🔅 دعای امیرالمؤمنین علیهالسلام در شب اول ماه رمضان🌸
🔅حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند:🌹
✅هنگامی که ماه رمضان نو میشد، حضرت امیرمؤمنان علیهالسلام رو به قبله مینمود و سپس اینچنین دعا میکرد:
✨اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَيْنَا بِالْأَمْنِ وَ الْإِيمَانِ وَ السَّلَامَةِ وَ الْإِسْلَامِ وَ الْعَافِيَةِ الْمُجَلِّلَةِ اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا صِيَامَهُ وَ قِيَامَهُ وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ فِيهِ اللَّهُمَّ سَلِّمْهُ لَنَا وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا وَ سَلِّمْنَا فِيه»
✨خداوندا! این ماه را بر ما نو کن به ایمنى و ایمان و سلامت و اسلام و عافیت بزرگ،🔸
✨خداوندا! روزه، شب زنده دارى و عبادت، و تلاوت قرآن را در این ماه رزق ما بفرما،🔸
✨ خداوندا! ماه رمضان را برای ما سالم و تمام گردان، و او را از ما سالم بدار، و ما را در این ماه سالم و تندرست فرما.🔸
📚 کافی، ج ۴ ص ۷۳ ح ۴🔸🔸
#رمضان
آیت الله بهجت(ره):
👈 ما مهمان خدا هستیم، در سفره او هستیم. میبیند ما را، میداند ما چه کار میکنیم، میداند که ما خیال داریم چه [کاری] بکنیم...
•┈┈••✾❀🍃♥️🍃❀✾••┈┈•
💠 حکمت روزه و درمان سرطان
▫️پروفسور یوشینوری اسومی میگه:
اگه بدن بیشتر از ۹ ساعت گرسنه بمونه، سلول های سالم شروع میکنن به خوردن سلول های فرسوده بدن و به این طریق بدن پاکسازی میشه
و جالبه که سلولهای سالم از سلول های سرطانی تغذیه میکنه و رشد سلولهای سرطانی متوقف و یا کلا نابود میشن.
#ملاک_دینداری
🔸 قالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ(ع) عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ أَرْبَعَةٌ أَكْلُهُ كَأَكْلِ الْمَرْضَى وَ نَوْمُهُ كَنَوْمِ الْغَرْقَى وَ بُكَاؤُهُ كَبُكَاءِ الثَّكْلَى وَ قُعُودُهُ كَقُعُودِ الْوَاثِبِ.(جامع الاخبار، ص84)
امير المؤمنين(ع):
👈🏻 نشانه هاى مؤمن چهار چیز است؛ خوردن او مثل خوردن بيماران است[ یعنی پُر خوری نمی کند]، خواب او مانند خواب كسى است كه در حال غرغ باشد [یعنی خوابش سبک بوده و بیشتر شب زنده داری دارد]، گريه او [از گناهان] مثل گريه زنی است كه فرزند او مرده باشد و نشستن او مانند نشستن کسی است كه از درد بىآرام باشد[یعنی نسبت به دنیا وابستگی ندارد یا اینکه حواسش نسبت به اعمالش بیشتر است].
پیامبر: من وقی شر قبقبه و لقلقه و ذبذبه فقد وقی الشر کله . اگر شخصی، بدی زبان شکم و دامن خود را حفظ کند از همه بدی ها محفوظ است.
سعدی » گلستان » باب سوم در فضیلت قناعت »
حکایت شمارهٔ ۶
دو درویش خراسانی ملازم صحبت یکدیگر سفر کردندی. یکی ضعیف بود که هر بدو شب افطار کردی و دیگر قوی که روزی سه بار خوردی.
اتفاقاً بر در شهری به تهمت جاسوسی گرفتار آمدند. هر دو را به خانهای کردند و در به گل بر آوردند.
بعد از دو هفته معلوم شد که بی گناهند. در را گشادند، قوی را دیدند مرده و ضعیف جان به سلامت برده.
مردم در این عجب ماندند.
حکیمی گفت: خلاف این عجب بودی، آن یکی بسیار خوار بوده است، طاقت بینوایی نیاورد، به سختی هلاک شد. وین دگر خویشتن دار بوده است، لاجرم بر عادت خویش صبر کرد و به سلامت بماند.
چو کم خوردن طبیعت شد کسی را
چو سختی پیشش آید سهل گیرد
وگر تن پرور است اندر فراخی
چو تنگی بیند از سختی بمیرد
امام علی:
خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید.
(نهج البلاغه حکمت ۲۵۳)
روزه و ریاضت؛ با آن که در تمام ادیان فعالیتهایی در جهت فروتنی جسمی برای احیای روح و روان جاری بوده است، در اسلام با تشریع روزه، مسلمانان را برای ترغیب مبارزه با هوس های نفسانی و احساس همدلی با دیگران آماده ساخت.
