eitaa logo
تبیین منظومۀ فکری رهبری
35.4هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
1.9هزار ویدیو
409 فایل
کانال رسمی مجموعۀ مستقل و مردمی تبیین (ارائه دهنده و مجری اولین سیر مطالعاتی آشنایی با منظومۀ فکری رهبر انقلاب) پایگاه اطلاع‌رسانی: https://www.tabyinmanzome.ir پشتیبانی فنی: @support_tabyin روابط عمومی: ۰۹۱۰۲۵۸۸۸۱۸ @ertebat_tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
حقّ بیشتری دارند... ۲۵۰_ساله از همان ساعت و ‌لحظه اوّل ورود به مدینه، مشخص کرد که در برخورد و‌ ، طرف کدام گروه و طرفدار کدام جمعیّت است و وجود او برای چه کسانی بیشتر خواهد بود. همه‌ از و او نفع می برند، امّا آن کس که است، قهراً بیشتری می برد و باید جبران محرومیتش بشود. انسان۲۵۰ ساله، ص۴۱
جایی به عنوان لازم بود... ۲۵۰_ساله جلوی خانه ابی ایّوب انصاری، زمینِ افتاده ای بود. پیغمبر فرمود؛ این زمین مال کیست؟ گفتند متعلّق به دو بچّه یتیم است. پول از کیسه ی خود داد و آن زمین را خرید. بعد فرمود در این زمین مسجد می سازیم؛ یعنی یک مرکز یعنی مرکز تجمع مردم. زمین مسجد را از کسی نخواست و طلب بخشیدگی نکرد؛ آن را با پول خود خرید. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۴۱ @t_manzome_f_r
حقّ اختصاصی برای خودش قائل نیست... ۲۵۰_ساله وقتی بنا شد بسازند، خود جزو اولین کسان یا اولین کسی بود که آمد بیل را به دست گرفت و شروع به کندنِ پی مسجد کرد؛ شروع به کار کرد و عرق ریخت. طوری کار کرد که بعضی از کسانی که کناری نشسته بودند، گفتند ما بنشینیم و پیغمبر این طور کار کند؟! لذا آمدند و را در مدّت کوتاهی ساختند. پیغمبر _ این _ نشان داد که هیچ برای خودش قائل نیست.اگر بناست کاری انجام گیرد، او هم باید در آن سهمی داشته باشد. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۴۱ @t_manzome_f_r
قدم به قدم ... ۲۵۰_ساله وقتی انسان نگاه میکند و می بیند، پیغمبر قدم به قدم، مدبّرانه و هوشیارانه پیش رفته است، می فهمد که پشت سر آن و تصمیم قوی و قاطع، چه و و دقیقی قرار گرفته است که علی الظاهر جز با ممکن نیست. انسان ۲۵۰ ساله، صفحه۴۱ @t_manzome_f_r
خصوصیات یهود در زمان ... ۲۵۰_ساله در زمانی که وارد مدینه شد، خصوصیت یهودی ها در دو، سه چیز بود. این که ثروت اصلیِ مدینه، بهترین مزارع کشاورزی، بهترین تجارت‌های سودده و سودبخش‌ترین صنایع -ساخت طلاآلات و امثال این چیزها- در اختیارشان بود. اینکه بر مردم مدینه برتری فرهنگی داشتند. چون اهل کتاب بودند و با معارف گوناگون، معارف دینی و مسائلی که از ذهن نیمه‌وحشی‌های مدینه، بسیار دور بود، آشنا بودند. این بود که با جاهای دوردست هم ارتباط داشتند؛ یعنی محدود به فضای مدینه نبودند. انسان ۲۵۰ ساله، ص۴۲ @t_manzome_f_r
و ، حول محور ... ۲۵۰_ساله اکرم یک میثاقِ دسته جمعیِ عمومی ایجادکرد. وقتی آن حضرت وارد مدینه شد، بدون اینکه چیزی از مردم بخواهد، و به طور طبیعی، همه را در مقابل او خاضع کرد؛ معلوم شد که او است و آنچه می گوید، باید همه بر محورش و کنند. پیغمبر میثاقی نوشت که مورد قبول همه قرارگرفت. این درباره تعامل اجتماعی، معاملات، منازعات، دیه، روابط پیغمبر با مخالفان، با یهودی ها و با غیر مسلمان ها بود. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۴۳ @t_manzome_f_r
مراحل به سامان رسیدن ... ۲۵۰_ساله برای به سامان رسیدن ، سه مرحله وجود داشت: مرحله ی اول، بود که با این کارها انجام گرفت. مرحله دوم، از این نظام بود. موجود زنده ی رو به رشد و نموّ که همه ی صاحبان قدرت اگر او را بشناسند، از او احساس خطر می کنند، قهراً دشمن دارد. اگر پیغمبر نتواند در مقابل دشمن، هوشیارانه حراست کند، این نظام از بین خواهد رفت و همه ی زحماتش بی حاصل خواهد بود. مرحله سوم، عبارت از و . این سه کار در عرض هم انجام می گیرد. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۴۴ @t_manzome_f_r
پایان از ۹صفحه سوم کتاب انسان ۲۵۰ ساله👆👆👆
