قانون اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان (ایتا)
مصوب ۲۴ بهمن ۱۳۹۵
مادهواحده ـ اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسیزبانان(ایتا) مشتمل بر یک مقدمه و هشت ماده بهشرح پیوست تصویب میشود.
تبصره۱ـ مفاد این اساسنامه و کلیه مقررات مربوط به این سازمان در صورت انطباق با موازین شرعی و قوانین جمهوری اسلامی ایران قابل قبول است و منظور از هیأت امناء مندرج در جزء (ب) بند (۱) و اجزای (ب) و (پ) بند (۳) ماده (۳)، همان شورا یا هیأت وزیران میباشد.
تبصره۲ـ رعایت اصل هفتاد و هفتم (۷۷) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای اصلاح اساسنامه مذکور الزامی است.
بسم الله الرحمن الرحیم
اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسیزبانان(ایتا)
مقدمه توجیهی
به منظور صیانت از میراث مشترک فرهنگی و معرفی تاریخ و تمدن مشترک و نیز گسترش و تقویت ادبیات غنی منطقه و نیز تقویت پیوندهای فرهنگی بین کشورهای حوزه تمدنی مشترک، یک سازمان توسط کشورهای عضو تشکیل میشود.
فصل اول ـ تعاریف و کلیات
ماده۱ـ نام، اهداف و وظایف
سازمان فرهنگی هنری آموزشی کشورهای عضو که از این پس «ایتا» خوانده میشود به عنوان یک تشکیلات بینالمللی عهدهدار وظایف زیراست:
الف ـ اهداف:
۱ـ تقویت پیوندهای فرهنگی، علمی، آموزشی و اجتماعی بین ملتها بهویژه نخبگان، دانشمندان، ادیبان و هنرمندان منطقه
۲ـ تقویت همکاری در زمینههای تاریخ، فرهنگ و ادبیات، مردمشناسی، انسانشناسی، باستانشناسی و گردآوری و نگهداری میراث مشترک فرهنگی و معماری کشورهای عضو، حفظ بناهای تاریخی
۳ـ ترویج و تشویق هنرهای اصیل ملی و بومی
۴ ـ ایجاد پیوندهای فرهنگی و ادبی در کشورها از طریق تأسیس اتحادیهها، انجمنها و سازمانهای مردمنهاد
۵ ـ حمایت از ایجاد و گسترش رشتهها، مراکز آموزشی و دانشگاهی و تحقیقات پیرامون مشترکات فرهنگی و ادبی خط نیاکان در کشورهای دیگر و حمایت از فعالیتهای آنها
۶ ـ حمایت از پژوهشها و تألیفات برتر در زمینه فرهنگ و تمدن و ادبیات مشترک
۷ـ احیای آیینهای مشترک و تلاش جهت شناساندن آنان به سایر ملل
۸ ـ کمـک به توسـعه همکاریهای فرهنـگی در سـایر زمـینهها مـطابق با توافقات مربوط
ب ـ وظایف و مسؤولیتها:
۱ـ برگزاری برنامههای فرهنگی مشترک، همایشها، جشنوارهها و هفتههای فرهنگی
۲ـ شناسایی و معرفی میراث فرهنگی و تمدنی مشترک و تلاش جهت معرفی آنها به جهانیان و همکاری برای ثبت جهانی و منطقهای بناهای تاریخی کشورها و همکاری کشورها جهت حفظ و احیای مجدد
۳ـ چاپ و انتشار مجلههای علمی، کتب، اطلسهای فرهنگی، هنری و تاریخی درباره مشترکات فرهنگی و تمدنی
۴ـ برگزاری برنامههای آموزشی برای محققان در زمینه مرمّت و نگهداری کتاب های قدیمی و دست نوشتهها