دو وعده غذا در روز
یکی از نکاتی که در فرانسه و بعد هم در هلند در خصوص ساعات غذایی توجهم را جلب کرد، این بود که برخی افراد و خانواده ها دو وعده غذایی دارند. یکی صبحانه و دیگری شام. و دوم اینکه وعده غذایی شام، عصر و دم غروب است نه ۸ ۹ شب که عادت معمول غذایی ماست.
نکته دیگه اینکه، بارها شاهد بودم که در رستوران ها ساعت ۵ یا ۶ بعدازظهر در حال صرف شام هستند و این موضوع برایم قابل توجه و اهمیت بود چون در طب سنتی ما هم عموم حکیمان و طبیبان تغذیه توصیه به خوردن دو وعده غذا، حذف ناهار و صرف زودهنگام شام را دارند که این نکته حتی در توصیه های امامان دینی ما هم به وفور دیده شده.
بلاخره موفق شدیم ما هم این روش را پیش بگیریم و از زمانی که این تغییر عادت غذایی را به برنامه زندگی اضافه کردیم از آثار و برکاتش بهره مند شدیم.
از جمله این آثار اینکه: صبحانه خوب می خوریم و تا عصر انرژی داریم و فقط میان وعده مثل میوه و ... را در برنامه داریم.
دیگر از خواب آلودگی بعد ناهار که دامن گیر ما می شد و کیفیت کار و فعالیت ما را کاهش می داد خبری نیست.
بر اساس همین توصیه های سنتی که در روایات اسلامی ما هم هست که از راههای حفظ سلامت بدن این است که تا گشنه نشده ای سمت غذا نرو، از این اثر هم بهره مند شدیم که چیزی شبیه ماه مبارک برای صرف وعده شام که در عصر انجام می شود کاملا آماده صرف غذا هستیم.
و در آخر حتی بعد از صرف شام و کمی استراحت باز هم امکان انجام یک کار جدی هست و فرصت کافی برای هضم غذا و آمادگی معده برای خواب فراهم شده است...
گفتم این تجربه را با شما هم به اشتراک بگذارم، شاید این امکان برای شما هم فراهم باشد که این تغییر را امتحان و تجربه کنید.
🌸 مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک ایرانی 🇮🇷 در هلند و فرانسه
@ninfrance
* آیا روزه گرفتن بر زن بارداری که نمیداند روزه برای جنین او ضرر دارد یا خیر، واجب است؟
جواب رهبر انقلاب : اگر بر اثر روزه، خوف ضرر بر جنین داشته باشد و خوف وی هم دارای منشأ عقلایی باشد، افطار بر او واجب است و در غیر این صورت واجب است که روزه بگیرد.
* زنی که کودک خود را شیر میداده و باردار هم بوده و در همان حال روزه ماه رمضان را هم گرفته است، و هنگام زایمان فرزندش مرده به دنیا آمد، اگر از ابتدا احتمال ضرر را میداده و در عین حال روزه گرفته است:
جواب رهبر انقلاب: اگر با وجود خوف از ضرری که دارای منشأ عقلایی است، روزه گرفته باشد و یا بعداً برایش معلوم شود که روزه برای وی یا برای جنیناش ضرر داشته، روزهاش صحیح نیست و قضای آن بر او واجب است، ولی ثبوت دیه جنین متوقف بر این است که ثابت شود فوت جنین مستند به روزه گرفتن وی است.
* من به لطف خداوند متعال دارای فرزندی هستم که شیرخوار است. ان شاء الله تعالی بزودی ماه مبارک رمضان فرا خواهد رسید. در حال حاضر میتوانم روزه بگیرم ولی در صورت روزه گرفتن، شیرم خشک خواهد شد. با توجه به اینکه دارای بنیه ضعیفی هستم و کودکم هر ده دقیقه شیر میخواهد، چه وظیفهای دارم؟
جواب رهبر انقلاب: اگر به دلیل کم یا خشک شدن شیرتان بر اثر روزه، خوف ضرر بر طفل خود داشته باشید، روزهتان را افطار کنید، ولی برای هر روزی باید یک مدّ طعام به فقیر بدهید و قضای روزه را هم بعداً بجا آورید.
* زنی در دو سال متوالی در ماه مبارک رمضان حامله بوده و قدرت روزه گرفتن در آن ایام را نداشته است، ولی در حال حاضر توانایی روزه گرفتن را دارد، حکم او چیست؟ آیا کفّاره جمع بر او و اجب است یا فقط قضای آن را باید به جا آورد؟ تأخیر او در قضای روزه چه حکمی دارد؟
جواب رهبر انقلاب: اگر بر اثر عذر شرعی روزه ماه رمضان را نگرفته، فقط قضا بر او واجب است، و اگر عذر او در خوردن روزه خوف از ضرر روزه بر جنین یا کودکش بوده، باید علاوه بر قضا، برای هر روز یک مد طعام به عنوان فدیه بپردازد، و اگر قضا را بعد از ماه رمضان تا ماه رمضان سال بعد، بدون عذر شرعی به تأخیر انداخته، فدیه دیگری هم بر او واجب است یعنی باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد.
