سلطان محمود غزنوی که روی خوشی به علویان نشان نمیداد روزی همراه ایاز از راهی عبور میکرد که به یک درویش ژنده پوشی رسید و به ایاز گفت بیا سر به سر این درویش علوی بگذاریم
درویش را طلبید و به او گفت مارا نصیحتی کن
درویش که شخصی دانا بود به سلطان گفت که در امان هستم، سلطان گفت بگو در امانی، درویش از سلطان سئوال کرد که شما مسلمان هستید؟ سلطان گفت شک نکن
درویش گفت اگر زیر دستان شما خلاف کنند شما حاکم خوبی نیستید و اگر آنها خلاف کردند و شما میدانید و رسیدگی نمیکنید مسلمان نیستید
اینا را گفت و به راهش ادامه داد و سلطان محمود را در فکر فرو برد
خدا عاقبتمان را به خیر کند
خدا عاقبت این دولت را هم
نسل آفتاب
نسل آفتاب
هیشکی پشتتون نیست شهید خلیلی نسل آفتاب
شهید شدن یک آمِر به معروف
به خاطر امر به معروف کردن نیست
بلکه نتیجه امر به معروف نکردن دیگران است
#نسل_آفتاب در ایتا، تلگرام، سروش
@sunshinegeneration
احتیاج ما به کدام درس؟
ما ریاضیات را احتیاج داریم، فیزیک را احتیاج داریم، جامعهشناسی و فلسفه را احتیاج داریم، اقتصاد را احتیاج داریم، ادبیات را نیز احتیاج داریم، اما آیا همهی این درسها را برای همهی این رشتهها احتیاج داریم؟ آیا چه مقدار از این درسها مورد نیاز عموم نیست یا مورد نیاز برخی از رشتههای خاص نیست؟
اینها بایستی دقیقاً بررسی شود و مقدار زایدش حذف و نیز محتوای این درسها و جهت این درسها دقیقاً باید بررسی شود.
ما تاریخ خواهیم داشت و نمیتوانیم درس تاریخ را حذف کنیم، اما آیا تاریخ مجموعهای است، مونتاژی است از یک سلسله رویدادها و داستانها، آن هم با بینش حاکم بر تاریخ؟ تا سلطهی سلاطین و بیدادگران و قدرتمندان را توجیه کند و تاریخ مجموعهای باشد از کشورگشاییها و قدرتنماییها و زورگویی مستبدان یا تحلیلی باشد از رویدادها و حرکت جوامع و امتها و علل سقوط و علل پیشرفتها و درسی باشد برای آیندهها؟
بنابراین نیاز داریم و همینطور درس جامعهشناسی ما و درس اقتصاد ما و درس فیزیولوژی ما و همهی دروس ما.
آیا ادبیات فارسی ما صرفاً بدان منظور است که ما بچههای خودمان را آشنا کنیم با اینکه چگونه در یک جمله ترکیب کنند کلمات را و یک جمله بسازند و صفت و قید را در کجای جمله قرار دهند و همین؟ و یا احیاناً از نظر محتوا، ما فقط متون مختلفی از ادبیات گذشته خودمان که احیاناً ممکن است محتوای بدآموز داشته باشد، باز هم همان متون را در کتابهای خودمان به کار ببریم؟ یا اینکه ضمن آنکه میخواهیم لغت بیاموزیم و جملهسازی و صرف و نحو و تجزیه و ترکیب و غیر ذالک. در عین حال فراموش نکردهایم که هر جملهای و هر لغتی پیامی دارد و اثری دارد و بنابراین درست درحالیکه ما در ادبیات فارسی خودمان زبانآموزی را تعقیب میکنیم، سازندگی را و جهت دادن را و محتوای فکری و محتوای اخلاقی و اجتماعی متون را نیز بایستی دقیقاً رعایت کنیم. بنابراین شاید بسیاری از عناوین درسها محفوظ بماند اما حد و مرز و محتوا و جهت این درسها بایستی تغییر کند و متناسب با روند انقلابمان باشد.
