🖊 #آیت_الله_بهجت ره:
در قیامت گردنه ای هست که کسی حقی از مردم بر گردنش باشد، نمیتواند از آن بگذرد؛ یا بایدحسناتش به کسی که حق او را پایمال کرده، بدهد یا...بالاخره تا مردم در آنجا از همدیگر راضی نشوند، نمی توانند از آنجا بگذرند.
...........
✳️ حقالناس؛ دیواری میان انسان و آثار اعمال
🔻 روایت میفرماید که اولین #موقف_قیامت #مخاصمه است. #حقوق_مردم، مخاصمه و جدال و دشمنی است. این دشمنی دیواری آتشین پیرامون #وجود_انسان ایجاد میکند.
🔸 در زمان جنگ، وقتی هواپیماهای عراقی میآمدند، گرد شهرها دیوار آتشی ایجاد میشد و هواپیما از هر سویی میخواست وارد شود، به دیوار آتش برمیخورد و قدرت عبور پیدا نمیکرد. حقالناس هم دیوار آتشی گرد وجود انسان ایجاد میکند که هر عملی انجام دهد، اولاً از این سو عبور نمیکند و بالا نمیرود و ثانیاً، اگر عملی بالا رفته باشد، #نتیجهاش نمیتواند به سمت او بیاید زیرا این دیوار آتش مانع میشود؛ این مخاصمه نمیگذارد نتیجهی عمل بر عمل مترتب شود.
🔺 لذا عدهای گفته بودند که دیدیم پس از اینکه حقوق ناس در بعضی از اشخاص ادا و آن مخاصمه برداشته شد، نتایج بسیاری از اعمالی که تاکنون مانده بود و امکان لحوق نتایجش نبود، یکباره بر وجود او مترتب شد و باب باطن عالم بر رویش گشوده گشت. یعنی اینها پشت این دیوار ماندهاند و با وجود حقالناس امکان ارتباط بین ظاهر و باطن نیست یا بسیار سخت است.
👤 #استاد_محمدرضا_عابدینی
📚 از کتاب #پروانگان_شمع_جمع
📖 ص ۱۲۲
قسمت جالبی از متن کتاب تسخیر شدگان ''داستايوفسكى''
هر"پرهیزکاری"گذشته ای دارد
وهر"گناه کاری"آینده ای
پس قضاوت نکن.
میدانم اگر:
قضاوت نادرستی در مورد کسی بکنم،
دنیا تمام تلاشش را میکند تا مرا
در شرایط او قرار دهد...
تا به من ثابت کند.
در تاریکی همه ی ما شبیه یکدیگر یم.
محتاط باشیم، در "سرزنش "
و"قضاوت کردن "دیگران
وقتی ؛
نه از" دیروز او"خبر داریم،
نه از"فردای خودمان".
فقط امید به خدا ...
• امام صادق علیه السلام فرمودند:
🔸اگر يكى از شما بخواهد كه خداوند حاجتش را بر آورد، بايد اميدش را از ديگران قطع كند و به غير خداوند اميدى نداشته باشد،
و هنگامى كه خداوند، اين وضع را در قلبش ببيند، آن چه او طلب كند اجابت مى شود.
🔹« إِذَا أَرَادَ أَحَدُكُمْ أَنْ لَا يَسْأَلَ رَبَّهُ شَيْئاً إِلَّا أَعْطَاهُ فَلْيَيْأَسْ مِنَ النَّاسِ كُلِّهِمْ وَ لَا يَكُونُ لَهُ رَجَاءٌ إِلَّا عِنْدَ اللَّهِ فَإِذَا عَلِمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذَلِكَ مِنْ قَلْبِهِ لَمْ يَسْأَلِ اللَّهَ شَيْئاً إِلَّا أَعْطَاهُ »
📚 كافي ؛ ج2 ؛ ص148
🌷💐🍃🎋🌸🌺🥀🌹🌸🌼🌻🍀☘🌿🌱🌴
خدا گفته
نترس غمگین نباش
ما نجاتت میدیم ...؟!
تو اولین بارته بندگی میکنی
ولی خدا خیلی وقته داره خدایی میکنه !
