eitaa logo
مطالعات شیعه در غرب
2.3هزار دنبال‌کننده
469 عکس
135 ویدیو
317 فایل
✳️ بررسی،شناسایی ومعرفی 🔹جریانها 🔹مراکز علمی،پژوهشی وتخصصی 🔹شخصیتهای متخصص وصاحبنظر 🔹منابع ومحتواهای موجود 🔹نشست وکنفرانسها درحوزه مطالعات شیعه پژوهی واسلام شناسی ✳️ارتباط با مدیر @ebnosiam مؤسسه بین المللی ترنم صلح @Thrillofpeace @allah4all
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
✳️ اندر کم کاری های ... ؟! @Allah4all 🔺نویسنده این یادداشت یک ایرانی مقیم انگلستان می باشد. 🔹از رستوران ایرانی که بیرون آمدیم. مثل همیشه دوستان و کارکنان رستوران لطف بسیار داشتند و در همان گوشه دنجی که محل قرارمان بود منتظر حسن نشستم. هوا پاک و صاف و خنک بود. حسن گفت تا ایستگاه همر اسمیت همراهم می آید. از خیابان کینگ استریت سمت ایستگاه میرفتیم. گفتم حسن! سری به این کتابفروشی بزنیم. کتابفروشی الف. 🔸جوان پشت پیشخوان گفت جلسه است. صدای سخنران می آمد و جمعیتی حدود بیست نفر شنونده بودند. کلمه ایران و فارس به گوشم خورد. گفتم میتوانیم شرکت کنیم؟ ... نشستیم. سخنران دکتر نبیل حیدری بود در باره کتاب التشیع العربی و التشیع الفارسی صحبت میکرد و پاسخ به پرسش ها. 🔹همان بحث های معروف: شیعیان در ایران قائل به تحریف قرآنند. نهج البلاغه را شریف رضی نوشته است. ایرانیان خلفا را سبّ می کنند. مراجع قم در عید الزهرا شرکت می کنند و… سخن دو رشته داشت. ضد ایرانی و ضد شیعه امامیه. 🔸وقت گرفتم، توضیح بدهم. خوشبختانه مدیر جلسه با خوشرویی پذیرفت. گفتم: در سال ۱۹۴۵ آرتور جفری کتاب المصاحف را در قاهره منتشر کرد تا ثابت کند اهل سنت به تحریف قرآن اعتقاد دارند. اخیرا هم انتشارات بریل کتاب: the revelation and falsification نوشته ایتان کلبرگ شیعه شناس صهیونیست و امیر معزی را منتشر کرد تا ثابت کند شیعه به تحریف قرآن باور دارد. @Allah4all 🔹بسیار خوب شما به ایران سفر کنید تمامی نسخه های قرآن را در کتابخانه ها و گنجینه نسخ خطی قرآن ببینید. آیا می توانید قرآنی پیدا کنید که حتی یک آیه و یا یک کلمه اش متفاوت باشد؟ چرا قرآن را که راز و رمز و تکیه گاه وحدت همه مسلمانان است، با چنین بحث هایی تبدیل به موضوع تفرقه می کنیم؟ 🔸در مورد نهج البلاغه، کتاب هایی مثل مصادر نهج البلاغة و اسانيده از عبدالزهره الحسنی منتشر شده است که نشان می دهد بسیاری از خطبه ها پیش از تولد سید رضی در منابع وجود دارد. چگونه سید رضی می تواند نویسنده آن متون باشد؟ مگر آیت الله سیستانی نگفت سب خلفا و عایشه همسر پیامبر حرام است. مگر نگفت اهل سنت خود ما هستند؛ تعبیر انفسنا را به کار برد چرا این موارد را نمی بینید؟ 🔹در مسیر که به خانه می آمدم کتاب نبیل حیدری را که برایم امضا کرده بود ورق می زدم با خود می گفتم. کجاست آن کتاب درجه اولی که در باره شیعه امامیه قابل عرضه جهانی باشد. واقعیت این است که پس از اصل الشیعه کاشف الغطاء و الشیعه و التشیع محمدجواد مغنیه و شیعه در اسلام علامه طباطبایی ره نتوانسته ایم کتاب شایسته درجه اولی عرضه کنیم. این همه بودجه های میلیاردی - صدها میلیاردی هم هست!- در موسسات فرهنگی، دینی و تبلیغی در قم و تهران و مشهد صرف می شود، محصول و نتیجه اش کجاست؟ به نقل از علی اکبر بدیعی مرجع تخصصی @studiesofshia @allah4all
