🔻 تو بندگی کن خدا خداییشو بلده...
🔻قال الله عزوجل : یا بن آدم … أنا أقول للشیء کن فیکون، أطعنی فیما أمرتک أجعلک تقول للشیء: کن فیکون.
در حدیث قدسى آمده است :
اى فرزند آدم … من به هر چیزى بگویم باش پس مىشود، تو هم مرا اطاعت کن تا به هر چه بگویی باش بشود
[الجواهر السنیه-کلیات احادیث قدسى ، صفحه ۷۱۳ ، حدیث ۱۵۱]
🔸 در تبریز قبری مشهور به قبر حمال است و از آنِ کسی است که دعای امام زمان عجل الله تعالی فرجه در حقش مستجاب شده است. نقل شده: در بازار تبریز بار میبرده، یک روز بار، سر شانهاش بود که دید، بچه کارگری، از بالای داربست پایش لغزید و به طرف پایین افتاد، این حمال هم دستاش بلند میکند، میگوید الهی نگهدارش!
🔻 این بچه کارگر بین زمین و آسمان معلق میماند، این حمال دستش را دراز میکند، این بچه را بغل میکند، زمین میگذارد، مردم دورش ریختن، تو کی هستی؟!
🔻 گفت: من همان حمالی هستم که ۶۰ سال دارم برای شما بار میبرم، گفتند: چطور شد گفتی خدایا نگهدارش، خدا هم بین زمین و آسمان نگهداشتش؟
🔻 گفت: چیز مهمی نیست، ۶۰ سال است به من گفت دروغ نگو، گفتم: چشم، گفت حرام نخور، اطاعت کردم، گفت: تهمت نزن، گفتم: چشم … یک بار هم من گفتم، خدایا این کودک را حفظ کن، خدا گفت: چشم.
9.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 پرکاربردترین آیهای که رهبری خواندند
📜 بهار یا پاییز؟!
🪴در دنيايى كه شب و روز و بهار و پاييز و زمستان و تابستان با هم است، نمى توان از شب رنجيد، كه روز در راه است.
🪴نمى توان به روز دلخوش بود، كه گرفتار شب است.
نمى توان در بهار غزل خوان شد، كه پاييز در راه است.
نمى توان در پاييز غصه دار ماند، كه بهار مى آيد.
🪴پس در اين دنياى بى آرام، نمى توان نشست. نمى توان مغرور و مأيوس بود.
🪴آنها كه شب و روز را و بهار و پاييز را مقصد گرفته اند، هر دو به پوچى مى رسند.
🪴 آنها كه حركت را و كوچ را و رحيل را فهيمده اند و بانگ رحيل را شنيده اند، آماده اند و بهره بردار.
🪴اينها در رنج، راحت هستند و ديگر به انتظار موقعيت هاى خوب نيستند؛ كه فهميده اند بايد در هر موقعيت، كارى كرد و بهره اى برداشت. به جاى موقعيت و امكانات، به موضع گيرى هاى مناسب روى آوردند.
❛❛ عینصاد
📚 #نامه_های_بلوغ | ص ۸۰
✳️ ابوبصير مىگويد: حضرت صادق عليه السلام به من فرمود:
آيا محزون و مهموم و غصهدار نمىشوى؟ عرضه داشتم: چرا، به خدا قسم، فرمود: چون چنين شدى مرگ و تنهايىات را در قبر به يادآور و زمانى كه دو چشمت بر صورتت مىريزد و روابط بدنت از هم مىگسلد و كرم گوشتت را مىخورد و بدنت مىپوسد و از دنيا جدامى شوى كه چنين توجّهى تو را ترغيب به عمل براى خدا مىكند و از بسيارى از حرص بر دنيا بازت مىدارد.
أما تَحْزَنُ؟ أماتَهْتَمُّ؟ أما تَأْلَمُ؟ قُلْتُ: بَلى وَاللَّهِ، قالَ: فَإذا كانَ ذلِكَ مِنْكَ فَاذْكُرِ الْمَوْتَ وَ وَحْدَتَكَ فى قَبْرِكَ، وَ سَيَلانَ عَيْنِكَ عَلى خَدَّيْكَ، وَ تَقَطُّعَ أوْصالِكَ، وَ أكْلَ الدُّودِ لَحْمَكَ وَ بَلاكَ، وَانْقِطاعَكَ عَنِ الدُّنْيا، فَإنَّ ذلِكَ يَحُثُّكَ عَلَى الْعَمَلِ، وَ يَرْدَعُكَ عَنْ كَثيرٍ مِنَ الْحِرصِ عَلَى الدُّنْيا.
