eitaa logo
سولدوز
3.7هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
3.5هزار ویدیو
49 فایل
سولدوز، ویژه و محرمانه رسانه خبری بنیان مرصوص (مکاسب) دراینجا اخبارخاص و مهم منتشرمی شود! آدرس کانال: http://eitaa.com/joinchat/3589406730C5e4ae866e3 پیام ناشناس: https://harfeto.timefriend.net/17166185526095
مشاهده در ایتا
دانلود
انتقاد مجلس به واگذاری سهام از طریق ETF مهم‌ترین انتقادات مرکزپژوهش مجلس درباره واگذاری سهام دولت از طریق صندوق‌های ETF بسیاری از مراکز پژوهشی مخالف این راهکار خصوصی سازی شرکت های دولتی هستند. به عنوان مثال،مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی ضمن اشاره به 8 ایراد مهم واگذاری سهام دولت از طریق صندوقهای ETF از جمله مغایرت با بند «ج» سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی مبنی بر تغییر نقش دولت از مالکیت و مدیریت مستقیم بنگاه به سیاستگذاری و هدایت و نظارت، اعلام کرد: «با توضیحات ارائه شده، روشن است که مصوبه هیأت وزیران خصوصی‌سازی به‌معنای حقیقی نیست؛ به‌نظر می‌رسد هدف اصلی از این اقدام، درآمدزایی از ناحیه واگذاری مالکیت بنگاه‌ها و تأمین سریع کسری بودجه،وهمچنین حفظ مدیریت دولت بر این شرکت‌ها تا پایان دوره برنامه ششم توسعه است. استفاده از سازوکار صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اگر چه مسئله کوتاه‌مدت دولت را به نحو ساده‌ای حل می‌کند اما مسئله‌ای بزرگ برای کشور در آینده ایجاد خواهد کرد. به نظر می‌رسد که راهکارهای واگذاری بلوکی سهام این شرکت‌ها (واگذاری در قالب بلوک‌های 5 درصدی و حتی کوچک‌تر) و حتی واگذاری سهام خرد البته به صورت مدیریت شده که اختلالی در سازوکار بازار بورس ایجاد نکند، به مراتب بهتر از روش اتخاذ شده توسط دولت است. @tbours در واقع در این روش‌ها، علاوه بر آنکه درآمد بیشتری از واگذاری‌ها عاید دولت خواهد شد، در بلندمدت نیز مشکلات مدیریتی برای شرکت‌های واگذار شده ایجاد نمی‌شود... با عنایت به اهمیت موضوع و ابعاد گوناگون آن از یک سو و وجود راه کارهای مختلف برای واگذار سهام دولت از سویی دیگر، پیشنهاد اکید آن است که به منظور اجتناب از آثار نامناسب اقتصادی در آینده، از تصمیم شتابزده در این خصوص خودداری شده و این تصمیم برای بررسی بیشتر و اجماع کارشناسی فعلاً به تعویق افتد». 2 محور مهم انتقادات بازوی کارشناسی مجلس درباره استفاده از سازوکار صندوق‌های ETF برای واگذاری سهام دولت . این محورها عبارتند از: الف-امکان حفظ کنترل دولت بر بنگاههای مشمول واگذاری حتی در افق بلندمدت: نکته مهم درخصوص سازوکار در نظر گرفته شده در اساسنامه برای انتقال مدیریت این است که تضمینی نیست این سازوکار حتی در بلندمدت، مدیریت را از ید دولت خارج و به بخش خصوصی منتقل نماید. به بیان دیگر، حتی پس از پایان برنامه ششم توسعه، تنها در شرایطی مدیریت از کنترل دولت خارج می‌شود که مالکان واحدهای صندوق دارای حق‌رأی بیشتری نسبت به دولت در مجمع صندوق باشند (البته به شرط عدم تغییر اساسنامه؛ باید توجه داشت که همین مجمع اختیار تغییر اساسنامه را نیز (طبق ماده 20 اساسنامه) دارد که می‌تواند در راستای تدوام حضور فعال دولت به کار گرفته شود). حتی در این شرایط نیز موقعیتی را میتوان تصور کرد که حق رأی تحت اختیار دولت در صندوق تنها 20 درصد کل حق رأی است و این میزان به هر دلیلی (نبود متقاضی یا غیره) تحت تملک دولت باقی‌مانده اما باقی‌مانده 80 درصد این حق رأی به نحوی میان سایر اشخاص پراکنده است که مجموع حق رأی هریک از آنها به 2 درصد کل نیز نمی‌رسد. در این وضعیت نیز عملاً بخش قابل توجهی از کنترل صندوق در ید دولت باقی خواهد ماند. @tbours ب-تداوم مسئله اهلیت خریدار (پاک شدن صورت مسئله تنها در کوتاه‌مدت): یکی از استدلال مطرح شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی در حمایت از سازوکار صندوقهای ETF برای واگذاری، عدم بروز مشکلات ناشی از اهلیت خریدار بوده است زیرا در این روش، سهام بنگاهها به یک فرد یا مجموعه فروخته نخواهد شد و به این ترتیب، مدیریت بنگاه در ید فرد یا مجموعه خاصی قرار نخواهد گرفت. اما باید توجه داشت که استفاده از این سازوکار نیز رافع مشکلات مذکور نخواهد بود زیرا طبیعی است که با انتقال تدریجی مدیریت به بخش خصوصی از طریق ورود دارندگان درصد مشخصی از واحدهای صندوق‌ها در هیئت امنای صندوق نیز، باز هم امکان ورود افراد یا مجموعه‌های واحد به هیئت امنای صندوق (با خرید میزان موردنیاز از واحدهای صندوق) و متعاقب آن به دست گرفتن (یا دخالت در) مدیریت بنگاه وجود خواهد داشت. نکته بسیار مهم اینکه تحت این شرایط امکان اهلیت‌سنجی این افراد و مجموعه‌ها نیز وجود نخواهد داشت زیرا اشخاص در بازار سرمایه برای خرید واحدهای صندوق‌ها آزاد هستند و فرآیند اهلیت سنجی برای شخصی که بخواهد درصد زیادی از واحدهای صندوق را (با هدف به دست گرفتن کنترل بنگاههای تحت مالکیت صندوق) خریداری کند وجود نخواهد داشت. این در شرایطی است که در صورت فروش مستقیم سهام از طریق مزایده، فرآیند اهلیت‌سنجی برای خریدار طی خواهد شد. --------------------------- گروه 👇 http://eitaa.com/joinchat/209911820C9bcb140081
محورهای اصلی انتقادات کارشناسان درباره واگذاری سهام دولت از طریق صندوق‌های ETF براساس این گزارش، بسیاری از کارشناسان هم جزو منتقدان واگذاری سهام دولت از طریق صندوق‌های ETF هستند. به عنوان مثال، علی مروی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره این موضوع گفت: «اینکه دولت مستقیما اقدام به واگذاری سهم خود در این شرکت ها در بازار سرمایه نمی‌کند و صندوق های قابل معامله (ETF) را برای واگذاری‌ها طراحی کرده به این دلیل است که دولت هرچند می‌خواهد مالکیت این شرکت‌ها، بانک‌ها و بیمه‌ها را به مردم منتقل ساخته و منابع مالی برای جبران کسری بودجه جمع کند اما نمی خواهد مدیریت این بنگاه‌ها را از دست بدهد. در حالی که فلسفه خصوصی سازی، خصوصی کردن مدیریت و مالکیت است تا بهره‌وری و کارایی افزایش یابد. از آنجایی که مدیریت در این واگذاری‌ها واگذار نمی‌شود و فقط رد پای دولت در مدیریت این بنگاه‌ها پاک می‌شود انتظار داریم که این کار باعث نظارت کمتر، پاسخگویی کمتر و مسئولیت به مراتب کمتر مدیران دولتی شده اما قدرت و اختیار آنها در این شرکت‌ها به شکل قبلی ادامه پیدا خواهد کرد. نتیجه این امر هم بروز ناکارآمدی‌ها و حیف و میل‌های گسترده در این شرکت‌ها خواهد بود. اینگونه واگذاری‌ها در تضاد با منطق علم اقتصاد و برخلاف سیاست‌های ابلاغی اصل 44 است چرا که عملا باعث تداوم مدیریت دولتی ولی با پاک کردن ردپای دولت می‌شود و عدم امکان نظارت را به دنبال خواهد داشت». @tbours همچنین سید محمد صادق‌الحسینی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره این موضوع گفت: «کاری که دولت در حال حاضر انجام می­دهد این است که به رغم واگذاری سهام، مدیریت را در دست خود نگه می­دارد. برای اجرای این مدل هم، صندوق­‌های قابل معامله یا ETF ایجاد کرده است. این اقدام دولت خلاف سیاست‌های ابلاغی اصل 44 است زیرا در متن قانون صریحا ذکر شده است که باید مالکیت و مدیریت هر دو واگذار شود. بنابراین روش دولت به نوعی دور زدن این قانون است. اما برای اینکه این مدل واگذاری سهام­ها در بورس شکل قانونی به خود بگیرد، دولت اعلام کرده است از سال 1400 به بعد مدیریت بنگاه­ها هم به صورت تدریجی به مردم واگذار خواهد شد. از سال 1400 به بعد مگر قرار است چه اتفاقی بیفتد؟! در این مدل دیگر مزایایی که برای خصوصی سازی در اصل 44 قانون اساسی مطرح شده، محقق نمی­‌شود زیرا هدف خصوصی‌­سازی اصلاح مدیریت­‌ها و افزایش بهره­‌وری است. اما اگر قرار باشد مدیریت دولتی بماند، اسم این کار خصوصی‌سازی نیست و مزایای آن هم عاید بنگا­ه‌­ها نمی­‌شود. نکته دیگر آنکه، با این روش دولت مانند قبل هم دیگر پاسخگو نخواهد بود. زیرا قبلا مشخص بود که دولت امور را کنترل می‌­کند. اکنون لایه جدیدی اضافه می­‌شود که میزان پاسخگویی، شفافیت و حضور دستگاه­های نظارتی را کم می­کند». @tbours صادق‌الحسینی در خصوص مشکلاتی که صندوق‌­های قابل معامله می­‌توانند برای بنگاه­های عرضه شده در بورس ایجاد کنند، اظهار داشت: «اگر بنگاه­ها بخواهند افزایش سرمایه بدهند، صندوق قادر به این کار نیست. این محدویتی برای توسعه بنگاه‌­هایی است که جزو مهمترین بنگاه‌­های ایران به حساب می‌­آیند. اگر آنها نتوانند توسعه پیدا کنند، فاجعه‌­بار است. بنابراین دولت با اجرای این روش گره بزرگی در اقتصاد به وجود می‌­آورد که حل شدنی نیست و مانند بحث سهام عدالت ممکن است 10 سال طول بکشد تا راهکاری پیدا شود. پیشنهاد ما این است که دولت به صورت خرد سهام خودش را بدهد». در مجموع، تردیدی وجود ندارد که نمی توان واگذاری سهام شرکت های دولتی از طریق صندوق های ETF را خصوصی سازی نامید و اگر دولت حاضر به اصلاح سازوکار خود در این زمینه نشود، هرچند بخشی از مشکل کسری بودجه امسال حل خواهد شد ولی مشکلات بزرگی برای اداره این شرکت ها درمیان مدت و بلندمدت ایجاد خواهد شد که می تواند منجر به افزایش مفاسد و تضعیف بهره وری در آنها شود. به همین دلیل، انتظار می رود دولت در این زمینه با احتیاط بیشتری عمل کند و با استفاده از نظرات کارشناسان و مراکز پژوهشی، جلوی ایجاد مسئله ای بزرگ و پیچیده برای کشور را بگیرد. --------------------------- گروه 👇 http://eitaa.com/joinchat/209911820C9bcb140081
📌پرتفو سهام عدالت هر شخص پس از آزادسازی :👇 شرکت آلومینیوم ایران : ۳۲ سهم شرکت ایران خودرو: ۶۱ سهم بانک تجارت: ۱۸۲۲ سهم بانک صادرات ایران: ۱۴۲۷ سهم بانک ملت: ۳۰۵ سهم پارس سوییچ: ۹ سهم پالایش نفت بندرعباس: ۱۱۷ سهم پالایش نفت تهران: ۶۲۷ سهم پالایش نفت شیراز: ۴ سهم پالایش نفت اصفهان: ۲۰۸ سهم پالایش نفت تبریز: ۴۱ سهم پتروشیمی مارون: ۴۹ سهم پست بانک: ۱۶ سهم چادر ملو: ۲۳۷ سهم حمل و نقل پتروشیمی: ۱ سهم سایپا: ۴۰ سهم سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران: ۱۲ سهم سرمایه گذاری رنا: ۳ سهم سیمان داراب: ۹ سهم سیمان دشتستان: ۸ سهم فولاد آلیاژی ایران: ۴۸ سهم فولاد خوزستان:۱۱۶ سهم فولاد مبارکه اصفهان: ۱۲۷۶ سهم کارخانجات مخابراتی ایران: ۲۳ سهم (لکما) کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران: ۸۰ سهم گل گهر: ۱۰۷ سهم مخابرات ایران: ۲۴۴ سهم مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران: ۱۴۳ سهم شرکت ملی صنایع مس ایران: ۷۶۳ سهم نیرو ترانس: ۳ سهم بیمه دانا: ۴۵ سهم پالایش نفت لاوان: ۵ سهم پتروشیمی شهید تندگویان: ۴۹ سهم پتروشیمی جم: ۴۲ سهم صنایع پتروشیمی خلیج فارس: ۱۱۶۸ سهم ذوالفقاری 📍پرتفو سهام عدالت👆 منبع : اینترنت ------------------------------- کانال خبری👇 @sulduz گروه بورسی تجزیه تحلیل 👇 http://eitaa.com/joinchat/209911820C9bcb140081
دوستان عزیز لطفا بنده رو بصورت ویژه دعا کنید شاخص حالم بد جوری شکسته و مشکلی دارم ان شاالله با دعای شما حل بشه همچنین ادمینهای گروه رو از دعای خیرتون فراموش نکنید
واریز یکی از روحانیون خیّر بابت بدهی خانم نیازمند خدا قبول کنه برادر ان شاالله حاجت روا بشید هنوز ۳ تومن از بدهی این خانم مانده خیّر دوم یاعلی! ------------------------------- @sulduz @monjieakhar
دو تومن از بدهی این خانم رو دادیم و مبلغ پنج میلیون سفته اش رو گرفتیم هنوز یه سفته پنج تومنی دیگه دست طلبکار هست که اگه بدهی سه تومنی رو بدیم پس میده ------------------------------- @sulduz @monjieakhar
صف فروش 8000 تایی در ده دقیقه جمع شد!!
صف فروش جمع شد و نماد الان در مثبت ها معامله میشود!
صف فروش در حال جمع شدن هست!!
صف فروش جمع شد!
صف فروش جمع شد والان نزدیک +5 در حال صف خرید شدن هست!!
صف فروش جمه شد و الان نزدیک +5 در حال معامله است!!