https://eitaa.com/t_8_m_8
لینک باشگاه مخاطبان خانه تاریخ مشهد مقدس درپیام رسان ایتا
🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌
https://splus.ir/khanet
باشگاه مخاطبان موسسه خانه تاریخ مشهد مقدس در پیام رسان سروش 🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🔰 السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِيجَةَ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ وَلِيِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا أُخْتَ وَلِيِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا عَمَّةَ وَلِيِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ
💠 میلاد حضرت فاطمه معصومه (س)، روز دختر و آغاز دهه کرامت مبارک باد🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
📢 رهبر معظّم انقلاب پس از حضور در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی:
انتخابات نشانهی اراده و تصمیمگیری مردم است
هر چه مجلس قویتر باشد امکان کار در کشور بیشتر است
اهمیت مرحلهی دوم انتخابات کمتر از مرحلهی اول نیست
✏️ حضرت آیتالله خامنهای:
بسم الله الرّحمن الرّحیم.
✏️ انتخابات فی نفسه یک کار اساسی و مهمی برای کشور و برای مردم است. انتخابات نشانهی حضور مردم است، نشانهی اراده و تصمیم گیری مردم است. بنابراین وظیفهی ملّی هر انسانی که مایل است کشور پیشرفت داشته باشد، کار بکند و به مقاصد بزرگ نزدیک بشود، این است که در انتخابات شرکت کنند. مرحلهی اول و دوم انتخابات هیچ فرقی با هم ندارد. همان اهمیتی که مرحلهی اول دارد مرحلهی دوم هم دارد.
✏️ شما در مرحلهی اول، تعدادی را انتخاب کردید و فرستادید به مجلس؛ لکن ظرفیت همچنان تمام نشده است. در مرحلهی دوم، ظرفیت را تکمیل میکنید. اگر چنانچه ما آنجا شرکت کردیم -فرض کنید در تهران- تعدادی را انتخاب کردیم و بقیه ماندند و شرکت نکردیم، درواقع کار را کأنه نیمه تمام رها کردیم.
بنابراین اهمیت مرحلهی دوم کمتر از مرحلهی اول نیست.
✏️ انشاءالله که مردم عزیزمان همه شرکت کنند و رأی بدهند و مجلس را تکمیل کنند. هر چه رأی بیشتر باشد مجلس قویتر است. هر چه مجلس قویتر باشد امکان کار در کشور بیشتر است.
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🔸تعطیلی خراسان رضوی در روز ولادت امام رضا (ع)، روی میز شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔹جلسه شورای فرهنگ عمومی استان صبح امروز با دستورکار «تعطیلی روز ولادت امام رضا (ع) در خراسان رضوی»، «تدوین سند هویتی شهرستانها»، «ایجاد سامانه جامع آموزش زوجین» و «تعیین شرح وظایف فرهنگی دستگاهها ذیل سند مشهد، دوستدار آب» برگزار شد.
آیتالله علمالهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان:
🔹سند هویتی خراسان رضوی باید دو ویژگی بزرگ داشته باشد؛ یکی جامعیت و دوم همسوبودن با ارزشها. سند هویتی باید پیوست جامعی از کارنامه جهادی خراسان رضوی در دفاع مقدس را نیز به همراه داشته باشد.
👈بمناسبت ۲۵ اردیبهشت روزشعر وادب فارسی👇
🌸"ایتا سازمانی فراموش شده" 🌸
مجلس شورای اسلامی در هشتم اسفند ماه سال ۱۳۹۵ مصوبهای داشت با عنوان؛
"اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان"
این سازمان با حضور سه کشور ایران' تاجیکستان و افغانستان تحت عنوان" ایتا" به دنبال تقویت پیوندهای فرهنگی علمی آموزشی و اجتماعی بین مردم ایران، تاجیکستان و افغانستان می باشد که متاسفانه به علت نداشتن درک دقیق و عمیق از موضوع و اهمیت آن درهمین سال های ابتدایی تاسیس به فراموشی سپرده شده است.
نکته قابل توجه این است که مقر این سازمان در مشهد واقع در خیابان ابن سینا می باشد تا بتواند نقش تاریخی و تمدنی خود را در عرصه خراسان بزرگ به شایستگی ایفا نمایند.