۵ ـ تهیه دایره المعارف و لغتنامههای دو و چند زبانه و سایر کتاب های مرجع
۶ ـ برگزاری نشستها و همایشهای علمی و ادبی و مراسم نکوداشت مفاخر و شخصیتهای برجسته
۷ـ تقویت همکاری بین دانشگاهها، فرهنگستانهای زبان و ادبیات و مراکز علمی و ادبی کشورهای مختلف با در نظر داشتن موافقت وزارتهای اطلاعات و فرهنگ کشورهای عضو
۸ ـ کمک به برگزاری نمایشگاههای فرهنگی، هنری و آیینهای مشترک
۹ـ تجلیل از نامآوران، مفاخر علمی، هنری و ادبی و خادمان فرهنگ
۱۰ـ تنظیم برنامههای تبادل فرهنگی نظیر بازدید محققان، استادان، نویسندگان، هنرمندان، سخنرانان، شخصیتهای عالیرتبه، دانشجویان و جوانان
۱۱ـ تأسیس شبکه ارتباطی بین مراکز فرهنگی و کتابخانهها و موزههای ملی منطقه به منظور تبادل کتابها، نسخههای خطی و آثار ارزشمند علمی و ادبی
۱۲ـ بهکارگرفتن سایر اقدامات ضروری جهت ایجاد پیوندهای عمیقتر بین ملتها از طریق برنامههای فرهنگی، علمی و ادبی
۱۳ـ استفاده از شبکه آموزش مجازی و استفاده از اساتید برجسته به صورت برخط در کلیه کشورها
۱۴ـ تدوین سازوکار همکاری بین موزههای ملی برای معرفی آثار هنری و فرهنگی کشورهای عضو
۱۵ـ گردآوری خدمات علمی و تلاشهای ادبی نویسندگان و شعرای منطقه
ماده۲ـ وضعیت حقوقی
«ایتا» به عنوان یک تشکیلات منطقهای در چهارچوب اساسنامه و طبق مقررات مالی و اداری مصوب خود، برنامهها و مأموریتهای خود را زیر نظر هیأت امناء اجراء میکند.
فصل دوم ـ ارکان و تشکیلات
ارکان «ایتا» عبارتند از:
ـ شورای وزیران
ـ شورای نمایندگان
ـ دبیرخانه
ماده۳ـ تشکیلات
۱ـ شورای وزیران
الف ـ شورای وزیران مرکب از وزرای فرهنگ و یا هر وزیر دیگری که مسؤولیت امور فرهنگی در کشورهای عضو را بر عهده دارد، میباشد.
ب ـ شورای وزیران سیاستگذار و تصمیمگیرنده اصلی «ایتا» میباشد و هر سال به صورت دورهای در کشورهای عضو تشکیل جلسه میدهد. تصمیمها در هیأت امناء با اجماع خواهد بود.
۲ـ شورای نمایندگان
الف ـ این شورا مرکب از سفیران/ نمایندگان دائم دولتهای عضو میباشد که از طرف دولتهای خود معرفی میشوند. جلسات آنها بهصورت دورهای تشکیل میشود.
ب ـ این شورا وظیفه دارد طرحها و پیشنهادهای کشورهای عضو و دبیرکل را مورد بررسی قرار داده و به تصویب برساند.
پ ـ تصویب بودجه سالانه و نظارت بر هزینهها از وظایف این شورا میباشد.
۳ـ دبیرخانه
الف ـ دبیرخانه دائمی «ایتا» در ایران مستقر است و همه وظایف هماهنگی و امور اجرائی را زیر نظر شورای وزیران برعهده دارد.
ب ـ دبیرکل مسؤول اجرای سیاستهای کلی و مصوبات هیأت امناء میباشد و ریاست دبیرخانه را برعهده دارد.
پ ـ دبیرکل «ایتا» از میان شخصیتهای عالیرتبه فرهنگی بهوسیله هیأت امناء برای مدت چهار سال منصوب میگردد. انتخاب دبیرکل برای بیش از یک دوره بلامانع است.