شهید باهنر
مصاحبه با روزنامه جمهوری، بخش چهارم
مردادماه سال ۱۳۵۸
#نسل_آفتاب در ایتا، تلگرام، سروش
@sunshinegeneration
تربیت نسلی با روح انسانی بینالمللی
ما تأکید و اصرار داریم که بایستی این نوع بینش حاکم، به کلی دگرگون شود و ما انسانهایی آزاداندیش، مستقل، باشخصیت و با هویت بار بیاوریم و براساس ایدئولوژی غنی اسلام، نسلی بسازیم متحرک، هدفدار و کارآمد که بخواهد جامعهی خودش را در تمام ابعاد متحول کند، دگرگون کند و پیشرفت دهد و بسازد و یک روح انسانی بینالمللی در او به وجود بیاید که به صلاح و سعادت همهی انسانها بیاندیشد، از موضع حمایت از مستضعفین جهان به کل دنیا بنگرد.
نسل ما نسلی باشد و بار آید که از حرکتهایی که در دنیا برای مستقر کردن حاکمیت مستضعفین بود آمده است، حمایت کند و پیوند خودش را با محرومان جهان و با مظلومان جهان و مستضعفان جهان مستحکمتر کند و در برابر طاغوت، در برابر استکبار، در برابر زورگویی، در برابر سلطهجویی، احساس قدرت و مقاومت و مبارزه کند و علاوه بر این، نوعی روشنبینی و هوشیاری در این نسل به وجود آید که بتواند درون خودش بجوشد مبارزه ضدتوطئه و دسیسه و مداومت در سازندگی و جهت دادن و سرعت بخشیدن به حرکت تکاملی اجتماعیمان در روند اسلام.
شهید باهنر
مصاحبه با روزنامه جمهوری، بخش دوم
مردادماه سال ۱۳۵۸
#نسل_آفتاب در ایتا، تلگرام، سروش
@sunshinegeneration
هدف اول از آموزش و پرورش
و نیز ما تأکید داریم بر اینکه بایستی هدف از مدارس خصوصاً دبیرستانهای ما آن نباشد که به صورت یک ماشین مدرکسازی و دیپلمسازی درآید، برای آنکه افرادی را برای پشتمیز نشینی آماده کند، بلکه بایستی نیاز جامعهی خودمان را از لحاظ فنی و کشاورزی و صنعتی و مدیریتها و غیره... در نظر بگیریم و تربیت ما در مورد نسلمان به گونهای باشد که مناسب با زمان و نیاز، افراد را بسازیم، بهطوری که به سرعت جذب بازار کار و نیازهای اجتماعی ما گردند و این، احتیاج به برنامهریزی دقیق و مشارکت وزارتخانههای دست در کار و همفکری و همکاری و آمارگیری سالم دارد.
بایستی بخش عمدهای از کار مدارس ما به تربیت افراد براساس مهارتهای فنی و حرفهای در سطوح مختلف بسیج شود و ما بتوانیم برای نیاز آیندهی مملکتمان در زمینهی احیای صنعتمان، صنعت مستقل و احیای کشاوزیمان و بازسازی جامعهمان در همهی سطوح اجتماعی، کارشناسها، تکنسینها و حتی کارگرهای فنی و ماهر به اندازهی کافی تربیت بکنیم.
البته در همهی این مراحل آن سازندگی فکری و روحی و تربیت اخلاقی و انسانی باید دقیقاً حاکم شود که ما در درجهی اول میخواهیم انسان بسازیم و انسان مسلمان، در درجهی دوم یک تکنسین و یا کارگر فنی یا مهندس و یا دبیر.