تا حالا چند مرتبه بار سنگین مشکلاتتو
غم هاتو از رو دوشت برداشته ؟!
تا حالا چند بار به آخر خط رسیدی
ولی خدا نجاتت داده ؟!
چرا انقدر ناامیدی ...!
یادت بیاد چه شبایی رو
با بغض و گریه سر کردی
چه لحظاتی فکر کردی که این شب
صبح نمیشه ...
اما صبح با یه تلنگر آفتاب از راه رسید !
این ها همه کار خداست
قدرت خداست
به خدا توکل کن ...!
🌷💐🌾🍁🍂🍃🎋🌸🌺🥀🌹🌸🌼🌻
پادشاه به نجارش گفت: فردا اعدامت میکنم، آن شب، نجار نتوانست بخوابد.
همسرش گفت: مانند هرشب بخواب، پروردگارت یگانه است و درهای گشایش بسیار کلام همسرش آرامشی بردلش ایجاد کرد و چشمانش سنگین شد و خوابید.
صبح صدای پای سربازان را شنید، چهره اش دگرگون شد و با ناامیدی، پشیمانی وافسوس به همسرش نگاه کرد که دریغاباورت کردم بادست لرزان در را باز کرد ودستانش را جلوبرد تا سربازان زنجیرکنند.
دو سرباز باتعجب گفتند: پادشاه مرده و از تو می خواهیم تابوتی برایش بسازی،چهره نجار برقی زد و نگاهی از روی عذرخواهی به همسرش انداخت.
آری، پروردگار مهربان، درهای گشایش را به روی بندگان باز میکند، فکر زیادی بنده را خسته می کند، در حالی که خداوند مالک و تدبیر کننده کارهاست.
🍃
🌺🍃
#اموات_چشم_انتظار
▫️چشم انتظار #یک_صلوات، استغفار، خیرات، صدقات، قرائت قرآن.....
👏اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ
⬅️شخصی در عالم مکاشفه از آیت الله العظمی سید محمد رضاگلپایگانی پرسیده بودند: آنجا چه خبر است؟ فرموده بودند: اینجا نصاری و یهود فریاد میزنند که اگر یک دانه از صلواتهایی را که در دنیا فرستاده اید، به ما بدهید، ما را بس است.
🖊 #آیت_الله_کشمیری ره:
مراقبت به نماز در اول وقت مشکل قیامت را حل خواهد کرد.
🖊 #مقام_معظم_رهبری:
در دعاى صحیفهى سجّادیّه تعبیر عجیبى است؛ میفرماید که پروردگارا! به من آن روحیّه را عطا کن، آن فهم را عطا کن که من امید رسیدن نفَس بعدى را به این نفَس نداشته باشم: [حَتّى لانُؤَمِّلَ ...] وَلاَاتِّصالَ نَفَسٍ بِنَفَسٍ، وَ لاَ لُحوقَ قَدَمٍ بِقَدَمٍ؛ داریم راه میرویم، اینکه قدم بعدى حتما از سوى ما برداشته خواهد شد را ما خاطرجمع نباشیم؛ ممکن است برویم. خب این حالت ترقّب موت در انسان خیلى برکات دارد: کار را انسان عقب نمیاندازد؛ کارهاى لازمى را که باید انجام بدهد، انجام میدهد؛ منافاتى هم ندارد با اینکه انسان با توجّه به اینکه با همین احتمال که ممکن است تا یک ساعت دیگر، تا یک روز دیگر نباشد، کارهاى بلندمدّت را هم شروع کند؛ با هم منافاتى ندارد. چون سود کارهاى بلندمدّت حتما به شخص ما که نخواهد رسید؛ به دیگران هم که برسد به این تعبیر بگوییم سودش به ما رسیده است. بنابراین «اعمَل لِدُنیَاکَ کَاَنَّکَ تَعیشُ اَبدًا»؛ کار آبادى دنیا، سامان دادن به امور زندگى دنیا را جورى انجام بده که گویا تا ابد بنا است زنده بمانى، یعنى حتما با استحکام انجام بده امّا «وَاعمَل لاِخِرَتِکَ کَاَنَّکَ تَموتُ غَدا»؛ کار آخرت را هم اینجورى انجام بده. معناى این این است که هر دو را درست انجام بده؛ کار دنیا را درست انجام بده مثل کسى که تا ابد زنده خواهد بود، کار آخرت را هم درست انجام بده مثل کسى که فردا خواهد مُرد و دیگر فرصتى برایش باقى نیست. ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
🖊 #آیت_الله_مجتهدی_تهرانی ره:
ما نمیمیریم، روح ما زنده است. لذا وقتی شما سر قبر پدرتان میروید، او آگاه میشود و دعایتان میکند. آنقدر خوشحال میشود که سر قبرش رفتهاید. از آمدن یک مهمان خوب که به خانهتان میآید، چطور خوشحال میشوید؟ میّت وقتی سر قبرش میروی، این طور خوشحال میشود.
✳ چه با خودت آوردی؟
یاد معاد بهترین عامل متخلق شدن به اخلاق است، اگرچه مبدا و وحی و نبوت و غیره نیز بسیار مهم است اما مهمترین عامل #یاد_مرگ است.
🔻 خداوند در #قرآن میفرماید «من جاء بالحسنه فله عشر امثالها» نفرمود کسی که در دنیا کار خوب بکند یا کسی که در دنیا ایمان بیاورد #اهل_نجات است، در هیچ جای قرآن نداریم که فرموده باشد «من فعل الحسنه» بلکه فرمود: «من جاء بالحسنه» این یعنی انسان باید یک قدرتی داشته باشد که بتواند این اعمال حسنه را #با_خود_ببرد. یعنی اعمالش در دستش نقد باشد. اینطور نباشد که در دستش کار خیر بگذارد بعد #گناه کند، #غیبت کند و... که با این کارها افعال خیرش بریزد. این مصداق همان «من فعل الحسنه» است که مورد نظر قرآن نیست بلکه انسان باید آنطور باشد که بتواند همهی افعال نیک و خوب خودش را به همراه خود ببرد. لذا در صحنهی #قیامت نمیگویند تو در دنیا چه کردی؟ بلکه میگویند چه با خودت آوردی؟
👤 #آیت_الله_جوادی_آملی
📝 #درس_تفسیر ۹۳/۰۹/۰۳
✳ معادباوری اعمال را ضرب در ابدیت میکند
🔻 اگر انسان گره خورد به #قیامت و #ابدیت، اعمالش ضرب در ابدیت شده است. کسی که گره خورد به صد سال عمر دنیا، عملش حداکثر همین صد سال عمر دنیاست. ارزش او همین قدر است. توان یا ضریب بینهایت، با توان یا ضریب صد، چقدر عمل را و هر لحظهی زندگی را متفاوت میکند! لذا #معادباوری و یاد #معاد، ایجاد اراده و انگیزه میکند و انسان را خستگیناپذیر میکند. خوف از معاد، انسان را با توان نامتناهی از بدی دور میکند و موتور وجودی انسان را در دور شدن از نقایص روشن میکند.
👤 #استاد_محمدرضا_عابدینی
📺 #سمت_خدا | ۹۹/۰۳/۲۴
مرگ مثل خواب است...
پ.ن:
🔻 _*آنان که درباره مرگ و برانگیختگی بعد آن شک دارند بخوانند:*_
▫️وإن كنت تشك في البعث فإذا نمت فلا تنتبه، فكما أنك تنتبه بعد نومك فكذلك تبعث بعد موتك.
▫️اگر در باره برانگیخته شدن بعد از مرگ(قیامت) شک داری وقتی خوابیدی جلوی بیدار شدنت را بگیر.
همانگونه که بعد از خوابت بیدار می شوی، بعد از مرگ نیز بیدار خواهی شد.
📚 *قوت القلوب و معاملة المحبوب*
18.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تک تک اعمال در آن دنیا بازتاب دارد....
🖊 #امام_خمینی ره:
اینجا مال یتیم خوردی لذت بردی، خدا میداند آن صورتی که در آن عالم از آن در جهنم میبینی و آن ذلتی که در آنجا نصیب تو است چیست؟ اینجا بد گفتی به مردم، قلب مردم را سوزانیدی، این سوزش قلب عباد خدا را خدا میداند چه عذابی دارد در آن دنیا، وقتی که دیدی میفهمی چه عذابی خودت برای خودت تهیه کردی. وقتی غیبت کردی، صورت ملکوتی او برای تو تهیه شد، به تو ردّ میشود، با او محشوری و خواهی عذاب آن را چشید.
