جامعه بانوان استراتژیست
♦️«بررسی مفهوم حیات در نگاه غربی و اسلامی» قسمت دوم 🔹تعریف حیات در علوم طبیعی(زیستشناسی) در علوم ط
♦️«بررسی مفهوم حیات در نگاه غربی و اسلامی»، قسمت سوم:
🔹ج) تعریف ژنتیکی:
موجودات زنده سیستمهایی هستند که اطلاعات ارثی قابل انتقال در خود ذخیره کردهاند. مجموعهی این معلومات در نوکلئیک اسیدها انباشته شده و از طریق سنتز آنزیمها و ترکیبات پروتئینی، انجام واکنشهای حیاتی را رهبری و کنترل میکنند.
♦️د) تعریف بیوشیمیایی:
موجودات زنده از سادهترین یاختهها گرفته تا انسان، ماشینهایی هستند که با قدرت خارقالعادهای مولکولهای آلی پیچیده را که منشأ صفات، رفتارها و تولید مواد مرکب و پیچیده از مواد خام و ساده میباشند، به انجام میرسانند. در کنار این روندها ماشینهای زنده قادرند موجوداتی کموبیش نظیر خود را ایجاد نمایند.
🔹ه) تعریف ترمودینامیکی :
در حالی که تمام جهان در سیر مداوم خود از نظم بیشتر به سوی نظم کمتر حرکت میکند، موجودات زنده ظاهراً در خلاف جهت این مسیر عام جهان به سوی بینظمی، به حساب نمیآیند. بلکه وقتی موجودات زنده در یک منطقهی محدود درجهی نظم را افزایش میدهند، در بخش بزرگتری در اطراف خود یا دیگر مناطق جهان، ایجاد بینظمی میکنند. بر پایی نظام حیاتی در روی کرهی زمین که ثمرهی آن پیدایش نظم بیشتر در برخی از ترکیبات و مواد است، عمدتا به مدد استفاده از انرژی آفتاب امکان پذیر میشود. دریافت انرژی آفتاب در روی کرهی زمین، مستلزم و نتیجهی ایجاد بینظمی بسیار زیاد در کرهی خورشید است. به بیان دیگر هزینه و صورت حساب ایجاد نظم در روی کرهی زمین، از طریق ایجاد بینظمی در خورشید پرداخت میشود.
#بررسی_مفهوم_حیات_در_نگاه_غربی_و_اسلامی_بخش_سوم
✍️ نیلوفر تفلیسی
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
🔰 بررسی جمله معروف آیتالله طالقانی درباره حجاب و فقر
💬 (میترسم روزی برسد که غارت بیتالمال و فقر و فلاکت در جامعه عادی شود و موضوع حساس جامعه بشود دو تار موی زن که زیر روسری است یا بیرون آن)
🔻مدتی است این عبارت خیلی مطرح میشود و عدهای سعی دارند مساله اقتصاد را مهمتر از موی زنان یا حجاب در نظر بگیرند که سعی کردهایم این عبارت را با هم بررسی کنیم.
🔹 نکته اول: مرحوم آیتالله طالقانی وقتی این عبارت را مطرح کردند زمانی بود که کشور ما فقیر بود و تبعیض اقتصادی بیداد میکرد و اعتراضات تعداد معدودی زنان برای آزادی پوشش در ایران شکل گرفت که ایشان فرمودند: شما به فقر کشورتون برسید نه اینکه دغدغه بیحجابی داشته باشید، متأسفانه عدهای برداشت غلط دارند که استاد اقتصاد را مهمتر از موی زنان میداند. خبر بیتوجهی زنان برای فقر در کشور و به دنبال آزادی پوشش بودن محل نقد آیتالله طالقانی بوده است، واتفاقا این مطالبه از زنانی است که به دنبال بیحجابی هستند، که چرا باید در جامعهای که خیلی از افراد به خاطر مشکلات اقتصادی توان ازدواج ندارند آزادیهای پوشش مطالبه جدی گردد!
🔹 نکته دوم: چرا باید حجاب و مو و حدود شرعی در جامعه به اقتصاد گره بخورد. در حالی که حجاب زن حق الله است و خداوند است که حدود پوشش زن را معین کرده است.
🔹 نکته سوم: آیا زن کالا هست که نوع پوشش او را اقتصاد جامعه مشخص کند یعنی جامعه و زن ثروتمند، حجاب قوی داشته باشد و زن فقیر نیازی به پوشش نداشته باشد؟! یا اصلا فرهنگ زن فقیر مهم نباشد. زن انسان آزاده است که در هر شرایطی باید ارزشمند زندگی کند.
🔹 نکته چهارم: آیا شما در جامعه اخلاق و شریعت مردان را هم به اقتصاد گره میزنید؟! مثلا اگر در جامعه فقر باشد چند تا مشت و لگد خوردن زن هم مهم نباشد، پرداخت مهریه و نفقه زن هم مهم نباشد چون جامعه درگیر فقر است!
🔹 نکته پنجم: مگر نه اینکه حجاب برای مصونیت و جلوگیری از دسترسی آسان به زن است، و این چرا باید در تقابل با اقتصاد محل بحث باشد، یعنی زن فقیر مجوز در دسترس بودن دارد؟
🔹 نکته ششم: چرا باید زن هزینه ضعفهای اقتصادی را با زنانگی خود پرداخت کند، مگر نه اینکه دولتها وظیفه دارند اقتصاد سالم و قوی و عادلانه برای زنان جامعه فراهم نمایند و چرا باید بخواهند بین نیاز به امنیت روانی زنان و اقتصاد، اقتصاد را اولی بدانند؟
🔹 نکته هفتم: اصلا چرا باید خود زنان زیر بار چنین نگاهی بروند و بخواهند اقتصاد را برای خود مهم تر ازحجاب بدانند، ما مطالبه بهبود اقتصادی جامعه را بهصورت جدی از مسئولان داریم اما ضعفهای اقتصادی دلیلی نمیشود که ما نسبت به مساله زنان و حجاب بیتوجهی کنیم.
✍ عالیه سادات
@Hasanabbasi_students
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
حضرت زهرا(س) با دفاع از ولایت نقشه شیطان را باطل کرد
🔹ما از حکایت روضهها و مصائبی که بر حضرت زهرا "س" وارد شد، زیاد شنیدهایم؛ از غصب فدک، از ماجرای درو دیوار، از ظلم به ولایت امیرالمؤمنین "ع"، همچنین از جایگاه او بهعنوان همسر علیبنابیطالب و نقش بیبدیل ایشان بهعنوان «امالائمه» نیز شنیدهایم؛ اما کمتر فراتر از این رفتهایم تا جایگاه حضرت سلاماللهعلیها را در ارتباط با شیعیان و نقش ویژهی ایشان در خارجکردن عالم از ظلمت نار بدانیم و بشناسیم.
🔹از قول رسول خدا "ص" در حدیث معراج اینگونه نقل شده است: «سمیت فی الأرض فاطمة لأنها فطمت شیعتها من النار وفطم أعداءها عن حبها»؛(١) [او] در زمین «فاطمه» (جداکننده) نامیده شده است؛ چون پیروان خود را از آتش جهنم جدا میسازد و دشمنان او از محبتش جدا ماندهاند.
🔹حقیقت این است که «نور» همراهی با ولایت و «نار» جدایی از ولایت امیرالمؤمنین "ع" است. اینکه ما شنیدهایم حضرت بر در خانهی انصار و مهاجر میرفتند تا با تبیین و روشنگری آنان را به ولایت ولی خدا دعوت کنند، در راستای نقش خاص ایشان در ارتباط با شیعیان بوده است تا آنان را از ظلمت «نار» به «نور» ولایت برسانند؛ ولایتی که با تبعیت از روی میل و رغبت، انسان را از دنیای دنی به اوج رشد و تعالی میرساند.
🔹آنچه در سقیفه رخ داد، طرح شیطان برای انحراف بشر و گسترش نار روی زمین بود که حضرت فاطمه "س" با دفاع از ولایت نقشهی او را بر هم زدند و طرح او را ابتر گذاشتند.
🔹اگر طرح شیطان گسترش فساد در زمین و هلاکت حرث (زنان) و نسل است، حضرت فاطمه بهعنوان عنصر شجرهی طیبهی ولایت، طرح کوثری را در عالم درانداخت؛ نسلی که بهعنوان ثمرهی فؤاد او هدایت انسان به قلههای کمال را بهعهده دارند.
🔹اگر طرح شیطان قطع پیوند مردم از ولایت و قطع رحمی بود که با فساد فی الارض ملازم است، طرح او در باطلکردن این کید شیطان بهعنوان سیدة نساءالعالمین، زوجیت با حضرت علی علیهالسلام شد که کفو و همتای او بود و با طهارتی بیبدیل، سلسلهی ارحام طیبه و اصلاب شامخهای را که از حضرت آدم و حوا آغاز شد و تا آخرین مولود این نسل طیب ادامه پیدا کرد، ادامه داد.
