eitaa logo
سبک زندگی دینی
127 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
23 فایل
آیدی ادمین: @mohammaddostmr
مشاهده در ایتا
دانلود
✴️در هرم نیازهای مازلو، نیاز به ، تعریف شده است و نیاز به پوشش با نیاز به امنیت گره خورده است. بنابراین برای انسان‌ها امنیت را به همراه می‌‌آورد. ✴️یکی دیگر از نیازهای انسان، است. عموماً افراد برای رفع نیازهای اقتصادی خود، جلوی کسی دست دراز نمی‌کنند، اما برخی افراد گاهی برای تأمین نیازهای دیگران، می‌کنند. 📝تحقیقات نشان داده است که یا رشته تحصیلی، ارتباطی با نوع پوشش و چگونگی حضور در اجتماع ندارد. بلکه عزت نفس است که در این مورد نقش اصلی را ایفا می‌کند. ✅خانواده‌ها باید کمک کنند تا فرزندانشان عزت نفس داشته باشند و دچار و نشوند. در واقع نیاز به دیده شدن، باید به سمت شکوفایی توانمندی‌ها و استعدادهایشان سوق یابد و اگر متکی به ظاهر باشد، در دسترس‌ترین و ضعیف‌ترین عامل جلب توجه خواهد بود. 📌 یکی از ملاک‌های اصلی تأمین و یکی از نیازها در درون انسان‌هاست که برای رسیدن به رشد و تعالی، به کمک آن‌ها می‌آید. 👤، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد حجاب
چله سکوت . *سکوت بالاترین "هنر" آدمی است* ... کلیدی ترین چله برای غلبه بر "ضعف پرحرفی"* سکوت و رشد معنوی در امتداد هم کم گوی و گزیده گوی، چون دُر
‍ "حدیث مدارا کردن" پیامبر اسلام (ص): ☆ عاقل ترین مردم کسی است که بیشترین مدارا را با مردم دارد. الاَمالی للصدوق ۴۱/۷۳ ☆ مدارا کردن، اساس حکمت است. کَنزُ العُمّال ج ۳ ص ۵۱ ☆ مدارا در کنار چیزی قرار نگرفت مگر آنکه زیبایش کرد، و از چیزی برداشته نشد مگر آنکه زشتش نمود. مِشکاةُ الانوار ص ۱۶۷ ☆ خداوند در همه ی امور مدارا کننده است و مدارا کردن را دوست دارد. جمع الجوامع ج ۲ ص ۴۱۳ ☆ اگر مدارا مخلوقی بود که دیده می شد، خداوند چیزی را بهتر از آن خلق نمی کرد، و اگر ناسازگاری مخلوقی بود که دیده می شد، خداوند چیزی زشت تر از آن نمی آفرید. مِشکاةُ الانوار ص ۴۷۱ ☆ مدارا و نرمی، نیمی از زندگی است. مِشکاةُ الانوار ص ۳۶۹
♦️مدیریت فضای مجازی در دوران کرونا♦️ امروز که به لطف کرونا تمام فرزندان ما درگیر فضای مجازی شده اند؛ به تبع با توجه به آسیب های این فضا، دل نگرانی های والدین نیز افزوده شده است. برای مدیریت موفق این شرایط، اول باید شرایط خاص کنونی را درک کنیم. ما دیگر نمی توانیم بر اساس اصول دوران پیش از کرونا، رسانه را در منزل مدیریت کنیم. به خصوص والدین شرایط فرزندان را در این دوران باید درک کنند، بیشترین فشار در این شرایط بر روی کودکان و نوجوانان است که نیاز بیشتری به فعالیت و روابط اجتماعی دارند. حال چند نکته کلی خدمت شما والدین گرامی تقدیم می شود: 🔻 قواعد کلی 🔻 1⃣ صحبت با فرزندان حتما نگرانی های خودتان را با فرزندانتان در میان بگذارید و احساس و دل نگرانی خودتان را با آن ها مطرح کنید. 2⃣ آگاه سازی آسیب های احتمالی فضای مجازی را با کمک خود بچه ها استخراج کنید و راهکارهایش را بررسی کنید. 3⃣ ایمن سازی رمزهای مناسب بر شبکه های اجتماعی بگذارید و تاکید کنید که رمز را به هیچ کس نباید داد. از نرم افزارها و اپلیکیشن های مدیریت تبلت و گوشی استفاده کنید. از نرم