📚(شرح چهل حدیث، ص 21)
درست تفکر کن عزیزم، قرآن نعوذ بالله کتاب قصه نیست، شوخی با شما نمی کند، ببین چه میفرماید؟ این چه عذابی است که عزیزها را از یاد میبرد، حامله را بیبار میکند. آیا چه عذابی است که خداوند تبارک و تعالی با آن عظمت او را وصف میکند به «شدت» و جای دیگر به «عظمت».
📚(شرح چهل حدیث، ص 22)
🍀 طریقه خواندن نماز فرج دستور داده شده توسط امام زمان
به جناب #ابوبغل_کاتب برای رهایی از سختی و حاجت روا شدن🍀
📚 منبع : بحار الانوار ج 51 ص 304
✳️ ابوالحسین بن ابوبغل کاتب" که او گفت: از "ابومنصور" کاری را به گردن گرفتم و به سبب آن کار، میان من و او طوری شد که باعث خوف و استتار من از او گردید و او در طلب من بود و من از او هراسان و گریزان بودم. تا آن که در شب جمعه ای قصد زیارت موسی بن جعفر (علیه السلام) نمودم و اراده آن کردم که تمام شب را از برای دعا و سؤال، در آن حرم مطهر کاظمین به سر برم. اتفاقا در همه آن شب در هوا باد و باران بود.
پس از "ابوجعفر کلید دار" خواستم که درهای روضه ببندد و مرا بگذارد، تا در خلوت، دعا و مسئلت نمایم. اجابت نمود و درها را قفل کرده، مرا بگذاشت؛ تا نصف شب گردید و باد و باران هم عبور مردم را از کوچه و صحن و اطراف حرم ببست و من در آن حال، مشغول تضرع و سؤال بودم.
ناگاه در نزد قبر موسی (علیه السلام)، صدای قدمی شنیدم. چون نظر کردم، آواز مردی شنیدم که بر یک یک انبیای اولوا العزم سلام کرد، تا آن که به ائمه (علیهم السلام) رسید و یک یک را سلام کرد تا آن که به حضرت حجت (علیه السلام) رسید و او را ذکر نکرد.
چون این بدیدم، متعجب گردیدم و با خود گفتم: شاید آن حضرت را فراموش نمود، یا آن که او را نمی شناسد، یا آن که مذهب او این باشد. تا آن که از زیارت فارغ گردیده، دو رکعت نماز کرد و چون از نماز فارغ شد، نزد قبر امام محمد تقی (علیه السلام) آمده او را نیز مانند جدش، سلام و زیارت نمود و دو رکعت نماز به جا آورد. او را نشناختم و از او ترسیدم. چون مشاهده کردم جوانی دیدم در حد کمال. لباسهای سفید در بر و عمامه با حنک بر سر (و) ردائی در دوش داشت. به سوی من نگریست و فرمود: یا "ابا الحسین بن ابی بغل"! تو در کجایی از دعای فرج؟
عرض کردم: ای مولای من، آن دعا کدام است؟ فرمود: دو رکعت نماز ( به نیت نماز فرج و حاجت )بگذار، بعد از آن بگو:
✅ يا مَنْ أَظْهَرَ الْجَمِيلَ وَ سَتَرَ الْقَبِيحَ يَا مَنْ لَمْ يُؤَاخِذْ بِالْجَرِيرَةِ وَ لَمْ يَهْتِكِ السِّتْرَ يَا عَظِيمَ الْمَنِّ يَا كَرِيمَ الصَّفْحِ يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ يَا مُنْتَهَى كُلِّ نَجْوَى وَ يَا غَايَةَ كُلِّ شَكْوَى يَا عَوْنَ كُلِّ مُسْتَعِينٍ يَا
مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقَاقِهَا 💠 سپس ده بار بگو يَا رَبَّاهْ 💠 سپس ده بار بگو يَا سَيِّدَاهْ 💠 سپس ده بار بگو يَا مَوْلَاهْ 💠سپس ده باربگو يَا غَايَتَاهْ 💠 سپس ده بار بگو يَا مُنْتَهَى غَايَةِ رَغْبَتَاهْ 💠 سپس بگو أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذِهِ الْأَسْمَاءِ وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ ع إِلَّا مَا كَشَفْتَ كَرْبِي وَ نَفَّسْتَ هَمِّي وَ فَرَّجْتَ غَمِّي وَ أَصْلَحْتَ حَالِي💠 و سپس به هر صورتی که می خواهی دعا کن و حاجاتت را بگو 💠 سپس گونه راست صورت خود را روی سجده (روی مهر) بگذارید و 100 بار بگویید 👈 يا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَايَ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَايَ 💠 سپس گونه چپ صورت را روی سجده و مهر بگذارید و 100 بار بگویید 👈أدْرِكْنِي💠 و سپس در همان حالت مکررا می گویید 👈 الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ تا نفس شما فطع شود و سپس سر خود را از سجده بلند می کنید که ان شالله حاجت روا می شوید.
