5.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نقص عدم استفاده از زنان در تصمیمسازیها باید برطرف شود
💬 بیانات امروز رهبر انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
🔰 مسألهی حجاب ؛ پازلی که قطعاتش گم شده است
شاید همهی ما به این سؤال فکر کردهایم که بالاخره وضعیت حجاب چه خواهد شد؟ آیا جمهوری اسلامی تسلیم روند موجود شده است؟ قرار نیست اتفاق ویژهای رخ دهد؟ برنامهریزی برای بهبود اوضاع صورت گیرد؟
و در آخر به این پاسخ رسیدیم که این از علائم آخرالزمان است و کاری از ما نمیآید، باید صبر کنیم تا حضرت ظهور کنند و اوضاع را درست کنند! این پاسخ نه تنها رویکرد منفعلانه در برابر مفهوم ظهور و انتظار است، بلکه به مثابهی پاک کردن صورت مسأله برای راحت کردن خودمان و فرار از مسئولیت است. اما واقعیت اینجاست که فقدان راه حل، محصول فقدان فهم مسأله است. مسئله این است که ما به موضوع حجاب از منظر علت نگریستهایم نه معلول. در صورتی که حجاب آخرین حلقه از بروز و ظهور تربیت، جهانبینی و شالودهی معرفتی یک زن است. به بیان سادهتر، حجاب معلول است نه علت. معلولی که تا قطعات پیشینی و زمینهای آن حل نشود، نمیتوان انتظار حضور حیامند یک زن در جامعه را داشت.
💠 این که یک زن چه فهمی از نسبت خود با بدنش دارد، چه نگاهی از خود و تصویر رسانهای و استاندارد زیبایی موجود از زن دارد، رویکردش نسبت به پوشش از حیث مالکیت بر بدن است یا صرفا راحتی، پوشش را ابزار میداند برای ابراز هویت یا نماد ایدئولوژی، رویکردش به دین و احکام آن چیست، پوشش را محصول تحمیل و سلطهی نگاه مذکر میداند یا بخشی از پازل عبودیت در نسبت میان خودش و خدا، همه مؤلفههایی است که خروجی این دستگاه فکری، میشود نوع لباسی که یک زن برای حضور در جامعه انتخاب میکند. پوششی که میتواند ظاهر کنندهی وجه جنسی او باشد، یا بالعکس، مستور کنندهی آن.
💠 همچنین اگر در سطح گفتمان، حکمت حجاب را به جای تبیین چیستی و چگونگی آن و جایگاهی که زن در نظام آفرینش از جهت حریم و نقشی که برای حیاتبخشی و ادامهی زندگی دارد، صرفا منحصر کردیم در یکی از کارکردهای آن که حفظ مرد از گناه است و حجاب تبدیل شد به محدودیت برای زن و راحتی جنس مذکر، نه تنها در زمانهی ما پاسخگوی نیاز زن نیست، بلکه فروکاست مفهوم حجاب نیز هست، چون مفهوم حجاب بیش و فراتر از این است و منحصر در یک کارکرد نیست.
💠 حالا فرض کنیم بدون توجه به این عوامل و بسترها و تغییر جهان معرفتی یک زن، صرفا بخواهیم او را از بیرون ملزم به حجاب کنیم، امری که ممکن نیست. اگر هم ممکن باشد در سطح دیسیپلین (نظم بیرونی) است نه اوردر (نظم درونی) و بدون توازن و تناسب این دو سطح از نظمبخشی به نظام اجتماعی، نمیتوان انتظار کارامدی بالا از این راهکارها را داشت.