روزه گرفتن در زمان شیردهی
توصیه میشود که مادران شیرده در شش ماه اول تولد نوزاد و تا قبل از غذاخور کردن شیرخوار، روزه نگیرند، زیرا ممکن است به خود و فرزندشان آسیب وارد کنند. در این مطلب نظر مراجع عظام تقلید در این خصوص و تاثیر روزه داری بر شیر مادر، رژیم غذایی مادران شیرده بیان شده است.
روزه گرفتن مادر در زمان شیردهی؛ حکم روزه خواری زن شیرده چیست [نظر مراجع تقلید]خبرگزاری میزان - شیردهی دورانی خاطره انگیز برای مادراست و مادر فداکارانه آنچه در روح و جسمش دارد به کودک میبخشد تا کودکش به خوبی رشد و نمو یابد. با فرا رسیدن ماه رمضان، برخی از مادران شیرده دوست دارند که روزه بگیرند هر چند در دین اسلام این اجازه را به مادران داده اند که روزه نگیرند.
یکی از دغدغههای این مادران که قصد روزه داری در این ماه را دارند این است که با وجود نوزاد شیرخوار آیا قادر به این امر هستند و آیا روزه داری خطری برای آنها یا نوزادشان ایجاد نمیکند؟ در ادامه نظر برخی از مراجع تقلید درباره روزه گرفتن در مدت زمان شیردهی را بررسی میکنیم.
روزه گرفتن در زمان شیردهی از نظر مقام معظم رهبری
آیا روزه گرفتن بر زن باردارى که نمىداند روزه برای جنین او ضرر دارد یا خیر، واجب است؟
اگر بر اثر روزه، خوف ضرر بر جنین وجود داشته باشد و خوف وى هم داراى منشا عقلایى باشد، افطار بر او واجب است، در غیر این صورت، واجب است روزه بگیرد.
تکلیف زنى که شیر مىدهد، در مورد روزه چیست؟
اگر روزه گرفتن باعث کمى شیر او و ناراحتى بچه شود یا براى خودش ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و در صورت اول باید براى هر روز، یک مد طعام (تقریبا ۷۵۰ گرم گندم یا نان یا برنج یا مانند آن) به فقیر بدهد و در فرض دوم، این امر احتیاط واجب است و در هر حال، روزهها را باید قضا کند.
روزه گرفتن در زمان شیردهی از نظر آیتالله العظمی مکارم شیرازی
آیا روزه بر مادرى که بچه شیر مىدهد، واجب است؟
زنانى که بچه شیر مىدهند (خواه مادر بچه، خواه دایه) اگر روزه گرفتن باعث کمى شیر آنها و ناراحتى بچه شود، روزه بر آنها واجب نیست ولى براى هر روز، کفاره (یک مد طعام) واجب است و بعدا نیز باید روزه را قضا کنند، اما اگر روزه براى خودشان ضرر داشته باشد، کفاره لازم نیست ولى بعدا روزههایی را که نگرفتهاند، باید قضا کنند.
خانمی که یک سال به دلیل بارداری و ۲ سال به دلیل شیردهی روزه نگرفته و هر ۳ سال کفاره تمام روزههایش را داده است، حکم قضای روزههایش چگونه است و اصلا باید روزه قضا بگیرد یا خیر؟
چنانچه روزه گرفتن در این مدت برای او ضرر داشته، قضا ندارد ولی اگر برای بچه ضرر داشته، باید قضای آن را هم به جا بیاورد.
روزه گرفتن در زمان شیردهی از نظر آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
برای خانمهای باردار از چه ماهی روزه گرفتن واجب نیست؟
معیار، ماه چندم نیست و روزه بر او واجب است؛ مگر وقتی که از یک منشا عقلایی و قابل اعتماد مانند تجربه خود یا گفته پزشک مورد اطمینان، خوف ضرر برای خودش یا بچه اش وجود داشته باشد.
زنی که باردار است و نمیداند روزه برایش ضرر دارد یا نه، آیا باید روزه بگیرد؟
اگر خوف ضرر برای خودش یا جنین وجود داشته باشد، نباید روزه بگیرد و اگر خوف ضرر ندارد، باید روزه بگیرد.
