eitaa logo
صوفی پژوهی
384 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
654 ویدیو
102 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر صوفیه افراد متدینی بودند چطور به تطهیر ابلیس پرداختند با وجود آیات فراوان مذمت شیطان. یکی از بزرگ‌ترین بدعت‌ها و انحرافات صوفیه، مسأله تقدیس ابلیس است که مبتنی بر مبانی نادرست صوفیه در مباحث مختلفی همچون تفسیری و کلامی است، طبق مبانی تفسیری آنها، تلاش کرده اند آیات را فقط با ذوق تفسیر کرده و به این خاطر آیات قرآنی را خلاف طاهرشان تفسیر می کنند و بزرگترین مشکل صوفیه همین می‌باشد، به خاطر این نوع تفسیری ،صوفیان نسبت به او حسن نظر داشته و به‌دنبال تطهیر او بوده‌اند. البته علاوه بر دلایل مهم دفاع صوفیه از ابلیس: 1. جبر گرایی و اراده ازلی در شقاوت ابلیس 2. مظهر اسم الهی 3. خير محض در عالم هستي برای مطالعه بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید. چرایی تقدیس ابلیس در تصوف https://www.adyannet.com/fa/news/20074 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💠ملاک تشخیص مکاشفه رحمانی از شیطانی ✅1️⃣ 🔅کتاب و سنت 🔸کشف و مكاشفه عبارت است از اين‌كه گاهی انسان در اثر ظرفیت وجودی خودش، چيزهايى را از غیب مشاهده و یا می‌شنود كه ديگران درك نمى‌كنند. 🔹با توجه به آیات و روایات دو نوع مکاشفه ممکن است برای انسان رخ دهد که یکی رحمانی و دیگری شیطانی است، لذا یکی از ملاک‌های تشخیص مکاشفه رحمانی از شیطانی، تطبیق و هماهنگی آن با کتاب و سنّت است تا در مسیر آیات الهى و سخنان قطعى پیشوایان معصوم باشد. 🔻به‌عنوان نمونه یکی از مکاشفات شیطانی، مکاشفه‌ی حسن بصری، یکی از سران سلسله صوفیه است که دلیل شرکت نکردن در جنگ علیه اصحاب جمل را مکاشفه‌ای می‌داند که منادی به وی می‌گوید: «... اى حسن! کجا مى روى؟ برگرد که قاتل و مقتول هر دو در دوزخ‌اند که حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) فرمودند: راست گفتى، امّا آن منادى برادرت شیطان بود و در واقع هم راست گفته چرا که قاتلین و مقتولین آن گروه، همه در دوزخ بودند.»[احتجاج، ج1، ص171] ♻️حسن بصری این مکاشفه را که تصریح شده مکاشفه‌ای شیطانی بوده، برای خود حجت دانسته و از امر امام خود سرپیچی کرده است. 📚پی‌نوشت الإحتجاج على أهل اللجاج، طبرسى، احمد بن على‏، مصحح، خرسان، محمد باقر، نشر مرتضى‏، مشهد، چاپ اول‏، 1403 ق‏. ج1، ص171. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💠ملاک تشخیص مکاشفه رحمانی از شیطانی ✅2️⃣ 🔅عقل 🔸یکی از ملاک‌های تشخیص مکاشفه رحمانی از شیطانی، عقل است، یعنی محتواى مکاشفات رحمانی کاملا با عقل انسان سازگاری دارد و عقل انسان این امکان را به او می‌دهد تا هر چیزی را بسنجد. 🔹در حالی که مکاشفات شیطانی سراسر وهم و خیال‌ است، لذا کسانی که در مکاشفه‌های خود صداها و یا صحنه‌های عجیب و غیرعقلائی مشاهده می‌کنند، همه‌اش نشأت گرفته از قوه وهم و خیال است که با دستورالعمل‌ها و ریاضت‌های غیرشرعی برای آنان حاصل می‌شود وگرنه عقل سالم به هیچ وجه، چنین مکاشفه‌هایی را رحمانی نمی‌داند. 🔻مانند مکاشفه‌ای که برای یکی از مریدان شیخ صفی‌الدین اردبیلی واقع شده که به شیخ گفت: « در عالم خواب دیدم سر آستین شیخ از عرش بود تا ثرى (خاک)، شیخ گفت: این را به قدر حوصله تو، به تو نشان داده‌اند.»[صفوة الصفا، ص152] ببینید این مکاشفه‌ای که صورت گرفته، اصلا با عقل انسان سازگاری ندارد و از توهمات و خیال‌پردازی‌های این مرید صورت گرفته، پس چیزی جز مکاشفه‌ی شیطانی نمی‌تواند باشد. 📚پی‌نوشت: بزاز اردبیلی، درویش بن اسماعیل، صفوه الصفا، مصحح طباطبایی‌ مجد، نشر زریاب، تهران، 1364، ص 152. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💠ملاک تشخیص مکاشفه رحمانی از شیطانی ✅3️⃣ 🔅ایمان و معرفت 🔸برای تشخیص مکاشفه رحمانی از شیطانی، ملاک‌هایی از قبیل مطابقت داشتن با کتاب و سنت و عقل نیز ذکر کرده‌اند که یکی دیگر از این ملاک‌ها، داشتن ایمان و معرفت و عمل صالح است. 