eitaa logo
صوفی پژوهی
297 دنبال‌کننده
2هزار عکس
488 ویدیو
84 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کتابخانه تصوف
اعتقادات و باورهای صوفيه.pdf
388.2K
📚اعتقادات و باورهای صوفیه ✍️حیدر 📖کتابخانه تصوف 🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 آیت‌الله شبیری زنجانی: مراقب باشید روش‌های انحرافی، مانند رفتار صوفیانه وارد عزاداری نشود ✔️عزاداری برای امام حسین (ع) و سایر آن بزرگوارانی كه در كربلا به شهادت رسیدند از عالی ترین عبادات است كه در شكل گیری اعتقادات مردم تأثیر زیادی دارد لذا باید به گونه ای عمل شود كه مرضی حضرات معصومین(ع) باشد. نحوه عزاداری در زمان‌ها و مكان‌های مختلف با در نظر گرفتن عرف تعیین می‌شود و لذا با گذشت بیش از هزارسال شاهد شور بیشتر در عزاداری‌ها هستیم ولی باید توجه داشت كه نحوه عزاداری در برخی موارد صحیح نیست و حتی گاهی رگه هایی از رفتارهای صوفیانه در عزاداری‌ها دیده می‌شود، این خیلی بد است كه انسان طریقه‌ای را كه ما می‌دانیم مرضی خدای متعال و حضرت رسول(ص) نیست در عزاداری دنبال كند، عزاداری در درجه اولِ عبادات است و طریقه آن باید مرضی الهی باشد. 📖به نقل از کانال اجتهاد 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢💢معرفی بزرگان متصوفه 🔻بزرگان متصوفه معاصر 🔻حجت هاشمی خراسانی 📸تصویر اول: اجازه نامه دستگیری حجت هاشمی خراسانی از ناحیه پیر و قطبش منظور علیشاه نعمت اللهی صفی علیشاهی 📸تصویر دوم سمت راست: حجت هاشمی خراسانی 📸تصویر دوم سمت چپ: حسن خاوری منظورعلیشاه 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢💢معرفی بزرگان متصوفه 🔻بزرگان متصوفه معاصر 🔻حجت هاشمی خراسانی 📸 شرح تصویر: از راست محمد باقر ساعدی ملقب به سعادت علیشاه خراسانی 📸وسط: حجت هاشمی خراسانی ملقب به مسعود علیشاه (نوه دختری مرحوم حضرت حاج شیخ حسنعلی اصفهانی نخودکی (طاب ثراه) 📸سمت چپ: سید ناصرحسینی میبدی کرمانشاهی 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢💢معرفی بزرگان متصوفه 🔻بزرگان متصوفه معاصر 🔻حجت هاشمی خراسانی 📷سمت راست: درویش رحمت علیشاه طرقی سمت چپ: حجت هاشمی خراسانی مسعودعلیشاه نعمت‌اللهی 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹‌السَّلاَمُ عَلَيْكَ (ایها) اَلثَّائِرُ بِدَمِ اَلْمَقْتُولِ بِكَرْبَلاَءَ... ❣ 🔹‌سلام بر تو ای منتقم داغ های کربلا... 🔹‌این  صدای اَینَ الثائر سرزمین کربلاست، که گوش تاریخ را پر کرده... 🌤
صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰پرده دوم و لذّت خانقاه9️⃣6️⃣ ❇️ادیب زاده: دوغ وحدت کدام است؟ 