📌اسلام و آزادی اندیشه/ هیچ کتابی به اندازه قرآن دعوت به تفکر نکرده
شهید مطهری پس از بیان تفکیک و تمایز دو مفهوم «تفکر» و «عقیده»، به ارائه دیدگاه اسلام در این زمینه روی میآورد و این پرسش را مطرح میسازد که «از نظر اسلام آیا آزادی فکر و عقیده صحیح است یعنی اسلام طرفدار آزادی فکر و عقیده است یا طرفدار آن نیست؟ ...آیا اسلام یا هر نیروی دیگری میتواند چنین حرفی بزند که بشر حق تفکر ندارد؟» و در ادامه چنین پاسخ میگوید که: «اسلام در مسئله تفکر، نه تنها آزادی تفکر داده است، بلکه یکی از واجبات در اسلام، تفکر است. یکی از عبادتها در اسلام تفکر است. ما چون فقط قرآن خودمان را مطالعه میکنیم و کتابهای دیگر را مطالعه نمیکنیم کمتر به ارزش این همه تکیه کردن قرآن به تفکر پیمیبریم. شما هیچ کتابی، نه مذهبی و نه غیرمذهبی پیدا نمیکنید که تا این اندازه بشر را سوق داده باشد به تفکر. هی میگوید فکر کنید، در همه مسائل: در تاریخ، در خلقت، راجع به خدا، راجع به انبیاء و نبوت، راجع به معاد، راجع به تذکرات و تعلیمات انبیاء و... که در قرآن کریم زیاد است.» پیرامون جمهوری اسلامی. صص 94ـ93.
https://eitaa.com/syasatmotahar
هدایت شده از مدرسه سیاست بینش مطهر
گروه پرسش و پاسخ دوره مدرسی علوم سیاسی:
http://eitaa.com/joinchat/3394174987Cab7a381bb3
🖕🖕🖕
هدایت شده از مدرسه سیاست بینش مطهر
پاسخ به سوالات متداول.pdf
261.1K
پاسخ به سوالات متداول پیرامون دوره تربیت مدرس علوم سیاسی
هدایت شده از مدرسه سیاست بینش مطهر
پاسخ به سوالات متداول.pdf
261.1K
پاسخ به سوالات متداول پیرامون دوره تربیت مدرس علوم سیاسی
هدایت شده از مدرسه سیاست بینش مطهر
گروه پرسش و پاسخ دوره مدرسی علوم سیاسی:
http://eitaa.com/joinchat/3394174987Cab7a381bb3
🖕🖕🖕
⚜🔰 #آزادی_اجتماعی از منظر شهید مطهری:
📌💢آزادی اجتماعی یعنی رهایی از قیود، محدودیت ها، اختناق ها، سخت گیریها و مانع ایجاد کردن هایی که افراد بشر خودشان برای خودشان به وجود می آوردند . «باید در اجتماع از ناحیه سایر افراد اجتماع آزادی داشته باشد، دیگران مانعی در راه رشد و تکامل او نباشند، او را محبوس نکنند، به حالت یک زندانی در نیاورند که جلو فعالیتش گرفته شود، دیگران او را استثمار نکنند، استخدام نکنند، استبعاد نکنند، یعنی تمام قوای فکری و جسمی او را در جهت منافع خودشان به کار نگیرند . این را می گویند آزادی اجتماعی » .
📌✅ایشان، این نوع آزادی را یکی از اهداف انبیاء معرفی می کند: «یکی از مقاصد انبیاء بطور کلی و بطور قطع این است که آزادی اجتماعی را تامین کنند و با انواع بندگی ها و بردگی های اجتماعی و سلب آزادیهایی که در اجتماع هست مبارزه کنند .»
📌✅در ادامه می نویسد: دنیای امروز هم آزادی اجتماعی را یکی ازمقدمات خودش می شمارد . اگر مقدمه اعلامیه جهانی حقوق بشر را خوانده باشید این را می فهمید در آنجا می گوید عله العلل تمام جنگ ها، خونریزی ها و بدبختی ها که در دنیا وجود دارد این است که افراد بشربه آزادی دیگران احترام نمی گذارند . (کتاب آزادی انسان)
🔸♦️ @SyasatMotahar ♦️🔸
⚜🔰 #آزادی_معنوی از منظر شهید مطهری:
📌💢نوع دیگر آزادی، آزادی معنوی است . شهید مطهری این نوع آزادی را از مقدس ترین آزادی ها و بزرگترین برنامه انبیاء معرفی می کند . «تفاوتی که میان مکتب انبیاء و مکتب های بشری هست در این است که پیغمبران آمده اند تا علاوه بر آزادی اجتماعی به بشر آزادی معنوی بدهند، و آزادی معنوی است که بیشتر از هر چیز دیگر ارزش دارد . تنها آزادی اجتماعی مقدس نیست بلکه آزادی معنوی هم مقدس است و آزادی اجتماعی بدون آزادی معنوی میسر و عملی نیست و این است درد جامعه بشری که بشر امروز می خواهد آزادی اجتماعی راتامین کند ولی به دنبال آزادی معنوی نمی رود ; یعنی نمی تواند، قدرتش را ندارد، چون آزادی معنوی را جز از طریق نبوت، انبیاء، دین، ایمان و کتاب های آسمانی نمی توان تامین کرد .» (کتاب آزادی انسان)
📌✅ایشان در جای دیگر، آزادی معنوی و آزادی اجتماعی را وابسته به هم و توام با یکدیگر می داند که اگر هر دو قسمش در جامعه بشری تحقق پیدا نکند، آزادی به معنی واقعی در جامعه بشر هرگز وجود پیدا نمی کند و آزادی معنوی را چنین تعریف می کنند: «آزادی معنوی یعنی اینکه انسان در درون خودش موجودی آزاد باشد .» (کتاب آزادی انسان)
🔸♦️ @SyasatMotahar ♦️🔸
⚜🔔 #شهید_مطهری
📌✅خوشا به حال اجتماعی که سیستم اقتصادیش به شکلی باشد که راه درآمد منحصر باشد به فعالیت ، و آثار فعالیت فرد هم مخصوص خودش باشد
📌❌بدا به حال اجتماعی که کار در آن اجتماع صرف نمیکند اما بورس بازی و کارهای غیر تولیدی و کارهای انحرافی در ان صرف بکند.
📖کتاب نظری به نظام اقتصادی اسلام جلد : 1 صفحه : 24
🔸♦️ @SyasatMotahar ♦️🔸