همانندی امیرالمومنین با رسول الله علیهماالسلام در روایات معتبر اهل سنت
یکی از قوی ترین قراینی که نشان می دهد، واژه ی انفسنا در آیه ی مباهله (آل عمران: 61) در معنای حقیقی خود به کار رفته و مطابق آن، الله متعال از امیرالمومنین علیه السلام به عنوان نفس و جان حضرت رسول صلی الله علیه وآله یاد کرده، روایاتی با اسانید معتبر در کتب اهل سنت است که رسول الله صلی الله علیه وآله صراحتا از امیرالمومنین علیه السلام با عنوان «کنفسی = مانند خودم» یاد کرده اند.
سند اول: روایت نسائی با تصحیحش توسط احمد میرین بلوچی [۱] و مولوی حسن الزمان حیدر آبادی [۲] و روایت ابن ابی شیبه با تحسین سند توسط دکتر سعد الشثری.[۳]
سند دوم: روایت ابن ابی شیبه با تحسین سند توسط دکتر سعد الشثری.[٤]
سند سوم: روایت طبرانی با تحسین سند توسط حسین سلیم اسد.[٥]
سند چهارم: روایت حاکم با تصحیح آن [٦] و روایت طبری با تصحیح سند.[٧]
✅ طبق روایت صحیح السند مرحوم شیخ صدوق، امام رضا علیه السلام در مجلس مأمون به این روایت استدلال کرده اند![٨]
----------
[۱]: خصائص اميرالمومنين، ص ۸۹ ح ۷۲
[۲]: القول المستحسن فی فخر الحسن، ص ۳۵۴
[۳]: مصنف ابن أبي شيبة، ج ۱۸ ص ۸۱-۸۲ ح ۳۴۳۰۹
[٤]: مصنف ابن أبی شیبة، ج ۱۸ ص ۶۵ ح ۳۴۲۶۴
[٥]: مجمع الزوائد ت اسد، ج ۱۴ ص ۳۹۴-۳۹۵ ح ۱۱۴۰۴
[٦]: المستدرک على الصحیحین، ج ۲ ص ۱۳۱ ح ۲۵۵۹
[٧]: تهذیب الآثار (الجزء المفقود)، ص ۱۶۰
[٨]: عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج ١ ص ٤٨٩
#مباهله #آیه_مباهله #عیدمباهله
صوفی پژوهی
@sufi110
🍃راز سعادت
من از کرَم تو بعید میدانم که شب بخیرهای هر شب مرا تا آخر عمرم بیجواب بگذاری.
آخرش یک شب میرسد که شب بخیر میگویم در حالی که تو در مقابلم نشستهای. جواب شب بخیرم را از زبان تو میشنوم در حالی که لبخند به لب به چشمانم خیره شدهای.
یک شب که مثل همۀ شبها، شب بخیرم را در دلم میگویم، میآیی و دست بر شانهام میگذاری، دعا میکنی که شبهایم همیشه به خیر باشد و میشنوم که فرشتهها بیفاصله بعد از دعایت آمین میگویند.
یک شب من با شب بخیری که تو به من میگویی، خودم را خوشبختترین آدم روی زمین خواهم دید.
آقا! مرا زودتر برسان به قلۀ خوشبختی
شبت بخیر راز سعادت!
#شب_بخیر
#بهانه_بودن
#محسن_عباسی_ولدی
🌿🌸 سلام مولای مهربانمان🌿🌸
هر صبح با عشق
به سلامتان برمیخیزیم
و یقین داریم در پناه نگاه
پر مهر پدرانه تان، لحظه لحظه هامان
لبریز از آرامش, امید و برکت خواهدبود...🌿🌺
💖 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج💖💫
📎 #امام_زمان
📎 #ظهور
📎 #عید_قربان
📎 #ماه_ذی_الحجه
صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف
🔰🔰به عشق زیبا پسران کافرى رواست4️⃣6️⃣
❇️آقاى فاضل: و رسواکننده تر از اینهاست آنچه در نفحات(1) در شرح حال یکى از مشایخ صوفیّه به نام «اوحدالدّین کرمانى» که به قول جامى از عرفاى بزرگ و صاحب کرامات و مورد تحسین مشایخ بوده، مى خوانیم «... وقتى گرم سماع (استماع خوانندگى) مى شد، پیراهن اَمرَدان (پسران ساده رو) را چاک مى کرد و سینه به سینه آنها مى نهاد و چون وى به بغداد رسید خلیفه پسرى باجمال داشت، گفت اگر در صحبت من این مرشد این گونه حرکتى کند، او را به قتل مى رسانم، چون گرم «سماع» شد به کرامت دریافت و گفت:
سهل است مرا به سر خنجر بودن *** در پاى مراد دوست بى سر بودن
تو آمده اى که کافرى را بکشى *** غازى چو تویى رواست کافر بودن
⬅️شیروانى هم این داستان را با تفاوت مختصر نقل کرده و این مرشد «بچّه پرست» را به نام عارف دانشمند و صوفى بلندپایه و صاحب ید بیضا قلمداد کرده است.(2)
❇️ادیب زاده: ضمناً معناى عارف دانشمند و صوفى بلندپایه را فهمیدیم و نیز از کرامت هاى این مرشد ارزش کرامتشان را دریافتیم.
⬅️درویش: باز هم عجولانه قضاوت کردید، عشّاق جمال حق و دلباختگان معشوق ازلى در پى خطّ و خال و زلف و جمال نیستند، آنها جمال حق را در جمال ماهرویان تماشا مى کنند. اگر «حامد کرمانى» سینه به سینه پسران ساده رخ مى نهاده به عشق خدا بوده است و لذا مى گویند وى در شهود حقیقت به مظاهر صورى توسّل جسته، جمال مطلق را در صور مقیّدات مشاهده مى کرده است.(3) اینها عارفان پاکباز بوده اند.
(1). نفحات الانس، ص 590.
(2). بستان السیاحه وریاض السیاحه،
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#رمان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
♥️سلام مولای مهربانم♥️
سـلام بـرتـو چقدر زیبـاسـت
عـیـڹ عـشــق اسـت
چہ ڪـسي را مي شود همـاننـد
تـو دوسـت داشت
وجـواب چـہ ڪسی آنـقدر
شـیرین اسـت...🌿🌺
💖 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج💖💫
📎 #امام_زمان
📎 #ظهور
📎 #ماه_ذی_الحجه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔹"توصیه به #تلاوت_قرآن"
#حلاوت_روایت
🔸شرح حدیث اخلاقی توسط مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)
#عرفان_اسلامی
#ذکر
#تلاوت_قرآن
📌 چهارشنبه
☀️ ۱۳ تیر ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۲۶ ذیالحجه ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 3 جولای 2024 میلادی
📎 #تقویم
صوفی پژوهی
🔻غدیر خم در تصوف4️⃣ 💢محیی الدین ابن عربی: ⬅️« محیی الدین ابن عربی»(638ق) در هیچ یک از آثار خود به
🔻غدیر خم در تصوف5️⃣
🔶قسم دوم) رد نظر شیعه
💢حکیم ترمذی:
❌حکیم ترمذی(متوفی 320ق) در رساله «رد الروافض» حدیث غدیر را آورده و می گوید: «واژه « ولی» به معنای دوست داشتن و محبت است و رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم مردم را به محبت حضرت علی علیه السلام فراخواند زیرا به دشمنی های آیندگان با او علم داشت».
🔻ترمذی همچنین می گوید:
⬅️«اگر رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم همان ولایت خویش را برای حضرت علی علیه السلام قرار داده بود، ایشان هیچ گاه امر تعیین خلیفه را به عبد الرحمن عوف نمی سپرد». سپس با کنایه می گوید: «فعلی راض بما رزقه الله تعالی من فضل الاسلام. او به آنچه خدا رزقش کرده بود راضی است». [1]
👌🏻این درحالیست که همگان می دانند که شورای انتخاب خلیفه سوم، به دستور خلیفه دوم برپا شد و حضرت علی علیه السلام مخالفت خود را با حکم نهایی این شوری فریاد زدند.
📖پینوشت:
[1].اما قول النبی صلی الله علیه وسلم: من کنت مولاه فعلی مولاه. فان له عندنا محملا صحیحا، اذ حملناه علیه لم نکن کذبنا علیا رضی الله عنه فی تفضیله ابابکر و عمر رضی الله عنهما، علی نفسه، فمعناه عندنا: ان رسول الله صلی الله علیه وسلم، قد کان علیم علم ما یکون بعده من الفتن و الاملاق بین اصحابه و تدبیر ذلک لامته … الا تری کیف علم رسول الله ص ان الناس لا یجتمعون علی علی و انه سیکون فرقه و فتنه؟ فلو کان النبی ص جعل له (علی) من الولایه ما کان له (نبی) ما کان علی رضی الله عنه، یکل الامر الی عبد الرحمن … فرضی بذلک و سلم الامر و بایعه و اخذ العطاء من تحت یدیه و سمع و اطاع. [ترمذی، محمد بن علی، رساله الرد علی الرافضه، بی تا، ص85].
💢مشترکات تصوف با فرق/ اسماعیلیه
🔻 صامت و ناطق
❌نورالدین چهاردهی در کتاب «باب کیست» پبرامون تأثیر پذیری تصوف معاصر از فرقه اسماعیلیه مینویسد:
⬅️«اصطلاح ناطق و صامت از اصطلاحات خاصه اسماعیلیه بوده و اخیراً بعضی از صوفیه این اصطلاح را به کار بردهاند بدون آنکه از مفهوم آن آگهی داشته باشند.
و اصطلاح ناطق هم پایه رکن رابع نیست بلکه ناطق به معنای پیامبری است که ناسخ ادیان سلف باشد و کتابی ارائه دهد.»[1]
پینوشت:
[1]. کتاب باب کیست و سخن او چیست، نورالدین چهاردهی، آفرینش، ص35.
#مشترکات_تصوف_با_فرق
#اسماعیلیه
#نورالدین_چهاردهی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
صوفی پژوهی
⛔️تبلیغات در انتخابات شیطانی و تبلیغات کفر است!! 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
⛔️تبلیغات در انتخابات شیطانی و تبلیغات کفر است!!
آقای طهرانی نظرات عجیب و غریب سیاسی کم ندارد، یکی از این نظرات این است که تبلیغات و نصب پوستر و عکس و... دلیل بر انحطاط، تنافس، عمل کفر و شیطانی است! چون غرض این افراد برای خدا نیست!!
✍️در منطق این مدعیان خودخواه همه چیز دان، بین تبلیغات و خودپرستی تلازم است و تبلیغات، هیچ وجه معقول و مشروع دیگری ندارد!!
📜متن کتاب:
بطور كلّى در إسلام، قضيّة تبليغات در انتخابات نيست و نبايد مطرح شود. كسانى كه بخواهند در انتخابات با نشان دادن پوستر و عكس، خود را معرّفى كنند و جلو بيفتند، تبليغات كنند و در أثر تبليغات بر ديگران سبقت گيرند و 👈تنافس كنند، اين أفراد بطور كلّى قابل براى انتخاب شدن و ولايت بر مردم نيستند؛ و 👈از درجه اعتبار و تقواى معنوى ساقطند. همين عمل تبليغاتى شان 👈دلالت بر انحطاط روحى و فساد نفس آنان دارد؛ و اينان در شرعِ عقل و در عقلِ شرع 👈از اعتبار ساقطند.
آن كسى مىتواند زمام امور مردم را در دست بگيرد كه آرزوى سبقت از ديگران در دلش نباشد (چه وكيل مجلس باشد چه عضو مجلس خبرگان، هر چه مىخواهد باشد) بلكه بايد خود را در وجدان و ضميرش خادمى از أفراد بداند، و اشتغال به اين پُست را از جهت أمر دنيوى حقير و پَست بشمارد؛ و فقط براى انجام وظيفه و رسيدگى به امور مسلمين و تكفّل أيتام آل محمّد بدين امور داخل شود. 👈نه اينكه با خرج أموال كثيره و نصب پوسترها و پلاكارتها و تبليغات آنچنانى، اين مشاغل را تصاحب كند و ديگران را كنار بزند! 👈اينها تبليغات كفر است😐 اين تبليغات، تبليغات شيطانى است😐؛ و منهاج و ممشايش بر أساس حقّ نيست.
📚ولایت فقیه،محمدحسین طهرانی ،ج ۳، ص ۱۹۸
#انتخابات
#محمد_حسین_طهرانی
#ولایت_فقیه
🔵صوفی پژوهی
@sufi110