هدایت شده از تولیداتِ طرح
08_Jalase-5.mp3
6.97M
📗بریدهای از جلسۀ پنجم کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
ایمان و پایبندی به تعهدات
«اِنَّما كانَ قَولَ المُؤمِنينَ»، اما مؤمنين چهجورند؟ مؤمنين اينجور نيستند. ببينيد فرهنگ قرآنى اين است. قرآن لغتمعنى دارد، فرهنگ اختصاصى دارد. مؤمن در اصطلاح قرآن بهاينمعناست كه دارد اينجا بيان میكند: «اِنَّما كانَ قَولَ المُؤمِنينَ» همانا بود سخن مؤمنان، «اِذا دُعوا اِلَى اللهِ وَ رَسولِهِ» چون فراخوانده شدند بهسوى خدا و پيامبرش، «لِيَحكُمَ بَينَهُم» تا خدا و پيامبر ميان آنان قضاوت بكند، سخنشان اين بود، «اَن يَقولوا» كه گفتند، «سَمِعنا وَ اَطَعنا» شنيديم و فرمان برديم. که عرض كردم، شنيديم يعنى فهميديم، نه به گوش شنيديم؛ شنيديم يعنى نيوشيديم، اصطلاح سمع، «اَو اَلقَى السَّمعَ وَ هُوَ شَهيدٌ»، سمع و شنوايى در قرآن، در موارد بسيارش ـ كه ديشب اتفاقاً در حين مطالعۀ قرآن، بنده به مورد ديگری برخورد كردم و البته يادداشت نكردم، چون زياد است ـ بهمعناى فهميدن است، نه بهمعناى شنيدن با گوش، با اين جارحه و عضو خاص، بلكه بهمعناى فهميدن است. اينها میگويند ما فهميديم؛ يعنى آگاهانه مؤمن شديم. همان بحثى كه در دورۀ قبل كرديم كه ايمان بايد آگاهانه باشد.
«سَمِعنا وَ اَطَعنا» پس از آنکه ايمان آورديم آگاهانه، آنوقت اطاعت هم ورزيديم. «وَ اُولئِكَ هُمُ المُفلِحونَ» اينهايند به مطلوب دستيافتگان. فلاح يعنى موفقيت، پيروز شدن و به هدف و مقصود دستيافتن، البته بهمعناى رستگارىـ يعنى رَستن ـ هم در بعضى از لغات آمده، اما غالباً فلاح كه براى مؤمنين میآيد، با همين معنايى كه ما عرض كرديم كه معناى معمولى لغت است، متناسبتر است. «وَ اُولئِكَ هُمُ المُفلِحونَ» آنانند آنكسانىكه به هدف و مقصود دست يافتند. «وَ مَن يُطِعِ اللهَ وَ رَسولَهُ» آنکسیکه اطاعت كند خدا را و رسولش را، «وَ يَخشَ اللهَ» و از خدا بيم برد، «وَ يَتَّقهِ» و از او پروا كند، «فَاُولئِكَ هُمُ الفائِزونَ» آنهايند به منظور و مقصود دستيافتگان. «فوز» هم به همين معناست.
#خلاصه
#کتاب_اول
#جلسه_پنجم
#کتاب_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
@t_manzome_f_r
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
افتخار ما در مقابل همهی مکاتب و نظامهای بشری با آن "مانیفستهای" ساختهی ذهنیتهای حقیر و محدود وابسته، این است که کتاب انقلاب ما قرآن کریمِ مجیدی است که از وحی حکیم خبیر منشأ گرفته و در اختیار عامی و عالم، بزرگ و کوچک بوده و قابل فهم و استفاده همگان است.
@t_maonzome_f_r
#خورشیدی در میان مقدسین عالم...
#انسان_۲۵۰_ساله
اگر این حادثه_قیام #امام_حسین_علیه_السلام _ را دقیق در نظر بگیرید، شاید بشود گفت انسان می تواند در حرکت چند ماهه ی حضرت ابی عبدالله علیه السلام، از آن روزی که از مدینه خارج شد و به طرف مکه آمد، تا آن روزی که در کربلا شربت گوارای شهادت را نوشید بیش از صد درس مهم را بشمارد.
ممکن است هر اشاره ی آن بزرگوار، یک درس باشد که هر کدام برای یک امت، برای یک تاریخ و یک کشور، برای تربیت خود و اداره ی جامعه و قرب به خدا، درس است.
به خاطر این است که حسین بن علی علیه السلام در دنیا مثل #خورشیدی_در_میان_مقدسین_عالم، این گونه می درخشد.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۶۹
#جلسه_شانزدهم
#امام_حسین
@t_manzome_f_r
#اسلام، #فاطمه_زهرا (سلام الله علیها) را به عنوان نمونه و اسوهی زن معرفی میکند.
آن، زندگی ظاهری و جهاد و مبارزه و دانش و سخنوری و فداکاری و شوهرداری و مادری و همسری و مهاجرت و حضور در همهی میدانهای سیاسی و نظامی و انقلابی و برجستگی همه جانبهی او که مردهای بزرگ را در مقابلش به خضوع وادار میکرد.
@t_manzome_f_r
#اسلام، #فاطمه_زهرا (سلام الله علیها) را به عنوان نمونه و اسوهی زن معرفی میکند. این هم مقام معنوی و رکوع و سجود و محراب عبادت و دعا و صحیفه و تضرع و ذات ملکوتی و درخشندگی عنصر معنوی و همپایه و هم وزن و همسنگ #امیرالمؤمنین (علیه السلام) و پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) بودن اوست. زن، این است. الگوی زنی که #اسلام میخواهد بسازد، این است.
@t_manzome_f_r