شهید باهنر
مصاحبه با روزنامه جمهوری، بخش سوم
مردادماه سال ۱۳۵۸
#نسل_آفتاب در ایتا، تلگرام، سروش
@sunshinegeneration
تبیین مردمیسازی واقعی اقتصاد
باهم میتوانیم تغییر را ایجاد کنیم
شکستن احتکار زمین
تغییر الگوی ساخت مسکن
شکستن انحصار تولید و تجارت
مردمیسازی شبکه تولید و توزیع
نکات کلیدی مهدی عسگری نماینده مردم شریف کرج، فردیس و اشتهارد در تبیین مردمیسازی اقتصاد:
اگر به دنبال تحول واقعی و باز شدن گره اشتغال و مسکن هستیم، ریشهایترین موضوع، شکستن احتکار زمین و امکان بهرهبرداری عموم از آن است
اصلاح الگوی ساخت مسکن و شهر، زیرساخت تحول فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در کشور است
#نسل_آفتاب در ایتا، تلگرام، سروش
@sunshinegeneration
این کلمات، فرمایشات رهبر انقلاب است، خوب بخوانید! دولتیها بیشتر
ماهاتیر محمد به من گفت: من فقط همین قدر به شما بگویم که ما یک شبه گدا شدیم! البته وقتی کشوری وابستگی اقتصادی پیدا کرد و خواست نسخههای اقتصادی #بانک_جهانی و #صندوق_بینالمللی_پول را عمل بکند، همین طور هم خواهد شد
از هیچجا نباید تقلید کرد؛ نه از #بانک_جهانی، نه از #صندوق_بینالمللی_پول، نه از فلان کشور چپ، نه از فلان کشور راست؛ هرجا اقتضایی دارد. فرق است بین استفاده کردن از تجربیات دیگران، با پیروی از مدلهای تحمیلی و القایی و غالباً هم منسوخ
عمل کردن به سیاستهای #بانک_جهانی، سیاست تعدیل، سیاستهای مربوط به بعضی از معاهدات بینالمللی، به قول خودشان کنوانسیونها؛ این سیاستها را عمل کردن، جزو #موانع_پیشرفت در کشور است
کشور به سرمایههای انسانی و طبیعی و هویت ذاتی متکی است و مستوجب رشد و شکوفایی واقعی اقتصادی است؛ اما نه آن گونه که #بانک_جهانی و #صندوق_بینالمللی_پول برای ما نسخه بنویسند و ما هم طبق همان نسخه، اقتصاد خودمان را تدوین کنیم
#نسل_آفتاب در ایتا، تلگرام، سروش
@sunshinegeneration
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بلایی که #روحانی، #جهانگیری و #ظریف با #برجام بر سر شاخص تولید ناخالص داخلیGDP #ایران آوردند
۲۰۱۳: شروع ریاست جمهوری روحانی
۲۰۱۵: پذیرش برجام
۲۰۱۷: شروع دور دوم ریاست روحانی
۲۰۱۸: خروج آمریکا از برجام
#نسل_آفتاب در ایتا، تلگرام، سروش
@sunshinegeneration
از واکنشهای عجیب و غریب بازار نسبت به خبرهای مذاکره پیداست که درب همچنان بر همان پاشنه میچرخد.
این رفتار طراحی شده در بازارهای ارز و سرمایه، نیازمند اصلاح جدی است. اصلاح آن هم طراحان جدی میطلبد. باری به هر جهت نمیشود.
دکتر #حمیدرضا_مقصودی
#نسل_آفتاب در ایتا، تلگرام، سروش
@sunshinegeneration
بخشنامه بانک ملت در ممنوعیت ارائه خدمات به خارجیها با عنوان مقابله با تروریسم
اقدام جدید بانک ملت، موجب اعتراض دانشجویان لبنانی و خارجی شده است
اقدامات عجیب و غیر قابل توجیه ایران در مقابله با اتباع خارجه چیزی جز کره شمالی سازی بیشتر ایران و فراری دادن همان تعداد اندک اتباعی که ایران را دوست داشتند، و قطع ورود ارز خارجی توسط این افراد ندارد
دانشجویی که میشد سفیر فرهنگی ما در کشورش باشد، تاجری که میشد مشتری کشور ما و کمک به مقابله با تحریمها باشد، توریستی که میتوانست تبلیغ کننده سیاحت در ایران و منبع جذب ارز باشد، اکنون همگی مبلغ منفی خواهند شد و با روایت بدرفتاریهای سازمان یافته دولتی، موجب انصراف هموطنان خود از سفر به ایران خواهند شد
خود آمریکا هم اینگونه با پولشویی و تروریسم مبارزه نمیکند
میترسم چند روز دیگر مثل بانکهای لبنان، پول خود شهروندان را هم بلوکه کنند و پس ندهند. البته این بلا برای بانکهایی که تراز منفی دارند و زیانده هستند خیلی طبیعی است. در این حالت بانک نمیتواند سپردههای همه مشتریان را پس بدهد و اگر نصف آنها به بانک بروند و پول خود را بیرون بکشند، نصف دیگر بی پول خواهند ماند.
#نسل_آفتاب در ایتا، تلگرام، سروش
@sunshinegeneration
ظاهراً قرار است همه بانکها هرگونه خدمات برای خارجیها را قطع کنند
این هم از اولین واکنش دانشجویان خارجی در ایران
#نسل_آفتاب در ایتا، تلگرام، سروش
@sunshinegeneration
توییتر حساب افشاگران عوارض واکسن را میبندد
حساب توییتری استیو کریسچ پس از چند توییت مشابه این توییت بسته شد
توضیح: نمودار رشد فوقالعاده حملات قلبی قبل و بعد از واکسیناسیون کرونا را نشان میدهد
#نسل_آفتاب در ایتا، تلگرام، سروش
@sunshinegeneration
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روزشمار_غدیر
۱۶ روز مانده تا #عیدالله_اکبر، عید بزرگ غدیر باقی مانده است
اَلا اِنَّهُ یَسِمُ كُلَّ ذى فَضْلٍ بِفَضْلِهِ
وَ كُلَّ ذى جَهْلٍ بِجَهْلِهِ.اَلا اِنَّهُ خِیَرَةُ اللَّهِ وَ مُخْتارُهُ
اَلا اِنَّهُ وارِثُ كُلِّ عِلْمٍ وَ الْمُحیطُ بِكُلِّ فَهْمٍ
هشدار
فرازی از بخش هشتم خطابه غدیر
#عید_سعید_غدیر
#نسل_آفتاب در ایتا، تلگرام، سروش
@sunshinegeneration
#روزشمار_غدیر
۱۶ روز مانده تا #عیدالله_اکبر، عید بزرگ غدیر باقی مانده است
تا عیداللهالاکبر، هر روز چشممان را به نور یکی از فضائل مولیالموحدین امیرالمؤمنین علیهالسلام روشنایی بخشیم
#عید_سعید_غدیر
نسل آفتاب
چند بخش از صحبتهای پروفسور درخشان در مراسم معرفی کتاب #فریب_بزرگ
#نسل_آفتاب در ایتا، تلگرام، سروش
@sunshinegeneration
خواستم از تسهیلات خرد خرید اقساطی مثل ایزی پی استفاده کنم، احراز هویت شامل استعلام از بانک است. چون در ده سال گذشته هیچ تسهیلاتی نگرفته بودم و امتیاز نداشتم، رد شد
یعنی قبلاً وام نمیدادند، الآن هم نمیدهند چون قبلاً ندادند
آقای بانک مرکزی، من در لبنان ۶٫۰۰۰ دلار وام گرفتم، تمام که شد زنگ زدند گفتند چون شما منظم پرداخت کردید، یک وام شخصی ۱۲ هزار دلاری میتوانید بگیرید. امتیاز من اینه. برای چهار پنج میلیون که میخواهند در چهار قسط پس بگیرند ببین چه منتی سر آدم میگذارند.
#نسل_آفتاب در ایتا، تلگرام، سروش
@sunshinegeneration