eitaa logo
صوفی پژوهی
425 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
682 ویدیو
104 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 چهارشنبه ☀️ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۸ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 17 آوریل 2024 میلادی 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 مرحوم آیت‌الله بهاءالدینی - خدا رحمتشان کند - عالم بزرگواری بودند که این اواخر، شب‌های جمعه سخنرانی می‌کردند. 🔸 یادم است چند شب جمعه راجع به این جمله‌ی آقا امیرالمؤمنین (علیه السلام) در دعای کمیل توضیح می‌دادند که: «یا من اسمه دواء و ذکره شفاء»، 🔹 ذکر یعنی یاد مطلق. اما اسم، دوا است. چرا؟ باب علمی این مطالب، جدا است؛ مثلا «لا اله الاّ الله»، با «لا اله الاّ هو» و با «لا اله الاّ انت»، در قرآن سه مرحله دارد، سه بخش است و سه حال می‌خواهد. 🔸 حضرت یونس نبی (علیه السلام) در فشار و ظلمات قرار گرفت. پشیمان و ناراحت [بود] و حق تعالی را در کف دریا و در بطن حوت حاضر می‌بیند و از آنجا صدا می‌زند «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» (انبیاء، ۸۷)، 🔹 در این عبارت چند محتوی را ترکیب کرده است، یک «لا اله» دارد، آن هم با «لا اله الاّ أنت»، یک «سبحانک» دارد که تسبیح خدا است، یک محتوای استغفاری دارد که «إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» [است]. این، یک داروی مرکبی است که خدای متعال برای این نبی فرستاد و بعد هم «فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّينَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ» (ما دعاى او را به اجابت رسانديم؛ و از آن اندوه نجاتش بخشيديم؛ و اين‌گونه مؤمنان را نجات مى‌دهيم!) 🔸 این ذکر و این دعا، دعای خواندنی و ذکری شد که اکثر اهل ایمان مرور می‌کنند و در روایات هم است. کد ۴۳۵۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🖊 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری ‌ ‌ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انتشار کتابی در معرفی و نقد تصوف تشکیلاتی فعال در ایران و جهان 🔶کتاب پژوهشی جامع در تصوف فرقه‌ای، به قلم محمداسماعیل عبداللهی، توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شد. 🔶به گزارش فرقه نیوز، کتاب «پژوهشی جامع در تصوف فرقه‌ای؛ رصد هویت تاریخی، تحولات، انحرافات، آموزه‌‌های سلاسل صوفیه و نقد آن‌ها»، تألیف محمداسماعیل عبداللهی، با همکاری پژوهشکده باقر‌العلوم علیه‌السلام، توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر در ۸۴۸ صفحه، با شمارگان ۲۰۰ نسخه و با قیمت ۲۱۰ هزار تومان به‌تازگی منتشر شد. 🔶این تحقیق، حاصل ۱۰ سال تدریس مؤلف در دوره‌های مختلف نقد و بررسی تصوّف در حوزه علمیه قم و نشست‌های تخصصی جریان‌شناسی تصوّف و نقد آداب و اعتقادات صوفیه در مراکز علمی دانشگاهی در سراسر کشور است، که اکنون در قالب کتاب، در گروه عرفان و فلسفه پژوهشکده باقر العلوم علیه‌السلام تدوین یافته است. کتاب، هفت بخش دارد؛ 1️⃣بخش اوّل «موقعیت‌سنجی تصوّف در میان جریان‌های فکری معاصر و رابطه آن با تشیّع» و در 2️⃣بخش دوم «پیشینه، سرچشمه و تحولات تصوّف» مورد بررسی قرار گرفته است. «رمزگشایی از سران تصوّف در منابع دینی»، 3️⃣عنوان بخش سوم کتاب است. 4️⃣در بخش چهارم به «نقد مکاتب و سلاسل تصوّف» 5️⃣و در بخش پنجم به «تبیین و نقد مهم‌ترین عقاید و آموزه‌های تصوّف» پرداخته شده است. «تصوّف معاصر و روش‌شناسی جذب و مواجهه فعّال» 6️⃣در بخش ششم و «منبع‌شناسی تصوّف و نیم‌نگاهی به عرفان اسلامی» در بخش هفتم مورد کنکاش قرار گرفته است. http://ferghenews.com/fa/news/17747/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%DA%A9
یاران تو از دشمنانشان تهدید که می شنوند ایمانشان افزون می شود. آنها با حمله دشمن هم ذره ای دلشان نمی لرزد. توکل در قاموس یاران تو یک شعار نیست، متن سبک زندگی است. یاران تو توکل نمی کنند تا آنچه خودشان می خواهند را خدا اجرا کند، توکل می کنند تا آنچه خدا می خواهد محقق شود. یاران تو با "حسبنا الله" نفس می کشند. آن‌ها لحظه ای از این عقیده اگر تهی شوند، قالب تهی می کنند. دوست دارم از یاران تو باشم آقا شبت بخیر امام خوبی ها!
📌 پنجشنبه ☀️ ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۹ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 18 آوریل 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 إنا لله و إنا الیه راجعون اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیء 🏴 رحلت جانگداز عالم ربانی و استاد اخلاق را به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و طلاب حوزه علمیه تسلیت عرض میکنم. بعنوان کسی که حدود 20 سال توفیق آشنایی با ایشان را داشته عرض میکنم که انصافا کمتر کسی را دیدم که حرف و عملش مطابق هم باشد. استادی که همیشه دغدغه تهذیب طلاب را داشت و خود در ابتدا مهذب بود. عزیزی که هر کس از طلبه و غیر طلبه او را زیارت می کرد مجذوب و عاشقش می‌شد. در برخی مسافرت ها که همراه ایشان بودم از نزدیک شاهد بودم که مردم چگونه به ایشان ارادت داشتند. چقدر با حوصله برای مردم خصوصاً طلاب وقت می‌گذاشت. حقیقتا تعلق به دنیا نداشت. و زندگی شخصی بسیار ساده ای داشت. استادی که هر وقت خدمتش می‌رسیدید اگر هم نصیحتی نمی فرمود، دیدارش برای شما مؤثر بود. تمامی این خصوصیات و جذبه ایشان همگی برای این بود که ایشان خودش عامل بود. إن شاءالله همه ما همانند امثال ایشان عامل باشیم. 🔶این استاد بزرگوار، از شاگردان آیت الله العظمی بهجت رحمة الله علیه بودند. 🖊یکی از ملازمیناستاد اخلاق شیخ هادی قدس رحمة الله علیه
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰یک افتخار دیگر3️⃣4️⃣ درویش مانند مجسّمه خشک و خاموش ماند. ❇️آقاى فاضل: و در نفحات(1) مى خواندم که شاه شجاع (رهبر متصوّفه) چهل سال به خواب نرفت به طمع، وقتى به خواب رفت خدا را در خواب دید بیدار شد و گفت: «رَأیتُکَ فِى المَنامِ سُرور عَینى» (اى روشنى دیده، تو را به خواب دیدم) جناب درویش توجّه دارید که خداوند به موسى(علیه السلام) فرمود: «(لَنْ تَرَانِى): هرگز مرا (به چشم سر) نخواهى دید!»(2)، پس شاه شجاع چگونه خدا را به خواب دید و اشعار عاشقانه سرود؟ آیا نتیجه چهل سال بى خوابى همین خیال پرستى بود؟ خلاصه: کتاب هاى صوفیّه مملو از این قبیل داستان هاست که چون بنابر اختصار است ما فقط با ذکر یک داستان دیگر، از باب مشت نمونه خروار، قضاوت را به فکر روشن شما مى سپاریم. عطّار در تذکره(3) مى نویسد: ابوسعید ابوالخیر (از معاریف و مفاخر صوفیان) گوید: شیخ لقمان سرخسى را در میان پلیدى ها دید که نجاست اطرافش را گرفته، چون چشمش به ابوسعید افتاد پاره اى از آن نجاست را به سوى او افکند ابوسعید با کمال میل سینه پیش داد تا آن نجاست به لباسش افتد و خود گوید آن را به خوبى قبول کردم.(4) ادیب زاده: حقیقتاً اینها دیوانه بوده اند. (1). نفحات الانس، ص 84. (2). سوره اعراف، آیه 143 . (3). نقل از زهد و تصوّف، ص 136. (4). نمونه هاى دیگر از این انحرافات در مقدّمه همین کتاب آمده است. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢صفی علیشاه و سخنی در رد خود!1️⃣ 🔶 از آنجا که در فرقه‌های نعمت اللهیه قطب از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار است، انتخاب جانشین قطب نیز که بر عهده قطب است از پرحاشیه‌ترین مسائل در این فرقه‌ها بوده است. چندین بار مشایخ این فرقه‌ها بر سر جانشینی اقطاب دچار نزاع و اختلاف شده‌اند 🔸ازجمله کسانی که از نزاع‌ها و اختلافات مشایخ بر سر جانشینی اقطاب انتقاد کرده، صفی علیشاه است که در کتاب خود می‌نویسد: «اگر در بین مشایخی که مجاز در ارشاد هستند، در انتخاب فرد اکمل اختلاف و نزاع شود جای تأمل است و دلیلش این است که هیچ‌یک را کمالی نیست از آنکه اگر مابین هزار نفر ناقص یک نفر کامل باشد مشاجره نشود و آن‌یک نفر رفع مغایرت از همه کند. اختلاف هم به تفاوت است؛ اگر فقط اختلاف به مرتبه باشد که ابطال و انکار هم کنند و در این باب مُصِر باشند، همه سعی در بطلان خود کرده‌اند و بالمَره از رتبه ارشاد خارج‌اند. خداوند متعال نیز سررشته چنین مطلب مهمی را به دست جهال بی‌تمییز و اشخاص بی‌تربیت و بی‌پرهیز که از دریای کمال مردان طریقت، قطره‌ای به آن‌ها ترشح نشده، نخواهد داد. [1] پی‌نوشت: [1]. صفی علیشاه، محمدحسن، اسرارالمعارف و میزان المعرفه، نشر اقبال، تهران، 1360، ص 29. 🖊پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب 🔵صوفی پژوهی @sufi110
سلام علیکم شب جمعه در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها دعاگوی تمام بزرگواران هستم.