از دیابت شروع میکنیم. همانطور که می دانید دیابت دو نشانه اصلی دارد. پر نوشی و پر ادراری. که هر دوی این علائم با گرمی طبع بیماران قابل توجیه است. بیمارانی که طبع گرم دارند، زیاد آب می خورند و به تبع آن زیاد ادرار می کنند. چند نکته دیگر نیز وجود دارد که به ما ثابت می کند دیابت همان طبع گرم و تر است. اول ارتباط زیاد دیابت و طبع گرم و تر با شیرینی. دوم ارتباط آنها با پیاده روی (در دیابت و طبع گرم و تر توصیه اصلی برای کنترل آن پیاده روی ذکر شده است) سوم ارتباط بین دیابت و چربی ( در پزشکی کلاسیک ارتباط ویژه ای بین چربی بالا و قند بالا یافت شده است. به طوری که به بیماران دیابتی به صورت پروفیلاکسی آتورواستاتین داده می شود) و چهارم ارتباط زیاد بین درمان دیابت و مواد تلخ. ( بسیاری از داروهای گیاهی که برای دیابت مورد استفاده قرار می گیرند و در طب ایرانی به آن توصیه شده است، طعم تلخ دارند، مثل اسپند، کندر، هندوانه ابوجهل و...). همان طور که در شکل مشاهده می کنید، با عدم کنترل قند خون عوارض دیابت ظاهر میگردد. عوارضی مثل نوروپاتی دیابتی، آسیب شبکیه چشم و آسیب به کلیه ها.
خوردن موادی که در شکل به آن اشاره شده است، منحنی دیابت را به سمت متعادل شدن پیش میبرد، و سبب درمان دیابت می گردد.
🍎طب نوین اسلامی
به عبارت دقیق تر می توان گفت : دیابت در اثر گرمی و تری پانکراس ایجاد می شود. و در ادامه گرمی و تری پانکراس بر سایر اعظای بدن تأثیراتی می گذارد. و حتی ممکن است سبب سردی ارگان هایی مثل کلیه گردد.
🍎طب نوین اسلامی
برای درمان دیابت هم می توان از درمان سوء مزاج گرم و تر کمک گرفت. ولی تاکید بیشتر ما بر روی مواد تلخ، و نیز مواد ترش است. و برای پیشگیری از ضعف و بی حالی افراد دیابتی، می توان از مواد با طبیعت گرم و خشک مثل سیاه دانه استفاده نمود.
🍎طب نوین اسلامی
در مورد چربی بالا که قبلا توضیحاتی بیان شد. نشانه های اولیه چربی بالا بی حالی و خواب آلودگی به همراه سردرد می باشد. اگر چربی به خوبی کنترل نشود، به مرور زمان کلسترول در رگ ها رسوب می کند و سبب عدم انعطاف رگ ها شده و فشار بالا به همراه چربی بالا ایجاد می کند. که درمان آن نیز قبلا توضیح داده شد.
#فشار_خون
🍎طب نوین اسلامی
اگر بیمار ترکیب قند و چربی بالا داشته باشد، به آن #سندرم_متابولیک گفته می شود. درمان سندرم متابولیک نیز قبلا ذکر گردید.
🍎طب نوین اسلامی
رطوبت بالا به تنهایی هم سبب علائمی در بدن می شود. سردرد، بی حالی و ضعف از نشانه های آن است. که با گذشت زمان و عدم درمان سبب ایجاد علائمی مثل جنون در بیماران می شود.
که همانطور که در شکل مشاهده میکنید، درمان آن خوردن مواد با طبع خشک مثل سویق گندم و جو، هلیله سیاه، و نیز مخلوط اطرفیل (هلیله سیاه، بلیله، آمله) به همراه عسل است.
⚡️ از درمان های دیگری که برای رطوبت بالا وجود دارد حجامت است. حجامت سبب می شود رطوبت بیمار از طریق بخار از خون خارج شود و علائم بیمار مثل سردرد بهبود یابد.
روش دیگری هم برای درمان رطوبت وجود دارد و آن روش این است که موادی به بیمار بخورانیم که طبع وی سرد و مرطوب شود. => غلبه بلغم. با غلبه بلغم رطوبت بیمار از طریق ادرار از بدن خارج می شود => رطوبت بیمار بهبود می یابد.
حدیثی در این زمینه:
⚡️ خداوند به وسیله بلغم جنون را برای هر کسی بخواهد از بین می برد
پن: احتمالا منظور از جنون در این حدیث جنون ناشی از رطوبت است. به طور کلی دونوع جنون داریم. جنون ناشی از رطوبت و جنون ناشی از طبع سرد و خشک [میتوان گفت جنون افرادی که دچار اسکیزوفرن هستند، و یک گوشه می نشینند مدت ها به جایی زل می زنند، ناشی از طبع سرد و خشک است و جنونی که با فعالیت زیاد همراه است به خصوص افراد مانیا ناشی از غلبه رطوبت در بیمار است] . که درمان اولی غلبه بلغم بوده و درمان دومی حجامت ناحیه سر
🍎طب نوین اسلامی
همان طور که در تصویر ملاحظه می کنید در این شکل بهترین طبع بیمار طبع گرم و تر بیان شده است. بعضی از اطبا طب ایرانی مزاج گرم و تر را بهترین مزاج و برند معرفی می نمایند. ولی نه سوء مزاج بلکه مزاج طبیعی.
بهترین طبع یا به عبارتی طبع برند طبعی است که در آن همه نیروهای مادی در انسان به اندازه کافی باشد. نه زیاد از حد و نه کمتر از مقدار طبیعی. یعنی انرژی جنسی انسان متعادل و رو به خوب، خواب انسان خوب باشد (نه زیاد و نه کم) و بعد از خواب احساس سرحالی کند، دفع ادرار و مدفوع در حد نرمال باشد و حافظه و یادگیری انسان نیز خوب باشد.
⚡️ البته نکته ای که در اینجا باید بیان شود این است که بعضی از حکما معتقدند مزاج برتر یا برند از نظر ائمه ع مزاج گرم و خشک است.
و دلیل آن را هم این حدیث از مولای متقیان علی علیه السلام می دانند. 👇👇👇👇
🍎طب نوین اسلامی
حضرت علی (ع) فرمودند: «درختان بیابانی که درسنگلاخها و زیرآفتاب سوزان و با صد عوامل تلخ دست بگریبانند، از درختانی که درلب جویبار پرورش یافته اند، محکمتر و بادوامترند. درختان لب جویبار که در مهد نعمت و در آغوش باغبان پرورش یافته اند با مشکلات و مصائب خوی نگرفته اند.»
🍎طب نوین اسلامی
این حدیث و احادیث مشابه دیگری در که در این زمینه وجود دارد، علاوه بر معنای ظاهری آن - که سختی کشیدن مایهی قوی شدن است- معانی دیگری نیز دارد. می توان از این حدیث به این نتیجه رسید که خشکی بدن (نه خشکی بیش از حد) ، بدن را برای زندگی آماده تر می کند. و رطوبت سبب سست شدن بدن می شود.
🍎طب نوین اسلامی
نکته پایانی که در این شکل به آن پرداخته شده است، #انسداد_فیزیولوژیک است. که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
🍎طب نوین اسلامی
#انسداد_فیزیولوژیک چیست؟
بعضی از مواد غذایی که به مسدد معروف هستند، مثل خربزه، در بدن حالتی را ایجاد می کنند که بدون دلیل مشخصی حالت انسداد ایجاد می شود. یعنی رطوبت ایجاد شده و مصرف شده نمی تواند از بدن خارج شود. مواد غذایی که می توانند سبب این حالت شوند، مواد غذایی گرم و تر است. موادی که رطوبت آن بر گرمی آن غلبه دارد. (گرمی ۱ رطوبت۳ *) در شکل موقعیت مکانی این انسداد نشان داده شده است. گرمی ۱ و رطوبت ۳. (البته به نظر می رسد رطوبت بالا به تنهایی نیز بتواند این حالت را ایجاد کند.)
*برای راحتی تفسیر نمودار هر کدام از نمودار های گرمی و رطوبت را به سه بخش تقسیم میکنیم. رطوبت خفیف را ۱، رطوبت متوسط را ۲ و رطوبت شدید را ۳ در نظر می گیریم. همچنین گرمای خفیف را ۱ گرمای متوسط را ۲ و گرمای شدید را ۳ در نظر می گیریم.
🍎طب نوین اسلامی
چرا #انسداد_فیزیولوژیک رخ می دهد؟
آب و رطوبت در بدن از سه طریق دفع می گردد. یکی از طریق ادرار، دوم از طریق مدفوع و سوم از طریق عرق کردن.
ادرار انسان معمولا از طریق غلبه بلغم زیاد می شود. و عرق نیز در صورتی ایجاد می شود که طبع بدن به سمت گرمی زیاد برود. در این افراد به دلیل اینکه بلغم غلبه ندارد، حجم ادرارشان کاهش می یابد و از طرفی گرمای بدن به حدی نیست که بتواند عرق ایجاد کند و رطوبت از طریق عرق دفع گردد.
از سه طریقی که گفته شد، در این افراد دو راه آن مختل است و یا ضعیف کار می کند.
بنابراین رطوبت در بدن می ماند و سبب ایجاد #انسداد_فیزیولوژیک و علائمی مثل سردرد و بی حالی و... می شود.
⚡️ اگر بدن انسان به سمت گرمی بیشتر برود، (مثلا رطوبت ۳ و گرمی ۲) رطوبت بدن از طریق غدد عرق دفع می گردد. و انسداد فیزولوژیک ایجاد نمی شود.
🍎طب نوین اسلامی