@studiesofshia نخستین شماره دو ماه‌نامه الهیاتی باور، از امروز ۱۴ مردادماه ۱۴۰۲، توزیع و در اختیار مخاطبان قرارمی‌گیرد. این شماره با ۶ پرونده و ۴ یادداشت آزاد پیش چشم شما مخاطبان عرصه عمومی اندیشه، الهیات و دین‌پژوهی است. 🗒نخستین پرونده ويژه باور، به مناسبت درگذشت ویلفرد مادلونگ، شیعه پژوه نامدار غربی، به دبیری حمیدرضا تمدن تهیه وتنظیم شده است.‌طرح جلد نخستین شماره باور به پاس تکریم شیخ تمام شاخه‌های شیعه‌شناسی به ایشان اختصاص دارد. 🗒دیگر پرونده خواندنی نخستین شماره باور، دین و هنر است که به دبیری ساجده ابراهیمی و به بهانه خودکشی کیومرث پوراحمد به سراغ فراز و فرودهای نمایش نیستی درسینما، انیمه و ادبیات می‌رود و با مرور پیوند میان هنر و دین، خودکشی را در تاریخ هنر مطالعه می‌کند. 🗒پرونده تاریخ به دبیری یاسر قزوینی کار خود را در باور با وضاح خنفر، مدیر جنجالی الجزیره در روزهای انقلابی بهار عربی، آغاز می‌کند. خنفرکه در میانه بهارعربی از مدیریت الجزیره استعفا داده، حالا با نگارش نخستین بهارکه به تازگی توسط نشر هرمس ترجمه و روانه بازار شده است، درصدد است تا با گرته‌برداری از سیره نبوی طرحی نو در خاورمیانه کنونی دراندازد.‌ این پرونده، شامل مصاحبه اختصاصی باور با وضاح خنفر، یادداشت‌هایی انتقادی بر نخستین بهار، میزگرد و مصاحبه‌هایی با اهل فن درباره کتاب و پروژه فکری- رسانه‌ای خنفر و برنامه آن برای آینده خاورمیانه و جهان اسلام است.‌ ادامه مرجع تخصصی @studiesofshia
مطالعات شیعه در غرب
#معرفی_نشریه @studiesofshia نخستین شماره دو ماه‌نامه الهیاتی باور، از امروز ۱۴ مردادماه ۱۴۰۲، توزیع
ادامه از قبل @studiesofshia 🗒الهیات اجتماعی دیگر پرونده این روزهای باور است که به دبیری سید جواد نقوی، الهیات اجتماعی را از اسم تا رسم بررسی می‌کند، به سراغ ایده غربی تمدن سازی می‌رود و در آرزوی تمدن از دست رفته، راه ناهموار تمدن را می‌کاود.‌ 🗒پرونده اسلام سیاسی به همت محمدصابر صادقی، در آستانه یک‌سالگی رویدادهای ۱۴۰۱، بر نسبت دولت دینی و اجرای شریعت دست می‌گذارد و به خوانش‌های نو از حکومت اسلامی و الگوهای اجرای شریعت می‌پردازد. 🗒پرونده نهایی این شماره، پرونده شخصیت‌ است که در هرشماره به دبیری طاهره حبیبی، تهیه و منتشر می‌شود. وی در نخستین پرونده خود، به سراغ اولویه روآ، تیمارگر زخم‌های مدرنیته، می‌رود و با مرور انتقادی آثار روآ، مقصد نهایی همه راه‌ها، سکولاریسم، را بررسی می‌کند. 📎 خاتمه نخستین باور، مروری بر ۲۰ اثر از تازه‌ترین آثار منتشرشده حوزه الهیات و دین‌پژوهی به گزینش محمدعلی محمدی است. مرجع تخصصی @studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
@studiesofshia _ Christopher Paul Clohessy - Fatima Daughter of Muhammad - 2nd Edition-Gorgias Press (2022).pdf
5.51M