افزارهایی که موقعیت جغرافیایی گوشی رو برای والدین ارسال می کنند، استفاده کنید. به فرزندان در مورد کلاه برداری و اخاذی و تهدیدهای فضای مجازی اطلاعات بدهید، و آن ها را مطمئن کنید در این شرایط کاملا حامی آنها خواهید بود و آنها می توانند به راحتی به شما اطلاع دهند. 4⃣ همراهی هر روز حداقل یک مرتبه یکی از والدین حداقل نیم ساعت فرزندشان را در هنگام تحصیل و همچنین در هنگام استفاده آزاد، همراهی کنند و کنارشان با صمیمیت باشند و به صورت اشتراکی استفاده کنند. 5⃣ جایگزین سازی در شرایطی که بچه ها نمی توانند بیرون بروند، نیاز به سرگرمی دارند. سرگرمی های متنوع فراهم کنید و با آن ها وقت بگذرانید. مثل: انیمیشن و فیلم دیدن، بازی گروهی موبایلی، بازی های خانگی، بازی های فکری و گروهی چون منچ و ... 6⃣ الگو دهی اگر شما به صورت افراطی از فضای مجازی استفاده کنید، قطعا امر و نهی هایتان بر روی کودکانتان تاثیر نخواهد داشت. اول خودتان مراعات کنید. 7⃣ والدگری مجازی مقتدرانه دو مولفه محبت و نظارت باید به صورت متعادل در ارتباط با فرزندان اتفاق بیفتد. فشار زیادی موجب پنهان کاری می شود، رها کردن هم آسیب های کوتاه مدت و بلند مدت فیزیولوژیکی و روانشناختی دارد. در مورد سبک های فرزند پروری مطالعه کنید؛ و سبک تان را تصحیح نمایید. 8⃣ وضع قانون با کمک فرزندان قوانینی برای استفاده از رسانه با کمک فرزندان وضع کنید و همه تعهد بدهید به آن پایبند باشید. مراقب باشید قوانین سخت گیرانه و غیر عملیاتی نباشند. در شروع وضع قانون به ظرفیت بچه ها توجه کنید و به حداقل ها رضایت بدهید. در زمینه های زیر می توانید قانون وضع کنید: ❇️ میزان استفاده غیر درسی می توانید در روز چند ساعت به صورت منقطع مثلا صبح و ظهر و شب، ساعات ممنوعیت استفاده از رسانه قرار دهید و برای آن ساعت برنامه ریزی های جمعی داشته باشید. شب ها نیز ساعت مشخصی را برای پایان استفاده از رسانه و فضای مجازی قرار دهید که در آن ساعت اینترنت خاموش و گوشی ها کنار گذاشته می شود. ❇️ شرایط استفاده درسی در هنگام تحصیل مجازی، از فرزندتان بخواهید چون یک کلاس واقعی در کلاس مجازی شرکت کند. لباس مناسب بپوشد؛ مرتب بنشیند؛ حواسش را با چیزهای دیگر پرت نکند؛ استفاده غیر درسی از گوشی یا تبلتش نکند. 🔰نکاتی برای سن زیر ۱۵ سال🔰 1⃣ تلفن یا تبلت باید مالکیت عمومی داشته باشد. یعنی تبلت خانواده باشد و همه ازش استفاده کنند. 2⃣ در شبکه های اجتماعی (چون اینستاگرام) عضو نشود. در صورت ضرورت فقط از پیام رسان ها می تواند استفاده کند و بهتر است پیام رسان های داخلی باشد (مثل ایتا و سروش). اگر مجبور به عضویت شد، حساب کاربری مشترک با والدین ساخته شود. یعنی حتما درج شود که مثلا پیج منو بابام یا منو مامانم 3⃣ از حساب مشترک مجازی با هم استفاده شود و مالکیت خصوصی نداشته باشد. 🔰نکاتی برای بالای ۱۵ سال🔰 1⃣ با نوجوان زیاد درگیر نشوید و کار را به لج بازی و قهر نکشانید. 2⃣ با فرزندانتان زیاد صحبت کنید و دغدغه هایتان را با آنها در میان بگذارید. 3⃣ آنها را به سمت استفاده صحیح و مفید سوق دهید. 4⃣ آنها را به سمت تولید محتوا سوق دهید تا مصرف کننده صرف نباشند. 5⃣ اعتماد به فرزندتان را در گفتار و رفتار ابراز کنید و به او اطمینان بدهید اگر مشکلی در فضای مجازی برایش پیش آمد، می تواند با شما در میان بگذارد. 6⃣ از فرزندتان بخواهید کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم را به شما درس بدهد. ✅ نکته پایانی فراموش نکنید، فضای مجازی فقط آسیب نیست، اگر مدیریتش را بیاموزیم و به فرزندانمان از کودکی استفاده صحیح را آموزش دهیم، فواید بسیار زیادی به همراه دارد. 🖊یوسف زاده