مشهد مقدس به لحاظ موقعیت جغرافیایی و فرهنگی در منطقه فارسی زبانان از شرایط ویژه ای برخوردار است که با محوریت مرقد نورانی امام مهربانی ها حضرت رضا علیه السلام نقش تمدن ساز خود را با بهره گیری از ظرفیتهای عمیق و معرفت ساز و همچنین پیوندبا کلام نورانی و سیره به سیره اهل بیت عصمت و طهارت بعنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی ونیز مجموعه های آرامگاهی ،باغ موزه ها، مراکز فرهنگی علمی پژوهشی و دانشگاهی به خصوص حکیم و شاعر جهان آشنای زبان و ادبیات فارسی ابوالقاسم فردوسی بر اهمیت و جذابیت مشهد مقدس افزوده است. اثر ماندگار جهانگشا و جاودانه شاهنامه در واقع شناسنامه تاریخی ایرانیان از سرزمین ایران کهن می باشد که از آوازه و شهرت جهانی برخوردار است از این شهر ودیاربرخاسته است و فردوسی پاکزاد چون ستارهای در میان دیگر ستارگان سپهر زبان و ادبیات فارسی در جای جای خاک این سرزمین یعنی خراسان بزرگ در کشورهای افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، و ایران می درخشد که می تواند بار دیگر جان تشنگان حقیقت و عرفان و انسانیت را سیراب سازد.
شاه خراسان از دیرباز لقب امام رضا علیه السلام در میان فارسی زبانان و خراسانی ها بوده است مورد علاقه و محبت مسلمانان کشورهای امروزی خراسان بزرگ می باشدو مرقد نورانی آن حضرت مثل کهربا قلوب پاک باختگان و دوستان اهل بیت علیهم السلام را می رباید در این شهر مقدس واقع شده است. همچنین شخصیتهای تاریخی جهان اسلام در این منطقه نظیر خواجه نصیرالدین طوسی، خواجه نظام الملک طوسی، احمد و محمد غزالی و بسیاری ازشخصیت ومشاهیر مدفون درحرم رضوی یادآور جریان سازی های فرهنگی و تمدنی در ایران می باشد.
به هر صورت سازمان ایتا فرصت گران سنگ و ظرفیتی بی نظیر برای وحدت، همدلی با رویکرد احیای تمدن نوین اسلامی در راستای تحقق آرمان های بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می باشدکه از مسئولین ذیربط انتظار می رود نسبت به این موضوع مهم بی تفاوت نبوده و تمام تلاش خود را برای پویایی و عملیاتی شدن اهداف و برنامه های این سازمان مهم به کار بسته و انشالله شاهد اجرای پروژه های مهم فرهنگی به ویژه در مرکز این سازمان مشهد مقدس باشیم.
لذا از دستگاه هایی نظیر شهرداری مشهد استانداری خراسان رضوی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت امور خارجه و مراکز دانشگاهی، علمی و پژوهشی انتظار می رود ضمن مطالبه گری، گام های موثروعملیاتی در این راستا بردارند.
#محمدآصفی یزدی
#دکترای تاریخ ایران
#پژوهشگرارشدرسانه ملی
قانون اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان (ایتا)
مصوب ۲۴ بهمن ۱۳۹۵
مادهواحده ـ اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسیزبانان(ایتا) مشتمل بر یک مقدمه و هشت ماده بهشرح پیوست تصویب میشود.
تبصره۱ـ مفاد این اساسنامه و کلیه مقررات مربوط به این سازمان در صورت انطباق با موازین شرعی و قوانین جمهوری اسلامی ایران قابل قبول است و منظور از هیأت امناء مندرج در جزء (ب) بند (۱) و اجزای (ب) و (پ) بند (۳) ماده (۳)، همان شورا یا هیأت وزیران میباشد.
تبصره۲ـ رعایت اصل هفتاد و هفتم (۷۷) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای اصلاح اساسنامه مذکور الزامی است.
بسم الله الرحمن الرحیم
اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسیزبانان(ایتا)
مقدمه توجیهی
به منظور صیانت از میراث مشترک فرهنگی و معرفی تاریخ و تمدن مشترک و نیز گسترش و تقویت ادبیات غنی منطقه و نیز تقویت پیوندهای فرهنگی بین کشورهای حوزه تمدنی مشترک، یک سازمان توسط کشورهای عضو تشکیل میشود.