✳️ فاطمه، دختر محمد (صلوات الله علیهم) @studiesofshia 🔹کریستوفر کلوهسی 🔸این کتاب در اول آگوست 2009 توسط مرکز مطالعات اسلامی و عربی انتشارات جرجیاس به چاپ رسیده است. در این کتاب به نحوه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، روایات مختلف شیعه و سنی در حمله به خانه ایشان و ... پرداخته شده است. ✳️ Fatima, Daughter of Muhammad 🔹Christopher Clohessy 🔻مرجع تخصصی @studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
4_5899751447846717329.pdf
1.12M
@studiesofshia ✳️ مهدویت از دیدگاه دین پژوهان غربی 🔹سید رضی موسوی گیلانی 🔸از جمله ویژگى ‏هاى کتاب، تبیین اندیشه ‏ها و پژوهش ‏هاى برخى فیلسوفان غربى؛ از جمله هانرى کربن، جیمز دارمستتر، فان فلوتن، ایگناتس گلدتسیهر، ادوارد برون، مارگولیوث، ژزف کنت دوگوبینو، همیلتون گیب و آنه مارى شیمل است. @studiesofshia @ThrillOfPeace
Phrase_by_Phrase_Quran_with_English_Translation_by_Ali_Quli_Qarai.pdf
15.75M
@Allah4all ✳️ ترجمه قرآن به زبان انگلیسی ✳️ Holy Qur'an 🔹استاد علیقلی قرائی 🔸(With a Phrase by Phrase English Translation) 🔹Ali Quli Qara'i مرجع تخصصی محتواهای @Allah4all @studiesofshia @ThrillofPeace
سلام علیکم عرض ادب و احترام 🔹فراخوان حمایت مالی از فعالیت های مؤسسه بین المللی ترنم صلح🔹 ❇️ در صورتی که از محتواهای مؤسسه استفاده کرده و آنها را مفید میدانید برای مشارکت در تولید و نشر، تسویه بدهی ها و ادامه داشتن فعالیت های مؤسسه لطفا حمایت کنید. 💠1- حمایت های نقدی خود را به شماره کارت یا حساب رسالت زیر واریز نمایید. (برای کپی روی شماره کلیک کنید) (مبالغ مختصر خود را کم نشمارید)
5041721097894944
10.9132416.1
💠2- در صورتی که امکان حمایت مالی مستقیم نداربد اما امکان انتقال امتیاز وام رسالت دارید برای هماهنگی به آیدی @ebnosiam پیام دهید. 💠3- لطفا پیام فوق را برای خیرین و بانیانی که علاقه مند به تبلیغ و نشر معارف اسلامی در داخل و عرصه بین الملل هستند ارسال بفرمایید. تشکر یا علی 💎مؤسسه بین المللی ترنم صلح @Thrillofpeace @allah4all @studiesofshia
@Allah4all ❇️ تصاویر پیشنهادی هوش مصنوعی از حضور علمای گذشته در پیاده روی اربعین 🔹اسامی ذیل هر عکس نوشته شده است. مرجع تخصصی محتواهای @allah4all
@studiesofshia ❇️ کنفرانس درباره تاریخ حدیث اولیه امامیه 🔹مؤسسه المهدی بیرمنگام، انگلیس ❇️ Call for Papers: Compiling a Tradition: The History and Development of the Early Imāmī Hadith Corpora" 🔸مؤسسه المهدی در بیرمنگام در سال آتی کنفرانسی با موضوع «تدوین حدیث: تاریخ و تکامل پیکره حدیثی اولیه امامیه» برگزار می‌کند. علاقمندان تا ۱۰ آبان برای ارسال چکیده فرصت دارند. 🔸Al-Mahdi Institute is pleased to announce the call for papers for their upcoming two-day conference, running from Monday, 12 February until Tuesday, 13 February 2024, titled: ‘Compiling a Tradition: The History and Development of the Early Imāmī Hadith Corpora,‘ convened by Dr Haidar Hobbollah. More Information مرجع تخصصی @studiesofshia