زندگی این بزرگواران، علیرغم تفاوت ظاهری، در مجموع یک حرکت مستمر و طولانی است. ۶۵/۴/۲۸ @t_manzome_f_r
عنصر #مبارزه_سیاسی_حاد که خطِ ممتد زندگی ائمه هدی" ع "رادرطول ۲۵۰ سال تشکیل می دهد، در لابه لای روایات و احادیث و شرح حال های ناظر به جنبه های علمی و معنوی #گم_شده. @t_manzome_f_r
زندگی ائمه "ع" را ما باید به عنوان درس و اسوه فرا بگیریم، نه فقط به عنوان خاطره های شکوهمند و ارزنده، و این بدون توجه به #روش و #منش_سیاسی این بزرگواران ممکن نیست. @t_manzome_f_r
ائمه (علیه السلام ) یک واحدند، یک شخصیتند. #هدف و #جهت آنها یکی است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۶ @t_manzome_f_r
زندگی #امیرالمومنین با زندگی امام مجتبی، با زندگی حضرت ابی عبدالله ، با زندگی هشت امام دیگر- تا سال دویست و شصت- یک حرکت مستمرّ است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله ، ص۱۶ @t_manzome_f_r
مبارزه ی #سیاسی یا مبارزه ی حادّ سیاسی که ما به ائمه "ع" نسبت می دهیم یعنی چه؟ منظور این است که مبارزات ائمه "ع" فقط مبارزه ی #علمی و #اعتقادی و #کلامی نبود... چیزی بیش ازاین بود. @t_manzome_f_r
ائمه از لحظه ی وفات رسول الله، تا سال دویست و شصت، درصدد بودند که #حکومت_الهی را در #جامعه_اسلامی بوجود بیاورند. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۷ @t_manzome_f_r
همه کارهای ائمه "ع" غیر از کارهای #معنوی و #روحی که مربوط به اعتلای نفس یک انسان و قرب او به خداست، برای این است که #حکومت_اسلامی را تشکیل بدهند. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۸ @t_manzome_f_r
آیا #زندگی_ائمه"ع"فقط این بودکه یک عده علاقه مند رادور خودشان جمع کنند، احکام نماز و احکام زکات و احکام حج واخلاقیات اسلامی ومعارف واصول دین وعرفان و... به آنها بیان کنند و همین و بس؟! @t_manzome_f_r
زندگی ائمه"ع" را که ۲۵۰ سال طول کشیده، زندگی یک #انسان به حساب بیاوریم. تمام کارهای ائمه در طول این ۲۵۰ سال، کار یک #انسان، بایک #هدف، با تاکتیک های مختلف است. @t_manzome_f_r
ائمه"ع" وقتی که احساس کردند که #اسلام رو به #غربت افتاد و جامعه اسلامی تشکیل نشد،دو هدف را اهداف اصلی خود قرار دادند. یکی "تبیین اسلام به شکل درست" کارمهم دیگر"تبیین مساله ی امامت" بود. @t_manzome_f_r
ائمه "علیه السلام " همه شان به مجرد اینکه بار امانتِ امامت را تحویل می گرفتند، یکی از کارهایی که شروع می کردند، یک مبارزه ی #سیاسی بود، یک #تلاش_سیاسی بودبرای گرفتن #حکومت. @t_manzome_f_r
اگر ائمه داعیه ی #حکومت نداشتند، ولو علوم اولین وآخرین راهم به خودشان نسبت می دادند،اگر بحث #قدرت_سیاسی نبود،هیچ گونه تعرضی نسبت به آنها انجام نمی گرفت،لااقل به این شدّت انجام نمی گرفت. @t_manzome_f_r
تمام بحث ائمه بامخالفین شان و بحث اصحابِ ائمه درمبارزات شان، همین مساله ی #حکومت و #حاکمیت و ولایت مطلقه و عامه برمسلمین و #قدرت_سیاسی بود؛برسرمقامات معنوی، آنها با ائمه دعوایی نداشتند. @t_manzome_f_r
دعوای ائمه "علیهم السلام" با خلفای بنی اُ میه و بنی عباس بر سر مساله ی #امامت و #ولایت، یعنی زمامداری جامعه ی اسلامی، بود. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۳ @t_manzome_f_r
پایان از ۹صفحه اوّل کتاب انسان ۲۵۰ ساله👆👆👆
حاکمین ، اشرافِ متکبّرِ... ۲۵۰_ساله یک گروه اشرافِ متکبّرِ قدرتمندِ متنفّذ با هم بر حکومت می کردند. اینها با هم اختلاف داشتند، امّا در مقابل این مولود جدید (اسلام)، با یکدیگر همدست بودند. پیغمبر می دانست خطرِ عمده از ناحیه ی آنهاست. احساس کرد اگر بنشیند تا آنها سراغش بیایند، یقیناََ آنها فرصت خواهند یافت؛ لذا سراغ آنها رفت؛ منتها به طرف مکّه حرکت نکرد. راه کاروانیِ آنها از نزدیکی مدینه عبور می کرد؛ پیغمبر تعرض خودش را به آنها شروع کرد، که ، مهمترینِ این تعرض ها در اوّل کار بود. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۴۵ @t_manzome_f_r