🔹اگر طرح شیطان القای فساد و شر در قلوب انسانهاست، او با مبارزه و هدایت دائم بر در خانهی انصار و مهاجر رفت تا با قول حسن آنها را به ولایت حقهی امیرالمؤمنین دعوت کند.
پینوشت:
۱- معانی الاخبار، ص ۳۹۶، ح ۵۳.
ادامه متن را در این لینک مطالعه کنید.
✍ مهدیه منافی
#ولایت_مداری
#فاطمیه
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
20.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مسکو مرکز روسیه
مردم به تعرض جوانان هرزه به دختران بی حجاب توجه نمی کنند .
اما با مزاحمت آنان برای بانوان محجبه ، برانگیخته می شوند و با مزاحمین مقابله می کنند .
این برآورد میدانی ، حاکی از آن است که زنانی که پوشش مناسب ندارند ، مدافع هم ندارند زیرا عابران برخورد مزاحمین با آن زنان را مطالبه رفتاری خود آن زنان می دانند .
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
جامعه بانوان استراتژیست
♦️«بررسی مفهوم حیات در نگاه غربی و اسلامی»، قسمت سوم: 🔹ج) تعریف ژنتیکی: موجودات زنده سیستمهایی هست
♦️«بررسی مفهوم حیات در نگاه غربی و اسلامی»، قسمت چهارم:
🔹دائرةالمعارف آمریکانا :
حیات، عامل و وسیلهی تمیز و تشخیص اُرگانیسمها از اشیای غیر زنده است. در چارچوب هدفهای نوشتهی حاضر، میتوان حیات را با عبارت زیر تعریف کرد:
«موجودیّت سازمان یافتهای که قادر به همانندسازی است.»
حیات، همان متابولیسم است، متابولیسم یکی از خصائص بارز مادهی زنده است، اما تمام خصائص حیات، محدود به متابولیسم نیست. نکتهی مهم، آن است که برخی از خصلتهای حیاتی به صورت مجتمع، منحصراً در بین جانداران تظاهر میکنند و همین امر تشخیص آنها را به عنوان یک موجود یا فرد یک پارچه مقدور میسازد .
در پایان باید اشاره کرد که تنها مشخصهی حیات، بهرهوری آن از درجات بالاتر سازمان یافتگی است. جمعی معتقدند که اختلاف بین موجودات جاندار و بیجان ناشی از اختلاف درجهی سازمان یافتگی و آرایش مواد تشکیل دهنده است. گروهی دیگر عقیده دارند که حیات مرهون یک جوهر اختصاصی است که به مادهی غیر زنده اضافه میگردد. مکانیستها طرفدار نظریهی اولند و ویتالیستها از نظریهی دوم جانبداری میکنند .
منبع: کتاب ماهیت و منشأ حیات، نوشته ی آقای اصغر نیشابوری
#بررسی_مفهوم_حیات_در_نگاه_غربی_و_اسلامی_بخش_چهارم
✍️ نیلوفر تفلیسی
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
دروغ_شاهد_شهادت
ابهام_تردید_تعارض فرآیندی شناختی است که در صورت رخداد آن در ذهن یا قلب انسان منجر به سرگردانی و گم کردن مسیر و جهت میشود؛ چنین فردی در جاده زندگی، نسبت به هدف نهایی و جهت خود دچار تردید شده و راه را گم میکند. در بهترین حالت چنانچه در راههای نادرست و خطرناک قرار نگیرد، در همان نقطهای که دچار ابهام شده میایستد، سکوت میکند و مبتلا به عدم تحرک یا انجماد خواهد شد. در اصطلاح روانشناختی او دچار کاتاتونیک میشود. چنین فردی از عنصری فعال و اثرگذار در زندگی فردی و اجتماعی خارج میشود یا به اصطلاح عام، او خنثی شده است.
اما مسئله خطرناکتر رخداد این فرآیند برای یک اجتماع است. یعنی جامعهای که تحت تاثیر عواملی، راه گم میکند و مردد میشود و اعضایش در صورتی که به عناصری مخرب برای اهداف آن جامعه تبدیل نشوند حتما به عواملی ساکن و خنثی مبدل خواهند شد. جامعه در این حالت به طور کامل خنثی شده است.
"دروغ" آن عاملی است که فرآیند بالا را فعال خواهد کرد. به این ترتیب مهمترین اثر دروغ، سرگردانی و گمگشتگی و در نهایت خنثیسازی قدرت و هدف یک جامعه است و جامعهای که در آن دروغ شیوع پیدا کند، اهداف و ساختارش در معرض فروپاشی قرار خواهد گرفت.