ت ـ دبیرکل از میان چهرههای فرهنگی کشورهای عضو، معاونان فرهنگی، آموزشی و اجرائی خود را انتخاب میکند.
ث ـ کارمندان محلی که شامل کارمندان اداری، دبیرخانه و امور اداری و خدماتی میباشند از اتباع کشورهای عضو میباشند.
ماده۴ـ مقر «ایتا»
مقر «ایتا» در تهران میباشد. «ایتا» میتواند دفاتر نمایندگی را در هر یک از کشورهای عضو براساس مقررات آن کشور تأسیس نماید. رئیس شعبه با پیشنهاد کشور متبوع و حکم دبیرکل منصوب خواهد شد.
ماده۵ ـ ارتباط با کشورها و سازمانهای دیگر
۱ـ «ایتا» در ارتباط نزدیک با سازمانهای منطقهای و بینالمللی، همچنین سازمانها و مؤسسات دولتی و غیردولتـی فرهنگی کشورهای مختلف بوده و میتواند در چهارچوب سیاستهای مصوب شورای وزیران با آنها قرارداد همکاری امضاء نماید.
۲ـ کشورهای دارای پیوندهای مشترک فرهنگی و تمدنی و همچنین سازمانهای فرهنگی بینالمللی مرتبط با حوزه فعالیت سازمان میتوانند با تصویب شورای وزیران به عضویت آن درآیند.
فصل سوم ـ مقررات مختلف
ماده۶ ـ منابع مالی
بودجه سازمان تحت عنوان آییننامه مالی از سوی دبیرکل تنظیم و برای تصویب به شورای وزیران پیشنهاد میشود. همچنین «ایتا» میتواند از هبه، وقف و منابع دیگر نیز استفاده نماید.
ماده۷ـ مقررات مالی و اداری
مقررات مالی و اداری «ایتا» پس از پیشنهاد شورای نمایندگان و تصویب نهائی شورای وزیران لازمالاجراء خواهد بود.
ماده۸ ـ اصلاح اساسنامه
اصلاحیههای مربوط به اساسنامه که از سوی یک کشور عضو یا دبیرکل پیشنهاد میشود مستلزم تصویب شورای وزیران میباشد.
این اساسنامه در تاریخ ۷ می ۲۰۱۳(۱۷/۲/۱۳۹۲) در سه نسخه واحد به زبان فارسی در تهران به امضاء رسیده و نزد دولت جمهوری اسلامی ایران سپرده خواهد شد. دولت مزبور نسخههای مصدق برابر با اصل آن را ظرف سی روز از تاریخ فوقالذکر به دیگر کشورهای امضاءکننده ارسال خواهد کرد.
🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌
🇮🇷 اهل علم باید فارسی یاد بگیرند
💢«کاری کنید تا اهل علم دنیا ناچار شوند زبان فارسی یاد بگیرند، من چند سال پیش گفتم که باید پیشرفت ما جوری باشد که تا پنجاه سال بعد که از آن پنجاه سال الان پنج شش سالش گذشته اگر کسی خواست به تازههای علمی دنیا دست پیدا کند مجبور باشد فارسی یاد بگیرد؛ ما باید به اینجا برسیم....»
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
☀️ بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیهالسلام که در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شده بود، صبح امروز (دوشنبه) در محل برگزاری این کنگره در حرم مطهر رضوی منتشر شد.
متن کامل را از اینجا بخوانید
khl.ink/f/56340
☀️ همه ائمه(ع) دنبال حاکمیت اسلامی بودند
✏️ رهبر انقلاب: راجع به زندگی ائمّه (علیهم السّلام) از سه بُعد باید کار بشود: یکی از آن... مسئلهی سیاست است... هدف عمدهی آنها هم ایجاد جامعهی اسلامی [بوده]؛ که ایجاد جامعهی اسلامی بدون ایجاد حاکمیّت اسلامی امکانپذیر نیست؛ پس دنبال حاکمیّت اسلامی بودند. یک بُعد مهمّ امامت این است؛ امامت یعنی ریاست دین و دنیا، ریاست مادّه و معنا.