💢درویش: قرص هایى است که از حشیش و بنگ مى سازند و براى تحریک دماغ و اوج دادن خیالات اثرى عجیب دارد. ❇️ادیب زاده: از این جهت شاعرشان گوید: بنگى زدیم و سرّ اَنَا الحق شد آشکار *** ما را به این گیاه ضعیف این گمان نبود 💢درویش: حاشیه نروید اجازه دهید بقیّه اش را بگویم. دوغ وحدت را خوردند در این اثنا درِ اتاق باز شد، پسربچّه اى مشکین موى کشکول و تبرزین به دست وارد شد، چشم ها را به خود جلب و قلب ها را تسخیر کرد، کنارى ایستاد و اشعارى خواند غوغا به پا شد، همه گرم حال شدند، حالت وجد و سکر سراسر جلسه را فرا گرفت درویشان به شور آمدند و به خلسه و بى حالى افتادند، در آنجا این شعر حافظ به یادم آمد: صوفیان جمله نظرباز و حریف اند، ولى *** زین میان حافظ دلسوخته بدنام افتاد من ناراحت بودم که چرا نگذاشتند بخوانم و مرا خجالت دادند و اکنون چنان دل ها را به لحن و حُسن این پسرک داده اند که دیگر به هوش نمى آیند، فقط من به هوشم و دل پرآشوب، در این بین منظره اتاق قبلى به یادم آمد و آن دهن هاى کف آلود! نمى دانم چه شد که خنده پى درپى ناهنگام گریبانم را گرفت هر چه کردم نتوانستم جلو گیرم، یکباره توپ خنده ام منفجر شد و جلسه به هم ریخت، دیگر ندانستم چه کنم فقط راه چاره را فرار دیدم، کشکول و تبرزینم را برداشتم و از اتاق بیرون زدم، هفت هشت آدم خشن تا چند قدمى بیرون منزل با لنگه هاى کفش بدرقه ام کردند، آتش گرفته بودم، عرق از پیشانیم مى ریخت که لطف شما از من استقبال کرد. ✳️آقاى فاضل: خوب این معمّا هم حل شد، من در این فکر بودم که چرا دیشب به آن حالت وارد شدى و آب سرد خواستى، پس براى این بود که سوز عشق را خاموش کنى! 💢درویش: مانند صحنه دیشب را من زیاد دیده بودم، ولى چون آدمى عیب خود را کمتر متوجّه مى شود به نظرم بد نمى آید «وَعَینُ الرِّضا عَن کُلِّ عَیب کَلیلَةٌ»(1) رنجش دیشب من وجدانم را بیدار کرد و از همان لحظه مسیر فکرم عوض شد... . و اکنون این داستان هایى که از عشق بازى رهبران طریقت مطرح شد مى توانم با بى طرفى نسبت به آنها قضاوت کنم «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد». (1). چشم رضایت بر هر عیبى بسته است. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
🔰گزارشی از مدرسه «درنگی در نظریه وحدت وجود؛ پیشینه، ادله و نقدها 🎙دکتر محمد هادی قندهاری(استادیار د
لیست مطالب کانال «صوفی پژوهی» در مورد مسئله «وحدت وجود» 1️⃣موضوع ارائه ایشان «تمایز نگاه اهل حکمت و صوفیه در مساله وحدت وجود »، استاد حسن معلمی https://eitaa.com/sufi110/2549 2️⃣«درنگی در نظریه وحدت وجود؛ پیشینه، ادله و نقدها، دکتر محمد هادی قندهاری https://eitaa.com/sufi110/2254 3️⃣بررسی لوازم نظریه وحدت وجود»، دکتر علی افضلی https://eitaa.com/sufi110/2149 4️⃣«بررسی ادله عقلی وحدت وجود» (بررسی نقد های آقای جوادی آملی به نظریه وحدت شخصی وجود)، دکتر محمد تقی سبحانی https://eitaa.com/sufi110/2138 5️⃣«درنگی در تقریرهای مختلف وحدت وجود»، استاد سید محسن هندی https://eitaa.com/sufi110/1126 6️⃣عرفان و مسأله وحدت وجود از منظر آیت‌الله مکارم شیرازی https://eitaa.com/sufi110/495 7️⃣بررسی نظر شهید محراب آیت الله دستغیب درباره وحدت وجود https://eitaa.com/sufi110/443 https://eitaa.com/sufi110/442 https://eitaa.com/sufi110/441 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🔰🔰تلاش‌هاى نافرجام براى فراموشى اين حادثه عظيم‌1️⃣ 💢پيش‌تر اشاره شد كه برخى از دشمنان همواره براى فراموشى اين حادثه عظيم تاريخى كوشيده‌اند. برخى علماى عامّه در كتاب‌ها و نوشته‌هايشان، شيوه‌هاى گوناگونى به كار مى‌برند تا مانع حيات و جاودانى واقعه عاشورا و عزادارى سيّدالشهداء عليه السلام شوند. 