از سوی دیگر زن نیاز به دیده شدن دارد، نیاز مشروعی که میتواند پاسخ صادق یا کاذب داشته باشد. اگر این نیاز به درستی در فضای حلال و بدون آسیب خانواده پاسخ داده شد، خودنمایی جنسی او در جامعه به حداقل خواهد رسید و اگر بالعکس نه تنها به نیاز او در بستر حلال خانواده توجه نشود، بلکه پاسخ کاذب برای این نیاز مهیا باشد، زن در جامعه میل به جلوهنمایی پیدا میکند. همینگونه است در مورد هر نیاز مشروعی که در بستر خود پاسخ داده نشود مثل تفریح حلال، که معماری سنتی ما در گذشته پاسخگوی آن بود و یک زن در حیاط خانه نیازش به آب و گیاه و نور بدون پوشش از نامحرم، تأمین میشد. فضایی که معماری مدرن که حیا و حریمزدایی جزء ویژگیهای آن است، آن را از زن گرفت و روز به روز حریم امن او را برای حضور آزاد بدون حجاب، تنگ کرده است.
💠 همهی اینها حلقههای مفقوده و قطعات پازلی است که ما از مسئلهی حجاب نفهمیدهایم و و برای حل مسأله صرفا به دم دستیترین راهکارها روی آوردهایم. اگر میخواهیم مسئلهی حجاب حل شود، باید با نگاه کلان و همهجانبهنگر، علتها و بسترهای حیازدا را بشناسیم و از ریشه مسأله را حل کنیم. ریشههایی که زن بخشی از آن است نه تمام آن و او جزئی از سیستمی است که داشتن حجاب را برای او سخت کرده و حتی از وادی «حجاب اجباری» که عبارت مرسوم فضای مجازی است به تنگنای «بیحجابی اجباری» افتاده است و برای حفظ حجاب در همه جا باید هزینه بدهد. در این فضا و بستر، زنی که بخواهد حجاب را حفظ کند در سختی میافتد، از تفریح حلالی که نیست و بستر آن از جامعه حذف شده، تا پاسخ به نیاز مشروع برای دیده شدن در خانواده که رو به کاستی است و تجردی که روزافزون است و دختران محجوب و باحیایی که در رقابت با نمایشگاه عمومی خودنمایی جا میمانند، تا جهان معرفتی که حجاب را نه در نسبت با خدا و حق الله، بلکه صرفا محصور در یک کارکرد محدود کننده میبیند و خود را برخلاف نگاه الهی که انسان را مالک درجه دو میداند و جسم را امانتی که نیاز به حفظ دارد، مالک تن خود دانسته و تصرف بر اساس امیال نفسانی بر جسم خود را به عنوان حق انسانی تصور میکند.
✍مهدیه منافی
#حجاب
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
17.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆 بیانات رهبر انقلاب درباره «بیحجابی اجباری» برای زنان ایرانی در دوران رضاخان پهلوی
#سالروز_کشف_حجاب_رضاخانی
#بی_حجابی_اجباری
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
کنترل ذهن با مرض قلب یا بیماری روان؟!
هیجانات عامل اصلی هدایت فکر و رفتار انسان است و از همین روی امروز ابزار دست قدرتمندان برای کنترل ذهن آدمی است. تحقیقات روانشناسی خارج شدن هیجانات را از مسیر درست، عامل بخش عمده ای از بیماری های روان معرفی می کند.
پژوهش حاضر به تطبیق طبقات هیجان بر نقشه انسان در قرآن پرداخته و نتیجه گرفته است که جایگاه هیجانات، نه در مغز بلکه در قلب آدمی است که در اسلام مصداق آن بیماری قلب یا مرض قلب می باشد.
به این ترتیب خارج شدن هیجانات از مسیر درستش، فرد را مبتلا به بیماری قلب کرده که بشکل تصاعدی شدت آن افزایش می یابد و منجر به افکار و رفتار مخرب در زندگی فردی و اجتماعی می شود.
کنترل ذهن به وسیله هدایت هیجانات یکی از بهترین ابزارها در دستان ابزارهای قدرت است.
فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا ...