مرگ براى بشر، قضايى است حتمى و حكمى است اجتنابناپذير و در سنين مختلف به شكلهاى گوناگون گريبانگير انسانها مىشود و به حياتشان خاتمه مىدهد.
اگر صد سال مانى ور يكى روز
ببايد رفت از اين كاخ دل افروز
آدمى با بهرهمندى از قدرت و نيرو و در اختيار داشتن جميع وسايل و اسباب نمىتواند قضاى مرگ را از خود بگرداند و خويشتن را از اين مقدر قطعى مصون و محفوظ دارد.
اينما تكونوا يدرككم الموت و لو كنتم فى بروج مشيده.
هر جا كه باشيد، در موقع مقرر، مرگ سر وقتتان مىآيد، هر چند جايگاهتان در قلعههاى محكم و دژهاى مشيد باشد.
#مرگ، عامل نوسازى جوامع بشرى است،
مرگ، نسل كهن و ناتوان را از محيط سعى و عمل بركنار مىنمايد و به عالم بعد از مرگش منتقل مىكند
و نسل جوان و فعال را جايگزينش مىسازد
و بدين وسيله چرخهاى تمدن بشرى پيوسته در حركت است و از پيشروى باز نمىماند.
نحن قدرنا بينكم الموت و ما نحن بمسبوقين. على ان نبدل امثالكم و ننشئكم فى ما لا تعلمون.
شايد اين آيه ى شريفه به همين نظام منظمى كه مذكور افتاد ناظر باشد،
گويى خداوند مىخواهد بفرمايد:
ما مرگ را بين شما پايه گذارى نموديم كه بدين وسيله مردمى همانند شما جايگزينتان شوند
و شما را در عالمى كه نمىدانيد چگونه و كجاست، با بدن برزخى انشائتان نماييم.
براى آنكه نسل لاحق بتواند جايگزين نسل سابق شود و بى نظمى و اختلال به وجود نيايد، لازم بود مواليد پسر و دختر در سراسر جهان همواره متساوى يا آنكه درصد بسيار مختصرى متفاوت باشد و آفريدگار حكيم اين مهم را كه از آيات مقدس اوست، در نظام خلقت برقرار ساخته است.
اگر در ظرف نيم قرن تمام مواليد جهان يا اكثريت قريب به اتفاق آن پسر باشد، آيا ممكن مىشد موازنهى خلف و سلف برقرار گردد و نسل لاحق مىتوانست جايگزين نسل سابق شود؟ پاسخ اين پرسش منفى است، زيرا واضح است در چنين وضعى توازن نسل بشر به گونهاى جبرانناپذير بر هم مىخورد.
آيا دنياى پيشرفتهى امروز مىتواند بگويد حافظهاى كه موازنه و تعادل مواليد دختر و پسر را در سراسر جهان نگاهدارى نموده و مىنمايد كجاست و كدام قدرت است كه محاسبه را نگاه مىدارد؟
قرآن شريف اين مهم را وابسته به مشيت بارى تعالى خوانده و فرموده است.
يهب لمن يشاء اناثا و يهب لمن يشاء الذكور.
به هر كه بخواهد دختر مىدهد و به هر كه بخواهد پسر.
💠«اموات، چشم به راه هدیه زندگان»
✍️ در آموزههای دینی، بسیار تأکید شده که شبهای جمعه برای اموات، ازجمله: پدر، مادر، خویشاوندان، حقداران، بی وارثان و بد وارثان که از دنیا رفتهاند و نامه اعمالشان در دنیا مختومه شده، دعا و خیرات نمایید؛ لذا با ذکر سلام و صلوات بر روح آن عزیزان، چند نکته تقدیم می گردد.
✅ برزخ، ایستگاه احتیاج!
حقیت این است که «برزخ» از منازل هولناکی است که همه انسانها، آن را درک میکنند وحق تعالى در آیه ١٠٠ سوره مؤمنون دربارهی آن مىفرماید: «وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ»: و در برابر انسانها (پس از دنیا) عالم برزخ است تا روزی که (در قیامت) برانگیخته شوند؛
و امام صادق(ع) در این زمینه فرمودند: «به خدا سوگند که بر شما از برزخ مى ترسم!»، گفتند برزخ چیست؟ فرمودند: «برزخ عالَم قبر است (از زمان مُردن تا روز قیامت) و مُردگان در این ایستگاه، سخت محتاجِ زندگان هستند!» (بحارالانوار، ج ۶، باب برزخ، ح١١۶)؛
✅ به مُردگانِ خود رحم کنید!
در روایت آمده: مردگان در هر شب جمعه به آسمان دنیا مى آیند و هر یک از آنها به آواز گریان فریاد میزند: اى فرزندان من! اى خویشان! با خیرات خود به ما محبت کنید! خدا شما را رحمت کند، ما را به خاطر بیاورید و ما را فراموشمان نکنید! بر غربت ما رحم کنید! ما در زندان تنگ و تاریک ماندهایم! به ما رحم کنید و دعا و صدقه را از ما دریغ نکنید! شاید پیش از آنکه شما مثل ما شوید، به شما رحم شود!
اى بندگان خدا! سخن ما را بشنوید و ما را فراموش نکنید! این ثروتى که امروز در دست شما است، روزى در دست ما بود، ما آن را در راه خدا خرج نکردیم ، پس براى ما، وبال شد و منفعتش نصیب شما و دیگران گردیده! پس به ما مهربانى کنید ولو به یک دِرهم یا قرص نانى یا پاره اى از چیزى! (سفینة البحار ، ج ٨ ، ص ١٣٣).
✅ هدیه برای اموات را زود بفرستید!
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «براى مردگان خود هدیه فرستید؛ ارواح مؤمنین هر جمعه به آسمان دنیا و مقابل خانهی خود مى آیند و به آواز حزین با گریه فریاد کرده و خانواده و پدر و مادر خویش را صدا میزده و درخواست میکنند که با خیرات کردن قرصِ نانى و یا جامهای بر ما مهربانى کنید که انشاالله خداوند شما را از جامههای بهشتی بپوشاند...»
سپس رسول خدا شروع به گریستن کردند (و مردم هم گریه کردند) و فرمودند: «اینها برادران دینى شمایند که زیر خاک پوسیده شدهاند و روزی (مانند شما) در ناز و نعمت بودند! پس امروز بر عذاب خود ندا مىکنند و مىگویند: واى بر ما! اگر به آنچه که در دست ما بود، در راه رضاى خدا انفاق مى کردیم، امروز به شما (زندگان) محتاج نبودیم! سپس با حسرت و پشیمانى بر مىگردند و فریاد مىکنند: ای زندگان، صدقه مردگان را زود بفرستید!» (مفاتیح الجنان، ص٩٠٧)؛
✅ نیاز واقعی اموات!
اصولاً وقتی صحبت از خیرات برای اموات می شود، ذهن ما به سمت مواد خوراکی، مانند خرما و حلوا میرود، که البته این خیرات هم خوب است، اما طبق روایات، بهترین خیرات برای اموات، ادای قرض آنها و حقوقی است که به مردم داشتهاند، و همچنین خواندن نماز و روزه قضا، خواندن قرآن و ادعیه، و دادن صدقه و رد مظالم برای آنها است! (زاد المعاد، صفحه ۵۷۳)؛
✅ تا فرصت باقیست، بشتابیم!
در روایت دیگری آمده: «مردگان در هر شب جمعه فریاد مى زنند: چقدر نزدیک است که بر نَفْس هاى خود گریه کنید و گریه به شما نفعى ندهد! چنانکه ما گریه مىکنیم و سودى براى ما ندارد! پس بشتابید و کوشش کنید پیش از آن که مثل ما شوید!» (سفینة البحار ، ج ٨ ، ص ١٣٣).
💠آنچه گذشت، اولاً تلنگر و زنگ هشداری برای همهی ماست که تا فرصت باقیست، بشتابیم و بدانیم که فرصتِ دنیا، بسیار اندک است... و ثانیاً گذشتگان خود را مخصوصاً در شبهای جمعه از یاد نبریم! و بدانیم که این یادآوری اموات برای خودمان هم ثمره دارد! چنانچه پیامبر رحمت (ص) فرمودند: «اگر کسی برای اموات از مؤمنین، طلب مغفرت کند، خداوند به عدد هر مؤمنی که از ابتدای خِلقت تا قیامت، خَلق میکند، برای او سه چیز در نظر میگیرد: ١. برایش حسنه می نویسد، ٢. از گناهانش می کاهد و ٣. بر مقامش می افزاید!» (فلاح السائل، ص۴٣).
