eitaa logo
سبک زندگی دینی
125 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
23 فایل
آیدی ادمین: @mohammaddostmr
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️چگونه کودکی مسئولیت پذیر داشته باشیم؟🧐 💠این ما هستیم که باید حس را در سنین کم و با روشی ساده، در او ایجاد و کنیم. 💠کار سختی نیست! کودکان بسیار زود می‌آموزند و عادت می‌کنند. 💠کودکان علاقه دارند از بزرگ تر ها کنند و کارهای جاری منزل را انجام دهند. پدر و مادر باید از این تمایل کودکان استفاده کنند و انجام کارهای منزل و کمک کردن به را به عنوان یک ارزش به آنها یاد دهند. ✅قدم اول:دستور ندهیم، مشارکت بخواهیم
🅿️6⃣خودتان را دوست داشته باشید. 🔷هر چقدر بیشتر خودتان را دوست داشته باشید، ذهنی بیشتر و همین‌طور احساس راحتی بیشتری خواهید داشت. 🔶این کار باعث می‌شود به‌ نفس‌تان بیشتر شود و کمتر احساس ناامنی کنید؛ در نتیجه آرامش درونی‌‌تان افزایش می‌یابد. 🔷 با خودتان صحبت کنید و از جملات و استفاده کنید. به خودتان باور داشته باشید و مرتبا یادآوری کنید که همه چیز درست خواهد شد.
🔰بهترین زمان تربیت فرزندان 🔰کودکی و نوجوانی ♦️هر چیزی دارای بهترین زمان است و بهترین زمان ، دوران و است. ♦️ دراین دوره کودک همانند خام است که هر نقشی را به خود می‌گیرد. از این رو سفارش بسیاری برای تادیب کودکان دراین دوره بیان شده است. ♦️ امیرمومنان علی(ع) به امام حسن(ع) سفارش می‌کند که این زمان بهترین زمان تربیت و تادیب کودکان است؛ چنان که شیوه و سیره تربیت آن حضرت(ع) این بوده که در کودکی اقدام به و تادیب کرده است.
🅿️9⃣ تفاوت های زنان و مردان یکی از این تفاوت‌ها این است که : زنان تحمل بیشتری در برابر رنج نشان می دهند تا رنج روحی. و این هم به این دلیل است که طبق تفاوت فیزیولوژی زنان زایمان و بارداری و دوران عادت ماهانه دارند و این اقتضا می کند که زنان در برابر رنج جسمانی مقاومت بیشتری داشته باشند. 💠مردان در برابر رنج ، مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. و این هم به این دلیل است که در مردان قوه عاقله بیشتر و از لحاظ عاطفی بسیار پایین تر از زنان هستند.
🅿️7⃣صحبت کردن و برای زنان مهم است. ✍زن ها با دور هم جمع شدن و صحبت کردن، بسیاری از ها، ها و ناراحتی های خود را تعدیل وتخلیه می کنند. ✍تمایل به ارتباطات اجتماعی و حرف زدن در بیشتر از است. به همین دلیل چنانچه درک و آگاهی زن و مرد، نسبت به این خصوصیت ضعیف باشد، مطمئناً آنان را دچار سوء تفاهمات جدی در مشترک خواهد کرد.
🔰استاد فاطمی نیا: ❌ گاهی یک اخم کردن به ، انسان را عقب می اندازد. ┏━━━🔸🍃💠🍃🔸━━━━┛
🔷حکیمی گفت: من در طول عمرم مردم را با داروهای مختلف درمان کردم و در این مدت طولانی به این نتیجه رسیدم که هیچ دارویی بهتر از "محبت" نیست. 🔶کسی از او پرسید: اگر این دارو هم اثر نکرد چه؟ 🔷حکیم لبخند زد و گفت: مقدار دارو را افزایش بده.