فصل اول ـ تعاریف و کلیات
ماده۱ـ نام، اهداف و وظایف
سازمان فرهنگی هنری آموزشی کشورهای عضو که از این پس «ایتا» خوانده میشود به عنوان یک تشکیلات بینالمللی عهدهدار وظایف زیراست:
الف ـ اهداف:
۱ـ تقویت پیوندهای فرهنگی، علمی، آموزشی و اجتماعی بین ملتها بهویژه نخبگان، دانشمندان، ادیبان و هنرمندان منطقه
۲ـ تقویت همکاری در زمینههای تاریخ، فرهنگ و ادبیات، مردمشناسی، انسانشناسی، باستانشناسی و گردآوری و نگهداری میراث مشترک فرهنگی و معماری کشورهای عضو، حفظ بناهای تاریخی
۳ـ ترویج و تشویق هنرهای اصیل ملی و بومی
۴ ـ ایجاد پیوندهای فرهنگی و ادبی در کشورها از طریق تأسیس اتحادیهها، انجمنها و سازمانهای مردمنهاد
۵ ـ حمایت از ایجاد و گسترش رشتهها، مراکز آموزشی و دانشگاهی و تحقیقات پیرامون مشترکات فرهنگی و ادبی خط نیاکان در کشورهای دیگر و حمایت از فعالیتهای آنها
۶ ـ حمایت از پژوهشها و تألیفات برتر در زمینه فرهنگ و تمدن و ادبیات مشترک
۷ـ احیای آیینهای مشترک و تلاش جهت شناساندن آنان به سایر ملل
۸ ـ کمـک به توسـعه همکاریهای فرهنـگی در سـایر زمـینهها مـطابق با توافقات مربوط
ب ـ وظایف و مسؤولیتها:
۱ـ برگزاری برنامههای فرهنگی مشترک، همایشها، جشنوارهها و هفتههای فرهنگی
۲ـ شناسایی و معرفی میراث فرهنگی و تمدنی مشترک و تلاش جهت معرفی آنها به جهانیان و همکاری برای ثبت جهانی و منطقهای بناهای تاریخی کشورها و همکاری کشورها جهت حفظ و احیای مجدد
۳ـ چاپ و انتشار مجلههای علمی، کتب، اطلسهای فرهنگی، هنری و تاریخی درباره مشترکات فرهنگی و تمدنی
۴ـ برگزاری برنامههای آموزشی برای محققان در زمینه مرمّت و نگهداری کتاب های قدیمی و دست نوشتهها
۵ ـ تهیه دایره المعارف و لغتنامههای دو و چند زبانه و سایر کتاب های مرجع
۶ ـ برگزاری نشستها و همایشهای علمی و ادبی و مراسم نکوداشت مفاخر و شخصیتهای برجسته
۷ـ تقویت همکاری بین دانشگاهها، فرهنگستانهای زبان و ادبیات و مراکز علمی و ادبی کشورهای مختلف با در نظر داشتن موافقت وزارتهای اطلاعات و فرهنگ کشورهای عضو
۸ ـ کمک به برگزاری نمایشگاههای فرهنگی، هنری و آیینهای مشترک
۹ـ تجلیل از نامآوران، مفاخر علمی، هنری و ادبی و خادمان فرهنگ
۱۰ـ تنظیم برنامههای تبادل فرهنگی نظیر بازدید محققان، استادان، نویسندگان، هنرمندان، سخنرانان، شخصیتهای عالیرتبه، دانشجویان و جوانان
۱۱ـ تأسیس شبکه ارتباطی بین مراکز فرهنگی و کتابخانهها و موزههای ملی منطقه به منظور تبادل کتابها، نسخههای خطی و آثار ارزشمند علمی و ادبی
۱۲ـ بهکارگرفتن سایر اقدامات ضروری جهت ایجاد پیوندهای عمیقتر بین ملتها از طریق برنامههای فرهنگی، علمی و ادبی
۱۳ـ استفاده از شبکه آموزش مجازی و استفاده از اساتید برجسته به صورت برخط در کلیه کشورها
۱۴ـ تدوین سازوکار همکاری بین موزههای ملی برای معرفی آثار هنری و فرهنگی کشورهای عضو
۱۵ـ گردآوری خدمات علمی و تلاشهای ادبی نویسندگان و شعرای منطقه
ماده۲ـ وضعیت حقوقی
«ایتا» به عنوان یک تشکیلات منطقهای در چهارچوب اساسنامه و طبق مقررات مالی و اداری مصوب خود، برنامهها و مأموریتهای خود را زیر نظر هیأت امناء اجراء میکند.
فصل دوم ـ ارکان و تشکیلات
ارکان «ایتا» عبارتند از:
ـ شورای وزیران
ـ شورای نمایندگان
ـ دبیرخانه
ماده۳ـ تشکیلات
۱ـ شورای وزیران
الف ـ شورای وزیران مرکب از وزرای فرهنگ و یا هر وزیر دیگری که مسؤولیت امور فرهنگی در کشورهای عضو را بر عهده دارد، میباشد.
