آیت الله العظمی جوادی آملی:
«ماه رمضان، ابتدای سال سالکان الی الله است، «غرّة» الشهور است؛ سال سالكين از ماه رمضان شروع میشود. میبینید در دعاهايی كه مربوط به اين اواخر ماه شريف شعبان است مشابه همان دعايی كه در آخر ماه مبارك رمضان آمده است، اين هست: «اللهم ان لم تكن غفرتَ لنا فيما مضی من شعبان فاغفر لنا فيما بقی منه» ، چون آخر سال است و ما به سال جديد میرسیم و لذا در دعاها و در روايات، ماه مبارك رمضان به عنوان «غرّة الشهور» نامگذاری شده است. لذا در آخرهای شعبان اين دعا را گفتند مرتب بخوانيد كه خدايا! تا الان اگر از ما نگذشتی از الان بگذر كه ما با بدن پاك و روح پاك به ضيافت تو بياييم.»
۷۲/١١/٢٢
#عرفان_اسلامی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
فراز 1 .mp3
13.38M
این هدیه برای شما
بخش اول از دعای ابوحمزه با صدای میثم مطیعی
💐🌹💐🌹💐🌹
إِلَهِي لاَ تُؤَدِّبْنِي بِعُقُوبَتِكَ وَ لاَتَمْكُرْ بِي فِي حِيلَتِكَ مِنْ أَيْنَ لِيَالْخَيْرُ يَا رَبِّ خدايا مرا به كيفرت ادب منما، و با نقشه اي با مننيرنگ مكن، پروردگارا از كجا برايم خيري هست،
وَ لاَ يُوجَدُ إلاَّ مِنْ عِنْدِكَ وَ مِنْأَيْنَ لِيَ النَّجَاهُ وَ لاَ تُسْتَطَاعُ إلاَّ بِكَ درحالي كه جز نزد تو يافت نمي شود، و از كجا برايمنجاتي است، درحالي كه جز به تو فراهم نمي گردد،
لاَ الَّذِي أَحْسَنَ اسْتَغْنَي عَنْ عَوْنِكَوَ رَحْمَتِكَ وَ لاَ الَّذِي أَسَاءَ وَ اجْتَرَأَعَلَيْكَ نه آن كه نيكي كرد از كمك و رحمتت بي نياز شد، ونه آن كه بدي كرد و بر تو گستاخي روا داشت،
وَ لَمْ يُرْضِكَ خَرَجَ عَنْ قُدْرَتِكَيَا رَبِّ يَا رَبِّ يَا رَبِ و تو را خشنود نساخت از عرصه قدرتت بيرون رفت.پروردگارا، پروردگارا، پروردگارا . . .
بِكَ عَرَفْتُكَ وَ أَنْتَ دَلَلْتَنِي عَلَيْكَوَ دَعَوْتَنِي إلَيْكَ وَ لَوْ لاَ أَنْتَ لَمْأَدْرِ مَا أَنْتَ تو را به تو شناختم، و تو مرا بر هستي خود راهنماييفرمودي، و به سوي خود خواندي، و اگر راهنمايي تونبود، من نميدانستم تو كه هستي؟ ،
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَدْعُوهُ فَيُجِيبُنِي وَإِنْ كُنْتُ بَطِيئاً حِينَ يَدْعُونِي سپاس خداي را كه مي خوانمش و او جوابم را ميدهد، گرچه سستي مي كنم گاهي كه او مرا مي خواند،
✅قرآن ودعا
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
📌 چهارشنبه
☀️ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۲ رمضان ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 13 مارس 2024 میلادی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
#معرفی_کتاب
✅فضایح الصوفیه
✅محمدجعفر بهبهانی (۱۲۵۹ق)
به کوشش: اکبر جدی، رضا مختاری خویی
🔰کتابی جامع در نقد تصوف که از ظهور تصوف در اسلام و بیان احادیث مذمت صوفیان آغاز شده و با اشاره به نخستین صوفیان در عالم اسلام مروری بر احوالات و برخی بدعتهای ایشان دارد.
🔻نویسنده به شگرد برخی صوفیان در دفاع از سران تصوف پرداخته و آثار بزرگان امامیه را در نقد ایشان مرور کرده است.
🔻مولف در بخش بعدی به بیان کلیات مشترک بین مذاهب صوفیه پرداخته است.
🔻فصل بعدی به معرفی حدود بیست فرقه از فرقههای صوفیه اختصاص یافته و انحرافات هر یک بیان شده است.
🔻نویسنده سپس به بیان انگیزههای پیوستن به تصوف پرداخته و با بیان برخی مطاعن صوفیه، شیعیان را از گرایش به ایشان نهیب داده است.