مرگ ❓آیا اموات هم دلتنگ می‌شوند؟ اموات به اذن خداوند به دیدار نزدیکان خود می‌آیند و از احوال آنان جویا می‌گردند. اصل وجود انسان همان روح است و احساسات انسانی از جمله عشق، دلتنگی و غیره همه حالات روحی است که توسط بعد مادی انسان به منصه ظهور می‌رسد و بعد از مرگ، جسم انسان از بین می‌رود و روح باقی می‌اند، پس بدیهی است که احساساتی از جمله «دلتنگی» نیز باقی خواهند ماند. پس از مرگ و جدایی روح از شدیدترین متعلقش که همان بدن است، شناخت‌ها و علایق و ارتباطات هم چنان باقی می‌ماند، البته با این تفاوت که پس از مرگ، اراده و اختیار از آدمی سلب می‌گردد؛ مردگان، صدای ما را (باذن الله) می‌شنوند، حتی حرف نیز می‌زنند، منتهی چون آنها دیگر ابزار مادی زبان را ندارند و ما نیز تا در دنیا هستیم، از راه اعضای بدن صداها را می‌شنویم و درک می‌کنیم، حرف یا پاسخ آنها را نمی‌شنویم. چنان چه در اخبار وارده و احادیث تصریح شده که شخص رسول الله (ص)، با مردگان حرف می‌زدند. در روایات نیز به تداوم این ارتباطات، به ویژه با خانواده که علایق بیشتری با آنها ایجاد شده، بیانات صریحی وجود دارد: امام صادق(ع) می‌فرماید: «اذا کانَ یومَ الجُمعةِ و یوما العِیدَینِ امَرَ اللهُ رضوان خازن الجنان ان ینادی فی ارواح المؤمنین و هم عرصات الجنان: انّ اللهَ قَد اذنَ لَکم الجُمعةَ بالزیارةِ الی اهالیکُم و احبائکم مِن اهلِ الدُنیا»؛ روز جمعه و عید فطر و قربان که می‌شود، خداوند به رضوان نگهبان و مأمور بهشت دستور می‌دهد که در میدان بهشت برزخی به ارواح مؤمنان اعلام نماید که خداوند به شما اجازه داد که جمعه را به زیارت خانواده و دوستان که در دنیا هستند برود. بعد خداوند به رضوان دستور می‌دهد برای هر فردی شتری از شترهای بهشتی آماده کنند در حالی که این شتر از زبرجد سبز پوشیده شده و نیز به پارچه‌های بهشتی تزئین شده، بعد خداوند دستور می‌دهد اهل آسمان‌ها از آنها استقبال کنند. در چنین فضایی فرشتگان هر آسمانی از آنها استقبال می‌کنند، بعد از آن ارواح از آسمان با استقبال پایین می‌آیند در وادی السلام پشت کوفه فرود می‌آیند. از دلایل دیدن و یا مخفی ماندن برخی از احوال این است که برای مؤمن پس از مرگ عذابی وجود ندارد و حزن و اندوه خودش نوعی عذاب است، لذا اخباری که موجب اندوه وی گردد، بر او پوشیده می‌ماند. مضافاً بر این که این روایت دلالت دارد که اراده و اختیار دنیوی از او سلب شده است که نمی‌تواند همه‌ی واقعیات را دیده و درک نماید. هم چنین از امام صادق (ع) نقل شده که: «هیچ مؤمن و کافری نیست که در هنگام ظهر نزد خانواده‌ی خویش حاضر نگردد. وقتی مؤمن خانواده‌اش را در حال انجام اعمال صالح می‌بیند، خداوند را حمد گوید و وقتی کافر خانواده‌ی خویش را در حال انجام اعمال صالح ببیند، بر آنان غبطه می‌خورد.» در روایت دیگری بیان شده که: «اسحاق بن عمّار سؤال کرد: آیا شخصی که از دنیا رفته با خانواده‌ی خویش دیدار می‌نماید یا خیر؟ امام فرمودند: آری. پرسید: هر چند گاه؟ فرمود: بنا به منزلتی که نزد خدا دارد. هر هفته، هر ماه یا هر سال...» در برخی روایات وارد شده که ارواح به دیدن بازماندگان می‌آیند (به ویژه والدین به دیدار فرزندان و بالعکس) و به آنان التماس می‌کنند که چیزی برای ما بفرستید، ولو به کمی یک جرعه آب یا یک پاره استخوان. پس، ارتباط ارواح با متعلقین تا وقتی در دنیا باقی هستند، برقرار خواهد ماند. منتهی چنان چه بیان شد، به کمیّت، کیفیت و چگونگی معین شده از سوی خداوند متعال.
⏰ قانون پانزده دقیقه چیست؟ 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔸قانون قدرت تغییرات کوچک🔸 ┄┅═══•••🔹🔸❇️🔸🔹✾•••═══┅┄ ❇️ تکرار کارهای کوچک نه تنها شخصیت انسان را میسازد بلکه شخصیت ملت ها راتعیین می کند. ┄┅═══•••••✾❀✾•••••═══┅┄ ♦️اگر روزی 15 دقیقه را صرف خودسازی کنید در پایان یک سال، تغییر ایجاد شده در خویش را به خوبی احساس خواهید کرد. ♦️اگر روزی 15 دقیقه از کارهای بی اهمیت خویش بکاهید، ظرف چند سال موفقیت نصیبتان خواهد شد. ♦️اگر روزی 15دقیقه را به فراگیری زبان اختصاص دهید از هفته ای یک بار کلاس زبان رفتن بهتر است. ┄┅═══•••••✾❀✾•••••═══┅┄ 🔴 زیبایی روش یا قانون 15 دقیقه در این است که آنقدر کوتاه است که هیچ وقت به بهانه ی این که وقت ندارید آن را به تاخیر نمی اندازید. ┄┅═══•••••✾❀✾•••••═══┅┄ ✴️هر روز 15دقیقه را به نوشتن اختصاص دهیم✴️ ┄┄┅═✧❁🌼🍁🌼❁✧═┅┄
