eitaa logo
سبک زندگی دینی
127 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
23 فایل
آیدی ادمین: @mohammaddostmr
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ ابوبصير مى‏گويد: حضرت صادق عليه السلام به من فرمود: آيا محزون و مهموم و غصه‏دار نمى‏شوى؟ عرضه داشتم: چرا، به خدا قسم، فرمود: چون چنين شدى مرگ و تنهايى‏ات را در قبر به يادآور و زمانى كه دو چشمت بر صورتت مى‏ريزد و روابط بدنت از هم مى‏گسلد و كرم گوشتت را مى‏خورد و بدنت مى‏پوسد و از دنيا جدامى شوى كه چنين توجّهى تو را ترغيب به عمل براى خدا مى‏كند و از بسيارى از حرص بر دنيا بازت‏ مى‏دارد. أما تَحْزَنُ؟ أماتَهْتَمُّ؟ أما تَأْلَمُ؟ قُلْتُ: بَلى وَاللَّهِ، قالَ: فَإذا كانَ ذلِكَ مِنْكَ فَاذْكُرِ الْمَوْتَ وَ وَحْدَتَكَ فى قَبْرِكَ، وَ سَيَلانَ عَيْنِكَ عَلى خَدَّيْكَ، وَ تَقَطُّعَ أوْصالِكَ، وَ أكْلَ الدُّودِ لَحْمَكَ وَ بَلاكَ، وَانْقِطاعَكَ عَنِ الدُّنْيا، فَإنَّ ذلِكَ يَحُثُّكَ عَلَى الْعَمَلِ، وَ يَرْدَعُكَ عَنْ كَثيرٍ مِنَ الْحِرصِ عَلَى الدُّنْيا.
مرگ براى بشر، قضايى است حتمى و حكمى است اجتناب‏ناپذير و در سنين مختلف به شكلهاى گوناگون گريبانگير انسانها مى‏شود و به حياتشان خاتمه مى‏دهد. اگر صد سال مانى ور يكى روز ببايد رفت از اين كاخ دل ‏افروز آدمى با بهره‏مندى از قدرت و نيرو و در اختيار داشتن جميع وسايل و اسباب نمى‏تواند قضاى مرگ را از خود بگرداند و خويشتن را از اين مقدر قطعى مصون و محفوظ دارد. اينما تكونوا يدرككم الموت و لو كنتم فى بروج مشيده. هر جا كه باشيد، در موقع مقرر، مرگ سر وقتتان مى‏آيد، هر چند جايگاهتان در قلعه‏هاى محكم و دژهاى مشيد باشد.
، عامل نوسازى جوامع بشرى است، مرگ، نسل كهن و ناتوان را از محيط سعى و عمل بركنار مى‏نمايد و به عالم بعد از مرگش منتقل مى‏كند و نسل جوان و فعال را جايگزينش مى‏سازد و بدين وسيله چرخهاى تمدن بشرى پيوسته در حركت است و از پيشروى باز نمى‏ماند. نحن قدرنا بينكم الموت و ما نحن بمسبوقين. على ان نبدل امثالكم و ننشئكم فى ما لا تعلمون. شايد اين آيه ‏ى شريفه به همين نظام منظمى كه مذكور افتاد ناظر باشد، گويى خداوند مى‏خواهد بفرمايد: ما مرگ را بين شما پايه ‏گذارى نموديم كه بدين وسيله مردمى همانند شما جايگزينتان شوند و شما را در عالمى كه نمى‏دانيد چگونه و كجاست، با بدن برزخى انشائتان نماييم. براى آنكه نسل لاحق بتواند جايگزين نسل سابق شود و بى‏ نظمى و اختلال به وجود نيايد، لازم بود مواليد پسر و دختر در سراسر جهان همواره متساوى يا آنكه درصد بسيار مختصرى متفاوت باشد و آفريدگار حكيم اين مهم را كه از آيات مقدس اوست، در نظام خلقت برقرار ساخته است. اگر در ظرف نيم قرن تمام مواليد جهان يا اكثريت قريب به اتفاق آن پسر باشد، آيا ممكن مى‏شد موازنه‏ى خلف و سلف برقرار گردد و نسل لاحق مى‏توانست جايگزين نسل سابق شود؟ پاسخ اين پرسش منفى است، زيرا واضح است در چنين وضعى توازن نسل بشر به گونه‏اى جبران‏ناپذير بر هم مى‏خورد. آيا دنياى پيشرفته‏ى امروز مى‏تواند بگويد حافظه‏اى كه موازنه و تعادل مواليد دختر و پسر را در سراسر جهان نگاهدارى نموده و مى‏نمايد كجاست و كدام قدرت است كه محاسبه را نگاه مى‏دارد؟ قرآن شريف اين مهم را وابسته به مشيت بارى تعالى خوانده و فرموده است. يهب لمن يشاء اناثا و يهب لمن يشاء الذكور. به هر كه بخواهد دختر مى‏دهد و به هر كه بخواهد پسر.