پروژه "کنترل ذهن" که با قدرت طی دهه گذشته در جامعه ایران به خوبی پیش رفته است و افراد اثرگذار اجتماعی بسیاری را با خود همراه کرده و به سرگردانی و گاه متاسفانه عاملی جهت تخریب کشانده است.
برخلاف ناتوانی مدیران و رسانهها، اما تنها ناجی ما در برابر این گمگشتگی و فروپاشی، خط رسانهای خون از رگهای شهید بوده است.
شهیدان، شاهدان مسیر سلامت و سعادتند و با کلامشان و وصیتشان و زندگی و حتی مرگشان سخن میگویند و شهادت میدهند و ابهامها و سرگردانیها را میزدایند و گامها را در طی کردن مسیر راستی، استحکام میبخشند.
جامعهای که آنان را در خود دارد، هرگز گمگشته و سرگردان و خنثی نخواهد شد.
✍️ زهراکیایی_روانشناس
#جان_فدا
#سردار_دلها
#قاسم_سليمانی
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
🔰 شربتی از لب لعلش نچشیدیم و برفت
روی مه پاره او سیر ندیدیم و برفت
گویی از صحبت ما نیک به تنگ آمده بود
بار بربست و به گردش نرسیدیم و برفت 🌹
#جان_فدا
🎨 نقاشی دیجیتال از: فاطمه سالارطایفه
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
5.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نقص عدم استفاده از زنان در تصمیمسازیها باید برطرف شود
💬 بیانات امروز رهبر انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
🔰 مسألهی حجاب ؛ پازلی که قطعاتش گم شده است
شاید همهی ما به این سؤال فکر کردهایم که بالاخره وضعیت حجاب چه خواهد شد؟ آیا جمهوری اسلامی تسلیم روند موجود شده است؟ قرار نیست اتفاق ویژهای رخ دهد؟ برنامهریزی برای بهبود اوضاع صورت گیرد؟
و در آخر به این پاسخ رسیدیم که این از علائم آخرالزمان است و کاری از ما نمیآید، باید صبر کنیم تا حضرت ظهور کنند و اوضاع را درست کنند! این پاسخ نه تنها رویکرد منفعلانه در برابر مفهوم ظهور و انتظار است، بلکه به مثابهی پاک کردن صورت مسأله برای راحت کردن خودمان و فرار از مسئولیت است. اما واقعیت اینجاست که فقدان راه حل، محصول فقدان فهم مسأله است. مسئله این است که ما به موضوع حجاب از منظر علت نگریستهایم نه معلول. در صورتی که حجاب آخرین حلقه از بروز و ظهور تربیت، جهانبینی و شالودهی معرفتی یک زن است. به بیان سادهتر، حجاب معلول است نه علت. معلولی که تا قطعات پیشینی و زمینهای آن حل نشود، نمیتوان انتظار حضور حیامند یک زن در جامعه را داشت.
💠 این که یک زن چه فهمی از نسبت خود با بدنش دارد، چه نگاهی از خود و تصویر رسانهای و استاندارد زیبایی موجود از زن دارد، رویکردش نسبت به پوشش از حیث مالکیت بر بدن است یا صرفا راحتی، پوشش را ابزار میداند برای ابراز هویت یا نماد ایدئولوژی، رویکردش به دین و احکام آن چیست، پوشش را محصول تحمیل و سلطهی نگاه مذکر میداند یا بخشی از پازل عبودیت در نسبت میان خودش و خدا، همه مؤلفههایی است که خروجی این دستگاه فکری، میشود نوع لباسی که یک زن برای حضور در جامعه انتخاب میکند. پوششی که میتواند ظاهر کنندهی وجه جنسی او باشد، یا بالعکس، مستور کنندهی آن.
💠 همچنین اگر در سطح گفتمان، حکمت حجاب را به جای تبیین چیستی و چگونگی آن و جایگاهی که زن در نظام آفرینش از جهت حریم و نقشی که برای حیاتبخشی و ادامهی زندگی دارد، صرفا منحصر کردیم در یکی از کارکردهای آن که حفظ مرد از گناه است و حجاب تبدیل شد به محدودیت برای زن و راحتی جنس مذکر، نه تنها در زمانهی ما پاسخگوی نیاز زن نیست، بلکه فروکاست مفهوم حجاب نیز هست، چون مفهوم حجاب بیش و فراتر از این است و منحصر در یک کارکرد نیست.
💠 حالا فرض کنیم بدون توجه به این عوامل و بسترها و تغییر جهان معرفتی یک زن، صرفا بخواهیم او را از بیرون ملزم به حجاب کنیم، امری که ممکن نیست. اگر هم ممکن باشد در سطح دیسیپلین (نظم بیرونی) است نه اوردر (نظم درونی) و بدون توازن و تناسب این دو سطح از نظمبخشی به نظام اجتماعی، نمیتوان انتظار کارامدی بالا از این راهکارها را داشت.