✍️ زهرا کیایی
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladiesi
بررسی طبقات هیجان.pdf
حجم:
1.33M
بررسی طبقات هیجان در ساختار وجودی انسان در قرآن منطبق بر نظریهی رواتتکاملی پلاتچیک
✍️ زهرا کیایی
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladiesi
جامعه بانوان استراتژیست
♦️«بررسی مفهوم حیات در نگاه غربی و اسلامی»، قسمت چهارم: 🔹دائرةالمعارف آمریکانا : حیات، عامل و وسیل
♦️«بررسی مفهوم حیات در نگاه غربی و اسلامی»، قسمت پنجم:
🔹۲ـ اشکالات تعاریف فوق
الف. در این تعاریف ما هیچ شناختی از حقیقت حیات پیدا نمی کنیم. این تعاریف چیزی نیستند جز بیانهایی قلمه و سلمبه که صرفاً دارند خصوصیّات روشن حیات را می شمارند؛ خصوصیّاتی که هر انسانی به راحتی می تواند آنها را شناسایی کند؛ مثل قدرت تغذیه (جذب موادّ)، قدرت دفع ، قدرت رشد، قدرت تولید مثل و همانند سازی و ... .
ب. طبق این تعاریف، خدا موجود غیر زنده تلقّی می شود. چون نه تولید مثل دارد نه جذب و دفع و نه ... . حال آنکه حیات از اوصاف کمال است؛ و محال است خدا ـ که کمال محض است ـ فاقد آن باشد.
ج. طبق این تعاریف، ملائک نیز موجودات غیر زنده محسوب می شوند؛ حال آنکه در منطق ادیان، و طبق مبانی فلسفی، ملائک نیز موجودات دارای حیات می باشند.
د. طبق برخی از این تعاریف، موجودات عقیم، غیر زنده فرض شده اند. چون قدرت تولید مثل ندارند. و اگر بگویند که تولید مثل را از تعریف بر می داریم، در این صورت بسیاری از موجودات غیر زنده نیز زنده تلقّی خواهند شد. چون موادّ طبیعی زیادی هستند که جذب و دفع و امثال آن دارند.
#بررسی_مفهوم_حیات_در_نگاه_غربی_و_اسلامی_بخش_پنجم
✍️ نیلوفر تفلیسی
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
🔰 مادرها هستند که فرزند را مؤمن بار میآورند
💠 رهبر انقلاب، در دیدار اخیر اقشار مختلف بانوان: افشانندهی بذر ایمان در دلها؛ مادرها هستند که فرزند را مؤمن بار میآورند. «ایمان» درس نیست که آدم به یکی درس بدهد یاد بگیرد؛ ایمان یک رویش است، یک رشد معنوی است که بذرافشانی لازم دارد؛ این بذرافشانی به وسیلهی مادر انجام میگیرد و مادر این کار را میکند. اخلاق را همین طور. بنابراین نقش او فوقالعاده است.
🔹 رهبر انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
مادران، انتقالدهندگان عناصر هویتی
هویت فرآیند مستمری است که طی آن مرزهای بین خود و دیگری شکل میگیرد، از بین می رود و دوباره شکل می گیرد (کگان) فرآیندی که به گفته پیاژه روانشناس، از همان ماههای پس از تولد توسط نوزاد در تمییز اندامهای خود از مادر و یافتن وجود متمایزش آغاز میشود و گویی هویت یابی آغازش از مادر است و البته به سرانجام رسیدنش نیز با مادر در فرآیند رشد و تربیت، سبک فرزندپروری صحیح مادر تا انتهای نوجوانی است که میتواند ابعاد هویتی را گام به گام به فرزند خود انتقال دهد تا به "هویت موفق" در تقسیمات "مارسیا" منتهی گردد و نه "هویتهای آشفته و دیررس و حتی زودرس".
سبک فرزندپروری درست نیز توسط مادرانی قدرت اجرایی دارد که خودشان هویتی موفق در همه ابعاد فردی-قومی- دینی-جنسیتی و ملی دارند، امری که آنان را به زنان و مادرانی قوی مبدل میکند.
چنانچه در جامعهای شاهد باشیم که تعدادی چهرههای علمی- هنری- ورزشی-سیاسی و... هستند که هنوز در مسیر هویتیابیاند و در از بین بردن مرزهایشان با دیگران، دست و پا میزنند و به معنایی مبتلا به استحاله در مرزها و در نتیجه هویتشان شدهاند، به آن معناست که هویت آشفته یا دیررسشان درفرزندپروری مادرانه رخ داده
طبق پژوهشها مهمترین تکنیک فرزندپروری در هدایت هویت دینی و ملی فرزندان،تقویت روابط والد-فرزندی است که بحثی مفصل میطلبد.
فرزندان یک جامعه، دستاورد مادران آن سرزمیناند تا با شکل دادن به ابعاد هویتیشان از جمله هویت ملی، بتوانند مام وطن را بشناسند آن را ناموس خود بدانند.
✍️زهراکیایی
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
جامعه بانوان استراتژیست
♦️«بررسی مفهوم حیات در نگاه غربی و اسلامی»، قسمت پنجم: 🔹۲ـ اشکالات تعاریف فوق الف. در این تعاریف ما
♦️«بررسی مفهوم حیات در نگاه غربی و اسلامی» قسمت ششم:
🔹نظریههای تشکیل حیات:
۱- خلقالساعه: بانیِ آن ارسطو بوده و اعتقاد بر این داشته که موجودات زنده از اجسام بیجان ساخته شدهاند.
۲- بیوژنزیس(Biogenesis): بانیِ آن پاستور و ردی بودهاند. نظرشان این بوده که زنده ٬ زنده را میسازد.
۳- خلقت مستقل: این نظریه برگرفته از کتب آسمانی بوده و طرفداران آن بر این باور هستند که موجودات زنده به صورت مستقل، خلق گردیدهاند.
۴- نظریهی کیهانی: این نظریه بیان میکند که موجودات زنده برای اولین بار از سیارات دیگر وارد زمین شدهاند؛ علل آن را نیز وجود عجایب هفتگانه میدانند. مخالفین این نظریه بر این باورند که عبور از جو زمین امکان پذیر نیست.
۵- جرم لاست: به همان شکل نظریه کیهانی است با این تفاوت که اعتقاد دارد موجود زنده به شکل موجود پست(مثلاً هاگ) وارد زمین میشود.
۶- نظریهی آلی(Big Bang)
♦️واکنشهای دانشمندان جهان اسلام:
از نظر علامه طباطبایی(ره) آنچه نظریه داروین درباره منشأ آفرینش انسان گفته است بر خلاف نظر قرآن است که براساس آن اولین فرد بشر و همسرش از هیچ پدر و مادری متولد نشدهاند، بلکه از خاک یا گل بیواسطه و مستقیم آفریده شدهاند. بنابراین آفرینش انسان، آنی و بدون گذشت زمان بوده است. به همین دلیل خداوند در قرآن، خلقت استثنایی حضرت مسیح(ع) را به آفرینش استثنایی حضرت آدم(ع) تشبیه کرده است و گرنه وجهی برای این تشبیه و مقایسه وجود نداشت(طباطبایی،۱۳۷۶).
سید قطب از دانشمندان برجسته مصری با اینکه تحت تأثیر نظریه داروین از بعضی آیات قرآن تدریجی بودن آفرینش انسان را اثبات میکند(سید قطب، ۱۴۰۶،ج۴) تصریح میکند که نظریات علمی نمیتوانند مطلبی برخلاف قرآن اثبات نمایند و نظریه داروین را فرضیهای غیریقینی وظنی معرفی میکند(سید قطب،۱۴۰۶،ج۳). در عین حال برای رفع تعارض کلی آیات قرآن و دستاوردهای علوم جدید تأکید دارد که قرآن کتاب علم نیست و هدف از نزول آن تدریس نجوم و شیمی و طب و دیگر علوم تجربی نیست(سید قطب، ۱۴۰۶، ج۱ و۳). قرآن جز در موارد نادر، معترض حقایق علمی نشده است و آنجا که آیاتی را مطرح میکند اهدافی کلامی دارد نه علمی (سیدقطب، ۱۴۰۶، ج ۱و۴و۵).