🔻نمونه‌هايى از اين شيوه‌ها به اشاره در پى مى‌آيد: 1️⃣شيوه عرفان و تصوّف‌ ❌شيخ عبدالقادر گيلانى، از علماى اهل سنّت و بزرگان صوفيّه است كه قبر او در بغداد به عنوان زيارتگاه معروف است. او اشكالى را كه به اهل سنّت مى‌شود، مطرح مى‌كند و مى‌گويد: 🔺قد طعن قوم على من صام هذا اليوم العظيم وما ورد فيه من التعظيم وزعموا أنّه لا يجوز صيامه لأجل قتل الحسين بن علي رضى اللَّه عنهما فيه. وقالوا: ينبغي أن تكون المصيبة فيه عامّةً لجميع الناس لفقده فيه، وأنتم تتّخذونه يوم فرح وسرور وتأمرون فيه بالتوسعة على العيال والنفقة الكثيرة والصدقة على الفقراء والضعفاء والمساكين وليس هذا من حق الحسين رضى اللَّه عنه على جماعة المسلمين؛ ⬅️بعضى به اهل سنّت اشكال كرده‌اند كه چرا روز عاشورا را روزه مى‌گيرند. اين كار صحيح نيست؛ چرا كه در اين روز حسين بن على‌ رضى اللَّه عنهما به شهادت رسيده‌ 📖نا گفته هايى از حقايق عاشورا، حسينى ميلانى، سيد على ، مركز حقايق اسلامى‌، قم‌، 1388 ه. ش‌، سوم‌، ج 1 ص 27. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌤 چه خوشبختم که صبحم با سلام بر شما آغاز می شود و ابتدا عطر یاد شما در قلبم می پیچد چه روز دل انگیزی است روزی که نام شما بر سردرش باشد و شمیم شما در هوایش .‌‌.. من در پناه شما آرامم ، دلخوشم ، زنده ام ... شکر خدا که شما را دارم ... الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرج
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰نظربازى از نظر اسلام0️⃣7️⃣ ❇️آقاى فاضل: اکنون که نقش عشق بازى را در مشرب تصوّف دیدیم، خیلى مناسب است اجمالا نظر اسلام را هم در این باره ببینیم، آن وقت براى صاحبان عقل و وجدان این سرگذشت ها را از این سلسله بگویید تا همه بدانند اسلام پاک از حرکات شهوت آمیز این گروه به شدّت متنفّر است. ⬅️اوّلا اسلام دستور اکید در امر ازدواج داده تا از توسعه فحشا جلوگیرى کند و میکروب معاشقه با پسران اَمرَد را بکشد، آن گاه به زن و مرد مسلمان مى گوید: «از نامحرمان چشم بپوشید، زیرا خوددارى از نگاه مسموم، رمز طهارت و پاکى آنان خواهد بود».(1) و درباره نظربازى با پسران، منطق دین از این قرار است که در کافى(2) از امام صادق(علیه السلام) از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده که فرمود: «زنهار! به صورت پسران جوان ساده رخ، اغنیا و ملوک ننگرید، زیرا فتنه آنها از فتنه دختران باکره پرده نشین شدیدتر است». (إیّاکُم وَاَولادَ الاغنِیاءِ وَالمُلُوکِ الْمَردِ، فإنَّ فِتنَتَهُم اَشَدُّ مِن فِتنَةِ العَذارى فی خُدُورِهِنَّ). امام باقر(علیه السلام) فرمود: «زناى چشم نگاه است و زناى دهان بوسه و زناى دست، لمس کردن».