🔰 «گلبرگ احکام»
❓پرسش: آیا در دین اسلام، زیارت اهل قبور دارای فضیلت است؟
✅ پاسخ: در شرع مقدس، بر زيارت اهل قبور مؤمنين تأکید شده و زیارت آنها در روزهای دوشنبه، پنج شنبه و جمعه مستحب مؤكد و از سنت پیامبر (ص) و سیره اهل بیت (ع) است.
✳ وقتی انسانتریم که باورمان به قیامت بیشتر باشد
🔻 انسان وقتی انسانتر است که باورش به «قیامت» بیشتر است. یعنی میزان انسانیت انسان و به فعلیت رسیدن تواناییهای انسان وقتی است که باورش به قیامت بیشتر باشد و این خیلی زیباست. اگر انسان از قیامت غافل است، انسانیت او زیر پا لگدمال میشود و تمام افعالی که انجام میدهد به جهت گرایشهای بدنی اوست؛ نه به لحاظ انسانی.
🔸 کسی که از قیامت غافل است، حقیر است. اگر انسان میخواهد عظیم شود، هرچقدر باورش به «معاد» و توجهاش به معاد و قیامت بیشتر باشد، ماهیت انسان تغییر میکند. یعنی کسی که باور کرد همهی عمرش هشتاد، نود سال است، یکطور زندگی میکند؛ ارزشهایش یکطور است و کسی که باور کرد ابدیتی دارد، ارزشها و تصمیمگیریهایش خیلی متفاوت میشود.
👤 #استاد_محمدرضا_عابدینی
✳️ این جمله را به یاد داشته باش!
🔻 به محضر استاد رسید. سید نگاهی به شهابالدین انداخت و گفت: جلوتر بیا. پیش از درس با تو حرفی دارم. جوان! همزمان با علوم دین به درس اخلاق هم اهتمام داشته باش. عالِمی که مهذّب نباشد، خطرش برای دین از همه کس بیشتر است. جامع علوم را هم بهدست بیاوری، این جمله را به یاد داشته باش: «الدنیا یومٌ و لنا فیها صومٌ». وقتی مرگ فرا رسد، انگار فقط یک روز در این دنیا زندگی کردهای و همین یک روز هم روزه بودهای. آدم روزهدار چقدر زمان دارد که در یک روز از لذات بهره ببرد؟ وقتی مهلتت در دنیا تمام شود میبینی که برای اندک زمان توقف در دنیا تا ابد در نعمت یا عذابی!
📚 از کتاب #شهاب_دین | برشهایی از زندگانی آیتالله سید شهابالدین مرعشی نجفی
📖 ص ۴۵
💥 حکومت آینده حضرت مهدی موعود ارواحنافداه، یک حکومت مردمىِ به تمام معناست.
🌀 مردمی یعنی چه؟
🔆یعنی متّکی به ایمانها و ارادهها و بازوان مردم است.
امام زمان، تنها دنیا را پُر از عدل و داد نمیکند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آنهاست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار میبخشد و یک حکومت صددرصد مردمی تشکیل میدهد؛
♨️ اما این حکومت مردمی با حکومتهای مدّعی مردمی بودن و دمکراسی در دنیای امروز از زمین تا آسمان تفاوت دارد. آنچه امروز در دنیا اسم دمکراسی و مردمسالاری را روی آن گذاشتهاند، همان دیکتاتوریهای قدیمی است که لباس جدید بر تن کرده است؛ یعنی دیکتاتوری گروهها. اگر رقابت هم وجود دارد، رقابت بین گروههاست و مردم در این میان هیچکارهاند......
👈 مردمسالاری امام زمان - یعنی مردمسالاری دینی - با این روش، بهکلّی متفاوت است.
مقام معظم رهبری ۸۱/۷/۳۰
☄ کار دست مردم که افتاد، مردم کار را خوب پیش میبرند. در هر مسئلهای از مسائل خُرد و کلان کشور که ما حضور مردمی را داشتیم، این معجزه را مشاهده کردیم.
دیدار مردم آذربایجان ۱۳۹۳/۰۱/۲۹