از سوی دیگر زن نیاز به دیده شدن دارد، نیاز مشروعی که میتواند پاسخ صادق یا کاذب داشته باشد. اگر این نیاز به درستی در فضای حلال و بدون آسیب خانواده پاسخ داده شد، خودنمایی جنسی او در جامعه به حداقل خواهد رسید و اگر بالعکس نه تنها به نیاز او در بستر حلال خانواده توجه نشود، بلکه پاسخ کاذب برای این نیاز مهیا باشد، زن در جامعه میل به جلوهنمایی پیدا میکند. همینگونه است در مورد هر نیاز مشروعی که در بستر خود پاسخ داده نشود مثل تفریح حلال، که معماری سنتی ما در گذشته پاسخگوی آن بود و یک زن در حیاط خانه نیازش به آب و گیاه و نور بدون پوشش از نامحرم، تأمین میشد. فضایی که معماری مدرن که حیا و حریمزدایی جزء ویژگیهای آن است، آن را از زن گرفت و روز به روز حریم امن او را برای حضور آزاد بدون حجاب، تنگ کرده است.
💠 همهی اینها حلقههای مفقوده و قطعات پازلی است که ما از مسئلهی حجاب نفهمیدهایم و و برای حل مسأله صرفا به دم دستیترین راهکارها روی آوردهایم. اگر میخواهیم مسئلهی حجاب حل شود، باید با نگاه کلان و همهجانبهنگر، علتها و بسترهای حیازدا را بشناسیم و از ریشه مسأله را حل کنیم. ریشههایی که زن بخشی از آن است نه تمام آن و او جزئی از سیستمی است که داشتن حجاب را برای او سخت کرده و حتی از وادی «حجاب اجباری» که عبارت مرسوم فضای مجازی است به تنگنای «بیحجابی اجباری» افتاده است و برای حفظ حجاب در همه جا باید هزینه بدهد. در این فضا و بستر، زنی که بخواهد حجاب را حفظ کند در سختی میافتد، از تفریح حلالی که نیست و بستر آن از جامعه حذف شده، تا پاسخ به نیاز مشروع برای دیده شدن در خانواده که رو به کاستی است و تجردی که روزافزون است و دختران محجوب و باحیایی که در رقابت با نمایشگاه عمومی خودنمایی جا میمانند، تا جهان معرفتی که حجاب را نه در نسبت با خدا و حق الله، بلکه صرفا محصور در یک کارکرد محدود کننده میبیند و خود را برخلاف نگاه الهی که انسان را مالک درجه دو میداند و جسم را امانتی که نیاز به حفظ دارد، مالک تن خود دانسته و تصرف بر اساس امیال نفسانی بر جسم خود را به عنوان حق انسانی تصور میکند.
✍مهدیه منافی
#حجاب
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
17.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆 بیانات رهبر انقلاب درباره «بیحجابی اجباری» برای زنان ایرانی در دوران رضاخان پهلوی
#سالروز_کشف_حجاب_رضاخانی
#بی_حجابی_اجباری
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
کنترل ذهن با مرض قلب یا بیماری روان؟!
هیجانات عامل اصلی هدایت فکر و رفتار انسان است و از همین روی امروز ابزار دست قدرتمندان برای کنترل ذهن آدمی است. تحقیقات روانشناسی خارج شدن هیجانات را از مسیر درست، عامل بخش عمده ای از بیماری های روان معرفی می کند.
پژوهش حاضر به تطبیق طبقات هیجان بر نقشه انسان در قرآن پرداخته و نتیجه گرفته است که جایگاه هیجانات، نه در مغز بلکه در قلب آدمی است که در اسلام مصداق آن بیماری قلب یا مرض قلب می باشد.
به این ترتیب خارج شدن هیجانات از مسیر درستش، فرد را مبتلا به بیماری قلب کرده که بشکل تصاعدی شدت آن افزایش می یابد و منجر به افکار و رفتار مخرب در زندگی فردی و اجتماعی می شود.
کنترل ذهن به وسیله هدایت هیجانات یکی از بهترین ابزارها در دستان ابزارهای قدرت است.
فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا ...
✍️ زهرا کیایی
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladiesi
بررسی طبقات هیجان.pdf
حجم:
1.33M
بررسی طبقات هیجان در ساختار وجودی انسان در قرآن منطبق بر نظریهی رواتتکاملی پلاتچیک
✍️ زهرا کیایی
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladiesi