🔹 پذیرش اصالت عالم معنا
🖌 حجتالاسلام دکتر علی مصباح:
🔘 اسلام، چشماندازی جامع و چند بعدی از هستی ارائه میکند. رابطه ظاهر جهان با باطن آن رابطه معنایی است به گونهای که جهان آشکار جلوهای از باطن جهان و حاکی از معنایی است که در باطن آن مخفی شده است و شاید به همین اعتبار موجودات جهان در تعبیر قرآنی «آیه» و «نشانه» نامیده شدهاند.
✔️ علامه طباطبایی اساس سیر باطنی و حیات معنوی را پذیرش اصالت عالم معنی میداند؛ عالمی که شامل کمالات باطنی و مقامات معنوی به عنوان «واقعیتهای حقیقی بیرون از واقعیت طبیعت و جهان ماده است (معنویت تشیع، ص ۵٢)».
#معارف
#معنویت
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
❌ حب الدنیا راس کل خطیئة!
📿 شهید مطهری (ره) بر این باور است که انسان دارای نفسی با ابعاد مختلف است: یک بعد آن نفس حیوانی است که با نیازها و لذتهای مادی در ارتباط است و بعد دیگر آن نفس انسانی است که با نیازها و لذتهای عالی مربوط میشود.
🔚 بنابراین این بسنده کردن به بعد مادی و حیوانی و نادیده انگاشتن بعد حقیقی و عالی انسان و جهان موجب میشود تا معرفت و محبت انسان به جهان مادی و دنیای موقت معطوف گردد و در نتیجه، زندگی او از معنا و معنویت تهی گردد.
⭕️ پوچگرایی و فقدان معنویت ریشه همه آلام و رنجها و سرچشمه همه کجرویهای فردی و اجتماعی است. امام جعفر (ع) چه زیبا از این حقیقت تعبیر فرموده است که: «حب الدنیا راس کل خطیئة» سرچشمه همه خطاها محبت دنیاست!
📝 حجتالاسلام دکتر علی مصباح
#معارف
#معنویت
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
‼️ حلقه تکمیلکننده پازل دین جهانی!
🖌 حسن ابراهیمزاده:
📊 برای شناخت کارنامه مدیران و مسئولان دولتها در چهل سال گذشته کشور در خصوص معنویت و اخلاق تنها میتوان نگاهی به چهارچوبهای فکری نظریهپردازان و تاثیرگذاران فکری و فرهنگی دولتهای گذشته چون:
💯 عطاالله مهاجرانی، سعید حجاریان، اسفندیار مشایی و محمود سریعالقلم و رابطه و نگرش آنان به معنویت و اخلاق و نسبت آن با نظام حاکم بر جهان و فاصله آن با بینش و نگرش با آنچه امام و رهبری برای نظام اسلامی ترسیم کرده، رصد کرد که خود مقالهای مستقل میطلبد.
🔥 در این رصد به خوبی میتوان دریافت، رویکردهای این دولتها در معنویت و اخلاق نهتنها در خدمت اسلام ناب نبوده بلکه بعضاً به صورت آشکار و پنهان و گاه مستقیم و غیرمستقیم حلقهی تکمیلکننده پازل دین جهانی بوده است.
#سیاست
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
💠 اجتناب از رذائل اخلاقی بر آراستن به فضائل اخلاقی مقدمتر است
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
🔸 فرهنگ پویا: تاثیر مبانی فکری و اعتقادی بر معنویت جامعه را بیان فرمایید؟
🔹 همانگونه که از استاد بزرگوار خود حضرت آیتالله مصباح یزدی فرا گرفتیم باید در هر مسئلهای به صورت بنیادین برخورد کرد. در این موضوع نیز باید برخوردی بنیادین داشت. اگر کسی در بخش معرفتشناسی اصل شناخت را انکار کند و معتقد باشد که نمیشود یقین پیدا کرد و شناخت ما نسبت به هر مسئله قابل تشکیک است، این فرد اولاً نمیتواند اهل ایمان باشد.
🔻 چون ایمان با شک جمع نمیشود و فردی که امکان معرفت برای او منتفی است و نسبت به همه چیز مشکوک است، هرگز نمیتواند اهل ایمان باشد. چون او نسبت به هر نکتهای تردید دارد.
🎙 گفتگو با حجتالاسلام میرسپاه
#معارف
#شماره_40
#معنویت_جامعه
🆔 @farhang_puya
🔸 فرهنگ پویا: هر مبنای فکری، مجموعهای از قواعد و بایدها را برای مخاطبین خود تعریف میکند؛ چقدر بین این بایدها و واقعیتهای جامعه تطابق وجود دارد؟
❇️ اتفاقاً در بحث معرفتشناسی موضوع ارتباط بین هستها و بایدها مطرح میشود. باید بین یک نظام ارزشی و واقعیتهای جامعه، یک ارتباط منطقی وجود داشته باشد. ما نباید به حرفهای دیگران دل ببندیم و مطمئن باشیم که بین باید و هست ارتباط منطقی وجود دارد.