زن شیردهی که فرزندی دارد که علاوه بر خوردن غذا، از شیر مادر نیز استفاده میکند و مادر به علت شیردهی، ضعف کرده و چند روز را روزه نگرفته، وظیفهاش چیست؟
در فرض سوال، چنانچه روزه براى بچه یا مادر او به خاطر شیر دادن ضرر داشته یا احتمال عقلایى ضرر مىداده که قهرا موجب خوف ضرر میشود، خوردن روزه اشکال نداشته ولى باید براى هر روزی که خورده یک مد طعام مانند گندم و جو و برنج به فقیر غیرسید بدهد و دادن پول اینها کفایت نمىکند و باید قضاى روزهها را نیز بگیرد.
روزه گرفتن مادر در زمان شیردهی؛ حکم روزه خواری زن شیرده چیست [نظر مراجع تقلید]
روزه گرفتن در زمان شیردهی از نظر آیتالله العظمی وحید خراسانی
تکلیف زنی که زایمان او نزدیک است و روزه برای حمل او یا برای خودش ضرر دارد چیست؟
در فرض مذکور روزه او صحیح نیست و بعدا باید روزه خود را قضا بنماید و در موردی که روزه برای حمل او ضرر داشته باشد علاوه بر قضا باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و احتیاط مستحب این است که در صورتی هم که روزه برای خودش ضرر دارد، یک مد طعام به فقیر بدهد.
آیا زنی که بچه شیر میدهد میتواند روزه بگیرد؟
اگر شیر او کم باشد و روزه برای بچه یا برای خودش ضرر داشته باشد جایز نیست روزه بگیرد بلکه باید بعدا قضای آن را بجا آورد و این حکم در صورتی است که شیر خوردن این بچه از راه دیگری میسر نباشد و اگر میسر باشد واجب است آن زن روزه بگیرد و در صورتی که روزه برای بچهاش ضرر داشته باشد علاوه بر قضا باید فدیه هم بپردازد یعنی برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و احتیاط مستحب این است که در صورتی که روزه برای خودش ضرر داشته باشد برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد.
روزه گرفتن در زمان شیردهی از نظر آیت الله العظمی سیدعلی سیستانی
زنى که زاییدن او نزدیک است و روزه براى خودش یا حملش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست و باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و در هر دو صورت روزههایى را که نگرفته باید قضا نماید.
زنـى کـه بـچه شیر مىدهد و شیر او کم است چه مادر بچه یا دایه او باشد، یا بىاجرت شیر دهد اگـر روزه بـراى خودش یا بچهاى که شیر مىدهد ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست و باید براى هر روز یـک مـد طعام به فقیر بدهد و در هر دو صورت روزههایى را که نگرفته باید قضا نماید ولى بنابر احتیاط واجـب ایـن حـکـم اخـتصاص به موردى دارد که شیر دادن بچه منحصر به همین راه باشد و، اما اگر راه دیـگـرى بـراى شـیر دادن بچه باشد - مثلا این که چند زن در شیر دادن او شرکت کنند - ثبوت این حکم محل اشکال است.
شیردهی و روزه داری
روزه داری در دوران شیردهی، وابسته به سن کودک شماست. در واقع اگر فرزندتان هنوز ۶ ماهش نشده و صرفا از شیر مادر تغذیه میکند، نمیتوانید روزه بگیرید؛ چراکه کم آبی حجم شیر مادر را تحت تاثیر قرار داده و این اتفاق در ماههای گرم سال، حتی میتواند باعث کم آب شدن بدن کودک شود.
در فاصله ۶ ماهگی تا یکسالگی که نوزاد علاوه بر شیر، خوردن غذای کمکی را شروع کرده، میتوانید روزه بگیرید، چون بدنتان فرصت و توانایی کافی برای تولید شیر مورد نیاز فرزندتان خواهد داشت؛ حتی اگر میزان کالری کمتری دریافت کنید، تفاوت چندانی در میزان شیر شما ندارد. البته که در این روزها قطعا احساس گرسنگی بیشتری خواهید داشت. اما اگر میزان شیرتان کم نشود و فرزندتان گرسنه نماند و وزن بگیرد، میتوانید به روزه گرفتن ادامه دهید.
تاثیر روزه بر شیر مادر
اگر شما در فاصله افطار تا سحر غذای کمی دریافت کنید تا وزن کم کنید یا احتیاجات تغذیهای شما برآورده نشود، نوع چربی شیر شما تغییر خواهد کرد. در واقع مقداری از چربی موجود در شیر توسط سینه مادر ساخته شده و بقیه از طریق غذاهایی که دریافت میکنید تامین میشود. نوع چربی دریافتی مادر مستقیما بر روی چربی شیر تاثیر دارد. همچنین روزه داری باعث آزاد شده ذخایر چربی مادر و دریافت بیشتر تری گلیسریدها توسط کودک میشود.
بد نیست بدانید مطالعات پژوهشگران نشان داده است میزان روی، پتاسیم و منیزم شیر مادرانی که روزه میگیرند، کمتر است.