✏️ خب مادّهاش عبارت است از همین سیاست و ادارهی کشور و ادارهی حکومت. و همهی ائمّه دنبال این بودهاند؛ یعنی بدون استثنا همهی ائمّه دنبال این بودهاند؛ منتها با شیوههای مختلف، در فصول مختلف، با روشها و اهداف کوتاهمدّت مختلف؛ [امّا] هدف بلندمدّت یکی بود.
🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگرهی جهانی حضرت رضا(علیه السّلام). ۱۴۰۳/۲/۱۹
💻 Farsi.Khamenei.ir
☀️ معارف ائمه(ع) باید به زبان فنی و شیوههای درست به دنیا منعکس شود
✏️ رهبر انقلاب: اینهمه ما کتاب داریم؛ یعنی مثلاً بحارالانوار [بیشتر از] صد جلد کتاب است؛ و از این قبیل کتب فراوان است، امّا اینها در یک محدودهی خاصی هستند دیگر. یک شعری آن روز بنده خواندم:
مِی نابی ولی از خلوت خُم
چو در ساغر نمیآیی چه حاصل؟
مِی ناب را باید آورد در ساغر تا قابل استفاده باشد؛ ولی در خُم مانده. این مِی نابِ معارف زندگی ما که از ائمّه آمده... باید به زبان روز، به زبان فنّی، با شیوههای درست به دنیا منعکس بشود. امروز دیگر ارتباط با دنیا کار آسانی شده.
🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگرهی جهانی حضرت رضا(علیه السّلام). ۱۴۰۳/۲/۱۹
💻 Farsi.Khamenei.ir
☀️ ما شیعیان باید ائمه خودمان را به دنیا معرفی کنیم
✏️ رهبر انقلاب: تشکیل کنگره [جهانی حضرت رضا(ع)] و این گردهمایی کار بسیار خوبی است؛ چون ماها ــ داخل جامعهی شیعه؛ حالا قبل از اینکه به دیگران برسیم ــ در زمینهی معرفت ائمّه نقایص زیادی داریم؛ گاهی به یک جنبه توجّه شده با افراط و بدون اتقان، از جنبههای دیگر غفلت شده؛ و گاهی حتّی به همان هم توجّه نشده، و به همین مسائل ظاهری و توجّهات ظاهری و [مانند] اینها بسنده شده.
✏️ به نظر من ما به عنوان شیعه، به عنوان مجموعهی اهل تشیّع، یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمّهی خودمان را به دنیا معرفی کنیم.
🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگرهی جهانی حضرت رضا(علیه السّلام). ۱۴۰۳/۲/۱۹
💻 Farsi.Khamenei.ir
☀️ کلمات و درسهای ائمه(ع) را با زبان مناسب منتقل کنید
✏️ رهبر انقلاب: راجع به زندگی ائمّه (علیهم السّلام) از سه بُعد باید کار بشود: یکی از آن... جنبهی کلمات و درسهای اینها است، در زمینههای مختلف؛ در زمینهی مسائل زندگی، مسائل گوناگونِ مورد نیاز انسان: اخلاقیّات، معاشرت، دین، احکام؛ ائمّهی ما حرف دارند، مکتب دارند [که باید] بیان بشود.
✏️ بعضی از این جنبهها که ما خیلی هم به آن توجّه نمیکنیم، در دنیا موضوعیّت دارد؛ حالا مثلاً فرض کنید مسئلهی حمایت از حیوانات... مضامینی که دربارهی ارتباط با غیر شیعه و غیر مسلمان هست... اینها از میان کلمات ائمّه باید بیان بشود و منتقل بشود... منتها زبان مهم است؛ [اینکه] با چه زبانی میخواهید بیان کنید.
🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگرهی جهانی حضرت رضا(علیه السّلام). ۱۴۰۳/۲/۱۹
💻 Farsi.Khamenei.ir
☀️ روی جنبه قداست ائمه(ع) باید کار عالمانه قوی و متقن بشود
✏️ رهبر انقلاب: راجع به زندگی ائمّه (علیهم السّلام) از سه بُعد باید کار بشود: یکی از آن بُعد معنوی و الهی، یعنی آن قداست... دربارهی این باید صحبت بشود، منتها متقن صحبت بشود... این جزو چیزهایی نیست که ما دربارهاش بخواهیم تقیّه کنیم یا مثلاً مخفی کنیم؛ نه، باید این جنبهی معنوی و عرشی ائمّه را بگوییم؛ کمااینکه در مورد خود پیغمبر [گفتهایم].
✏️ مسئلهی معصومیّتشان، مسئلهی ارتباطات آنها با خدای متعال، ارتباطات آنها با فرشتهها ــ اینهایی که هست ــ ولایت آنها به آن معنای معنویاش، اینها را باید بگوییم؛ از این جنبه باید یک کار عالمانهی قوی خوبی انجام بگیرد.
🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگرهی جهانی حضرت رضا(علیه السّلام). ۱۴۰۳/۲/۱۹
💻 Farsi.Khamenei.ir
☀️ اکثر ائمه در دنیای غیراسلام ناشناخته هستند
✏️ رهبر انقلاب: حالا بعضی از ائمّه (علیهم السّلام) مثل امام حسین (علیه السّلام) و امیرالمؤمنین (علیه السّلام)، به دلایلی معرفیشده هستند؛ دیگران دربارهشان نوشتهاند، گفتهاند و نوعی شناخت از آنها در دنیای غیر شیعه و حتّی دنیای غیر اسلام وجود دارد؛ لکن اکثر ائمّه (علیهم السّلام) ناشناختهاند.
✏️ امام حسن مجتبیٰ با آن عظمت ناشناخته است، حضرت موسیبنجعفر، حضرت هادی، امام جعفر صادق، با آن دستگاه عظیم و فعّالیّت فوقالعاده، اینها در دنیا ناشناختهاند. اگر چنانچه دربارهی اینها حرفی هم گفته شده از غیر شیعه ــ قهراً از غیر شیعه که باشد، جنبهی غیر فرقهای پیدا میکند ــ خیلی قلیل و محدود است.
🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگرهی جهانی حضرت رضا(علیه السّلام). ۱۴۰۳/۲/۱۹
💻 Farsi.Khamenei.ir
13.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ #خط_دیدار | انعکاس معارف ائمه(ع) با شیوههای درست به دنیا
✏️ رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع): امروز دیگر ارتباط با دنیا کار آسانی شده؛ یعنی شما اینجا مینشینید و یک دکمهای را فشار میدهید و ده دقیقه وقت صرف میکنید، در دورترین نقطهی عالم ــ در استرالیا، در کانادا، در آمریکا، در فلان جا ــ هر کس که شما بخواهید، حرف شما را میشنود. این خیلی چیز مهمّی است. ۱۴۰۳/۲/۱۹
💻 Farsi.Khamenei.ir
17.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ #خط_دیدار | بیان درسهای ائمه(ع) در زمینههای مختلف برای همگان
✏️ رهبر انقلاب: مثلاً فرض کنید مسئلهی حمایت از حیوانات؛ شما نگاه کنید در روایات ما از ائمّه، نسبت به مسئلهی رعایت حیوانات و حمایت از حیوانات چقدر بحث شده؛ این اگر چنانچه در دنیا مطرح بشود، گفته بشود، شناخته بشود، خب یک چیز مهمّی است. ببینید حالا چه کسی از ماها دربارهی این فکر میکند؟ کداممان دنبال این قضیّه هستیم؟... اینها از میان کلمات ائمّه باید بیان بشود و منتقل بشود. ۱۴۰۳/۲/۱۹
💻 Farsi.Khamenei.ir