💥💥💥💥💥💥 📌 به عقیده پژوهشگران و روانشناسان، شعارِ "فرزند کمتر زندگی بهتر" پیوست تربیتی نداشت!!! 👈 این شعار فقط یک پیوست اقتصادی داشته و چون بنای اصلی را بر محاسبات اقتصادی می‌گذاشتند، به مسائل بهداشت روان و به تربیت توجه نشده است!!! 🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼 🌼 بچه های زیاد به صورت خودکار وقت یکدیگر را پر می‌کنند. ⭐️ این نکته بسیار مهمی است . 🌼 بچه های زیاد، خانه را برای خودشان یک مهدکودک می‌کنند. 🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼
ادیسون به خانه بازگشت و یادداشتی به مادرش داد، گفت: این را معلم داد و گفت فقط مادرت بخواند، مادر در حالی که اشک در چشم داشت برای کودکش خواند: فرزند شما یک نابغه است و این مدرسه برای او کوچک است؛ آموزش او را خود بر عهده بگیرید! سالها گذشت، مادرش درگذشت. روزی ادیسون( که اکنون بزرگترین مخترع قرن است ) در گنجه خانه، خاطراتش را مرور میکرد که برگه ای در میان شکاف دیوار او را کنجکاو کرد! آن را درآورده و خواند، نوشته بود: کودک شما کودن است؛ از فردا او را به مدرسه راه نمیدهیم! ادیسون ساعت ها گریست و در خاطراتش نوشت: توماس ادیسون کودک کودنی بود که توسط یک مادر قهرمان نابغه شد.
✅جوانمردي در فوتبال 🔰روزنامه اطلاعات در یادداشتی نوشت: سال ۱۳۶۶ شمسی است. بازی‌های فوتبال مقدماتی جام ملت‌های آسیا. کاتماندو پایتخت کشور فقیر نپال. تیم فوتبال ایران با تیم میزبان در حال بازی است. در نیمه دوم، در حالی که بازیکنان ایران بازی را از حریف، تا اینجای کار، برده‌اند، مرتضی کرمانی مقدم بازیکن ستاره مهاجم تیم ملی در زمین خوش‌ می‌درخشد و نیمکت‌نشینان بازی برجسته او را تشویق می‌کنند. ♦️ناگهان مرحوم پرويز دهداري مدیر فنی تیم ملی به رضا وطن‌خواه سرمربی تیم می‌گوید مرتضی را از زمین بیرون بکش! وطن‌خواه به دهداری می‌گوید پرویزخان! ما هر سه تعویض‌مان را انجام داده‌ایم. نمی‌توانیم دیگر تعویض کنیم. مرتضی هم که فوق‌العاده ظاهر شده است. پرویزخان اما می‌گوید می‌دانم که نمی‌توانیم تعویض کنیم، گفتم از زمین بیرون بیار. ده نفره بازی می‌کنیم! مرتضی در میان بهت خودش و ناباوری بازیکنان حریف و تماشاچیان، از زمین بیرون می‌آید بدون آنکه کسی بتواند جانشینش شود. ⭕️بعد از بازی، وطن‌خواه، مرتضی کرمانی مقدم را می‌خواهد و می‌گوید پرویزخان با شما کار دارد. به اتاقش برو. پرویز دهداری با او آرام آرام شروع به سخن می‌کند. از او و توانایی‌اش در فوتبال تعریف می‌کند و او را تشویق و تحسین می‌کند. بعد از این تعریف‌ها، مرتضی بیشتر تعجب می‌کند. از او می‌پرسد: خیلی عذر می‌خواهم پرویزخان! اگر این طور است که می‌فرمائید پس چرا وسط بازی مرا کشیدید بیرون؟ من که حتی کارت زرد هم نداشتم… . 👈🏽دهداری نگاهی عمیق به مرتضی می‌کند. مرتضی احساس می‌کند نگاه‌های پرویزخان از او گذر کرد و تا دوردست‌ها، آنسوی دیوار اتاق، امتداد یافت… ♦️پرویزخان نفس عمیقی می‌کشد و می‌گوید: تو آن بازیکن حریف را دریبل یکسره و دو سره زدی و بعد توپ را از میان پاهایش عبور دادی و دوباره توپ را گرفتی و منتظر ماندی تا دوباره تقلا کند و دوباره دریبلش کنی؟ فکر نکردی که آن بازیکن هم، مثل تو، بازیکن تیم ملی یک سرزمین است. ملتی منتظر دیدن درخشش و شایستگی او هستند؟! از آن گذشته، او پدر دارد، مادر دارد، احتمالاً زن دارد، بچه دارد، خویشاوند دارد، آنها دارند بازی را می‌بینند، منتظرند ببینند فرزندشان، همسرشان یا پدرشان در مصاف با حریف چه می‌کند. تو او را نزد خانواده‌اش، بچه‌محل‌هایش، دوستانش و ملتش تحقیر کردی، خوار و خفیف کردی. ❣️مرتضی جان! ما قبل از اینکه فوتبالیست باشیم، انسانیم 👈🏽چه کسی به ما حق داده است انسان دیگری را کوچک کنیم، حقیر کنیم، خجالت‌زده کنیم. آن هم در برابر میلیون‌ها جفت چشم…؟ پس انسانیت چه می‌شود؟ اخلاق چه می‌شود؟ جوانمردی چه می شود؟ فتوت چه می‌شود؟… پرویزخان سخن می‌گفت و مرتضی اشک می‌ریخت…
‼️امر و نهی فرزندان 🔷س 5468: اگر فرزندان مطیع والدین نباشند، والدین تا چه مرحله‌ای می‌توانند امر و نهی کنند؟ ✅ج: پدر و مادر می‌توانند و لازم است فرزند را امرونهی کنند؛ ولی مقام امر به معروف و نهی از منکر تا همان حد تذکر لسانی باشد نه بیشتر. اما دقت داشته باشید امر به معروف و نهی از منکر  به این معنا نیست که همیشه خودمان مستقیماً به فرد بگوییم. گاهی حتی باید فرد را نزد مشاور ببرند، این خودش می‌شود امر به معروف و نهی از منکر. یا پدر می‌بیند فرزندش در نمازخواندن کوتاهی می‌کند و به او تذکر می‌دهد اما اثر ندارد؛ خب باید با یک مشاوری صحبت کند. خود همین رجوع به مشاور امر به معروف است، یعنی  راهی را پیش بگیریم که شخص گناهکار، گناه نکند و کسی که واجبی را ترک کرده ، دیگر ترک نکند. 📕منبع: سایت رهبر معظم انقلاب khamenei.ir
هدایت شده از غدیر شناسنامه شیعه
علامه طباطبایی چگونه به نوشتن المیزان روی آورد؟ 🔹آیت الله علوی گرگانی : روزی مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی به دیدار والد ما آمده بودند که بعد از این دیدار به بنده گفتند به دیدن علامه طباطبایی می خواهم بروم، شما هم می آئید؟ بنده هم همراه ایشان به دیدن علامه طباطبائی در منزلشان رفتیم. وقتی خدمت ایشان رسیدیم، تازه کتاب المیزان را نوشته بودند. مرحوم علامه طباطبایی در میان صحبت های آن روز، فرمودند که مادر من سبب شد که المیزان را بنویسم. من علاقه عجیبی به مادر داشتم و خیلی مادر را دوست داشتم و وابسته ایشان بودم. وقتی مادرم از دنیا رفت، کانه سرمایه بزرگی از دست من رفت و روح من متاثر شد. بعد از مدتی که از فوت مادر گذشت، شبی ایشان را در خواب دیدم که به من گفت: پسرم! تو که این اندازه در پی فلسفه هستی، فردای قیامت چه خواهی کرد؟! چه پاسخی به خدا می دهی که عمر شریفت را مشغول چه کاری کردی؛ دنبال قرآن برو که واسطه شفاعتت می‌شود. از همان زمان تصمیم گرفتم و المیزان را نوشتم.
امام على عليه السلام :  خوش گمانى، از اخلاق عاقلان است. اَلظَّنُّ الصَّوابُ مِنْ شيَمِ اُولِى الاَْلْبابِ.  [غررالحكم، ح 1386]