ب ـ شورای وزیران سیاستگذار و تصمیمگیرنده اصلی «ایتا» میباشد و هر سال به صورت دورهای در کشورهای عضو تشکیل جلسه میدهد. تصمیمها در هیأت امناء با اجماع خواهد بود.
۲ـ شورای نمایندگان
الف ـ این شورا مرکب از سفیران/ نمایندگان دائم دولتهای عضو میباشد که از طرف دولتهای خود معرفی میشوند. جلسات آنها بهصورت دورهای تشکیل میشود.
ب ـ این شورا وظیفه دارد طرحها و پیشنهادهای کشورهای عضو و دبیرکل را مورد بررسی قرار داده و به تصویب برساند.
پ ـ تصویب بودجه سالانه و نظارت بر هزینهها از وظایف این شورا میباشد.
۳ـ دبیرخانه
الف ـ دبیرخانه دائمی «ایتا» در ایران مستقر است و همه وظایف هماهنگی و امور اجرائی را زیر نظر شورای وزیران برعهده دارد.
ب ـ دبیرکل مسؤول اجرای سیاستهای کلی و مصوبات هیأت امناء میباشد و ریاست دبیرخانه را برعهده دارد.
پ ـ دبیرکل «ایتا» از میان شخصیتهای عالیرتبه فرهنگی بهوسیله هیأت امناء برای مدت چهار سال منصوب میگردد. انتخاب دبیرکل برای بیش از یک دوره بلامانع است.
ت ـ دبیرکل از میان چهرههای فرهنگی کشورهای عضو، معاونان فرهنگی، آموزشی و اجرائی خود را انتخاب میکند.
ث ـ کارمندان محلی که شامل کارمندان اداری، دبیرخانه و امور اداری و خدماتی میباشند از اتباع کشورهای عضو میباشند.
ماده۴ـ مقر «ایتا»
مقر «ایتا» در تهران میباشد. «ایتا» میتواند دفاتر نمایندگی را در هر یک از کشورهای عضو براساس مقررات آن کشور تأسیس نماید. رئیس شعبه با پیشنهاد کشور متبوع و حکم دبیرکل منصوب خواهد شد.
ماده۵ ـ ارتباط با کشورها و سازمانهای دیگر
۱ـ «ایتا» در ارتباط نزدیک با سازمانهای منطقهای و بینالمللی، همچنین سازمانها و مؤسسات دولتی و غیردولتـی فرهنگی کشورهای مختلف بوده و میتواند در چهارچوب سیاستهای مصوب شورای وزیران با آنها قرارداد همکاری امضاء نماید.
۲ـ کشورهای دارای پیوندهای مشترک فرهنگی و تمدنی و همچنین سازمانهای فرهنگی بینالمللی مرتبط با حوزه فعالیت سازمان میتوانند با تصویب شورای وزیران به عضویت آن درآیند.
فصل سوم ـ مقررات مختلف
ماده۶ ـ منابع مالی
بودجه سازمان تحت عنوان آییننامه مالی از سوی دبیرکل تنظیم و برای تصویب به شورای وزیران پیشنهاد میشود. همچنین «ایتا» میتواند از هبه، وقف و منابع دیگر نیز استفاده نماید.
ماده۷ـ مقررات مالی و اداری
مقررات مالی و اداری «ایتا» پس از پیشنهاد شورای نمایندگان و تصویب نهائی شورای وزیران لازمالاجراء خواهد بود.
ماده۸ ـ اصلاح اساسنامه
اصلاحیههای مربوط به اساسنامه که از سوی یک کشور عضو یا دبیرکل پیشنهاد میشود مستلزم تصویب شورای وزیران میباشد.
این اساسنامه در تاریخ ۷ می ۲۰۱۳(۱۷/۲/۱۳۹۲) در سه نسخه واحد به زبان فارسی در تهران به امضاء رسیده و نزد دولت جمهوری اسلامی ایران سپرده خواهد شد. دولت مزبور نسخههای مصدق برابر با اصل آن را ظرف سی روز از تاریخ فوقالذکر به دیگر کشورهای امضاءکننده ارسال خواهد کرد.
🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌
🇮🇷 اهل علم باید فارسی یاد بگیرند
💢«کاری کنید تا اهل علم دنیا ناچار شوند زبان فارسی یاد بگیرند، من چند سال پیش گفتم که باید پیشرفت ما جوری باشد که تا پنجاه سال بعد که از آن پنجاه سال الان پنج شش سالش گذشته اگر کسی خواست به تازههای علمی دنیا دست پیدا کند مجبور باشد فارسی یاد بگیرد؛ ما باید به اینجا برسیم....»
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