🔹به‌عبارتی مکاشفات رحمانى علاوه بر یقینى و قطعى بودن، همیشه همراه با ایمان و یقین و معرفت و اخلاص و عمل صالح است، برخلاف مکاشفات شیطانى که فاقد این صفات بوده و در بروز آن عواملی مانند اعتقادات نادرست، پشت کردن به آموزه‌های دینی، انجام ریاضت‌های غیرشرعی، مؤثر می‌باشد. 🔻چنان‌که ابن عربی در فتوحات درباره‌ رجبیون می‌گوید: « رجبیون گروهی از رجال الله هستند که در هر زمان چهل نفر از آنان وجود دارند، آنان رکن افرادند و از آثار آنان این است که در حالت مکاشفه رافضى‌ها (شیعه ها) را به صورت خوک مى‌بینند.»[ 1] 🔻این افراد با توجه به عدم معرفت و اعتقاد نادرست خود نسبت به شیعیان و خیال‌بافی‌هایی که بر اثر ریاضت‌های نادرست بر آنها حاصل می‌شود، این مکاشفه‌های شیطانی را برای خود حجت می‌دانند که براساس کتاب و سنت کاملا باطل است. پی‌نوشت: 1. ابن عربی، ابوعبدالله محی‌الدین محمد، فتوحات مکیه، نشر دار صادر، بیروت، ج 2، صص8 و 9. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️هدف انبیاء از هدایت انسانها 🎞 دنیا کم است! 🎙 استاد علی صفایی حائری 📎 📎 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥«تأثیر اشک چشم در سجده، در استجابت دعا» 🔻توصیه‌ی حضرت آیت‌الله بهجت برای رسیدن به حاجت‌های مهم👇 🔸باید بدانند کسانی که حاجت مهمی دارند یکی از همین نمازها، از این عبادت‌هایی که برای حاجت ذکر شده اگر بخواهند تثبیت بکنند، تأیید بکنند، برسند به حاجت خودشان بلاشک، ملتفت باشند بعد از طلب حاجت و دعاها و نمازها، بروند به سجود، در سجود سعی کنند بال مگسی تر بشود چشم (یعنی به مقدار اندک هم شده اشک بریزند). 🔹[این آمدن اشک] علامت این استکه مطلب تمام شد(بدین معنا که این دعا و مناجات مورد قبول قرار گرفته است). 🔸بله، چیزی که هست عینک ما درست و صاف نیست! (کنایه از گناه و تاریکی قلب) 🔹ما نمی‌فهمیم! ما از خدا فرض کنید خانه می‌خواهیم، خدا مصلحت نمی‌داند برای ما خانه‌ای را که ما می‌خواهیم، چکار می‌کند؟! باطل می‌کند دعای این را؟! نخیر! بالاتر از خانه به آن می‌دهد! 🔸[مثلا] به ملک می‌فرماید چندسال بر عمر این بیفزا !، [اما] این بیچاره فکر می‌کند این همه زحمت کشیده، آخر اثری (نتیجه‌ای) از خانه و از دعای خودش ندید!! و دعایش مستجاب نشد؛ نمی‌فهمد بالاتر از استجابت این دعا را به او داده‌اند. 🔹حین اجابت، حسن‌ظن به خدا باید داشته باشید عینکت باید واسع باشد، صاف باشد، کدورت نداشته باشد! اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 ➖🔹🔷🔹➖➖➖ 👤کارشناس ادیان : 🔺دکتر حسین فریدونی 🔻 💻 قسمت اول ◻️موضوع بحث: ریشه های تصوف در ادیان دیگر ➖🔹🔷🔹➖➖➖ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
20.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻نقدی بر ماجرای خیالی موسی و شبان از قرآن کریم 🎥 استاد قرائتی " حفظه الله " 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🔳موسی و شبان داستانی ساختگی ⬛️مثنوی جلال الدین محمد بلخی یکی از کتاب هایی که مورد تحلیل های متفاوت قرار گرفته است و موافقین و مخالفین در باره آن دیدگاه های مختلفی بیان داشته اند 🔶نورعلی تابنده در سخنرانی برای مریدانش توصیه به خواندن داستان موسی و شبان در مثنوی نموده و آن را تایید نموده 🔸داستان موسى و شبان داستان معروفى است که هیچ سندى جز توهم و خیال جلال الدین ندارد، 🔹مولوی در داستان شبان سخنانی در مورد خدا بیان میکند که با جهل خود براى خداوند متعال جسم قائل شده و او را مانند یک بشر فرض کرده در صورتی که این آموزه معارض تعلیمات انبیاء الهی است یکی از اصحاب امام صادق(علیه السلام) از ایشان در مورد بزرگترین گناه می پرسد و ایشان تشبیه خدا به خلق جزء بزرگترین گناه می داند:«كدام عمل از همه برتر است؟امام در پاسخ فرمود: توحيد پروردگارت! سپس پرسيد: بزرگترين گناهان چيست؟فرمود:تشبيه كردن خالقت به مخلوقات است!» 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/42058 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا