یه ترکیبی از کرفس و هویج و انار درست کردم، داشتم میخوردم که معده ام اومد بالا گفت داداش من تیر خوردم تو با کیسه صفرا ادامه بده!
#طنز
🍎طب نوین اسلامی
در روایت آمده: «اشتكى رجل من اخواننا الى أبى عبد الله عليه السلام كثرة العطش ويبس الفم والريق فأمره ان يأخذ سقمونيا وقاقلة وسنبلة وشقاقل وعود البلسان وحب البلسان ونار مشك وسليخة مقشرة وعلك رومى وعاقر قرحا ودارصيني من كل واحد مثقالين يدق هذه الادوية كلها وتعجن بعد ما تنخل غير السقمونيا فانه يدق على حدة ولا ينخل ثم يخلط جميعا وياخذ خمسة وثمانين مثقالا فانيذ سجزى جيد ويذاب في الطبخين بنار لينة ويلت به الادوية ثم يعجن ذلك كله بعسل منزوع الرغوة ثم يرفع في قارورة أو جرة خضراء فان احتجت إليه فخذ منه على الريق مثقالين بما شئت من الشراب أو عند منامك مثله.»یعنی «مردی از برادران مؤمن ما شکایت کرد به امام صادق (ع) از زیادی تشنگی و خشکی دهان و آب دهان و امام امر نمود این دارو را درست کند، سقمونیا هل و سنبلالطیب و شقاقل و شاخه درخت بلسان و دانه بلسان و نارمشک و سلیخه مقشره و مصطکی و عاقرقرحا و دارچین از هرکدام دو مثقال (نه گرم)، همه آسیاب شود و همه الک شود بهجز سقمونیا (سقمونیا فقط آسیاب شود و الک نشود) سپس همه باهم مخلوط شود و هشتادوپنج مثقال شکر سجستان را در پاتیل قرار داده و با حرارت ملایم آن را آب کنند و این داروهای آمادهشده را با آن مخلوط کنند و به آن عسل کف گرفتهشده اضافه کنند و آن را در یک ظرف (بانکه) شیشهای یا کوزه سبز قرار دهند و هر وقت نیاز داشتی (زمان تشنگی و خشکی دهان) دو مثقال از آن ناشتا با هر نوشیدنی که خواستی بخور و اگر نیاز شدید داشتی موقع خواب هم بخور.»
طب الأئمة، ابن سابور الزيات، ص۷۳.
🍎طب نوین اسلامی
دکتر علی کتیرائی
در روایت آمده: «اشتكى رجل من اخواننا الى أبى عبد الله عليه السلام كثرة العطش ويبس الفم والريق فأمره
حدیث فوق در مورد قند خون بیماران می باشد. حال سوال این است که حدیث در مورد دیابت نوع یک است یا نوع دو؟؟
با توجه به اینکه ما عقیده داریم دیابت نوع دو در اثر سوء مزاج گرم و تر ایجاد می شود و با درمان سوء مزاج دیابت نیز درمان می شود، احتمالا این حدیث در مورد دیابت نوع یک است.
همان طور که می دانید دیابت نوع یک در اثر عدم ساخت انسولین در بدن ایجاد می شود. بنابراین شاید بتوان گفت این ترکیب در بدن سبب ساخت انسولین می شود.
که این نکته نیاز به تحقیقات وسیعی دارد.
🍎طب نوین اسلامی
یکی از بیماران بنده ۶ ماه قبل دچار چربی بالا و کبد چرب بود. که وی تحت درمان با طب اسلامی قرار گرفت. و ۶ ماه بعد مجددا آزمایش کبد چرب و چربی برای وی درخواست شد. این عکس آزمایش وی ۶ ماه قبل و اکنون را نشان میدهد.
تریگلیسیرید وی از ٢٩١ به ١٠۴ رسیده. کلسترول نیز کاهش یافته. کبد چرب نیز در وی بهبود یافته است.
🍎طب نوین اسلامی
به نظر ما چربی بالا در اثر سوء مزاج گرم و تر ایجاد می شود. که با درمان این سوء مزاج چربی نیز بهبود میابد.
درمان هایی که برای چربی بالا وجود دارد :
🔸️ کمتر خوردن مواد با طبیعت گرم و تر از جمله مواد شیرین و چرب
🔸️ خوردن آلوی برقانی خشک و قیسی (کلا مواد ترش برای دفع چربی ها مناسب است. ولی از همه بهتر آلوی خشک و قیسی است)
🔸 خوردن سویق خشک به صورت روزانه و ناشتا
🔸 روزه گرفتن نیز میتواند باعث کاهش چربی خون شود. (به شرطی که افطار و سحر زیاده روی نکنیم)
🔸️ ورزش و پیاده روی و کاهش وزن.
🔸️ استفاده از مواد گرم و خشک مثل سیاه دانه و آویشن، کندر و.... ( به صورت خشک نه دم کرده)
🔸️ استفاده از کاسنی و بنفشه که طبع را متعادل می کنند.
پن: گرم و تر از نظر ما دو نوع است. گرمی ++ و رطوبت + که در دیابتی ها دیده می شود. گرمی + و رطوبت ++ که در چربی بالا دیده می شود.
#درمان_چربی_بالا
🍎طب نوین اسلامی
خواص روغن بنفشه (قسمت اول)
درمان دردهای مفصلی: شاید بتوان گفت شگفت انگیز ترین اثر این روغن در درمان دردهای مفصلی است. مفصل ها گاهی بدون دلیل درد می گیرد و در گرافی انجام شده هم مشکلی یافت نمی شود. درد شدیدی که با استفاده از مسکن بهتر می شود و وقتی که اثر مسکن در بدن تمام شود، درد مجددا شروع می شود. روغن بنفشه این درد را به طور کلی خوب می کند. یکبار استفاده از این روغن برای بهبود کامل درد های مفصلی در بیشتر مواقع کافی است.
به طور کلی در روایات اسلامی ذکر شده که یک روز درمیان به بدن روغن بزنیم. که در این صورت هیچگاه دچار درد مفاصل نخواهید شد.
برخی از افراد دچار دردهای مفصلی می شوند که ناشی از خشکی مفاصل است. مثلا خشکی مفاصل شانه که برای این افراد نیز روغن بنفشه بسیار مفید است. برای تورم مفاصل ( که در اصطلاح به آن آب آوردن مفاصل می گویند) نیز می توان از روغن بنفشه شکوفا استفاده نمود.
دردهای عضلانی و استخوانی : روغن بنفشه در درمان درد های استخوانی و مفاصل نیز کاربرد دارد. دردهای ناشی از گرفتگی عضلات را کاهش می دهد. دردهای استخوانی را بهبود می بخشد. به خصوص دردهای استخوانی ناشی از سردی اندامها.
🍎طب نوین اسلامی
امام صادق علیه السلام:
اگر مردم میدانستند گیاه سنا چه خواصّی دارد، ارزش هر مثقال آن را به اندازه دو مثقال طلا میرساندند. هان! بدانید كه این گیاه، مایه ایمنی یافتن از بَهَك، پیسی، جذام، دیوانگی، فلج و لَقوه است. باید آن را با كشمش سرخ و بدون هسته، همراه با مقداری برابر از هلیله كابلی، زرد و سیاه، و به صورت ناشتا، به اندازه سه درهم، مصرف كرد و هنگامی كه به بستر خواب میروی نیز، همین اندازه مصرف كن، كه این، مهترِ همه داروهاست.
لَو عَلِمَ النّاسُ ما فِي السَّنا لَبَلَغوا كُلَّ مِثقالٍ مِنهُ بِمِثقالَينِ مِن ذَهَبٍ ! أما إنَّهُ أمانٌ مِنَ البَهَقِ وَالبَرَصِ وَالجُذامِ وَالجُنونِ وَالفالِجِ وَاللَّقوَةِ... ويُؤخَذُ مَعَ الزَّبيبِ الأحمَرِ الَّذي لا نَوى لَهُ ، ويُجعَلُ مَعَهُ هَليلَجٌ كابُلِيٌّ وأصفَرُ وأسوَدُ أجزاءً سَواءً ، يُؤخَذُ عَلَى الرِّيقِ مِقدارُ ثَلاثَةِ دَراهِمَ ، وإذا أوَيتَ إلى فِراشِكَ مِثلُهُ ، وهُوَ سَيِّدُ الأَدوِيَةِ.
منبع: مكارم الأخلاق، جلد 1، صفحه 409، حدیث 1387، بحار الأنوار، جلد 62، صفحه 218، حدیث 3 دانش نامه احادیث پزشكی: 1 / 484
🍎طب نوین اسلامی
دکتر علی کتیرائی
امام صادق علیه السلام: اگر مردم میدانستند گیاه سنا چه خواصّی دارد، ارزش هر مثقال آن را به اندازه دو
کسانی که از سنا استفاده کرده اند می دانند که یکی از ایرادات سنا دل پیچه شدیدی است که چند ساعت بعد از خوردن این گیاه در انسان ایجاد می شود.
حال حدس ما این است که برای پیشگیری از این دل پیچه باید آن را به صورت ترکیب با هلیله سیاه و هلیله زرد و کشمش استفاده نمود. تا در کنار اثرات خوب سنا از وقوع دل پیچه نیز جلوگیری شود....
🍎طب نوین اسلامی
طبع ماست خیلی سرد است. در حدیث داریم که برای اینکه ماست به شما آسیب نرساند، ماست را به همراه زنیان بخورید. پس میتوان گفت مصلح ماست زنیان هست. مصلح شیر و دوغ هم هاضوم ( مخلوطی از زنیان، سیاه دانه، آویشن و نمک) است. و مصلح پنیر گردو می باشد.
🍎طب نوین اسلامی
امام صادق(ع):
بادرنجبویه سبزی پیامبران است. بدان كه در آن، هشت ویژگی است: هضم كننده است؛ گرفتگی عروق و مجاری را می گشاید؛ آروغ را خوش بو می سازد؛ دهان را بوی خوش می بخشد؛ غذا را دوست داشتنی می سازد؛ درد و بیماری را از درون بدن، بیرون می كشد؛ و امان انسان از جذام است؛ [و] چون در درون انسان جای گیرد، همه بیماری ها را فرو نشاند.
حدیث4، مكارم الأخلاق، جلد1، صفحه 388، حدیث 13، دانش نامه احادیث پزشكی 236 /1)
🍎طب نوین اسلامی