@studiesofshia ❇️ نکاتی درباره ویلفرد مادلونگ و محمدعلی امیرمعزی/ از مطالعات اسلامی روز دنیا عقبیم 🔹سعید طاووسی جریان شرق‌شناسی به مثابه بازوی استعمار هنوز هم هست ولی شکل و ظاهرش قدری تغییر کرده و به ظاهر علمی‌تر می‌آید در حدی که برخی گفته‌اند اگر مستشرقی گفت ماست سفید است شک کنید چون یا ماست اساسا سفید نیست یا اثبات سفیدی ماست مقدمه نفی سیاهی از زغال است. البته در کنار این فضای غالبی که مطرح کردم بنده هم معترفم افرادی در غرب کار می‌کنند، مثلا شیعه‌پژوه هستند و در این فضای غالب نیستند یعنی کارشان کار علمی است. برای اینها می‌شود مثال‌هایی زد. مثلا خانم آنه ماری شیمل کارهایش در فضای استعماری و رویکرد ضد اسلامی نیست بلکه در آثارش شیفتگی به فرهنگ اسلامی دیده می‌شود. اگر شما به آثار ایشان مراجعه کنید مثلا کتاب «محمد(ص) رسول خدا» گاهی می‌بینید ایشان به عنوان یک علاقه‌مند به پیامبر(ص) یا باورمند به آن حضرت دارد جواب شبهه می‌دهد، مثلا می‌گوید تعدد زوجات که درباره پیامبر(ص) می‌گویند و علتش را مسئله شهوت می‌دانند اصلا نمی‌تواند درست باشد. چنین افرادی که دلشیفته فرهنگ اسلامی باشند متعدد بودند. تاثیر مادلونگ در تثبیت جایگاه قرآن و حدیث در مطالعات غربیان یک نمونه دیگر از این پژوهشگران مادلونگ است که اخیرا از دنیا رفت. متاسفانه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی می‌خواست مراسمی برای بزرگداشت ایشان برگزار کند همان روز که جلسه بود گروه‌هایی جلسه را تعطیل کردند و گفتند عنوان «بزرگداشت» برای ایشان استفاده نشود. وقتی شما آثار مادلونگ را نگاه می‌کنید روحیه علمی را در او می‌بینید، حق‌طلبی را در او می‌بینید و اتفاقا ایشان تاثیرات جدی بر مطالعات اسلامی غربیان گذاشت. مثلا تا پیش از مادلونگ هر طور می‌خواستند با قرآن رفتار می‌کردند، مثلا بخش‌هایی از قرآن را قابل استناد می‌دانستند بخش‌هایی را غیرقابل استناد. در حالی که مادلونگ این مطلب را مطرح می‌کند که قرآن سند تاریخی است و حتی چینش آن موضوعیت دارد و نمی‌شود هر کس به میل خودش در قرآن دست ببرد. در پژوهش‌های غربی اساسا به حدیث استناد نمی‌کردند و رویکردهای بدبینانه به مجموعه احادیث داشتند در حالیکه مادلونگ نشان می‌دهد حدیث مانند گزارش‌های مورخین گزارش تاریخی است و قابل بررسی است و هم قابل رد است و هم قابل استناد و نباید آن را کنار بگذاریم و این کار درستی نیست. تا اینجا گفتم فضای فعلی بی‌نسبت با فضای قبلی نیست و هنوز نگاه ضداسلامی و ضدشرقی وجود دارد و شاید غالب باشد اما همانطور که توضیح دادم باید بین کسانی که کار علمی و روشمند می‌کنند و از سر علاقه راجع به جهان اسلام کار می‌کنند با آن گروه تفکیک کنیم و همه را به یک چوب نرانیم. پس ما باید در زمینه مستشرقان یک گونه‌شناسی و جریان‌شناسی انجام دهیم. مثلا پژوهش‌هایی که توسط مراکز رژیم صهیونیستی انجام می‌شود انگیزه‌های سوء دارد و بعضا این مسئله کاملا در آن مشهود است. مثلا ویلیام تاکر کتابی به نام «مدعیان مهدویت و هزاره‌گرایان» دارد که به فارسی هم ترجمه شده است. این کتاب خیلی قابل استفاده است و هر کس ادعای مهدویت کرده است مورد بررسی قرار گرفته است. وقتی کل کتاب را می‌خوانید در انتهایش فصلی درباره احمدی نژاد و حزب الله لبنان دارد و کل کتاب را برای همین بخش نوشته که بگوید اینها هزاره‌گرا و مدعیان دروغین هستند. جریان‌شناسی و گونه‌شناسی کار لازمی است چون در پژوهش‌های مربوط به رژیم صهیونیستی چنین فضایی را شاهد هستیم ولی بعضا می‌بینیم پژوهشگرهای مستقلی هم هستند که وابسته به جای خاصی نیستند. یکی از مسائلی که باید رویش کار شود و در گونه‌شناسی لحاظ شود مسلمانان و شیعیانی هستند که در فضای غرب کار می‌کنند. خطر قلم امیرمعزی در مطالعات تشیع من یکجا گفتم خطری که قلم محمدعلی امیرمعزی دارد دیگران ندارند چون ایشان به عنوان یک شیعه در غرب شناخته می‌شود و می‌گویند این تصویری است که یک پژوهشگر شیعی از تشیع می‌دهد. همین امیرمعزی با ایتان کلبرگ کتاب «التحریف و القرائات» را تصحیح و تحقیق می‌کنند و انتشارات بریل آن را منتشر می‌کند. این کتاب در اثبات تحریف قرآن توسط یکی از غلات بصره نوشته شده و تمام روایات که در زمینه تحریف قرآن داریم یک‌سومش از همین کتاب است. بعد آقای امیرمعزی این کتاب را منتشر می‌کند به عنوان اینکه ما آثار شیعیان متقدم را منتشر کردیم در حالی که شیخ صدوق در قرن چهارم می‌گوید از اعتقادات ما عدم تحریف قرآن است. به این صورت انگاره تحریف قرآن به عنوان باور شیعی در فضای آکادمیک غرب غالب می‌شود. بنابراین جا دارد روی این افراد هم حساس شویم. @studiesofshia 👇👇
مطالعات شیعه در غرب
#مطالعات_اسلامی @studiesofshia ❇️ نکاتی درباره ویلفرد مادلونگ و محمدعلی امیرمعزی/ از مطالعات اسلامی
👆👆 @studiesofshia متاسفانه رویکرد ما به مطالعات غربیان انفعالی است و تا زمانی که شری برای ما درست نکرده دنبالش نیستیم و بعد که برایمان مسئله ایجاد می‌کند سعی می‌کنیم جوابی آماده کنیم. ما در این عرصه خیلی کار داریم. خوب است رساله‌های دکتری را در این فضا بیاورند. آنها ما را به چالش کشیدند و ما خیلی پوستمان کلفت است که عین خیالمان نیست. ضمن اینکه پژوهش‌هایشان خیلی متنوع و در عرصه‌های مختلف است. به عنوان مثال، در مطالعات قرآنی طرف یک نسخه قرآن را پیدا کرده دو کلمه آن پاک شده دو کلمه دیگر نوشته شده. بعد به استناد همین یک صفحه مدعی می‌شود این تحریف است و از همین یک صفحه، صد صفحه مطلب درمی‌آورد. اصلا این پژوهش‌ها دیده نمی‌شوند تا پاسخ داده شوند ولی اثرشان را می‌گذارند. جالب است خیلی از این شبهات و حرف‌هایی که در میان ما مطرح است در غرب رد شده ولی ما هنوز سرگرم ادعاهای پنجاه سال پیش آنها هستیم چون خیلی از فضای مطالعات روز دنیا عقب‌تر هستیم و ترکش‌های آن به ما می‌رسد و تا بخواهیم جواب دهیم مطلب جدیدی به ما عرضه می‌کنند. آنها دارند در مورد همه چیز ما کار می‌کنند ولی ما غافلیم در صورتی که اگر ما خودمان را روایت نکنیم آنها ما را با رویکرد خودشان روایت می‌کنند. در یک کلام از نظر گستره مطالعات اسلامی در غرب با میدان وسیعی روبرو هستیم و باید کار کنیم. مرجع تخصصی @studiesofshia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@allah4all ❇️ ماجرای یهودی ایرانی مؤذن و امام مسجد در چاد یکی از مطالب جنجالی چند روز اخیر در فضای مجازی عربی ماجرای «جورج حمدانی» (همدانی)، یک یهودی ایرانی است که در دهه ی ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ میلادی به کشور چاد سفر می کند و چون همه مسلمان بودند و مسجد جامع پایتخت، موذن و امام جمعه نداشته، خودش را مسلمان جا می زند و به امام جمعه و موذن مسجد مبدل می شود. فرد مزبور سپس با یک زن مسلمان ازدواج می کند و از او صاحب ۷ فرزند می شود. این یهودی ایرانی در ادامه در بین مردم جایگاه و عزتی بدست می آورد و از این طریق صاحب اموال فراوان از جمله ۴۰ منزل، دو هتل و سینما و ... می شود (ظاهرا خودش در یک خانه گلی زندگی می کرد). جورج حمدانی به ناگهان در سال ۱۹۴۳ پرده از هویت واقعی خود برمی دارد و اعلام می کند که مسلمان نیست، اما به رغم این مسئله در چاد باقی می ماند. این ماجرا از درون اسناد و نامه های سفارت اسرائیل در چاد در آن زمان که جدیدا منتشر شده بار دیگر بر سر زبان ها افتاده است. منبع: صفحه توئیتر کاربر ابراهیم مفهوم مخالف ماجرای فوق برای مبلغان بین الملل درس بزرگی است، فتأمل! مرجع تخصصی محتواهای @allah4all
مطالعات شیعه در غرب
@studiesofshia ❇️ انتشار جدیدترین تک نگاری غربی در مورد ابن تیمیه 🔹عدنان فلاحی 📚سرانجام فایل ترجمه‌ عربی کتاب تحسین شده‌ جان هوور درباره‌ ابن تیمیه منتشر شد. 📚 این کتاب در واقع بخشی از پروژه‌ بزرگ تک‌نگاری‌هایی درباره‌ "سازندگان جهان اسلام" یا "Makers of the Muslim world" است که به قلم بزرگ‌ترین متخصصان این حوزه تأليف شده و برخی مجلدات آن مانند احمد بن حنبل، مأمون، سعدی، غزالی، اخوان الصفاء و... به فارسی نیز ترجمه و منتشر شده است. 📚 پروفسور جان هوور " Jon hoover" استاد مطالعات اسلامی دانشگاه ناتینگهام انگلیس است (که احتمالا بزرگ‌ترین ابن‌تیمیه‌ شناس غربی است) در این کتاب کامل اما مختصر مهم‌ترین نقاط عطف زندگی ابن تیمیه به همراه اهم دیدگاه‌های دینی وی را به دقت و وسواس روایت کرده است. 📚 نقطه‌ی قوت کتاب در رویکرد توصیفی (descriptive) آن است که مطلقا وارد حوزه‌ی ارزش‌داوری نشده و صرفا کوشیده روایتی دقیق و بدون داوری را از موضوعات ارائه دهد. 📚 این کتاب به قلم مترجم پرکار اهل مصر د. عمرو بَسیونی ترجمه شده است که يد طولایی در ترجمه برخی از مهم‌ترین و منحصربفردترین آثار حوزه‌ی اسلام‌شناسی غربی دارد. 📚اشراف بسيوني بر مفاد کتاب، کاربلدی وی در حوزه‌ی ترجمه این قبیل آثار از زبان انگلیسی و نیز مقدمه‌ی مفیدی که بر این ترجمه نوشته، بر جذابیت‌های این کتاب افزوده است. 📚 اگرچه فایل انگلیسی این کتاب پیش‌تر در فضای مجازی منتشر شده بود، اما انتشار ترجمه‌ی عربی بسیار باکیفیت این کتاب، قطعا باعث می‌شود که آن دسته از مخاطبانی که با زبان انگلیسی آشنایی ندارند بتوانند از این ترجمه بهره ببرند. 📚 مطالعه‌ی این اثر فاخر به عنوان مدخلی بر مطالعات ابن‌تیمیه را به پژوهشگران تاریخ اندیشه‌‌ها در اسلام و علاقمندان حوزه مطالعات تاریخی و کلامی پیشنهاد می‌کنیم. لینک دانلود نسخه انگلیسی لینک دانلود ترجمه عربی کلیپ معرفی کتاب توسط نویسنده   مرجع تخصصی @studiesofshia
4_6048388300182392812.epub
369.4K
(Makers of the Muslim World) Jon Hoover - Ibn Taymiyya-Oneworld Academic (2019).epub مرجع تخصصی @studiesofshia