eitaa logo
تبیین منظومۀ فکری رهبری
35.3هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
1.9هزار ویدیو
410 فایل
کانال رسمی مجموعۀ مستقل و مردمی تبیین (ارائه دهنده و مجری اولین سیر مطالعاتی آشنایی با منظومۀ فکری رهبر انقلاب) پایگاه اطلاع‌رسانی: https://www.tabyinmanzome.ir پشتیبانی فنی: @support_tabyin روابط عمومی: ۰۹۱۰۲۵۸۸۸۱۸ @ertebat_tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
تدریس جلسه ی اول از کتاب "طرح كلی اندیشه اسلامی در قرآن" #سخنران: حجت الاسلام والمسلمین فخریان #زمان: شنبه ۸ اردیبهشت، ساعت ۱۱:۳۰ #مکان: قم، #دانشگاه_قم، دفتر انجمن اسلامی (B103) " شرکت برای بانوان آزاد است. " @t_manzome_f_r
بزرگترین هدف... ۲۵۰_ساله مهمترین چیزی که در زندگی ائمه به طور شایسته مورد توجه قرار نگرفته، عنصر «مبارزه ی حادّ سیاسی» است. این مبارزه، بزرگ ترین هدفش تشکیل نظام اسلامی و تأسیس حکومتی بر پایه ی بود. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۷۶
جریان ... ۲۵۰_ساله ائمه در میان توفانِ سخت حوادث، هوشمندانه و شجاعانه تشیّع را همچون جریانی کوچک اما عمیق و تند و پایدار از لابه لای گذرگاه های دشوار و خطرناک گذراندند و خلفای اموی و عباسی در هیچ زمان نتوانستد با نابودکردن امام، را نابود کنند. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، صفحه۷۷
#أمیرالمؤمنین (علیه السلام ) فقط متعلق به شیعیان نیست، متعلق به همه‌ی مسلمان‌هاست، آن مرجعی، محوری و قطبی که باید مردم را آگاه کند که حقیقت چیست، مفهوم و معرفت درست چیست و مردم را از گمراهی نجات بدهد، و مردم باید حرف او را گوش بدهند، او #عترت است و این همان چیزی است که امروز برای دنیای اسلام یک ضرورت و یک امر لازم است. کتاب انسان ۲۵۰ساله، ص ۶۱ @t_manzome_f_r
"الیومَ اَکمَلتُ لکُم دینَکُم و اَتمَمتُ عَلیکُم نِعمَتی." سوره مائده نعمت #اسلام و #هدایت (نشان دادن صراطِ مستقیم به جامعه بشریت) آن وقتی کامل می‌شد که #نقشه_راه، برای بعد از پیغمبر(ص) هم معین باشد. این کار را پیغمبر‌(ص) در غدیر انجام دادند؛ #أمیرالمؤمنین‌(ع) را که از لحاظ شخصیت (شخصیت ایمانی و اخلاقی) یک فرد ممتاز و منحصر‌به‌فردی بود، منصوب کردند و مردم را به تبعیت از او موظف کردند.
#غدیر یعنی #جامعیتِ_اسلام و نگاه به آینده و آن چیزی که در هدایت و زعامتِ امت اسلامی شرط است. آن چیست؟ همان چیزهایی که شخصیت #أمیرالمؤمنین علیه السلام، مظهر آنهاست، یعنی تقوا، تدین، پایبندی مطلق به دین، ملاحظه‌ی غیر خدا و غیر راه حق را نکردن، بی‌پروا در راه خدا حرکت کردن، برخورداری از علم و عقل و تدبیر، برخورداری از قدرت عزم و اراده. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۶۴ @t_manzome_f_r
، همان اوج معنای مطلوب در مقابل انواع و اقسام مدیریت‌هایی که از ضعف‌ها و شهوات و نخوت و فزون طلبی انسانی سرچشمه می‌گیرد. نسخه‌ی امامت را به بشریت ارائه می‌کند؛ یعنی یک انسان، هم دلش از فیض هدایت الهی سرشار باشد، هم معارف دین را بشناسد و بفهمد، هم دارای قدرت عملکرد باشد، هم جان و خواست و زندگی شخصی برایش حائز اهمیت نباشد. @t_manzome_f_
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جوانان عزیز: خودتون رو آماده کنید، کشور مال شماست. باید کشور رو به اوج عزت برسانید، در زیر سایه اسلام و با الهام از انقلاب عظیم اسلامی. @t_manzome_f_r
‌‌‌ جوان مؤمن با اخلاص و با نشاط، امام زمان (عج) را خوشحال میکند. 🔻رهبر انقلاب: این جوان‌های مؤمن ما که در میدان‌های مختلف - چه در میدان معنویت و عبادت و معرفت، چه در میدان و تلاش، چه در میدان مبارزه و سیاست، چه در میدان جهاد؛ آن روزی که جهاد مورد احتیاج بود - این‌جور از خودشان اخلاص و شادابی نشان میدهند، امام زمان (سلام‌اللَّه‌علیه) را خرسند و می کنند. " میلاد حضرت علی اکبر و روز جوان بر همه جوانان مبارک " @t_manzome_f_r
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بچه های عزیز من، قدر این موقعیت و این امکان رو بدانید. شماها همون نسلی هستید که این کشور رو ان شاءالله به اوج خواهید رسوند. @t_manzome_f_r
در مکتب تشیع امام و زمامدار سیاسیِ جامعه‌ی اسلامی باید از سوی معین و به وسیله‌ی پیامبر معرفی شده باشد. و باید رهبر فکری و مفسر و آگاه از همه‌ی رموز و دقایق دین باشد، و باید رهبر فکری و مفسر و آگاه از همه ی رموز و دقایق دین باشد، و باید پاک و معصوم و مبرّا از هر عیب و نقیصه ی خَلقی و خُلقی و نسبی باشد. @t_manzome_f_r
بنابر تلقی شیعه از مفهوم #امامت، امامِ یک جامعه، همان قدرت فائقه‌ای است که حرکت جمعی و منش فردی افراد آن جامعه را توجیه و رهبری می‌کند و در آنِ واحد، هم آموزگار دین و اخلاق، و هم فرمانروای زندگی و تلاش آنهاست. با این بیان، پیغمبر(ص) نیز امام است؛ چه آنکه رهبریِ فکری و سیاسی جامعه ای که خود شالوده ریزی کرده، به دست اوست. @t_manzome_f_r
بر خلاف نظر سطحی‌نگر کسانی که "امامت" را چیزی در قبال "خلافت" و "حکومت" پنداشته و آن را صرفاً یک منصب معنوی و روحی و فکری شمرده‌اند، #امام در فرهنگ تشیع "رهبر امت" است؛ هم در امور #دنیایی و نظم و نسَقِ زندگی مردم و اداره‌ی سیاسی و اجتماعی جامعه (رئیس دولت) و هم در تعلیم و ارشاد #معنوی و روحی و گره‌گشایی از مشکلات فکری و تبیین ایدئولوژی اسلام (ایدئولوگ). @
جلسات حجه الاسلام والمسلمین فخریان ۱. ساعت ۱۰صبح اهواز،پادادشهر،خیابان۱۱، پلاک ۶۵، مقر دوستی ۲. بعد از نماز ظهر و عصر با امام جمعه محترم آبادان ۳. ساعت ۱۵، آبادان حسینیه ی ثار الله @t_manzome_f_r
جلسات حجه الاسلام والمسلمین فخریان شهرستان #بهبهان، استان #خوزستان - دانشکده علوم پزشکی، ساعت ۸:۳۰ - حوزه علمیه امام صادق علیه السلام، ساعت ۱۱ - کارکنان و اساتید دانشگاه خاتم، ساعت ۱۴و ... @t_manzome_f_r
بسم الله الرحمن الرحیم جلسات حجه الاسلام و المسلمین فخریان در استان خوزستان ۹_اردیبهشت ساعت ۱۰ صبح ✔️جلسه با اعضای طرح تبیین منظومه فکری رهبری ، پادادشهر، خیابان ۱۱، پلاک ۶۵، مقر دوستی. ✔️جلسه با امام جمعه محترم شهر بعد از نماز ظهر و عصر ✔️جلسه با بسیجیان و سایر اقشار مردم شهر ساعت ۱۵ ۱۰_اردیبهشت_بهبهان ▪️ساعت۸:۳۰ صبح، دانشکده علوم پزشکی ▪️ساعت۱۱ حوزه علمیه امام صادق "علیه السلام" ▪️ساعت۱۴ بعد از ظهر، دانشگاه خاتم ▪️ساعت ۱۷ تالار معلم، عموم مردم ▪️ساعت۲۱ تالار معلم، جشن ازدواج دانشجویی ۱۱_اردیبهشت_بهبهان ▫️ساعت ۸ صبح، حوزه علمیه طوبی، خواهران ▫️ساعت۱۰:۳۰ صبح، مربیان تربیتی آموزش و پرورش ▫️ساعت ۱۴بعداز ظهر، نخبگان دوره متوسطه ▫️ساعت۱۷ عصر، بسیجیان شهر بهبهان ▫️ساعت۲۲ شب، احیاء شب نیمه شعبان، حسینیه رزمندگان @t_manzome_f_r
صدها روایت پراکنده در باب‌های مختلف از کتاب‌های گوناگون صریحاً مفهوم امام و امامت در فرهنگ شیعی را "زمامداری" و "اداره‌ی امور امت مسلمانان" دانسته و #امامان اهل بیت را صاحبان حقیقی حکومت معرفی کرده است؛ به‌طوری که برای جستجوگرِ منصف جای تردید باقی نمی گذارد که ادعای امامت از طرف ائمه(ع) اهل بیت، فراتر از رتبت فکری و معنوی، دقیقاً ادعای حق حکومت نیز هست. کتاب انسان ۲۵۰ساله، ص ۷۱ @
وقتی می گوییم #ائمه (علیه السلام) مبارزه می‌کردند، باید این را بدانیم که مبارزه در هر زمانی به شکل خاصی است. گاهی با کارهای فرهنگی، علمی، سیاسی، تشکیل و تحزّب و ایجاد سازماندهی و گاهی با کارهای خونین، فعالیت‌های جنگی و نبرد آشکار است و هر زمان مبارزه به نحوی است. کتاب انسان ۲۵۰ساله، ص۷۲ @t_manzome_f_r
جریان #امامت، از نخستین روز پس از رحلت پیامبر(ص) (ماه صفر سال یازده هجری) پدید آمد و تا وفات امام حسن عسگری(ع) (ماه ربیع سال دویست و شصت هجری) در میان جامعه‌ی مسلمانان ادامه یافت. در این مدت، #امامت به طور تقریبی چهار دوره را گذرانید و هر دوره با ویژگی‌هایی از لحاظ موضع گیری امامان در برابر قدرت‌های مسلط سیاسی. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۷۳ @t_manzome_f_r
هدایت شده از اسماعیل فخریان
914.9K
پیرامون کتاب ولایت و حکومت حجه الاسلام و المسلمین فخریان @t_manzome_f_r
💠💠 💠 پیرامون کتاب ولایت و حکومت ( متن ) 🔰🔰🔰 بسم الله الرحمن الرحیم ان شاالله از امروز بناست که روزانه دقایقی رو پیرامون کتاب ولایت و حکومت با یکدیگر گفتگو کنیم. موضوع کتاب همچنان که از اسمش پیداست، گفتارهایی ست از عالم متفکر حضرت آیت الله سید علی خامنه ای، پیرامون مهم ترین مسئله همه شرایع آسمانی یعنی پذیرش ولایتِ و تشکیل . ▫️دراین کتاب با سرفصل های متعددی همچون بعثت، جامعه اسلامی، ولایت الهی، امامت، اوالوالامر، غدیر، طاغوت، خصوصیات جامعه طاغوتی و ده ها مسئله دیگر، از همین قبیل آشنا خواهیم شد. قبلاََ هم در انتهای کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن که اولین کتاب سیر مطالعاتی طرح تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری بود با موضوع ولایت و تعریف و کاربرد آن در جامعه اسلامی آشنا شده بودیم. ▪️کتاب ولایت و حکومت هم مثل کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی، مفاهیم و موضوعات دینی، از ناحیه مولف محترم یعنی مقام معظم رهبری از زاویه بسیار هنری و ظریف و به شدت کاربردی و لازم مورد بحث قرار گرفته است. ▫️کتاب هایی که از مقام معظم رهبری منتشر شده به جهت جذابیت و جامعیت شخصیت ایشون بسیار گیرا و جذاب است. حضرت آقا در مباحثشون سعی دارند که خلأ های زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان را پر کنند. ایشون در مباحثشون مصرّند که مباحث دینی رو از یک سلسله مباحث نظری و ذهنی صِرف در بیاورند وآن ها را در متن زندگی فردی و اجتماعی مخاطبین به جریان بیاندازند که به بعضی از این نکات توسط خود معظم له در مقدمه کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن اشاره شده؛ ایشون معتقدند که این عمل انسان هاست و عمل مسلمانان است که آنها را به اهداف نهایی شان می رساند و صرفاََ یک مجموعه مباحث نظری صرف کاری از پیش نخواهد برد. اما برسیم به کتاب ولایت و حکومت دومین کتاب سیر مطالعاتی طرح تبیین منظومه فکری رهبری. در هفت صفحه اول این کتاب که با عنوان مدخل ارائه شده نکاتی مهم برخورد می کنیم که بعضی از آن نکات را خدمت شما عزیزان عرض می کنم. 🔰 این است که معنای شهادت بر یگانگی خداوند و نبوت انبیاء و ولایت اولیای الهی چیست؟ قطعا مستحضر هستید یکی از تأکیدات دین این است که بر یگانگی خداوند و نبوت انبیاء شهادت بدهیم. سؤال: آیا این شهادت به معنای این است که چند جمله ای رو صرفاََ بر زبانمان جاری کنیم، مثل این که بگوییم اشهد ان لا اله الا الله، اشهد ان محمد الرسول الله صلی الله علیه و آله و اشهد ان علی ولی الله؛ از این قبیل امور یا اینکه این شهادت دادن ها بیشتر جنبه سمبلیک دارد که باید از این سمبل به حقیقتی عظیم تر ومهم تر دست بیابیم. مؤلف محترم درصدد بیان این نکته است که بفرماید مسئله اساسی در پشت شهادت دادن بر یگانگی خداوند و نبوت انبیاء و ولایت اولیای الهی این است که دنبال تعهداتی باشیم که این خدای یگانه و رسولان او بر دوش ما می گذارند. باید ببینیم که این رسولان الهی از ما چه می خواهند و اِلأ صرفاََ لقلقه چند جمله بر زبان کاری از پیش نخواهد برد. خب حالا تعهدی ک انبیاء بر دوش ما میگذارند چیست؟ این است که دنباله رو راهی باشیم که آن ها رفته اند. 🔰 این است که وظیفه و رسالت انبیاء چه بوده است که ما دنبال آنها راه بیافتیم. می فرمایند که وظیفه و رسالت رسولان الهی ساختن یک دنیایی است در شکل و قواره ای که اسلام عزیز بیان می فرمایند. پیغمبران برای این مبعوث شده اند که شکل زندگی مردم را طوری که خداوند می فرماید، درست کنند،این می شود مهم ترین وظیفه ی انبیاء. در زمانی که انبیاء حضور فیزیکی دارند قطعاََ ما باید دنباله رو آنها باشیم و در مسیری قدم برداریم که خودشان برداشته اند که عبارت باشد از ساخت جامعه اسلامی ،ساخت جامعه ای بر مبنای آیین الهی. در زمانی هم که تشریف ندارند و رحلت کردند، از دنیا رفته اند، شهید شدند باز همین وظیفه بر دوش ما وجود دارد. 🔰 این که اسلام دارای یک فکر و ایده نو و جدیدی است که بر اساس آن یک جبهه بندی و صف بندی جدیدی را ایجاد می کند. تمام شرایع الهی با آمدنشان یک صف بندی درست می کنند. اساساََ دین به معنای یک جبهه بندی و صف بندی جدید است. صف بندی بین اهل الله و اهل طاغوت، بین اهل حق و اهل باطل، بین پیروان انبیاء و مخالفین انبیاء. پس یکی از نتایج شرایع الهی صف بندی و جبهه بندی بین اهل حق و اهل باطل است. و اما نکته آخر 🔰 در هفت صفحه اول کتاب ولایت و حکومت این است که کفار هم جبهه و هم صف اند، بعضهم اولیاء بعض، اگر چه ممکن است در گروه های متعددی باشند اما هدفشان یکی ست. این ها هم پیمانند. چه نتیجه ای می گیریم از این مسئله؟! که ما مسلمانان هم باید هم پیمان و هم جبهه باشیم. واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا. والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
، درس های فراموش نشدنی... ۲۵۰_ساله وجود (علیه السلام) از جهات متعدد و در شرایط گوناگون، برای همه‌ی نسل‌های بشر، یک درس جاودانه و فراموش‌نشدنی است؛ چه در عمل فردی و شخصی خود، چه در محراب عبادتش، چه در مناجاتش، چه در زهدش، چه در محو و غرق شدنش در یاد خدا، و چه در مبارزه اش با نفس و شیطان و انگیزه‌های نفسانی و مادی. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۸۱ @t_manzome_f_r
با قدرت اراده و بازو و جهاد ، حق زنده شد... ۲۵۰_ساله آن روزی که (ص) بار رسالت را بر دوش گرفت، از اولین ساعات، یک مبارز و مجاهد مؤمن و فداکار _ که هنوز در دوران نوجوانی بود _ در کنار خود پیدا کرد، و او بود. تا آخرین ساعات عمر با برکت ، مجاهدت در راه برپاداشتن و بعد حفظ کردن آن، لحظه ا‌ی را فارغ نگذاشت. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۸۲ @t_manzome_f_r
ارزش های انسانی مرهون ... ۲۵۰_ساله اگر امثال که در طول تاریخ بشر بسیار نادرند، نمی‌بودند، امروز ارزش‌های انسانی وجود نداشت؛ عنوان‌های جذاب برای بشریت، جذابیت نداشت. بشر، زندگی و تمدن و فرهنگ و آمال و آرمان و اهداف والا نداشت؛ و بشریت به یک حیوانیت وحشی و درّنده تبدیل می‌شد، بشریت به‌خاطر حفظ آرمان‌های والا، مرهون امیرالمؤمنین و انسان‌های والایی در حد اوست. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۸۲ @t_manzome_f_r
معنای را تغییر داد... ۲۵۰_ساله او (امیرالمؤمنین علیه السلام ) تجسم ، تجسم در میان مسلمین، تجسم «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحِماءُ بَینَهُم» و تجسم عدل مطلق بود. او فقرا را به خود نزدیک می‌کرد _ «کان یُقرّبُ المَسکین» _ و ضعفا را مورد رعایت خاص قرار می‌داد. برجستگانی که با پول و زور و بقیه‌ی وسایلِ مطرح شدن، خودشان را به ناحق مطرح کرده بودند، در نظر علی با خاک یکسان بودند. آنچه در چشم و دل او ارزش داشت، و و و و بود. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۸۳ @t_manzome_f_r