eitaa logo
صوفی پژوهی
305 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
593 ویدیو
97 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰ریاضات غیرشرعی وحیدالاولیاء 🔶سران فرقه ذهبیه، مدعی هستند تمام اقطاب آنها شیعه بوده و تعلیمات و دستورات سلوکی آنها مطابق شریعت شیعه است 🔸وحیدالاولیاء (سی‌ و هفتمین‌ قطب‌ سلسله‌ ذهبیه) بر خلاف آنچه بیان داشته‌اند، ادعا داشت که باید با ریاضات مشروعه سالکان را تربیت کرد، اما خودش ریاضات خلاف سیره رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله را انجام داد. 🔸حافظ‌الکتب(یکی ار مریدان و ملازمین وحیدالاولیاء) گفته: حضرت وحیدالاولیاء در ریاضات مشروعه بی‌نهایت مبالغه داشتند. ...از جمله ریاضیات آن بزرگوار ...روزه دهر که یک سال تمام است بغیر از عید فطر و روز دهم محرم که روز عاشورا می‌باشد 🔷 زهرِی در مورد حرمت «روزه دهر»، از امام سجاد علیه‌السلام نقل کرده است: «وَ صَوْمُ‏ الدَّهْرِ حَرَامٌ»؛«و روزه دهر حرام است». 🔹طبق گزارش حافظ الکتب، وحیدالاولیاء روز قربان را نیز روزه گرفته است، درحالی که تمام فقهای شیعه، حکم به حرمت روزه روز قربان داده و مستند آنها برای چنین حکمی، روایات معصومین علیهم‌السلام است. 🔹در نتیجه باید توجه کرد که اقطاب فرقه ذهبیه، ادعا دارند که سالکان را با ریاضات شرعی رشد خواهند داد؛ درحالی که وحیدالاولیاء یکی از بزرگترین اقطاب ذهبی، دارای ریاضات شدید غیرشرعی بوده است. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/43225 📎 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه 🔻ذهبیه (سلسله مجذوبیه چهارده معصومیه، کبرویه) 🔺قبر اسماعیل قصر از مشایخ
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه 🔻ذهبیه (سلسله مجذوبیه چهارده معصومیه، کبرویه) 🔺اسماعیل قصر از مشایخ سنی مذهب ذهبیه در دزفول 🔶دلیلی بر متشرع نبودن سلوک شیخ اسماعیل قصری 🔸مجلس سماع شیخ اسماعیل قصری طبق گزارش جامی 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه 🔻ذهبیه (سلسله مجذوبیه چهارده معصومیه، کبرویه) 🔺قبر اسماعیل قصر از مشایخ سنی مذهب ذهبیه در دزفول عبدالرحمان جامی در کتاب نفحات‌الانس خویش، ضمن حضور شیخ نجم‌الدین کبری نزد شیخ اسماعیل قصری در شهرستان دزفول، به مجالس سماع خانقاه شیخ اسماعیل قصری اشاره کرده و می‌نویسد: 🖊امير اقبال سيستانى- در كتابى كه در آنجا همه سخنان شيخ خود، شيخ ركن الدّين علاء الدّوله، قدّس اللّه تعالى سرّه، جمع كرده است- از شيخ نقل مى‌‏كند كه: 🔶«شيخ نجم الدّين كبرى به همدان رفت و اجازت حديث حاصل كرد و شنيد كه در اسكندريه محدّثى بزرگ هست با اسناد عالى. هم از آنجا به اسكندريّه رفت و از وى نيز اجازت حاصل كرد، 🔸و در بازگشتن شبى رسول را- صلّى اللّه عليه و سلّم- در خواب ديد و از آن حضرت درخواست كرد كه: مرا كنيتى بخش! 👈🏻رسول- صلّى اللّه عليه و سلّم- فرمود كه: ابو الجنّاب. پرسيد كه: ابو الجنّاب مخفّفه؟ فرمود كه: لا، مشدّده. 🔶چون از واقعه باز آمد، در معنى اين وى را اين روى نمود كه از دنيا اجتناب مى‏‌بايد كرد. 👈🏻در حال تجريد كرد و در طلب مرشد مسافر گشت، و به هر كس كه مى‌‏رسيد ارادت درست نمى‏‌كرد، به سبب آن كه دانشمند بود و سر او به هيچ كس فرونمى‌‏آمد. 