#بررسی_مفهوم_حیات_در_نگاه_غربی_و_اسلامی_بخش_ششم
✍️ نیلوفر تفلیسی
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
تعطیلی مدارس، ویژن سازی و کنترل ذهن!🎮
در عین حالیکه استفاده مدیریت شده (حداقل 2 ساعت) از رسانه و شبکههای اجتماعی و فضای مجازی فواید علمی و مهارتی قابل توجهی دارد اما ناامیدی و غم منجر به افسردگی- افزایش اضطراب- کاهش اعتمادبنفس- آسیبهای هویتی- افزایش هیجانات خشم و نفرت نسبت به خود و اطرافیان- نقص مهارتهای ارتباطی و بهم ریختگی روابط با خانواده و در یک کلام بهم ریختگی روانی، پیامدهای اعلامی توسط روانشناسان و متخصصان جهان، در استفاده مدیریت نشده از این فضاهاست (در ایران پیش از تعطیلات، 16 برابر استاندارد جهانی!).
اما مهمترین این پیامدها که البته هدف اصلی متولیان دنیای امروز است، "کاهش قدرت تصمیم گیری" و "انفعال" و "توانایی حل مسئله" و در یک کلام خارج شدن کنترل ذهن از دستان ماست. این پیامد که محصول هدایت هیجانات توسط این رسانههاست، جوانان و نوجوانان را به عناصری "ضدواقعیت" بدل می کند که تلاش دارند دنیای واقعی در محیط خانواده و اجتماع را مشابه بازی های کامپیوتری یا صفحات لاکچری شبکه های اجتماعی بسازند و آرزو و خواستهشان از خانواده و جامعه به قالب آنها در میآید.
شکل گرفتن vision ها، جهت و رفتار انسان را میسازد و ویژنسازی مهمترین کار رسانهها و فضای مجازی است.
اکنون و در این شرایط، مدیران و مسئولین راه حل برونرفت از هر مشکل اقتصادی و محیط زیستی و احتمالا در آینده بهداشتی و امنیتی را تعطیلی محیطهای آموزشی میدانند! محیطهای درسی و تحصیلی که کشورها در شرایط جنگی هم سعی در عدم تعطیلی و برپا نگه داشتن آن ها داشتهاند!
از مدیران تصمیمگیر باید پرسید که آنچه در بالا هشدار داده شد را نمیدانید؟ یا میخواهید که چنین باشد؟!
اما به عنوان یک آسیبشناس و روانشناس، از خانوادهها و به ویژه مادران به عنوان اولین و آخرین سنگر میخواهم که به کمک فرزندانشان در مدیریت فضاهای رسانهای و مجازی بشتابند؛ و از دانشآموزان و دانشجویان هم میخواهم که خود در دفاع از سلامت روانشان هوشیار و فعال باشند...
✍ زهرا کیایی
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
💢 مفهوم اُنس در انسان جدی گرفته نشده است و معماری و شهرسازی امروز در نوعی در حال آزار انسان است. لذا انسان احساس تنهایی میکند.
💢 یکی از ریشههای تنهایی، #معماری_وحشی است. باید بررسی شود چقدر از تنهایی انسانها معلول معماری است و چگونه نوع طراحی شهری و معماری خانهها، انسانها را از هم دور میکند؟
✍️ توئیت معماری هجری
https://twitter.com/MemariHejri_ir/status/1613959393447645185?t=rDhYckFC11PztiqZfKqHrA&s=19
#جامعه_سازی
#تفرد_مقوم_حرام_زادگی
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies