#ایران
#ایران_بانو
#ایران_زمین
😀😀😀😀😀😀
یک سئوال دارم آیا دریا
زن هست یا مرد؟!
این چه سئوالیست
دریا اسم دختر است
هیچ توجه کرده اید
به بالا مینگرم
آسمان، خورشید، ستاره، ناهید، زهره، مهتاب، باران، به
نام بانوان است
👆👆👆👆👆👆👆
به دریا مینگرم
مروارید، صدف، موج، پری، به نام بانوان است
👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆
به باغچه مینگرم
شبنم، مریم، نسترن، رز، مریم نرگس، یاس، نیلوفر، لاله، به نام بانوان است
🩸🩸🩸🩸🩸🩸🩸
به دشت مینگرم
آهو، غزال، گلشن، به نام بانوان است
به دل کوه مینگرم
طلا، نقره، الماس، یاقوت،
به نام بانوان است
به تن مینگرم؛ نفس، جان، به نام بانوان است
👏👏👏👏👏👏👏👏
دیگر سئوالی ندارم
این چه ابهت وحکمتی
است که دنیا به نام بانوان است
*تقدیم مهر بانوی ایران زمین*
*امروز سالگرد نامگذاری کشور عزیزمان "ایران" است*
در سال ۱۳۱۴ شمسی طبق بخشنامه وزارت امور خارجه و تقاضای دولت وقت؛ و تصویب مجلس شورای ملی، نام رسمی “ایران” (به جای پارس و پرشیا) برای کشور ما انتخاب شد.
نامی که امروز ایران گفته میشود، بیش از ۶۰۰ سال پیش "اِران" تلفظ میشد.
زنده یاد سعید نفیسی نویسنده و محقق نامی ایرانی در دی ماه ۱۳۱۳ نام "ایران" را به جای "پرشیا" پیشنهاد کرده بود.
واژه ی "ایران" بسیار کهن و پیش از آمدن آریایی ها به سرزمین مان اطلاق میشد و نامی تازه و ساخته و پرداختهای نیست
واژه " ایران" از دو بخش درست شده است:
بخش اول " ایر " به معنی اصیل، نجیب، آزاده و شریف است؛ بخش دوم به معنی سرزمین، جا و مکان است.
معنی کلی واژه ایران، “سرزمین آزادگان و نجیب زادگان" میباشد.
مرا شادی از نام ایران بود
دلم پر ز یاد نیاکان بود
ز ایران جهان پیش من گلشن است
همیشه ز یادش دلم روشن است
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#موسسه_ فرهنگی هنری_
خانه تاریخ مشهدمقدس
🔸آیا کسی در میدان شهدای مشهد شهید شد؟
آصفی، مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری خانه تاریخ مشهد مقدس #در_گفتگو_با_اخبارمشهد :
🔹نام قدیم میدان شهدا « مجسمهشاه» بود که بین مردم به میدان مجسمه معروف شد و بعدها نام میدان شهدا را به خود گرفت.
🔹غلامرضا آذریخاکستر، محقق و پژوهشگر آستان قدس رضوی، مقاله مفصلی دارد که در آن بهطور کامل اتفاقات و رخدادهای روزهای انقلاب در عرصه میدان مجسمه یا میدان شاه (میدان شهدای کنونی) بیان شده است.
🔹در صفحات۱۲۶ تا ۱۲۸ این مقاله که باعنوان (تحلیلی بر ساختارهای هویتی میدان در تجمعات انقلاب اسلامی) ثبت شده، آمدهاست: (در دهه۵۰، میدان شاه مشهد شاهد تجمعات و برگزاری برنامههای مختلفی بود مانند سخنرانی هویدا نخست وزیر و رئیس هیئت اجرایی حزب (ایراننوین) در این میدان در ارتباط با مسائل سیاسی و اجتماعی.)
🔹تخریب مجسمه رضاشاه مهمترین واقعه آذر۵۷ در این میدان است.
🔹درگیری انقلابیون با نظامیان و شهادت حدود ۱۰نفر در ماههای منتهی به انقلاب، بهویژه دی ماه، از حوادث تلخ میدان شاه است
🔹درگیری انقلابیون با نظامیان و شهادت حدود ۱۰نفر در ماههای منتهی به انقلاب، بهویژه دی ماه، از حوادث تلخ میدان شاه است.
@Akhbarmashhad
شهدای انقلاب در میدان شهدای مشهد❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
1 حسن گلزاری میدان شهدا 2 دیماه
2 خلیل اسماعیل زادۀ عنبرانی میدان شهدا 2 دی
3 فریدون بهارلو میدان شهدا 2 دی
4 هادی مقدم آهنگران میدان شهدا 2 دی
5 حاج محمد بیگلری میدان شهدا 3 دیماه
6 مهدی حسین زادۀ یزدی میدان شهدا 3 دیماه
7 محمود شنایی نوزاد میدان شهدا 4 دیماه
8 ناصر گیوه چی میدان شهدا 10 دیماه
9 حسن نیک اختر 9دی زخمی میدان شهدا و19دی شهیدشد.
10 سیدمحمد روحبخش میدان شهدا اواخر دیماه
4.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥روایتی از جلسه قرآنی ۸۳ ساله که باقیات الصالحات یک نذر شد
🔹در محله شهید هاشمی نژاد مشهد و چهارشنبه شب هر هفته، جلسه قرآنی «متمسکین به قرآن و عترت» متوسلین به امام موسی بن جعفر (ع) برگزار میشود که برگزاری آن سابقهای ۸۳ ساله دارد.
🔹به گزارش #شهرآرانیوز، مرحوم حجتالاسلام علی فلسفی (لطفی زاده) از جمله روحانیان و واعظان مشهد بود که در طول عمر خود، مکتوبات زیادی در زمینههای مختلف علوم دینی به رشته تحریر در آورده و بیش از ۸۳۰ نسخه خطی از آثار ایشان در منزل ایشان نگهداری میشود که ۸۰ جلد از آنها نیز تاکنون به چاپ رسیده است.
🌍در شهرآرانیوز بخوانید:
https://shrr.ir/000lLB
@ShahraraNews
به مناسبت سالروز شهادت رئیس علی دلواری که در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام روز مبارزه با استعمارگری انگلیس نامیده شده است برنامه رادیویی پیام آفتاب مرکز خراسان رضوی با اعزام گزارشگر این برنامه جناب آقای علی سلیمی به محل موسسه فرهنگی هنری خانه تاریخ مشهد مقدس ضمن گفتگو با کارشناسان تاریخ معاصر ایران آقایان ناصری شکیب دکترای علوم سیاسی و آقای محمد عباسپور نوغانی پژوهشگرخلیج فارس، اقدامات استعمارگری بریتانیا و مبارزه ملت قهرمان ایران با آنان را تبیین و تشریح نمودند.
📜 چهل و پنج سال پیش، یعنی زمانی که هنوز مراسم اربعین، به شکوه امروز شکل نگرفته بود، حضرت آیتالله خامنهای در تاریخ ۵۲/۱۲/۲۴ (روز جمعه ۲۰صفر سال ۱۳۹۴ هجری قمری) در جریان سلسله جلساتی در مسجد امام حسن علیهالسلام در مشهد مقدس که به شرح و تفسیر خطبههای نهجالبلاغه اختصاص داشت، بهمناسبت تقارن با شب اربعین حسینی، تحلیلی تاریخی و جامع از چرایی اهمیت زیارت اربعین ارائه دادند.
🔻متن بیانات معظمله بدین شرح زیر است:
🔰 میدانید یکى از علائم ایمان زیارت اربعین است؟ بنده نمیدانم این روایت چقدر صحیح است، اصرارى هم ندارم که بگویم معناى این روایت همین است که من گمان کردهام، واقعش هم این است که احتمال میدهم معنایش یکى از شقوق و احتمالات دیگرى باشد که در این زمینه بیان میشود؛ امّا اگر این احتمال هم که من میگویم باشد، مؤیّد فراوانى دارد؛ «زیارة الاربعین».
▪️شیعه یک جمع متفرّقى بود؛ یک جامعهاى بود که در یک جا و در یک مکان زندگى نمیکرد؛ در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند -اطراف و اکناف بلاد- امّا یک روح در این کالبدِ متفرّق و در این اجزای متشتّت در جریان است؛ مثل دانههاى تسبیح، یک رشته و یک نخ، همهى اینها را به هم وصل میکرد. آن رشته چه بود؟ رشتهى اطاعت و فرمانبَرى از مرکزیّت تشیّع، از رهبرى عالى تشیّع یعنى امام؛ همهى این رشتهها به آنجا متّصل میشد؛ قلبى بود که به همهى اعضا فرمان میداد؛ و به این ترتیب، تشیّع یک سازمان و یک تشکیلات بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند، امّا بودند کسانى که از حال همه باخبر بودند. اطاعت و فرمانبَرى آنها بهحساب، فریاد زدنشان از روى دستور، سکوتشان برطبق نقشه، همه چیزشان با حساب. فقط یک عیبى کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر میدیدند. اهل یک شهر و شیعیان یک منطقه، البتّه یکدیگر را میدیدند، امّا یک کنگرهى جهانى لازم بود براى شیعیانِ روزگار ائمّه (علیهمالسّلام). این کنگرهى جهانى را معیّن کردند، وقتش را هم معیّن کردند؛ گفتند در این موعدِ معیّن، در آن کنگره هرکس بتواند شرکت کند. آن موعد، روز اربعین است؛ و جاى شرکت، سرزمین کربلا است؛ چون روح شیعه روح کربلائى است، روح عاشورائى است؛ در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است؛ شیعه هرجا که هست دنبالهروِ عاشوراى حسین است. این است که مىبینیم همه جا این تپشهایى که در شیعه مکشوف شده، از آن مرقد پاک ناشى است؛ اینها شعلههایى بوده که از آن روح مقدّس و پاک و از آن تربت عالىمقدار سرکشیده؛ به جانها و روحها زده؛ انسانها را به گلولههاى داغى تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده.
▪️اوّلین نهضتى که بعد از عاشوراى حسینى از طرف شیعیان به وجود آمد، نهضت توّابین بود. اینها آمدند در آن مرقد پاک دور هم جمع شدند -کتب تواریخ اینها را نوشتهاند- مبلغ زیادى اشک ریختند. بعضى خیال میکنند این گریه وسیلهى عقدهگشایى است؛ بله، گریه وسیلهى عقدهگشایى است، درصورتىکه با فکر همراه نباشد. اگر گریه را و اشک ریختن را فقط احساسات هدایت بکند، همین است که گفتهاند، امّا اگر فکر و اندیشه به انسان اشکى بدهد و چشم انسان قطرهى اشکى بچکاند، این مثل همان آب کبابى است که آتش را تیزتر و تندتر میکند؛ این عقده نیست، سلاح است؛ لذاست که گریه جزو کارهاى معمولى شیعیان صدر اوّل است که همهی آنها در راه ستیزهگرى بودند، همهی آنها در راه عاشورا قدم برمیداشتند. امام جعفر صادق اهل گریه است؛ امام رضا (صلواتاللهعلیه) اهل گریه است؛ شعرا را وادار میکنند و میگویند این قصائد بلند را بگویید، بروید گروهها را به یاد گذشتهى تشیّع بگریانید که با این گریه، آتششان مشتعلتر و برافروختهتر بشود. توّابین آمدند اینجا مبالغ زیادی گریه کردند؛ هرچه بخواهید. گمانم گفتهام یک شبانهروز یا دو شبانهروز -نوشتهاند در تواریخ، بنده یادم رفته- اتّصالاً اشک [ریختند]؛ بعد از این گریهها بود که دست به دست هم دادند، تصمیم گرفتند که بروند تا جانشان را در راه خدا بدهند و تا کشته نشدهاند، دست از جنگ برندارند و از این جنگ زنده برنگردند؛ همین هم شد. مردمان بزرگی؛ سلیمانبنصرد خزاعى -صحابى امیرالمؤمنین، حوارى امام حسن- و امثال اینها رفتند و آنجا جان دادند و کشته شدند؛ [شروعش] از کربلا بود؛ ببینید چه این حقیقت جلوهدار و جلوهگرى بوده در آن روزگار! در ذهن مردم ما امروز البتّه، این حقیقت به آن زیبایى و به آن شکوهمندى باقى نمانده؛ جور دیگر است. بنابراین، مسئلهى اربعین یک مسئلهى مهمّى است.
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
👈🏻۱۷ شهریور ۵۷ در مشهد چه گذشت؟
در نخستين ساعات بعد از ظهر ۱۷ شهریور، مردم مشهد در خیابان های منتهی به مسیر فرودگاه تجمع و شروع به تظاهرات کردند. ازدحام مستقبلین در فرودگاه به حدی بود که ماموران امنیتی رژیم تصمیم گرفتند تا آیت الله قمی را با همان هواپیمایی که به مشهد آمده بود به تهران بر گردانند. اطلاع مردم از این تصمیم باعث درگیری آنان با ماموران حکومت شد. در جریان این در گیری ها چند نفر و از آن میان چهار نفر نوجوان و جوان به نام های جواد فلاح قلندر آبادی ۱۴ ساله، حسین حسینی ۱۴ ساله، احمد عرفانی ۱۸ ساله و جمال فریدزاده ۱۷ ساله در زد و خوردهای مقابل پمپ بنزین خیابان گاراژدارها و خیابان ضد کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند. در چنین شرایطی آیت الله قمی در میان استقبال با شکوه مردم وارد شهر مشهد شد.
با توجه به راه پیمایی های گسترده مردم ایران بر ضد دولت شریف امامی، وی ناگزیر از تجدید نظر در سیاست های اعلام شده خود مبنی بر مدارا با روحانیون و مخالفان شد و در روز ۱۷ شهریور در چند شهر بزرگ ایران و از آن میان شهر مشهد، حکومت نظامی اعلام کرد.
در این روز سرتیپ عبدالرحیم جعفری به فرمانداری نظامی مشهد منصوب شد. فرمانداری نظامی مشهد طی اعلامیه های شماره۳و۲ خود که در روز ۱۸ شهریور صادر شد، محدودیت ساعات رفت و آمد در مشهد را اعلام نمود. بر اساس این اطلاعیه ها رفت و آمد مردم از ساعت ۹ شب تا شش صبح و اجتماع بیش از سه نفر در طول روز و انجام هر گونه اقدام تحریک آمیز و حمل هر گونه اسلحه سرد و گرم ممنوع اعلام شد.
مردم مشهد بی توجه به مقررات و تهدیدهای حکومت نظامی، رفتارهای انقلابی خود را همچنان ادامه دادند. به دنبال سرکوب و کشتار مردم تهران در در روز ۱۷ شهریور، در مشهد سه روز تعطیل و عزای عمومی اعلام شد. در این سه روز تظاهرات پراکنده اما مستمر از طرف اقشار مختلف مردم در گوشه و کنار شهر برگزار گردید.
🌷🌷🌷🌷
شهید جمال فرید زاده، شهید ۱۷ شهریور ۵۷ مشهد🌷🌷🌷
sapp.ir/khanet