☝️ قابل توجه که متن دعا و نماز و... عینا به صورت اصل از متن
کتاب بحارالانوار کپی شده و معتبر است.
🔶🔹🔶🔹🔶
✍امام حسین (ع):
در بیان آنچه هنگام ظهور امام زمان علیه السلام رخ میدهد: برکت از آسمان به سوی زمین فرو میریزد، تا آن جا که درخت از میوه فراوانی که خداوند در آن میافزاید، میشکند. (مردم) میوه زمستان را در تابستان و میوه تابستان را در زمستان میخورند و این معنای سخن خداوند است که: (و اگر مردم آبادیها ایمان میآوردند و تقوا پیشه میکردند، برکتهایی از آسمان و زمین به روی آنان میگشودیم، لیکن تکذیب کردند.)
📚الخرائج و الجرائح ج ۲، ص ۸۴۹
💠 مهدویت در قرآن
🔻لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذاباً أَليما
📖فتح/٢۵
🔸اگر [كافر و مؤمن] از هم متمايز مىشدند، قطعاً كافران را به مجازات دردناكى عذاب مىکردیم!»
❇️ در این آیه، خداوند به سنّت «تزایل» به معنای «ضرورت جدا شدن کامل دو گروه کافر و مؤمن از هم»، اشاره مینماید، و آن را یکی از دلایل تأخیر در نزول عذاب الهی بر کافران میداند!
❇️ مفسرین بنا بر روایات اهلبیت عصمت و طهارت (ع)، این آیه را از «آیات المهدی»، و «تزایل» را یکی از دلایل تأخیر در ظهور امام زمان (عج) دانستهاند!
❇️ در روایتی آمده که خدمت امام صادق (ع) عرض کردیم: «آیا امیرالمؤمنین (ع) در راه دین خداوند، نیرومند و شجاع نبودند؟» حضرت فرمودند: «آری»؛ عرض شد: «پس چرا (بعد از رحلت نبی اکرم) گروهی بر ایشان غلبه کردند و حضرت از (حق مسلّم) خودشان در برابر آنها دفاع نکردند؟ امام فرمودند: «یکی از آیات قرآن، مانع این کار شد!» و سپس آیه ٢۵ سوره فتح را تلاوت کرده و ادامه دادند: «خداوند در میان فرزندان کفّار و منافقان، مؤمنانی را قرار داده بود و آن حضرت بنا نداشتند تا زمانیکه آن فرزندان به دنیا بیایند با آنها بجنگند... و سپس اضافه نمودند: «درباره قائم ما اهلبیت نیز چنین است و آن حضرت، زمانی ظهور خواهند کرد که مؤمنانی که در نسل کفّار هستند، متولّد شده باشند! آنگاه آن حضرت قیام کرده و کافران را نابود مینمایند!»
📚کمال الدین، ج۲، ص۶۴۱
❇️ یکی از فلسفههای طولانی شدن غیبت امام عصر (عج)، جاری شدن سنّت «تزایل» است؛ تا حتی در نسل و صلب دشمنان امام زمان نیز، نور مؤمنی باقی نماند...