🔰اهمیت گوش دادن در روابط اجتماعی 🌺🌺ﻭَﻣِﻨْﻬُﻢُ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻳُﺆْﺫُﻭﻥَ ﺍﻟﻨَّﺒِﻲَّ ﻭَﻳَﻘُﻮﻟُﻮﻥَ ﻫُﻮَ ﺃُﺫُﻥٌ ﻗُﻞْ ﺃُﺫُﻥُ ﺧَﻴْﺮٍ ﻟَّﻜُﻢْ... «٦١ توبه » ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍ ﺁﺯﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ ﻭﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺍﻭ ﺳﺮﺍﭘﺎ ﮔﻮﺵ ﺍﺳﺖ. (ﻭ ﺑﻪ ﺳﺨﻦ ﻫﺮ ﻛﺲ ﮔﻮﺵ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ.) ﺑﮕﻮ: ﮔﻮﺵ ﺩﺍﺩﻥ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﺷﻤﺎﺳﺖ.🌺🌺 ✅هر چند منافقان یکی ﺍﺯ ﻧﻘﺎﻁ ﻗﻮﺕ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺹ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﻘﻄﻪ ﺿﻌﻒ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ غافل از این ﻛﻪ ﻳﻚ ﺭﻫﺒﺮ ﻣﺤﺒﻮﺏ، ﺑﺎﻳﺪ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻟﻄﻒ ﻭ ﻣﺤﺒﺖ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﺪ، ﻭ ﺣﺘﻰ ﺍﻟﺎﻣﻜﺎﻥ ﻋﺬﺭﻫﺎﻯ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﭙﺬﻳﺮﺩ، ﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻋﻴﻮﺏ ﺁﻧﻬﺎ ﭘﺮﺩﻩ ﺩﺭﻯ ﻧﻜﻨﺪ. ﻟﺬﺍ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻠﺎﻓﺎﺻﻠﻪ از متد گوش دادن پیامبر ص دفاع می کند و می فرماید :" ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﮕﻮ ﺍﮔﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﮔﻮﺵ ﺑﻪ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﺍ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ، ﺍﻳﻦ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﺷﻤﺎ ﺍﺳﺖ"! (ﻗُﻞْ ﺃُﺫُﻥُ ﺧَﻴْﺮٍ ﻟَﻜُﻢْ). ﺯﻳﺮﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻃﺮﻳﻖ ﺁﺑﺮﻭﻯ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﻛﺮﺩﻩ، ﻭ ﺷﺨﺼﻴﺘﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺧﺮﺩ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ و ﻋﻮﺍﻃﻒ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺟﺮﻳﺤﻪ ﺩﺍﺭ ﻧﻤﻰ ﺳﺎﺯﺩ. این آیه به یکی از معضلات حاد فرهنگی جامعه ما، می‌پردازد: گوش دادن به سخن دیگران و جدی گرفتن مخاطب حتی اگر همه چیز را می‌دانستیم – که نمی‌دانیم – یا مخاطب قصد سوء دارد باز ادب اقضا می کند که حرف او را گوش کنیم و به مخاطب توجه و اعتنا کنیم. بسیاری از ما بلدیم حرف بزنیم، اما بلد نیستیم گوش بدهیم. پیامبر چنان به سخن مخاطبین خود گوش می‌داد که عده‌ای منافق ایشان را «گوش» خطاب می‌کردند. تعبیر «اذنُ خیرٍ» نشان می‌دهد که خوب گوش دادن مورد تایید است تا سخن مخاطب خوب فهمیده نشود، زمینه قبول یا رد منطقی آن فراهم نمی شود. الان یکی از مشکلات جامعه و خانواده ها گوش ندادن و حتی انگشت در گوش فرو بردن است که زمینه اختلافات را تشدید می کند.
هشدار. عیبجویی کردن❌ چشمي که دائم عيب‌هاي ديگران را ببيند آن عيب را به ذهن منتقل ميکند و ذهنی که دائما با عيب‌های ديگران درگير است آرامش ندارد، درونش متلاطم و آشفته است در عوض چشمی که ياد گرفته است هميشه زيبايي‌ها را ببيند، اول از همه خودش آرامش پيدا می کند چون چشم زيبابين عيب‌های ديگران را نمی بيند و دنياي درونش دنيای قشنگی‌هاست گرت عیبجویی بود در سرشت نبینی ز طاووس جز پای زشت
🔴 رویارویی با سرمای هوا 💢 امیرالمؤمنین علی عليه السلام: تَوَقَّوُا البَردَ في أوَّلِهِ‌، و تَلَقَّوهُ‌ في آخِرِهِ‌؛ فَإِنَّهُ‌ يَفعَلُ‌ في الأَبدانِ‌ كَفِعلِهِ‌ فِي الأَشجارِ؛ أوَّلُهُ‌ يُحرِقُ‌، و آخِرُهُ‌ يُورِقُ‌. از سرما در آغازش بپرهيزيد و در پايانش استقبال كنيد؛ چون سرما با بدن همان كارى را مى‌ كند كه با درختان مى‌كند، در آغازش مى‌سوزانَد و در پايانش شاخ و برگ مى‌ رويانَد. 📚 نهج البلاغه، ح ۱۲۸