✅ اگر ما این ارتباط منطقی را نفی کنیم، در واقع این انقلاب فرهنگی ما نابود میشود. افرادی که در این زمینه کار کردهاند با سرافرازی اعلام میکنند که نظام ارزشی اسلام در سطح جهانی قابل طرح است و برای تمامی آن برهان وجود دارد.
🎙 گفتگو با حجتالاسلام میرسپاه
#معارف
#شماره_40
#معنویت_جامعه
🆔 @farhang_puya
🔸 فرهنگ پویا: نقش تعلیم و تربیت و تاثیر آن در اخلاق و معنویت را توضیح بفرمایید.
🔹 تعلیم و تربیت در اخلاق و معنویت نقش قابل توجهی دارد؛ مهمترین عاملی که میتواند به رشد اخلاق و معنویت در جامعه کمک کند، اصلاح نظام تعلیم و تربیت است. قرآن کریم رسالت اصلی انبیا را تعلیم و تربیت ذکر میکند.
🔸 وجود دین که محصول تلاش انبیا الهی در جامعه است، برای رشد اخلاق و معنویت است. چنین رسالتی به عهده دین قرار داده شده و قرآن نیز هدف انبیا را تعلیم و تربیت ذکر میکند.
🎙 گفتگو با حجتالاسلام دکتر ساجدی
#جامعه
#معنویت_جامعه
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
❗️دو رسالت مهم نظام آموزش و پرورش
🖌 حجتالاسلام دکتر ساجدی:
💯 اگر بخواهیم این روند محقق شود، یعنی تعلیم و تربیت داشته باشیم که به تعالی اخلاق و معنویت منتهی شود، باید نظام آموزش و پرورش به معنای عام کلمه به گونهای باشد که بستر ساز رشد اخلاقی باشد. این نظام دور رسالت #تعلیم و #تربیت را بر دوش دارد. در مقایسه میان این دو رسالت، هدف تربیت، بسیار مشکلتر از هدف تعلیم قابل دستیابی است.
📚 ما برای این کار باید ابتدا نگاه عالمانهای به ساز و کارهایی داشته باشیم که میتواند مقدمات علمی لازم را در اخلاق و معنویت جامعه فراهم کند. سپس توجه به ساز و کارهای لازم برای تحقق بخشیدن عملی به اخلاق و معنویت در جامعه داشته باشیم.
#جامعه
#معنویت_جامعه
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
🔸 فرهنگ پویا: با چه مکانیسم و ساز و کاری رشد اخلاقی در جامعه اتفاق خواهد افتاد؟
🔺 در آغاز باید وضعیت فعلی جامعه را بشناسیم و ببینیم مردم و جوانان جامعه ما از لحاظ اخلاقی و معنویت در چه وضعیتی هستند. همانگونه که برای درمان یک بیماری ابتدا باید وضعیت فعلی بیمار را ارزیابی کرد و دید که او در چه وضعیتی است.
🔻 ما نیز باید گروههای مختلف جامعه را در گروههای مختلف سنی فرهنگی و اجتماعی طبقهبندی کنیم و وضعیت آنها را از جهت اخلاق و معنویت بررسی کنیم. چون تحقق اخلاق و معنویت در افراد مختلف تفاوت دارد، در واقع مخاطبین و متربیان متفاوتاند.
🎙 گفتگو با حجتالاسلام دکتر ساجدی
#جامعه
#معنویت_جامعه
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
🔸 فرهنگ پویا: آیا تهاجم فرهنگی غرب توانسته است بر رشد معنوی جامعه اثری داشته باشد؟
💢 غرب خیلی تلاش میکند جلو این رشد را بگیرد. حتی عدهای تحت تاثیر قرار گرفته و غربزده و متاسفانه تابع کفر شدند و نسبت به دین دیگر مشتری نیستند!
♨️ اگر یادتان باشد حضرت آقا (دامت برکاته) نسبت به کار دشمن علیه ارزشها و رویکرد جامعه به معنویت هشدارهای جدی دادند و فرمودند: «تهاجم فرهنگی غرب جدی است!» مدتی بعد آقا این هجمه دشمن را تذکر دادند و از تعبیر شبیخون فرهنگی استفاده کردند و در زمان دیگر فرمودند: «#نفوذ_فرهنگی».
💥 به هرحال حضرت آقا هر دفعه این حمله دشمنان به ارزشهای دینی و انقلابی را با عبارات و کلماتی معناداری بیان فرمودند. کأنه مشخص است که دشمن دارد وارد خانه میشود و آنها با ما یک جنگ جدی فرهنگی دارند!
🎙 گفتگو با حجتالاسلام دکتر آقاتهرانی
#جامعه
#معنویت_جامعه
#جنگ_فرهنگی
#شماره_40
🆔 @farhang_puya