا مثلاً یا یکسال دیگر. میفرماید که [چنین شخصی] مرگ را در جایگاه حقیقى خود قرار نداده است، یعنی کسى که فردا را جزو اجل خود یعنى جزو مهلت خود و فرصت خود بداند مرگ را درست نشناخته است. ممکن است همین امروز، امشب، تا قبل از فردا ما نباشیم کمااینکه نظائرش را فراوان دیدهایم.
۱۳۹۳/۱۰/۰۷
🖊 #مقام_معظم_رهبری:
در دعاى صحیفهى سجّادیّه تعبیر عجیبى است؛ میفرماید که پروردگارا! به من آن روحیّه را عطا کن، آن فهم را عطا کن که من امید رسیدن نفَس بعدى را به این نفَس نداشته باشم: [حَتّى لانُؤَمِّلَ ...] وَلاَاتِّصالَ نَفَسٍ بِنَفَسٍ، وَ لاَ لُحوقَ قَدَمٍ بِقَدَمٍ؛ داریم راه میرویم، اینکه قدم بعدى حتما از سوى ما برداشته خواهد شد را ما خاطرجمع نباشیم؛ ممکن است برویم. خب این حالت ترقّب موت در انسان خیلى برکات دارد: کار را انسان عقب نمیاندازد؛ کارهاى لازمى را که باید انجام بدهد، انجام میدهد؛ منافاتى هم ندارد با اینکه انسان با توجّه به اینکه با همین احتمال که ممکن است تا یک ساعت دیگر، تا یک روز دیگر نباشد، کارهاى بلندمدّت را هم شروع کند؛ با هم منافاتى ندارد. چون سود کارهاى بلندمدّت حتما به شخص ما که نخواهد رسید؛ به دیگران هم که برسد به این تعبیر بگوییم سودش به ما رسیده است. بنابراین «اعمَل لِدُنیَاکَ کَاَنَّکَ تَعیشُ اَبدًا»؛ کار آبادى دنیا، سامان دادن به امور زندگى دنیا را جورى انجام بده که گویا تا ابد بنا است زنده بمانى، یعنى حتما با استحکام انجام بده امّا «وَاعمَل لاِخِرَتِکَ کَاَنَّکَ تَموتُ غَدا»؛ کار آخرت را هم اینجورى انجام بده. معناى این این است که هر دو را درست انجام بده؛ کار دنیا را درست انجام بده مثل کسى که تا ابد زنده خواهد بود، کار آخرت را هم درست انجام بده مثل کسى که فردا خواهد مُرد و دیگر فرصتى برایش باقى نیست. ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
🖊 #مقام_معظم_رهبری
فی الکافی عَن الصادقَ علیهالسلام جاءَ جَبرَئیلُ اِلَی النَّبیُّ صلیاللهعلیهوآله فَقالَ یا محمد عِشْ ما شِئت فَاِنَّکَ مَیِّت ( الشافی، صفحهی ۸۷۴)
جبرئیل به پیغمبر عرض کرد که هرچه زندگی بکنی بالاخره سرانجام مرگ است. وَ اَحبِب مَنْ شِئت فَاِنَّکَ مُفارِقُه این هم تعبیر دیگری از همان بیان قبلی است با اندکی تفاوت. این هم جزو مسلمات عالم است که هر چه را که دوست بداری یک روزی از تو جدا خواهد شد.
همهی این اشیائی که انسان در دنیا دوست میدارد، فرزند را، مال را، اشیای گوناگون را، مقام را، هر چه دوست میدارید، بدانید و بدانیم که قطعاً یک روز بین ما و این محبوب ما جدایی خواهد افتاد.
وَ اعمَل ما شِئت فَاِنَّکَ مُلاقیه این از جملهی آن چیزهایی است که حکمت است و میخواهند این را به ما تعلیم بدهند. این دیگر جزو بینات و ضروریات محسوس ما نیست.
میفرماید هر کاری که دوست میداری بکن؛ شک نداشته باش در اینکه با این کار ملاقات خواهی کرد. این کار را خواهی دید.
در قیامت بحث تجسم اعمال یکی از آن مباحث مهم است. فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ وَ مَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ
عمل را میبینیم. باطن و حقیقت آن عملی که ما اینجا انجام میدهیم، آنجا خودش را به ما نشان میدهد. ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
🖊 #مقام_معظم_رهبری،:
فی الکافی عن أمیرالمؤمنین علیهالسلام ما أنزَلَ الموتَ حَقَّ مَنزَلَتِه مَن عَدَّ غَداً مِن أجَلِه (الشافی، صفحهی ۸۷۷)
یک مهلتی، سرآمدی داریم ما که تا آن سرآمد حیات ما ادامه پیدا خواهد کرد. اجل یعنی سرآمد.
اگر کسی فردا را هم داخل در مدت مهلت خود و سرآمد خود بداند، مرگ را درست نشناخته است. «مرگ را در جایگاه خود قرار نداده است» یعنی مرگ را درست نشناخته است؛ کسی که تصور کند فردا هم جزو آن مدت فرصت ما و حیات ما هست. اگر کسی اینجور تصوری بکند، مرگ را نشناخته است. ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
حق الناس
...بیرون از بیمارستان یک برج در حال ساخت بود. برجی زیبا و مرتفع، اما باطنش آتش بود. من فهمیدم این برج از ارثیست که حق ورثه کامل ادا نشده، جلوتر که رفتم فهمیدم آن شخص برج ساز چیزی برایش باقی نمی ماند! عجیب تر آن که یک خانه شبیه همان در جهنم برایش آماده می کردند. این تقاص حق الناسی بود که در دنیا مرتکب می شد...
📗برگرفته از شنود. اثر انتشارات شهید ابراهیم هادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰هر نَفَس کشیدن یک موت و حیات است.
❇️یعنی اینکه ما عادت کردیم نفس بعدی میآید این طبیعی نیست؛ این عادت ما است. و إلّا برگشتن هر نَفَس، وقتی میرود در آن نَفَسی که دوباره بازدم برمیگردد، این موت و حیات است.
📚قسمتی از کتاب تا ابد زندگی جلد ۱
15.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴یک کلیپ بسیار قابل تأمل
🔶چگونه میتوان در دنیای پولزده کنونی چنین افرادی را تربیت کرد؟
🔶آیا ساختارهای آموزشی و تربیتی کنونی در جامعه ما میتوانند افرادی را تربیت کنند که چنین اصالتی برای رعایت حلال و حرام الهی قائل باشند؟
🔶چرا نظام آموزشی و تربیتی ما کمتر به مقوله حلال و حرام الهی و اصالت دادن به زندگی و حیات حقیقی افراد (حیات اخروی) توجه میدهد؟
زندگي کردن با مردم اين دنيا سخت است...
در عجبم از مردمي که بدنبال دنيايي هستند که روز به روز از آن دورتر مي شوند!!!
وغافلند از آخرتي که روز به روز به آن نزديکتر مي شوند...!!!
پیامبر خدا:
ارواح مؤمنان هر جمعه به آسمان دنیا میآیند و روبروی خانه ها میایستند و هر یک با آوای حزین در حالی که میگرید میگوید ای کسان من ای فرزندانم، پدرم، مادرم، نزدیکانم به ما عطوفت کنید.
خدای شما را بیامرزد...
با درهم پولی یا گرده نانی و یا لباسی در حق ما رحم کنید که خدا به شما از لباس های بهشتی بپوشاند.
رسول الله صلی الله علیه و آله:
ان ارواح المؤمنین تأتی کل جمعه الی السماء الدنیا بعذاء دورهم و بیوتهم ینادی کل واحد منهم بصوت حزین باکین: یا اهلی و یاولدی و یا ابی و یا امی و اقربائی اعطفوا علینا یرحمکم اللّه ... اعطفوا علینا بدرهم او برغیف او بکسوه یکسوکم اللّه من لباس الجنه...؛
«وسائل الشیعه، ج 3، باب 55، ص 223»
خورشید جهانی و جهان غرق نگاهت
ای من به فدای تو و آن خیل سپاهت
گویند که آیی همگان جمعه ی موعود
چشم دو جهان دوخته شد بر تنِ راهت
شیعه ز تظلم همه در حال مناجات
شب کی شود آخر ز لب نورِ پگاهت؟
دل خون شده از داغ غمت یوسف زهرا
پنهان مکن از ما رخ زیبا و چو ماهت
از لطف خدا سالک راهت شده نادم
تا وقت فرج خالق حق پشت و پناهت
♨️ همه گویند به امید ظهورش صلوات
کاش این جمعه بگویند به تبریک حضورش صلوات