💠«اموات، چشم به راه هدیه زندگان» ✍️ در آموزه‌های دینی، بسیار تأکید شده که شب‌های جمعه برای اموات، ازجمله: پدر، مادر، خویشاوندان، حق‌داران، بی وارثان و بد وارثان که از دنیا رفته‌اند و نامه اعمالشان در دنیا مختومه شده، دعا و خیرات نمایید‌؛ لذا با ذکر سلام و صلوات بر روح آن عزیزان، چند نکته تقدیم می گردد. ✅ برزخ، ایستگاه احتیاج! حقیت این است که «برزخ» از منازل هولناکی است که همه انسان‌ها، آن را درک می‌کنند وحق تعالى در آیه ١٠٠ سوره مؤمنون درباره‌ی آن مى‌فرماید: «وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ»: و در برابر انسان‌ها (پس از دنیا) عالم برزخ است تا روزی که (در قیامت) برانگیخته شوند؛ و امام صادق(ع) در این زمینه فرمودند: «به خدا سوگند که بر شما از برزخ مى ترسم!»، گفتند برزخ چیست؟ فرمودند: «برزخ عالَم قبر است (از زمان مُردن تا روز قیامت) و مُردگان در این ایستگاه، سخت محتاجِ زندگان هستند!» (بحارالانوار، ج ۶، باب برزخ، ح١١۶)؛ ✅ به مُردگانِ خود رحم کنید! در روایت آمده: مردگان در هر شب جمعه به آسمان دنیا مى آیند و هر یک از آنها به آواز گریان فریاد می‌زند: اى فرزندان من! اى خویشان! با خیرات خود به ما محبت کنید! خدا شما را رحمت کند، ما را به خاطر بیاورید و ما را فراموشمان نکنید! بر غربت ما رحم کنید! ما در زندان تنگ و تاریک مانده‌ایم! به ما رحم کنید و دعا و صدقه را از ما دریغ نکنید! شاید پیش از آنکه شما مثل ما شوید، به شما رحم شود! اى بندگان خدا! سخن ما را بشنوید و ما را فراموش نکنید! این ثروتى که امروز در دست شما است، روزى در دست ما بود، ما آن را در راه خدا خرج نکردیم ، پس براى ما، وبال شد و منفعتش نصیب شما و دیگران گردیده! پس به ما مهربانى کنید ولو به یک دِرهم یا قرص نانى یا پاره اى از چیزى! (سفینة البحار ، ج ٨ ، ص ١٣٣). ✅ هدیه برای اموات را زود بفرستید! پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «براى مردگان خود هدیه فرستید؛ ارواح مؤمنین هر جمعه به آسمان دنیا و مقابل خانه‌ی خود مى آیند و به آواز حزین با گریه فریاد کرده و خانواده و پدر و مادر خویش را صدا می‌زده و درخواست می‌کنند که با خیرات کردن قرصِ نانى و یا جامه‌ای بر ما مهربانى کنید که انشاالله خداوند شما را از جامه‌های بهشتی بپوشاند...» سپس رسول خدا شروع به گریستن کردند (و مردم هم گریه کردند) و فرمودند: «اینها برادران دینى شمایند که زیر خاک پوسیده شده‌اند و روزی (مانند شما) در ناز و نعمت بودند! پس امروز بر عذاب خود ندا مى‌کنند و مى‌گویند: واى بر ما! اگر به آنچه که در دست ما بود، در راه رضاى خدا انفاق مى کردیم، امروز به شما (زندگان) محتاج نبودیم! سپس با حسرت و پشیمانى بر مى‌گردند و فریاد مى‌کنند: ای زندگان، صدقه مردگان را زود بفرستید!» (مفاتیح الجنان، ص٩٠٧)؛ ✅ نیاز واقعی اموات! اصولاً وقتی صحبت از خیرات برای اموات می شود، ذهن ما به سمت مواد خوراکی، مانند خرما و حلوا می‌رود، که البته این خیرات هم خوب است، اما طبق روایات، بهترین خیرات برای اموات، ادای قرض آنها و حقوقی است که به مردم داشته‌اند، و همچنین خواندن نماز و روزه قضا، خواندن قرآن و ادعیه، و دادن صدقه و رد مظالم برای آنها است! (زاد المعاد، صفحه ۵۷۳)؛ ✅ تا فرصت باقیست، بشتابیم! در روایت دیگری آمده: «مردگان در هر شب جمعه فریاد مى زنند: چقدر نزدیک است که بر نَفْس هاى خود گریه کنید و گریه به شما نفعى ندهد! چنانکه ما گریه مى‌کنیم و سودى براى ما ندارد! پس بشتابید و کوشش کنید پیش از آن که مثل ما شوید!» (سفینة البحار ، ج ٨ ، ص ١٣٣). 💠آنچه گذشت، اولاً تلنگر و زنگ هشداری برای همه‌ی ماست که تا فرصت باقیست، بشتابیم و بدانیم که فرصتِ دنیا، بسیار اندک است... و ثانیاً گذشتگان خود را مخصوصاً در شب‌های جمعه از یاد نبریم! و بدانیم که این یادآوری اموات برای خودمان هم ثمره دارد! چنانچه پیامبر رحمت (ص) فرمودند: «اگر کسی برای اموات از مؤمنین، طلب مغفرت کند، خداوند به عدد هر مؤمنی که از ابتدای خِلقت تا قیامت، خَلق می‌کند، برای او سه چیز در نظر می‌گیرد: ١. برایش حسنه می ‌نویسد، ٢. از گناهانش می ‌کاهد و ٣. بر مقامش می ‏افزاید!» (فلاح السائل، ص۴٣). 🔰 «گلبرگ احکام» ❓پرسش: آیا در دین اسلام، زیارت اهل قبور دارای فضیلت است؟ ✅ پاسخ: در شرع مقدس، بر زيارت اهل قبور مؤمنين تأکید شده و زیارت آنها در روزهای دوشنبه، پنج شنبه و جمعه مستحب مؤكد و از سنت پیامبر (ص) و سیره اهل بیت (ع) است.
وقتی انسان‌تریم که باورمان به قیامت بیشتر باشد 🔻 انسان وقتی انسان‌تر است که باورش به «قیامت» بیشتر است. یعنی میزان انسانیت انسان و به فعلیت رسیدن توانایی‌های انسان وقتی است که باورش به قیامت بیشتر باشد و این خیلی زیباست. اگر انسان از قیامت غافل است، انسانیت او زیر پا لگدمال می‌شود و تمام افعالی که انجام می‌دهد به جهت گرایش‌های بدنی اوست؛ نه به لحاظ انسانی. 🔸 کسی که از قیامت غافل است، حقیر است. اگر انسان می‌خواهد عظیم شود، هرچقدر باورش به «معاد» و توجه‌اش به معاد و قیامت بیشتر باشد، ماهیت انسان تغییر می‌کند. یعنی کسی که باور کرد همه‌ی عمرش هشتاد، نود سال است، یک‌طور زندگی می‌کند؛ ارزش‌هایش یک‌طور است و کسی که باور کرد ابدیتی دارد، ارزش‌ها و تصمیم‌گیری‌هایش خیلی متفاوت می‌شود. 👤
✳️ این جمله را به یاد داشته باش! 🔻 به محضر استاد رسید. سید نگاهی به شهاب‌الدین انداخت و گفت: جلوتر بیا. پیش از درس با تو حرفی دارم. جوان! همزمان با علوم دین به درس اخلاق هم اهتمام داشته باش. عالِمی که مهذّب نباشد، خطرش برای دین از همه کس بیشتر است. جامع علوم را هم به‌دست بیاوری، این جمله را به یاد داشته باش: «الدنیا یومٌ و لنا فیها صومٌ». وقتی مرگ فرا رسد، انگار فقط یک روز در این دنیا زندگی کرده‌ای و همین یک روز هم روزه بوده‌ای. آدم روزه‌دار چقدر زمان دارد که در یک روز از لذات بهره ببرد؟ وقتی مهلتت در دنیا تمام شود می‌بینی که برای اندک زمان توقف در دنیا تا ابد در نعمت یا عذابی! 📚 از کتاب | برش‌هایی از زندگانی آیت‌الله سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی 📖 ص ۴۵
نشاط این بهارم بی‌گل رویت چه کار آید تو گر آیی طرب آید بهشت آید بهار آید 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💥 حکومت آینده حضرت مهدی موعود ارواحنافداه، یک حکومت مردمىِ به تمام معناست. 🌀 مردمی یعنی چه؟ 🔆یعنی متّکی به ایمانها و اراده‌ها و بازوان مردم است. امام زمان، تنها دنیا را پُر از عدل و داد نمیکند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آنهاست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار میبخشد و یک حکومت صددرصد مردمی تشکیل میدهد؛ ♨️ اما این حکومت مردمی با حکومتهای مدّعی مردمی بودن و دمکراسی در دنیای امروز از زمین تا آسمان تفاوت دارد. آنچه امروز در دنیا اسم دمکراسی و مردم‌سالاری را روی آن گذاشته‌اند، همان دیکتاتوریهای قدیمی است که لباس جدید بر تن کرده است؛ یعنی دیکتاتوری گروهها. اگر رقابت هم وجود دارد، رقابت بین گروههاست و مردم در این میان هیچکاره‌اند...... 👈 مردم‌سالاری امام زمان - یعنی مردم‌سالاری دینی - با این روش، به‌کلّی متفاوت است. مقام معظم رهبری ۸۱/۷/۳۰ ☄ کار دست مردم که افتاد، مردم کار را خوب پیش میبرند. در هر مسئله‌ای از مسائل خُرد و کلان کشور که ما حضور مردمی را داشتیم، این معجزه را مشاهده کردیم. دیدار مردم آذربایجان ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
🔵 ثبات در عقیده ✍ امیرمؤمنان علی علیه السلام: براعتقاد به امامت او (مهدی علیه السلام) ثابت و استوار نمی ماند، مگر آنکه یقینش قوی و معرفتش درست باشد. لا یَثْبُتُ عَلی إمامَتِهِ اِلاّ مَنْ قَوِیَ یَقینُهُ وَصَحَّتْ مَعْرِفَتُهُ؛ 📚( کتاب چهل حدیث مهدی موعود(عج) ) ‌ ‎‎‌‌‎‎‌
قالَ مهدی(علیه السلام) : اِتَّقُوا اللهُ وَ سَلِّمُوا لَنا، وَ رُدُّوا الاْمْرَ إلَیْنا، فَعَلَیْنا الاْصْدارُ کَما کانَ مِنَّا الاْیراُ، وَ لا تَحاوَلُوا کَشْفَ ما غُطِّیَ عَنْکُمْ. فرمود: از خدا بترسید و تسلیم ما باشید، و امور خود را به ما واگذار کنید، چون وظیفه ما است که شما را بی نیاز و سیراب نمائیم همان طوری که ورود شما بر چشمه معرفت به وسیله ما می باشد; و سعی نمائید به دنبال کشف آنچه از شما پنهان شده است نباشید.
33.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ آیت الله وحید: ما چیزی در مورد امام زمان (عج) بلد نیستیم و کسی را هم نمیشناسم چیزی بلد باشد. امروز افراد زیادی به اسم امام زمان دکان بازکردند و هر کس برای خودش میبافد. 🔻ما کجا آن نور مطلق کجا که ائمه معصومین آرزوی درک حکومت او را دارند،رفقا دینتون از فقها بگیرید نه افرادی که به اسم دین دکان سه نبش زده اند.