🔷و چون به ملك (سرزمین)خوزستان رسيد، در دزپول(دزفول کنونی) درآمد و آنجا رنجور شد، و هيچ كس او را مقامى(محلی برای استراحت) نمى‌‏داد كه آنجا نزول كند. عاجز گشت، 🔹از كسى پرسيد كه: در اين شهر هيچ مسلمانى نباشد كه مردم رنجور و غريب را جاى دهد تا من آنجا روزى چند بياسايم؟ 👈🏻آن كس گفت: اينجا خانقاهى‏ هست و شيخى، اگر آنجا روى ترا خدمت كنند. 🔹گفت: نام او چيست؟ گفت: شيخ اسماعيل قصرى. 👈🏻شيخ نجم الدّين آنجا رفت. او را جاى دادند. 🔹 در صفّه مقابل صفّه درويشان، و آنجا ساكن شد. 👈🏻 و رنجورى وى دراز كشيد و مى‌‏گفت: با اين ‏همه از رنجورى چندان رنج به من نمى‌‏رسيد كه از آواز سماع ايشان، كه من سماع را به غايت منكر بودم و قوّت نقل مقام كردن نداشتم. ⭕️ شبى سماع مى‌‏كردند، 👈🏻شيخ اسماعيل از گرمى سماع به بالين من آمد و گفت: مى‌‏خواهى كه برخيزى؟ گفتم: بلى. ⛔️ دست من بگرفت و مرا به كنار كشيد و به ميان سماع برد، و زمانى نيك مرا بگردانيد و بر روى ديوارم تكيه داد. من گفتم كه: در حال خواهم افتاد. چون به خود آمدم خود را تندرست ديدم، چنانكه هيچ بيمارى در خود نمى‌‏ديدم. 🔹مرا ارادت حاصل شد. روز ديگر به خدمت وى رفتم و دست ارادت گرفتم و به سلوك مشغول شدم و مدّتى آنجا بودم. چون مرا از احوال باطن خبر شد و علم وافر داشتم، مرا شبى در خاطر آمد كه از علم باطن با خبر شدى، علم ظاهر تو از علم شيخ زيادت است. 🔹بامداد شيخ مرا طلب كرد و گفت: برخيز و سفر كن! كه ترا بر عمّار ياسر مى‌‏بايد رفت. من دانستم كه شيخ بر آن خاطر من واقف شد، امّا هيچ نگفتم و برفتم به خدمت شيخ عمّار و آنجا نيز مدّتى سلوك كردم، و آنجا شبى مرا همين به خاطر آمد. 📖عبد الرحمن جامى، نفحات الأنس، 1جلد، مطبعه ليسى - كلكته، 1858، ص 488. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز 📌 دوشنبه ☀️ 8 آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱۴ ربیع الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 30 اکتبر 2023 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰نقد کلام نورعلی تابنده در مورد عبارت: «العلم علمان علم‌الادیان و علم‌الابدان» 🔶کسب علم از منظر متون دینی بسیار سفارش شده است، به‌گونه‌ای که در روایات، «اهل علم» به عنوان محبوب خداوند معرفی شده‌اند. 🔸نورعلی تابنده (قطب سابق دراویش گنابادی) در ضمن سخنانی به یکی از تقسیمات علم اشاره کرده و گفت: «نمی‌دانم (این عبارت) به کدامیک از بزرگان (منسوب است) که فرمود: اَلْعِلْمُ عِلمٰانِ عِلْمُ الْاَدیٰانِ و عِلْمُ الاَبْدٰانِ. دو نوع علم است: یکی علم ابدان است، بدن‌‌هاست. یکی علم‌الادیان، علم فکرهاست. 🔷متصوفه برای قطب، همان مقامی را قائلند که شیعیان در حق امام معصوم علیه‌السلام می‌گویند به این خاطر هر قطب باید دارای ویژگی‌های امام (از جمله علم) باشد؛ ولی نورعلی‌تابنده، کلام مشهوری را نقل کرده و اعتراف می‌کند که گوینده این کلام را نمی‌داند. 🔹کلام «اَلْعِلْمُ عِلمٰانِ عِلْمُ الْاَدیٰانِ و عِلْمُ الاَبْدٰانِ»، اولین‌بار در منابع اهل‌سنت و متصوفه همچون العقد الفرید ابن عبد ربه اندلسی (۳۲۸ق)، علم القلوب ابوطالب مكى (متوفی ۳۸۶ ق)، طبقات الصوفية سُلمی (۴۱۲ق)، و... به نقل از شافعی نقل شده است. 🔹اولین‌بار منابعی نه‌چندان متقدّم، همچون کراجکی (۴۴۹ ق)، سنایی غزنوی (۵۴۵ ق) و سلطان ولد (۷۱۲ ق) و... این کلام، به صورتِ مرسل و بی‌سند به رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله نسبت داده و به این خاطر، اعتبار کلام نقل شده، در این منابع بسیار ضعیف است. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/43200 📎 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز 📌 سه‌شنبه ☀️ ۹ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱۵ ربیع الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 31 اکتبر 2023 میلادی 📎
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه 🔻خاکساریه 🔰اختلافات سلسله خاکساریه با دیگر فرق صوفیه 🔶القاب طریقتی 👈طبق گزارش نورالدین مدرسی چهاردهی، شیوه القاب طریقتی در فرقه خاکساریه با سایر فرق دیگر صوفیه، اختلاف جزئی دارد 🔶به این گونه مرید در فرقه خاکساریه، با گذراندن اولین مرحله درویشی این فرقه(لسان) ملقب به نام طریقتی به اضافه شاه می گردد. 🔸این در حالیستی که مرید در سلاسل دیگر،زمانی ملقب به نام طریقتی می شوند که به مقام ارشاد رسیده باشند 🔶و اضافه شدن لفظ(شاه) بر نام طریقتی، برای قطب و یا شیخ المشایخی یا مشایخ بزرگی است که دیگ جوش داده اند. 📖مدرسی چهاردهی، نورالدین، خاکساریه و اهل حق، اشراقی، تهران‌، گنج شایگان، اول،۱۳۹۲ش، ص۳۷ 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
منظور از غسل اسلام در میان صوفیه 🔶غسل اسلام در بین صوفیه یکی از انحرافاتی است که بنا بر نظر ابوریحان بیرونی، ظاهراً از مسیحیت گرفته‌شده است. 🔸منظور از غسل اسلام در میان صوفیه، آن است که طالب، زمانی که می خواهد تشرف پیدا کند و رسماً صوفی شود، باید غسلی را انجام دهد که به آن غسل اسلام گفته می‌شود که شبیه به غسل‌ِ تعمید مسیحیان است... 📖ابوریحان بیرونی، ماللهند، نشر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی‏، تهران، ۱۳۹۱، ج 2، ص 453. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰نقد نیابت خاصه «جنید بغدادی» 🔶بنابر اعتقادات شیعه، حجت بن الحسن العسکری عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف دو غیبت دارد، که به غیبت صغری و غیبت کبری مشهور است. حضرت با تعیین و انتصاب چهار نفر از علما و فقهای شیعه، رابطه خود با شیعیان را در دوران غیبت صغری، حفظ کرد. 🔸امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه برای نجات شیعیان از سرگردانی در غیبت کبری، عالمان دینی را حجت خویش بر مردم معرفی کرده و اطاعت از آنها را واجب فرموده است. 🔸متصوّفه برای اعتباربخشی به سلسله خویش تلاش کرده‌اند تا سران خویش را نائب خاص اهل‌بیت علیهم‌السلام و مرتبط با ایشان معرفی کنند. 🔸نورعلی تابنده در یک سخنرانی، علاوه براینکه به نائب خاص بودن «جنید بغدادی» قائل شده بلکه او را در زمره نواب اربعه معرفی کرده است. 🔷«جنید بغدادی» دارای مذهب شافعی بوده به این خاطر با اهل‌بیت علیهم‌السلام ارتباط نداشته است. 🔷باید توجه کرد که این گروه مدعی، نتوانسته‌اند برای چنین ادعایی مدركی ارائه دهند. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/43236 📎 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز 📌 چهارشنبه ☀️ ۱۰ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱۶ ربیع الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 1 نوامبر 2023 میلادی 📎