🔻در انتها نیز به بیان نظرات برخی علما پیرامون صوفیه پرداخته، وشیعیان را از گرایش به علمای صوفیمسلک و اهل بدعت و یاوران حاکمان جور، پرهیز داده است.
#فضایح_الصوفیه
#کتاب_های_نقد_صوفیه
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
✍سوال مخاطب
سلام
با وجود ولایت معنوی امام زمان علیه السلام
در دوران غیبت چرا عرفا مثل آقای قاضی برای خودشون وصی تعیین کردند؟
✍پاسخ کارشناس
سلام علیکم
با تشکر از توجهتون به مطالب کانال باید به نکات ذیل توجه بفرمایید.
1⃣ولایت معنویت و شاهراه اصیل عرفان اسلامی قطعا در اختیار حضرات معصومین علیهم السلام و در زمان ما به دست حجت بن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف است و کسی را در این راه شریک آنها نیست.
2⃣تنها راه عرفانی را صحیح می دانیم که منطبق با فرامین آن بزرگواران باشد.
3⃣وصایت در زبان آن افراد(عارفان حقیقی) قطعا به معنای هم طرازی مقام افراد وصی با حضرات معصومین علیهم السلام نیست بلکه به معنای این است که مشخص می کنند که شخص وصی از جانب آنها صلاحیت برای نشان دادن راه سلوک اسلامی را دارد و نشان دهنده آن است که آن شخص توانسته مراحل سلوکی را طی کند و صلاحیت اینکه به عنوان کسی که دیگران را در حد توان خویش ارشاد کند دارد و اگر وصایت را به این معنا در نظر بگیریم تعیین وصی اشکال ندارد.
4⃣البته صوفیه و بعضی هم فکران آنها ، مقاماتی هم طراز معصومین علیهم السلام را برای قطب و استاد و مراد خویش بیان می کنند که با منابع دینی معتبر ناسازگار می باشد و به نظر ما دیدگاه آنها مخالف مکتب اهل بیت علیهم السلام است.
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
فراز 1 .mp3
13.38M
این هدیه برای شما
بخش اول از دعای ابوحمزه با صدای میثم مطیعی
💐🌹💐🌹💐🌹
إِلَهِي لاَ تُؤَدِّبْنِي بِعُقُوبَتِكَ وَ لاَتَمْكُرْ بِي فِي حِيلَتِكَ مِنْ أَيْنَ لِيَالْخَيْرُ يَا رَبِّ خدايا مرا به كيفرت ادب منما، و با نقشه اي با مننيرنگ مكن، پروردگارا از كجا برايم خيري هست،
وَ لاَ يُوجَدُ إلاَّ مِنْ عِنْدِكَ وَ مِنْأَيْنَ لِيَ النَّجَاهُ وَ لاَ تُسْتَطَاعُ إلاَّ بِكَ درحالي كه جز نزد تو يافت نمي شود، و از كجا برايمنجاتي است، درحالي كه جز به تو فراهم نمي گردد،
لاَ الَّذِي أَحْسَنَ اسْتَغْنَي عَنْ عَوْنِكَوَ رَحْمَتِكَ وَ لاَ الَّذِي أَسَاءَ وَ اجْتَرَأَعَلَيْكَ نه آن كه نيكي كرد از كمك و رحمتت بي نياز شد، ونه آن كه بدي كرد و بر تو گستاخي روا داشت،
وَ لَمْ يُرْضِكَ خَرَجَ عَنْ قُدْرَتِكَيَا رَبِّ يَا رَبِّ يَا رَبِ و تو را خشنود نساخت از عرصه قدرتت بيرون رفت.پروردگارا، پروردگارا، پروردگارا . . .
بِكَ عَرَفْتُكَ وَ أَنْتَ دَلَلْتَنِي عَلَيْكَوَ دَعَوْتَنِي إلَيْكَ وَ لَوْ لاَ أَنْتَ لَمْأَدْرِ مَا أَنْتَ تو را به تو شناختم، و تو مرا بر هستي خود راهنماييفرمودي، و به سوي خود خواندي، و اگر راهنمايي تونبود، من نميدانستم تو كه هستي؟ ،
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَدْعُوهُ فَيُجِيبُنِي وَإِنْ كُنْتُ بَطِيئاً حِينَ يَدْعُونِي سپاس خداي را كه مي خوانمش و او جوابم را ميدهد، گرچه سستي مي كنم گاهي كه او مرا مي خواند،
#عرفان_اسلامی
#ذکر
#ابو_حمزه_ثمالی