(3) امام صادق(علیه السلام) فرمود: «النَّظَرُ سَهمٌ مِن سَهامِ إبلیس; نگاه تیرى از تیرهاى شیطان است».(4) این بود نظر اسلام و آن است نظر ارباب طریقت، «ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا». (1). سوره نور، آیه 29. (2). کافى، ج 5، ص 548. (3). تحفة الاخیار، ص 145، به نقل از کافى، ج 5، ص 559 . (4). تحفة الاخیار، ص 145، به نقل از کافى، ج 5، ص 559 . ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
هدایت شده از کتابخانه تصوف
نقد صوفی از محمد کاظم یوسف پور.pdf
13.61M
📚نقد صوفی ✍️محمدکاظم یوسف‌پور 📖کتابخانه تصوف 🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b
صوفی پژوهی
🔰🔰تلاش‌هاى نافرجام براى فراموشى اين حادثه عظيم‌2️⃣ 👌🏻و سزاوار است روز مصيبت تمامى مسلمانان باشد و شما كه اهل سنّت هستيد، چرا اين روز را روز سرور و فرح قرار داده‌ايد و مردم را به برپايى مجالس سرور و پوشيدن لباس نو و خوردن غذاهايى كه متناسب عيد است دعوت مى‌كنيد ...؟ ❌آن گاه چنين پاسخ مى‌دهد:وهذا القائل خاطئ ومذهبه قبيح فاسد، لأنّ اللَّه تعالى اختار لسبط نبيّه صلى اللَّه عليه وآله‌[1] الشهادة ... يوم عاشوراء لا يتّخذ يوم مصيبة، لأنّ يوم عاشوراء أن يتّخذ يوم مصيبة ليس بأولى من أن يتّخذ يوم موته فرح و سرور ...؛ 💢اشكال كننده به اشتباه رفته و اعتقادش قبيح و فاسد است؛ زيرا خداوند متعال شهادت را براى سبط پيامبر صلى اللَّه عليه وآله‌ برگزيده است ... و روز عاشورا را نبايد روز مصيبت قرار داد؛ چرا كه عاشق به معشوق رسيده است. از اين رو، اين روز بايد روز سرور باشد .... ❌عبدالقادر گيلانى در ادامه مى‌افزايد:ولو جاز أن نتّخذ يوم موته [يوم‌] مصيبة لكان يوم الاثنين أولى بذلك، إذ قبض اللَّه تعالى نبيّه [محمّداً] صلى اللَّه عليه وآله فيه وكذلك أبوبكر الصدّيق قبض فيه؛[2] ⬅️اگر بنا شد روز عاشورا را روز عزا و ماتم قرار دهيم، بهتر آن است كه روز دوشنبه را كه پيامبر و ابوبكر از دنيا رفته‌اند روز عزا و غم معرفى كنيم. [1] - به رغم اين كه در منابع اهل سنّت درود و صلوات پس از نام مبارك پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله به صورت‌ناقص( ابتر) آمده است، ما طبق فرمايش حضرتش، درود و صلوات را به صورت كامل آورده‌ايم. از طرفى، بعد از نام‌هاى مبارك اهل بيت عليهم السلام عبارت‌هاى عليه السلام و ... آورده‌ايم [2] - غنية الطالبيين: 684- 687؛ به نقل از نفحات الازهار: 4/ 245. 📖نا گفته هايى از حقايق عاشورا، حسينى ميلانى، سيد على ، مركز حقايق اسلامى‌، قم‌، 1388 ه. ش‌، سوم‌، ج 1 ص 28. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام بر تو اى صاحب عصر و زمان سلام بر تو اى داراى دلیل و برهان قاطع 🌤
📌 سه شنبه ☀️ ۲ مرداد ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۱۷ محرم ۱۴۴۶ هجری قمری 🎄 23 جولای 2024 میلادی 📎